Soha ilyen kevés autót nem loptak Magyarországon. „A rendőri szervek által 2019-ben, lopás miatt elrendelt személygépkocsi körözések száma 503” – közölte az ORFK a Vezess megkeresésére. A motorokkal, teherautókkal és buszokkal kibővített statisztika szintén minden idők legjobbja, gépjárművekből 896-ot vittek el tavaly a bűnözők.
2019 | 2018 | Változás | |
Körözött személyautók száma |
503
|
774 | -271 |
Körözött gépjárművek száma | 896 | 1232 | -336 |
Az egy év alatt bekövetkezett nagyjából 30-50 százaléknyi csökkenés értékét jelentősen növeli, hogy a 2018-as adatok is rekordnak számítottak, vagyis folytatódik a többéves kedvező tendencia. 2007-ben még 7584 gépjármű tűnt el, majd többévnyi tartós csökkenés után 5864-ig ment le a számuk 2010-re, aztán két évig ismét növekedett, 6920 darabig emelkedett 2012-re. Azóta ismét lefelé húz a grafikon íve, különösen a rendőrség speciális egységének 2014-es működése óta.
Lopásszám szerint a sorrend: Ford, Opel, Suzuki
Az évek óta tartó örömteli csökkenés megszokott, viszont számos változást hozott tavaly a személyautós toplista – derül ki a friss statisztikákból. Először is átrendeződött a dobogó, látványosan csökkent a bűnözők érdeklődése a két testvérmárka, a Volkswagen és a Škoda modelljei iránt. A német népautó lopásszáma egy év alatt a 2018-as fele alá zuhant, ezzel az első helyről a negyedikre csúszott vissza azon a feketelistán, amelyen egyik autós sem látja szívesen a saját tulajdonát. Százalékosan még nagyobbat esett a Škodák lopása, a korábbi mennyiség harmada alá, amivel a 2018-as negyedik helyről a kilencedikre csúszott hátra a cseh márka.
A Ford lépett tavaly az első helyre, az Opel a második pozícióba, míg a Suzuki a harmadikra jött fel. Ezek lopásszáma kevésbé esett 2018-ról 2019-re.
Érdekes, hogy miközben a bűncselekmények száma összességében látványosat zuhant, a bűnözők érdeklődése a Suzukik iránt szinte nem csökkent. Ebben a két évben csaknem ugyanannyi japán/magyar kisautóra kaptak megrendelést a bűnbandák. A Suzuki öt éve volt utoljára dobogón, az országban futó példányai alapján a második legnagyobb flotta fut belőle nálunk, mégsem volt jellemző – pláne a népszerűségéhez képest – az eltulajdonítása. Rendszerint alulreprezentált a tolvajoknál, ami megváltozott 2019-ben.
A személyautós sorrend márkánként (modellekre bontva továbbra sem készít adatbázist a rendőrség):
2019 | 2018 | Változás | |
1. Ford | 66 | 100 | -34 |
2. Opel | 65 | 88 | -23 |
3. Suzuki | 51 | 55 | -4 |
4. Volkswagen | 47 | 104 | -57 |
5. Renault | 42 | 36 | +6 |
6. Toyota | 32 | 43 | -11 |
7. BMW | 21 | 49 | -28 |
8-10. Mercedes | 17 | 28 | -11 |
8-10. Škoda | 17 | 61 | -44 |
8-10. Audi | 17 | 25 | -8 |
11-12. Peugeot | 13 | 22 | -9 |
11-12. Honda | 13 | 8 | +5 |
13. Fiat | 11 | 31 | -20 |
14-15. Citroën | 10 | 12 | -2 |
14-15. Lada | 10 | 17 | -7 |
16-18. Daewoo | 9 | 8 | +1 |
16-18. Mitsubishi | 9 | 8 | +1 |
16-18. Mazda | 9 | n.a. | – |
19. SEAT | 7 | 16 | -9 |
20. Nissan | 6 | 12 | -6 |
A húszas lista 16 szereplőjének a lopásszáma csökkent tavaly, maroknyi márka képez kivételt. Teljesen egyértelmű, hogy rászálltak tavaly bűnözők a Renault-kra, három helyet lépett előre, a Honda a másik, amelynek modelljei egyre kedveltebbek a tolvajoknál.
Eközben gyakorlatilag feleződött a német prémiumtrió különféle modelljeinek eltűnése, közülük darabszámban és százalékosan is a BMW-k iránti kereslet csökkent a legnagyobb mértékben.
Már-már furcsa jelensége a körözési listáknak a Lada állandó jelenléte, holott – a körülötte lévő márkákhoz képest – jelentéktelen mennyiségben fut a szovjet/orosz ipar terméke az útjainkon. 2018-ban még az NDK-s Trabant is szerepelt akkori cikkünkben, tavaly már nem került be a top 20-ba.
Veszélyeztetettség szerinti sorrend: Lada, Ford, Renault
Most jön az a táblázat, amelyet igazán érdemes átnézni minden tulajdonosnak, hiszen a különféle gyártók Magyarországon futó járműállományához képest kiszámoltuk, melyik márka mennyire veszélyeztetett. Hiába lopnak újabban mondjuk egyre többet Suzukiból, más személyautók gazdáit sokkal nagyobb eséllyel károsítják meg a bűnözők.
Az előzőtől teljesen eltérő sorrend következik a Ladával az élen, Renault-val a dobogón, majd Daewoo-val és felülreprezentált japán márkákkal (Honda és Toyota). Nincs viszont az első tízben az ország lakóinak két abszolút kedvence, az Opel és a Suzuki, hiányzik a Škoda, valamint a Peugeot. Utóbbi onnan nézve érdekes, hogy másik nagy francia márkaként a Renault igazi tolvajkedvenc.
Ha az ön által használt márka szerepel ebben a táblázatban, semmiképpen ne sajnálja a pénzt lopásgátlóra. Összeállításunkban a legolcsóbb módszerektől a legdrágább rendszerekig árkategóriák szerint soroljuk a lehetőségeket, érdemes belemélyedni.
Márka | Mennyi darabra jut egy lopás | |
1. | Lada | 3341 |
2. | Ford | 4774 |
3. | Renault | 5305 |
4. | BMW | 5983 |
5. | Honda | 6213 |
6. | Daewoo | 6219 |
7. | Toyota | 6300 |
8. | Audi | 6935 |
9. | Mercedes | 7118 |
10. | Volkswagen | 7910 |
Mi az oka a visszaeső lopásszámnak?
Három magyarázat kering erről, valószínűleg az együttes hatásuk következménye a javulás. Minden bizonnyal a legfontosabb a rendőrség speciális csapatának a munkája, 2014 áprilisában végre-valahára felállt az ORFK-n belül egy önálló nyomozócsoport, amelynek egyedüli dolga az autótolvajok elleni harc. Nem a lopott autók keresése, hanem lehetőség szerint a bandák lefülelése, a háttér felszámolása, amiben kétségkívül eredményeket tud felmutatni ez az egyébként nem túl nagy létszámú, de szabad kezet kapott team.
A másik lehetséges magyarázat, hogy évről évre egyre tudatosabban védik autóikat a tulajdonosaik, azaz megnőtt a beszerelt védelmi eszközök száma. Információink szerint az egyik legismertebb márkából, a Pajzsból már 30 ezernél több működik idehaza, az ennél olcsóbbakból jóval több, az egyszerű, de mindenképpen hasznos rejtett kapcsolókból akár százezres nagyságban használhatnak az autósok. „Ez a verzió elfogadható választ adna a csökkenésre” – nyilatkozta Vezda László NAKE-elnök korábban a Vezessnek, aki a rendőrség külön csapatának munkáját is dicsérte.
Egyértelműen a legkevésbé bizonyítható, de az elmúlt években számtalan beszélgetésben előkerülő magyarázat a lopások csökkenésére, hogy az autótolvajok egy része jövedelmezőbb bűncselekmények irányába fordult. Sokat cikkezett a sajtó például az embercsempészek által beszedett pénzekről, amiért csupán sokszor csak autóba kell ültetni (vagy rejteni) menekülteket, akiktől kockázatmentesebb és magasabb összegű sarcot lehet begyűjteni, mint amennyit az orgazdák fizetnek egy-egy ellopott autóért.
Motorkerékpárból mit lopnak a tolvajok? Simsont és Csepelt!
Itt már nem csak veszélyeztetettségi, hanem a darabszám szerinti listát is egy ősrégi KGST-termék vezeti, egészen komoly előnnyel. Aki először böngész egy ilyen táblázatot, igencsak felhúzhatja a szemöldökét a 2019-ben legnagyobb darabszámban ellopott motorkerékpár márkáján, a Simsonon. Több tűnt el belőle tavaly, mint BMW-ből és Mercedesből együttvéve.
No de mi az a Simson? – kérdezhetik a huszonévesek. Van még egyáltalán ebből működő példány az országban? – nézhetnek nagyot a szüleik. E sorok Budapesten élő írója évek óta nem látott a forgalomban egyet se a napi útjai során, de a ritkább vidéki utazások alkalmával sem. Pedig valamennyit használnak még egyesek, sajnos a KSH-nak nincs adata róla, hogy mennyi futhat belőle országszerte. Legfeljebb pár ezret tippelünk.
Némi támaszkodót nyújthat az arányokhoz a vezető használtmotoros oldal. A Hahu-n jelenleg 103 darab Simsont hirdetnek eladásra, vele szemben 1478 darab Hondát, 1251 Suzukit, és 1250 Yamahát. Ehhez képest így néz ki az ellopott motorkerékpárok listája 2019-ből.
2019 | 2018 | Változás | |
1. Simson | 42 | 34 | +8 |
2. Yamaha | 31 | 34 | -3 |
3. Aprilia | 21 | 19 | +2 |
4. Honda | 19 | 29 | -10 |
5-6. Csepel | 17 | 19 | -2 |
5-6. Piaggio | 17 | 18 | -1 |
7. Suzuki | 16 | 19 | -3 |
8. Peugeot | 8 | 11 | -3 |
Éppen a ritkasága miatt lophatják a Simsont, ahogy a Csepelt is, iszonyúan kell az alkatrész a réges-régen leállt gyártású kétkerekűekhez. Évről évre egyre kevesebb eredeti elem szerezhető be hozzájuk, ezért egyre nagyobb kincs minden csavarjuk a tulajdonosoknak. Illetve jelenleg jelentős haszonnal lehet értékesíteni az ilyen motorokat Nyugat-Európában.
Könnyen lehet, hogy e két motormárka termékei ma a leginkább veszélyeztetettek az országban. Megint csak a hirdetésekhez nyúlunk, 103 darab eladó Simson mellett mindösszesen 8 Csepelt kínálnak a Hahu-n, miközben 336 Ladát. Utóbbiból tudjuk, hogy 33 ezer példányon van érvényes műszaki vizsga.
Hozzájuk képest a nagy japán hármas, a Honda, a Suzuki, és a Yamaha modelljei kevésbé vannak veszélyben. Fontos kiemelni, csak hozzájuk, és nem az első táblázat személyautóihoz képest. Aki értékes nagy motort használ, remélhetőleg védi is a kedvencét, erősen ajánlott.
Mi az, amit szinte egyáltalán nem lopnak?
Vannak ilyenek is, több népszerű márka hiányzik a személyautók 20-as listájából, amelyet ugye 6 eltűnt példánnyal a Nissan zárt tavaly. Vagyis a listán nem szereplő márkák személyautóiból ennél biztosan kevesebbet lovasítottak meg 2019-ben.
Szinte egyáltalán nem loptak Kiát (pedig a márka 58 ezer személyautóján van rendszám), Hyundai-t (52 ezer fut az országban) Volvót (51 ezer), Daciát (közel 50 ezer fut idehaza) és Chevrolet-t sem (42 ezer). Jóval kevesebbet használunk Alfából (21 ezer), Lanciából (6300) és Subaruból (6000), de ezekből sem vittek kézzel fogható mennyiséget a bűnözők.
Hamarosan szabadulnak az elmúlt években rács mögé dugott bandák
Nem hivatalos rendőrségi információink szerint nehezen tartható fenn éveken át a mostani, rendkívül kedvező lopásszám. Ennek egyik oka lehet, hogy hamarosan szabadulnak olyan tolvajbandák tagjai, akiket az elmúlt években kapcsolt le a rendőrség speciális csoportja. Ezen bűnözők egy része – a statisztikák szerint – valószínűleg visszatér ahhoz, amit korábban csinált.
Természetesen megkérdeztük a rendőrséget arról, szerintük fenntartható-e ezen a szinten a lopásszám, és ha esetleg nem, annak milyen okai lesznek. „A rendőrség mindent megtesz annak érdekében, hogy ez a szám a jövőben se emelkedjen, emellett becslésekbe nem bocsátkozik” – így hangzik a hivatalos válasz, amit még a kijárási korlátozás elrendelése előtt írt az ORFK sajtóosztálya a szerkesztőségnek.
Azóta a koronavírus-járvány mindent átírt, valószínűleg hosszú hónapokig tartó, erőteljes hatással van az életünkre, benne az autóhasználati szokásainkra. Feleződött, de inkább harmadára zuhant a járműforgalom a tolvajlások fővárosában, Budapesten. Sokkal-sokkal könnyebben kiszúrható bármilyen frissen ellopott személyautó a szinte üres utakon, amint éppen a rejtekhelyre tartanak vele a tolvajok. A korábbiaknál lényegesen kevesebb jármű és ember mozgását figyelik a tréfigyelő kamerák, minden rezdülés könnyebben nyomon követhető.
Ahogyan a parkolásra, az üzemanyag-fogyasztásra vagy éppen az autópiacra jelentős hatással van a járvány, valószínűleg a bűnözőkre és a megrendelőikre is. Magyarán egy évet késhet az a fordulat, amit az autólopások hátterére rálátó szakemberek akár már 2020-ra jósoltak. Sőt, az ország személyautó-állományának jelentős részét érintő „leparkolás” akár – utoljára – újabb negatív rekordot hozhat 2020-ban, akár 500 darabnál is kevesebb személyautó eltűnését.
Ha 2021 normális év lesz újra beröffenő és stabilan működő gazdasággal, 12 hónapon át szabad járműhasználattal és felpörgő autópiaccal, normális euró/forint árfolyam mellett újra szárnyaló használtautó-importtal – nos, akkor 6-7 év látványos csökkenés után sajnos lassan elindulhat felfelé a lopások száma. De mindez csak feltételezés, a jelenlegi extrém helyzet miatt azt is nehézkes megjósolni, mi lesz egy hónap múlva.