Ugye, mindenki emlékszik az egy hónappal ezelőtti állapotokra az utakról? Egymásba érő dugók, elkeseredett parkolóhely-keresés és lebilincselt járművek ezerszámra Budapesten, sűrű forgalom és szomorú rekordokat döntögető rengeteg baleset a vidéki főutakon. Mindenki érezte, hogy kezd megtelni az ország. A Vezess beleásta magát a magyarországi járműállomány adatbázisába, amiből számos érdekesség kiderült, főként a KSH nemrég publikált legfrissebb adataiból (2019 év végi statisztikák).
Először is az, hogy 4 625 398 gépjármű rendelkezik jelenleg érvényes műszaki vizsgával Magyarországon, és mivel Európa közepén fekvő tranzitország vagyunk, ehhez jön napi szinten több tízezer kisebb-nagyobb méretű és műszaki állapotú átvonuló. Vendégmunkásokkal dugig tömött személyautók és kisbuszok, használt roncsokat „németből” éves szinten közel milliós mennyiségben keletre fuvarozó nepperek nem ritkán horrorkaravánokkal (csak Romániába 2019-ben félmillió használt személyautó került), és kamionok kamionok hátán a szélrózsa minden irányából.
Számunkra a legfontosabb a saját flottánk mérete és minősége, szétbontva a bő 4,6 milliós darabszámot járműnemenként így oszlik szét a magyar rendszámos állomány.
Személyautók | Tehergépkocsik | Motorkerékpárok | Vontatók | Buszok | Összesen |
3 812 013 | 528 609 | 185 943 | 79 379 | 19 454 | 4 625 398 |
Húsz évre visszamenőleg ismerjük a különféle gépjármű-típusok mennyiségének változását, darabra messze a személyautók száma emelkedett meg leginkább. Másfél évtizednyi nagyjából egyenletes, de nem túl látványos gyarapodást követően (2005=2,88 millió, 2015=3,19 millió) az elmúlt öt évben brutálissá vált a növekedés, 615 ezer új belépő jelent meg idehaza (+19,2 százalék).
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | |
Személyautók száma | 3 812 013 | 3 641 823 | 3 471 997 | 3 313 206 | 3 196 856 |
Cikkünkben mostantól csak ezzel az időszakkal, és kizárólag a személyautókkal foglalkozunk. Megnézzük, a márkák és a megyék közül melyek húzták égbe a grafikonokat, majd életkor szerint a kevésbé örömteli változásokat.
Milyen márkáknak nőtt leginkább az állománya?
Először is rögzítsük, hogy két forrásból táplálkozik az útjainkon közlekedő személyautó-flotta: az újonnan forgalomba állított, és a használtan külföldről behozott kocsik növelik, a balesetben totálkárosra tört és a vénségük miatt a forgalomból végleg kivont példányok csökkentik a létszámot.
Sokat írtunk az újautó-piac sztárjairól (újabban ismét a Suzukik) és a nyugati szürkeimportot üzemeltető nepperek kedvenceiről (az Opel és a Ford pörög most), de mielőtt sokak meglepetésére eláruljuk, hogy velük szemben melyik márkának nőtt meg a leginkább a száma az elmúlt öt esztendőben, nézzünk meg egy ennél is nehezebben megtippelhető toplistát. Azt, hogy százalékosan melyik tíz márka darabszáma duzzadt fel legnagyobb mértékben a 2014-es önmagához képest.
Márka | Százalékos növekedés 2015-höz képest | Darabszám 2019 végén | |
1. | Dacia | +118,9 | 49 989 |
2. | Kia | +106,5 | 58 522 |
3. | Hyundai | +96,4 | 52 157 |
4. | Mazda | +59,1 | 75 873 |
5. | Mercedes | +50,9 | 121 006 |
6. | BMW | +49 | 125 650 |
7. | Audi | +46,5 | 117 904 |
8. | Toyota | +44,2 | 201 601 |
9. | Honda | +42 | 80 769 |
10. | Volvo | +37,6 | 50 499 |
A rendszerváltás előtt egyfajta fogalomnak számító román Daciák mennyisége 2010-ig csökkent, majd a Renault által újjáélesztett változatokkal évtizede növekszik, ez a speciális sztori kellett a legnagyobb százalékos növekedéshez. Más történetet írnak a dél-koreai testvérmárkák. Miközben Daciából csak a vadiújak növelik a létszámot, a szürkeimportnak és az újautó-piacnak is egyre népszerűbb és erősebb szereplője a Kia-Hyundai páros: jó minőséget adnak normális áron, amit 8-12 évesen is szívesen behozatnak nyugatról a megrendelők.
Ez a lista azt is szépen megmutatja, mire vágynak olyannyira sokan: német prémiumra. Az újonnan átlag felett magasodó árcédulák sokak számára sajnos csak használt autók szélvédője alatt válnak elérhetővé, a trió modelljei rendre top tízesek a szürkeimportban.
Éppenséggel betűzhetnénk egy táblázatot a csökkenő létszámot mutató márkákról is, amely elsősorban a régen leállt gyártású egykori KGST-termékeket sorolná (pl. Trabant, mínusz 50 százalék öt év alatt, 20 ezerről 10 ezerre), és sajnálatos módon már nem létező nyugati brandeket (pl. Rover, mínusz 36 százalék, 7200-ról 5300-ra).
Érdekesebb ennél a jelenleg is aktívan fejlesztő, és vadonatúj termékeit élő kereskedőhálózatban áruló azon autógyártó, amelynek a személyautó-állománya százalékosan szinte nem is növekedett a mögöttünk álló évtized második felében. Ilyen pl. a Fiat, amelynek személyautóiból és kishaszonjárműveiből még egyetlen százalékkal sincs több most, mint öt éve (126 845 vs. 127 118).
