Összesen 126-szoros különbség van a szabálytalanul parkoló autósokra a legtöbb és a legkevesebb bírságot kiszabó budapesti kerületek között. A kerékbilincs használatában még látványosabb a különbség: akad olyan városrész, ahol mindössze egyetlen szűk utcában ezernél is több autót rögzítettek vascsapdával az aszfalthoz a szigorú helyi közteresek tavaly, miközben máshol az önkormányzat még csak nem is ismeri a kerékbilincset, egyszerűen nincs ilyen eszköz a birtokukban. Pedig lehetne, és éppen termelhetné a pénzt.
A Vezess kíváncsian megkereste a 23 fővárosi kerületet, és kikérte 2019-re vonatkozóan az autósokra kiszabott helyszíni bírságok és kerékbilincselések számát, valamint azoknak az utcáknak a helyi sorrendjét, amelyekben a közterület-felügyelőik a legtöbbször büntetnek. 19 önkormányzat válaszolt.
A legtöbbet bírságoló kerületek sorrendje
Gyorsan tegyük tisztába, hogy egyértelmű legyen: összeállításunk nem a fizetős parkolást negligálók múlt évi büntetéseiről szól, a bírságokat és a bilincseket a koronavírus-járvány alatt is természetesen száz százalékig betartandó KRESZ megszegőivel szemben alkalmazták, és változatlanul továbbra is alkalmazzák az önkormányzatok Budapesten, valamint országszerte. (Összeállításunk második része a nagyobb vidéki városok gyakorlatával jön.)
A teljes nevén szabálysértési helyszíni bírságot az autós jelenlétében (HB), vagy akár a távollétében (THB) is kiszabják az egyenruhások, jellemzően a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt. Az általunk megkérdezett polgármesteri hivatalok elmondása szerint legnagyobbrészt a Megállni, és Várakozni tilos táblák megszegőivel szemben, valamint a járdán, a forgalomtól elzárt területen, avagy a mozgáskorlátozottak helyén parkolók esetén.
Nem teljesen egységes területenként a helyszíni bírság átlagos mértéke, bár túl nagy szórás nincs. Az önkormányzatok éves bevételeit átnézve találtunk olyan kerületet, ahol 10 200 forintra jött ki az átlag 2018-ban, majd ugyanott 14 300 forintra a következő esztendőben. Ugyanazokról a közteresekről beszélünk, és ugyanarról a kerületről. Nézzük meg ezek után a legtöbbet bírságoló budapesti önkormányzatok toplistáját!
Bírságszám, 2019 | Terület | |
1. | 7204 | II. kerület |
2. | 4099 | XI. kerület |
3. | 2557 | VI. kerület |
4. | 2277 | XIX. kerület |
5. | 2032 | XII. kerület |
6. | 1903 | XIII. kerület (2018) |
7. | 1728 | III. kerület |
8. | 1452 | IV. kerület |
9. | 934 | IX. kerület |
10. | 728 | X. kerület |
Egyes kerületek nagyon komoly, éves szinten 40-60 millió forintos összeget bezsebelnek a szabályszegő autósoktól, amire a parkolási bevételeik ideiglenes befagyasztása, valamint a járműadójuk kormányzati lenyúlása miatt idén még inkább szükségük lehet. A koronavírus-járvány következtében szellősebb belvárosi utcákban manapság ugyan könnyebb leparkolni az autót, de a közlekedési szabályok megszegőire változatlanul lecsapnak a közteresek. Vétlen hiba volt, vagy szándékos szabályszegés, mindegy.
Figyelemre méltó részlete az egyenruhások munkájának és – úgy tűnik – a preferenciáiknak, hogy több kerületben változást hozott számukra a 2019-es év, amelyben az önkormányzati választások számos helyen polgármester-cserét is eredményeztek. Nem állíthatjuk, hogy a költséges politikai csatával összefüggésben áll a járművezetők megfegyelmezése – hiszen az új vezetőknek gyakorlatilag csak két hónap jutott, viszont az elődeiknek sok pénz kellett kampányra, előtte -, de feltűnő számunkra, hogy több helyütt nagyot ugrott a bírságszám a választási évre. A II. kerületben a tavalyelőtti 2018 darab helyszíni bírsággal szemben tavaly már 7204 csekket állítottak ki, a III. kerületben 777-tel szemben 1728-at, míg a IV. kerületben a 2018-as 513 bírság után 2019-ben már 1452-t szórtak szét a helyi közteresek.
A legtöbbet bilincselő kerületek sorrendje
Óriási különbségeket találtunk egyes önkormányzatoknál a bírságolás vs. bilincselés kérdésében is. Erzsébetvárosban (VII. kerület) például viszonylag kevés csekket raknak a szabálytalanul parkoló autók szélvédőire (571-et tavaly, amivel nincsenek benne a top 10-ben sem), ellenben ők nyerték tavaly a bilincselők képzeletbeli bajnokságát (6102 felszerelt vascsapda).
