Aktuális szakértői válogatásunkban a második olvasónk vet fel nagyon fontos témát. Amikor használt autót keresünk, gyakran találkozunk azzal, hogy a „kétliteres dízel” ugyanazon a típuson belül is teljesen eltérő konstrukciót jelenthet évjárattól függően.

Ezért is fontos, hogy alaposan járjunk utána a témának, valamint kérjük szakértő segítségét, mert egy-egy motorkódot ellenőrizetlenül hagyva lehet, hogy a gyári visszahíváson átesett, kijavított konstrukció helyett egy megbízhatatlan pénznyelőre teszünk szert.

Másfél millióért 195 centihez

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Szeretném a segítségét kérni autóvásárlással kapcsolatban.

A legfontosabb szempontok:

– Kivitel: Ferdehátú vagy kombi
– Ár: kb. 1.5 millió forint
– Üzemanyag: Benzin
– Megbízhatóság és a fogyasztás. ( ha városban 7 literből megúsznám az jó lenne)
– 195 cm vagyok így jó lenne elférni benne kényelmesen, illetve plusz szempont lenne, ha piros lámpánál nem kellene előrehajolni, ahhoz, hogy lássam a lámpát.

Hónapok óta olvasgatok ebben a témában és már lassan minden márka megfordult a fejemben, így teljesen döntésképtelen vagyok. Az alábbi típusok jöttek elő: Kia Ceed, Toyota prius II, Škoda octavia I/II, Škoda Fabia II, Opel Astra H, Ford Focus II, Ford mondeo, Toyota Corolla plusz ferdehátú ként Honda jazz és Honda civic 7. gen. Folyamatosan böngészem a HAHU-t és egyik típusból se találtam értelmes darabot. Ön milyen autót javasolna? ( típus és konkrét motor)

Köszönöm a segítséget!

Szakértőnk válaszol

Kedves Ádám!

Az ön által felsorolt típusokból 7 literes fogyasztással egyedül a Prius II és a Honda Jazz jöhet szóba, esetleg a Fabia, de abban nem fog elférni kényelmesen.

Az ön méretéhez és igényeihez inkább a Priust javasolnám, de 1,5 millió forintért nem fog találni jó állapotú példányt. Igaz ez a többi típusra is. Valahol kénytelen lesz kompromisszumot kötni: vagy a méretben, vagy a fogyasztásban, vagy az árban.

Én lehet, hogy nyújtanék a takarón egy kicsit, és keresnék egy jó állapotú Priust.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Nem mindegy, hogy milyen motor!

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Autóvásárlás előtt állok, a karosszériát már sikerült kiválasztani: Audi A3 8P a ráncfelvarrás utáni háromajtós, de a motor választásban szeretnék segítséget kérni. Először a 2.0 FSI-re gondoltam de abból itthon nincs kínálat vagy ami van azok rozsdás, agyondohányzott esetleg „magán célra importált” mégis rögtön eladó darabok német papírokkal ezért kezdtem el gondolkodni a dízeleken.

A 2.0 PD TDI-ről csak rosszat halottam nem tudom mennyire igazak a rémhírek. 1.9 PD TDI-ről jobbakat olvastam de ez csak 105 LE félek hogy kevés lesz ( pályán 150 km/órát tudjon kényelmesen tartani klímával két személlyel, csomagokkal anélkül hogy az motorhangtól szétmenjen a fejem).

A 2.0 CR TDI-ről szintén nem hallottam rosszat de ezek a 2-2,2 milliós ársávban csak a 250 ezer kilométert futott modellek elérhetők. Nem tudom ez sok e egy ilyen motornak, ha valós (plusz ezek az adott kínálat alja)? A dízel ellen szólna hogy csak évi 5-10 ezret megyek mellette hogy 80%-ban pályán.

Ön mit javasol?
Tisztelettel
Ny. Norbert

Szakértőnk válaszol

Kedves Norbert!

Amennyiben főként autópályán használná az autót, inkább dízelt javasolnék. A 2,0 PDTDI-nek azért rossz a híre, mert rengeteget importáltak földöntúli kilométerrel, pörgetett órával. Ezeket az autókat általában ezer éve nem szervizelték. Itthon megvették 198 000 kilométerrel (?). Amikor szétestek fél év múlva, teleharsogták a netet, hogy milyen sz@r konstrukció.

Ezeknek a motoroknak alapvetően két fő hibájuk van. A PD elemek hamar tönkrementek (ezeket sokszor garanciában cserélték), és az olajszivattyú „hatszögtengelye” elkopott és átfordult, ezért megszűnt az olajnyomás és tönkrement a motor. A megoldás: vásárlás után kicserélni a hatszögtengelyt, állapottól függetlenül.

Az 1,9 PDTDI alapvetően megbízható, amennyiben ennyi idősen lehet beszélni általánosságban megbízhatóságról. Ezeknél a motoroknál az üzemanyag-rendszeri hibákon túl (PD elem, PD tömítések, tandemszivattyú…), a PD fészkek „kiverődése” szokott gondot okozni. A gépműhelyekben már kidolgozták rá a javítási technológiát, körülbelül 100 000 forintos áron.

A 2,0 CRTDI valóban jó motor, de az sem perpetuum mobile. Itt is előfordulhat bármilyen üzemanyag-rendszeri meghibásodás, turbó, kettős tömegű lendkerék, stb… Cserébe takarékos, erős motor.

Alapvetően 250 ezer kilométer egyáltalán nem sok. 680-ról 250-re visszatekerve sem biztos, hogy világvége, ha szervizelték és hosszú utakra használták.

Nem javaslom, hogy a kínálat aljából válasszon, inkább keressen 1-2 évvel idősebb példányt jobb állapotban!

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Családi autót kétmillióig

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Családi autót keresünk kétmillió forintig. A gyakori városi használat és kis távok miatt benzinesben gondolkodunk. Pár autóról szeretném a véleményét. Opel Astra J 1.6-os kombi és a Peugeot 3008 és 5008 1.6 VTi motoros autókról lenne szó. Ha esetleg tud ezeknél tágasabb és megbízhatóbb autót, olyan 2010-es évjárat körül akkor szívesen veszem a tanácsát.

Köszönöm

Szakértőnk válaszol

Kedves Balázs!

10 évesen a legfontosabb az autó állapota. A legendával ellentétben nem csak a dízelmotornak árt a rövid-városi használat, hosszú távon minden motort kivégez. Ezzel együtt erre a használatra inkább benzines motort javasolnék én is.

Ha a megbízhatóság a legfontosabb, akkor Kia C’eed-Hyundai I30-at javasolnék 1,6-os benzinmotorral. Nagyon megbízható, ellenben dögunalom autó.

Az Astra J műszakilag régi konstrukció, mégis jobb autózni vele, min egy Kia-Hyundai-val. A Peugeot 5008 1,6 VTi a legtágasabb, de a legnehezebb is. Ez meg fog látszani a fogyasztáson és a dinamizmuson. Alternatíva lehet esetleg egy Renault Megane III Grandtour 1,6 benzinmotorral. Kényelmes, megbízható autó remek, takarékos motorral, kedvező áron.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu