Feltűnően sok magas vagy félmagas építésű autót találunk az utóbbi évtizedben, pláne ez utóbbi 2-3 évben újonnan eladott autók között. Nevük lehet SUV, crossover, plázaterepjáró, városi szabadidő-autó vagy bármi más; mára a legtöbb autószegmensnek adott a megfelelője fél vagy egy szinttel magasabb kivitelben, a kiskocsiktól a középkategórián át a felső kategóriás szedánokig és kombikig.
Egy új Renault Clio és a szintén frissen bevezetett Captur példáján összevetjük a klasszikus kisautót a rokon kis terepjáróval. A végén győztest avatunk a kategóriák harcában, de ami az egyik vevőnek nyerő, az a másiknak cseppet sem biztos, hogy ugyanúgy beválik.
Karosszéria
Régebben a magyar emberek sokszor az adott pénzért megvehető legnagyobb autót akarták hazavinni. Bár ezen az attitűdön sokat árnyaltak az évek, a méret még mindig fontos tényező és ebben a kis SUV ad többet.





Egy új Clio hossza 4050, szélessége 1798, a magassága 1440, tengelytávja 2583 mm. A Captur adatai 4227x1797x1576 mm és 2639 mm tengelytáv. Hossza tehát az új generációkkal 17,7, magassága 13,6, tengelytávja 5,8 centiméterrel haladja meg a Clio dimenzióit.
Nem minden kis aszfaltterepjáró konstruktőrei gondolnak rá, de a Captur is hozza a nagyobb SUV-modellek figyelmességét, az ajtólemezzel védett küszöböket. A küszöbre ráhajló ajtókkal a lemez nem lesz koszos és nem keni össze a pantallód szárát vagy a fáradtrózsaszín pliszírozott szoknyádat.
Sajnos a Clióban valamiért kétkezesre sikerült a csomagtérajtó nyitása, mert a lökhárítóban lévő kapcsoló megnyomása után lendíthető csak fel a fedél. Ez a megoldás nagyon idegesítő. A Captur ezzel szemben az ötödik ajtaján hordja a nyitógombot is, így egy mozdulattal fellendíthető a csomagtérajtaja, ahogy normálisan működni szokott.
Sajnos a Cliónál a lökhárítóban, a rendszám felett lévő kapcsoló megnyomása után lendíthető csak fel a fedél egy külön mozdulattal, ami nagyon idegesítő. A Captur az ötödik ajtaján hordja a nyitógombot is, így egy ütemben fellendíthető a csomagtérajtaja is
Belső tér
Kényelmesebb beszállás, magasabb üléshelyzet, jobb kilátás: ezek a praktikus érvek az egyterűeket kiszorító SUV-ok zöménél működnek. Mindhárom érvényesül a Clio-Captur viszonylatban is az aszfaltterepjáró javára.
Térkínálatban a Captur fölénye egyértelmű. Hosszabb és nagyobb tengelytávú autó, szellősebb belül. Elférni a Clióban is el lehet, direkt dolgoztam benne másfél órát hátul, hogy érdemben megtudjak róla valamit, de a magas embereknek is elfogadható térviszonyokhoz itt kell az elöl ülők belátása.
Előrehúzott üléssel a benzines Captur csomagtere 422-ről 536 literre nő (a képen), ami egy kompakt kombitól is megjárja. A benzines Clióké 391 literes, a kiskategóriában ez kimagasló
366 liter a dízel és 391 literes a benzines Cliók csomagtere, ami a kompakt autók méreteivel vetekszik. Csakhogy a Captur minimális csomagtartója is nagyobb ennél, a dízeleké 406-520 literes, a benzineseké 422-536 liter lehet. A Captur hátsó üléspadja hosszirányban állítható, ami az európai kategóriaelső elődnek is aduja volt. Ráadásul nemcsak az állítás teszi sokkal kényelmesebbé a Captur második üléssorát, hanem a levegőkilépő is, ami a két első ülés között hátravezeti a levegőt.
Utastéri anyagaik igényességében egyformán jók ezek az autók, de a Captur tok nélküli belső visszapillantó tükre sokkal szebb megoldás a Clióban lévő, műanyaggal körbevasalt visszapillantónál. Minőségérzetben a Clio mégis egálra ment, mert automatikus váltóval a B-SUV váltókonzolja a kanyarokban nekifeszülő térd hatására némi nyiszogó hangot adott.
Fűthető kormánykerék kérhető mindkettőhöz, az első szélvédő fűtőszálas jégmentesítésének kényelmét viszont csak a kis SUV vásárlói élvezhetik. Manapság már ki kell emelni, hogy mindkét típushoz rendelhető pótkerék, de nem ugyanolyan. Egységesen 30 000 forintos felárért a Captur mindig szükségpótkereket ad, mint a Blue dCi dízel Cliók, viszont a kisautóba benzines motorral teljes méretű pótkerék is rendelhető.
Középen a hátsó utasokhoz is eljut a légkondi hűvöse, ami minőségi különbség a hátul utazók életében egy Captur és a Clio között. Más párosításoknál ez azonban nem érv, mert a Škoda Kamiqot kivéve a legtöbb kis SUV-ból hiányzik ez a figyelmesség
Technika
Elég, ha a külső héj, a top hat különbözik, a technikát minden autógyártó igyekszik minél több azonos egységgel megoldani. Ebben az esetben a közös alap a CMF-B padlólemez, a Common Module Family a B szegmensre (kisautók) szabott modulcsaládja.