De mi a különbség a kettő alkalmazása között? “A kerékbilinccsel rögzítés nem büntetés, azt a közterület-felügyelő nem kiszabja, hanem alkalmazza azért, hogy a szabálysértés elkövetője ismertté váljon” – így fogalmazott szerkesztőségünknek a kőbányai önkormányzat (X. kerület) munkatársa. A kerületek válaszaiból tulajdonképpen az rajzolódik ki, hogy a csúnyább szabályszegéseket büntetik a jármű „leragasztásával”, mint például a menetiránnyal szembeni parkolás, de sokan a járdán való megállást is említették, amennyiben az autó nem akadályozza a gyalogosforgalmat.
Feltételezzük, hogy egy-egy helyi gyakorlatot erősen befolyásolhat a kerületi közteresek – vagy a vezetőjük – hozzáállása, természetesen a törvényi keretek között. Plusz nyilvánvalóan a zsúfoltságból adódó parkolási nehézségek, ami egyértelműen a szűkös belső kerületek sajátja, mint éppen Erzsébetvárosé.
A felszerelt bilincs levétele 11.500 forintba kerül, vagyis anyagilag akár jobban is járhat ezzel az autós. Már ha nem élnek azzal a meglehetősen erős eszközzel a hatóságok, hogy a bilincs mellé más büntetést is az autós nyakába akasztanak. Volt már erre is példa.
Kerékbilincselések száma, 2019 | Terület | |
1. | 6102 | VII. kerület |
2. | 4280 | XI. kerület |
3. | 2548 | IX. kerület |
4. | 2258 | VIII. kerület |
5. | 2147 | XIV. kerület |
6. | 1282 | VI. kerület |
7. | 637 | X. kerület |
8. | 613 | XII. kerület |
9. | 561 | III. kerület |
10. | 337 | XIII. kerület (2018) |
Érdekes, hogy a bírságok és a bilincselések összesített számában nem egy, a járműforgalomtól békeidőben fuldokló, szabad parkolóhellyel alig rendelkező belvárosi kerület vezet. Ezt a „versenyt” a főváros területre egyik legnagyobb kerülete, a központi területeknél szellősebb XI. nyerte. Újbuda szedte be a legtöbb pénzt tavaly a megbüntetett sofőröktől: 8379 alkalommal szereltek fel bilincset, vagy szabtak ki bírságot.
Ezekben az utcákban rakják fel a legtöbb bilincset
„Tisztelt Lencsés Csaba! Elolvastam a cikket! Köszönöm, hogy jelezte felénk ezt a problémát. Munkatársaimmal meg fogjuk vizsgálni annak a lehetőségét, hogy hogyan tudnánk még jobban felhívni az autósok figyelmét az adott helyen” – írta pár hete megjelent írásunkra reagálva az Erzsébetvárosi Rendészeti Igazgatóság – az új polgármester beiktatása után érkező – új vezetője. Ebben egy olyan utcaszakaszt mutattunk be, ahol az elmúlt években rengeteg tisztességes, a KRESZ-t betartó járművezető autójára került bilincs azért, mert megtévesztőek a hely adottságai.
Mindez pontosan abban a Dob utcában történt, amelyben messze a legtöbb kerékbilincs pattant fel tavaly Budapest összes – közel 8200 – utcáját, útját, körútját stb. belevéve.
Kerékbilincselések száma, 2019 | Terület | |
1. | 1001 | VII. Dob utca |
2. | 539 | VII. Király utca |
3. | 414 | VII. Wesselényi utca |
4. | 256 | XI. Műegyetem rakpart |
5. | 248 | VIII. Nagy templom utca |
6. | 242 | XI. Eszék utca |
7. | 193 | VIII. Mária utca |
8. | 138 | X. Gyakorló utca |
9. | 99 | XI. Szabolcska utca |
10. | 54 | III. Fő tér és környéke |
Aki talált már valaha kerékbilincset az autóján, az pontosan tudja, mennyire bosszantó mozdulatlanságra kényszerítve visszatérni a tulajdonához. Pedig van rá lehetőség, hogy az embert soha ne érje ez a kellemetlen meglepetés. A kormányablakoknál kell regisztrálni, és innentől kezdve elkerülhető: amennyiben a szabálytalanul hátrahagyott autóra amúgy jogszerűen bilincset szerelne a buzgó rendész, a központi rendszer értesítést küld a tulajdonos/üzembentartó telefonjára, akinek 15 perce van a járműhöz érni. Addig nem megy rá a csapda, csak a szabálysértési bírságot kell kifizetni.
Van egy kerület, ahol se bilincs, se…
Több olyan polgármesteri hivatal működik a fővárosban, amely érdemben nem hizlalja a kasszáját ezekkel a módszerekkel. Kerékbilincset például néhányan egyáltalán nem használnak: a II., a XVI., a XVII., a XVIII., a XIX., a XX., a XXI., és a XXIII. kerület. Vagyis nagyrészt, de nem kizárólag Budapest kertvárosias peremterületei.
Mint amilyennek nagyrészt a büntetés-bajnok XI. kerület tűnik, ahogyan ellenpontja, a XVI. is. Utóbbiban a bilincshasználat mellőzését bírságolással sem kompenzálják, mindösszesen 57 alkalommal szabták ki 2019-ben.
Vagyis az itteni közterület-felügyelők átlagosan heti egy szem büntetést osztottak ki tavaly az autósoknak, miközben az újbudai kollégáik átlagosan heti 161 darabot.
Ha van bármilyen bírságolós, bilincselős története, vitája, írja meg nekünk az info@vezess.hu e-mailcímre!