Nézzük meg ezek után, hogy darabszámban melyik tíz márka flottája hízott meg a legszebben a mögöttünk álló esztendőkben.
Márka | Növekedés darabszámban 2015-höz képest | Darabszám 2019 végén | |
1. | Volkswagen | 67 754 | 371 791 |
2. | Toyota | 61 803 | 201 601 |
3. | Ford | 58 930 | 315 108 |
4. | Opel | 45 444 | 496 793 |
5. | BMW | 41 330 | 125 650 |
6. | Mercedes | 40 812 | 121 006 |
7. | Audi | 37 472 | 117 904 |
8. | Kia | 30 186 | 58 522 |
9. | Mazda | 28 194 | 75 873 |
10. | Dacia | 27 157 | 49 989 |
Talán meglepő a Suzuki hiánya (éppen hogy, mert 11. ezen a listán), ennek magyarázata, hogy használtan nem érkeznek az országba, csak az újautó-értékesítésekben tündökölnek. A Toyota, a Ford és az Opel mindkét listán rendre az élmezőny stabil szereplője.
Melyik öt megyében állt forgalomba a legtöbb új és használt autó? Nem ott, rosszul tippelt!
A pincéből indult ugyan, de az elmúlt években kétségkívül határozottan emelkedett a nettó átlagkereset hazánkban, ami az ország legszegényebb térségeiben markánsan gyarapította a forgalomba lépő személyautók számát. Sajnos arra vonatkozóan nincsenek hivatalos, állami adataink, hogy a szalonok által újonnan értékesített, null kilométeres szépségek, avagy a nyugaton levetett, majd hazatrélerezett vén prémiumok álltak jellemzően forgalomba mondjuk az ország kevésbé tehetős régióiban, de van kapaszkodónk.
„Látjuk a Datahouse-nál, hogy melyik autót hol helyezik forgalomba. Például az idős 3-as BMW-k legnagyobbrészt Kelet-Magyarországra, északkeletre és az Alföldre mennek” – nyilatkozta pár hónapja a Vezessnek Róbert Gábor, a járműipari statisztikákat és elemzéseket készítő nemzetközi cég magyarországi kereskedelmi igazgatója.
Százalékos növekedés szerint íme az első hat megye, és Budapest.
Hely | Százalékos növekedés 2015-höz képest | Darabszámnövekedés 2015-höz képest | Darabszám 2019 végén | |
1. | Nógrád megye | +22,9 | 12 934 | 69 400 |
2. | Fejér megye | +22,8 | 32 053 | 172 645 |
3. | Jász-Nagykun-Szolnok megye | +22,6 | 22 893 | 123 790 |
4. | Pest megye | +22,3 | 103 577 | 568 012 |
5. | Szabolcs-Szatmár-Bereg megye | +22,06 | 33 951 | 187 794 |
6. | Borsod-Abaúj-Zemplén megye | +21,1 | 36 465 | 209 275 |
+1 | Budapest | +14,5 | 86 860 | 684 197 |
Az ország három legszegényebb megyéje ott van az első hatban, ráadásul közülük egyben, Nógrádban növekedett százalékosan leginkább a személyautók forgalomba állítása. Még akkor sem vonnánk le ebből semmilyen következtetést a szociológusok helyett, ha valóban ott van ellenpéldának az ország nyugati, tehetősebb része, amelynek három megyéjében volt ugyanebben az öt évben a legszerényebb gyarapodás: Vasban, Zalában és Győr-Moson-Sopronban.
Hogyan változott a négykerekűek átlagos életkora?
615 ezer újonnan felrendszámozott személyautó az elmúlt öt évben jelentős lehetőség lett volna a sajnálatosan elöregedett hazai járműpark érdemi megfiatalítására. Jót tett volna az ország és főleg Budapest levegőjének (hiszen minél fiatalabb egy jármű, jellemzően annál tisztább), és a baleseti statisztikáknak is (hiszen minél fiatalabb egy jármű, jellemzően annál biztonságosabb).
Mivel a szakmai szervezetek lobbizása és a tengernyi újságcikk nem hatotta meg a jogalkotókat, a kormányzat továbbra is korlát nélkül engedi az országba ömleni a tengernyi roncsot. Vagyis ez a 615 ezer új belépő az útjainkra egyértelműen elmulasztott lehetőségnek tekinthető, ez a 615 ezer autó összességében sajnos nemhogy fiatalított volna, ellenkezőleg, még tovább öregítette a járműállományunk egészét.
2019 | 2017 | 2015 | 2013 | 2011 | 2009 | 2007 | 2005 | 2003 | |
Átlagéletkor | 14,7 | 14,1 | 13,7 | 13 | 11,9 | 10,8 | 10,3 | 10,5 | 11,4 |
Elszomorító látni, hogy 2007-ben volt a legfiatalabb a magyarországi járműpark, azaz 13 esztendővel ezelőtt. Addig évről évre fiatalodott az állomány, ezzel szemben lassan bő másfél évtizede megállás nélkül romlik a helyzet, és egyre magasabb az átlagos életkor.
Elég ránézni a tavaly statisztikákra. A 2019-ben használtan nyugatról betrélerezett személyautók 38 százalékának az életkora 11-15 év közötti volt, 22 százaléka pedig 16 évnél is idősebb. Itt tartunk.
(Nyitóképünk forrása: MTI/Lakatos Péter)