Itt is ugyanarról a polcról származnak a motorok, csak nem ugyanazt emeli le a gyártó a két típushoz. A kisebb és könnyebb Clióhoz van turbómentes, 65 lóerős háromhengeres is, 95 Nm-rel 3600-as fordulatszámon. A 155 lóerős turbós négyhengeres itthon nem rendelhető a Clióhoz, a kettő között egyforma a motorkínálat.
Automatikus parkolófékkel a Clióhoz hátsó tárcsafék jár, a Captur azonban gombnyomásos kézifékkel is dobféket villant a felni mögül
Van tehát 999 köbcentis sorhármas 100 lóerővel, ötfokozatú kézi vagy fokozatmentes automatikus váltóval, négyhengeres benzines 1333 köbcentivel 130 lóerőre és 240 Nm-re beállítva. Ahogy a Captur, úgy a Clio is gyártásban van a 115 lóerős, 260 Nm nyomatékú dízelmotorral, az 1461 köbcentis, jól bevált négyhengeressel.
Abban hasonlít a Captur 155 és a Clio 130 lóerős csúcsmodellje, hogy az 1,33 TCE motor mindkettőben csak a hétfokozatú duplakuplungos, a kuplungot nagyon hirtelen felengedő EDC-automatával társítható.
Mivel az autók egyre gazdagabb alapfelszereltsége, egyre jobb biztonsági szintje, a fogyasztáscsökkentést szolgáló fejlesztések felhajtják az árukat, semmi nem szent és a költségek lefaragásának könnyen áldozatául esik a hátsó tárcsafék.
Egyformán 100 lóerős és 160 Nm forgatónyomatékú motorral 1,5 mp van a két autó 0-100-as gyorsulása között a Clio javára. A sorhármas turbónál erősebb motorral csökken a Captur hátránya. Ugyanazok a motorok jóval mélyebben vannak a magasabb orrú kis SUV-ban
Ennél a két autónál a Clio a mentsvár, mert elektromos működtetésű, magától reteszelő és oldó rögzítőféket megrendelve hátsó tárcsaféket kap az autó a fékdobos helyett. A Captur a (vissza?)fejlődés magasabb fokára hágott, így ott már sikerült az olcsóbb dobfékkel kombinálni az automatikus parkolóféket.
Ez nem biztonsági, hanem optikai kérdés, mert ezüst színnel harsogóan kiemelve rosszul néz ki a dobfék a Capturon. A lassulás az autó átterhelődése miatt hátsó dobfékkel is igazán jó lehet. Nézzétek meg néha az Autó Magazin tesztjeiben a mért értékeket, egy jó kisautó lassulása olyan, mint nem is olyan régen a sportmodelleké volt.
Karbantartási szempontból mindenképpen vannak előnyei a többnyire tisztítással kipipálható dobfékeknek. Ha viszont cserélni kell őket, akkor ebben a méretben a Renault és a Dacia modelleken valószínűleg a kerékagycsapággyal együtt lesz cserés. A féktárcsák és fékbetétek cseréje meg addig a 150-200 000 kilométerig kerül többe a dobfékes autó használatánál.
Zöld rendszámos, konnektorról tölthető akkus hibrid lesz a Capturből. A Clióból full hibrid jön
Hibridverzióból sem ugyanazt kapja a Clio és a Captur. A Clió hibridjét Gajdán Miklós részletesen bemutatta és megírta azt is, milyen vezetni. A Capturből konnektorról tölthető akkus hibrid érkezik majd, amely zöld rendszámot kaphat Magyarországon.
Egy szupermini kisebb lábon él a technikáját megöröklő aszfaltterepjárónál. Ez ennél a két autónál is látványosan megmutatkozik, mert a Clio gumimérete 185/65 R15 vagy 205/45 R17 lehet, a kettő között van a vérnarancs tesztautó 195/55 R16-os középútja. A Captur 17-es felninél kisebbel nem is szerepel az árlistában. A kisebbik kereke 215/60 R17-es, a nagyobbik méret, ami a fotókon látható autón is van, 215/55 R18.
Vezetőtámogatásban ugyanazt a magas szintet hozzák, első szélvédőfűtéssel viszont egyelőre csak a Captur könnyíti meg az életet telente. Ez a Clio TCE 100 belső tere
Nem mindenkit érint, de még ilyen kicsiben is az SUV a jobb vontatójármű. A Clio mögé legfeljebb 900 kilogrammos fékezett utánfutót köthetünk, a Captur forgalmija 1200 kilós vontatmányt engedélyez.
Vezetés
Közös alapjaik, egyforma motorjaik miatt a két autófajta között nem lesznek kiugró különbségek menet közben. Akinek fontos az autózás élvezeti értéke vagy az aktív biztonság, talál majd érveket a kisautó mellett.
Ebben az esetben a Clióval volt jobb menni, ahogy egy Swift is örömtelibb egy Vitaránál, a földszintes MINI Cooper a Countrymannél és így tovább. Tulajdonképpen a Captur minden feladatot tisztességesen megold, nem billeg zavaróan és kanyarsebessége is bőven elég a nem autóbuziknak.
Kisebb kerekeivel a Clióban csekélyebb a futómű rugózatlan tömege, kényelmesebb és fürgébb autó, 11,0 helyett 10,4 méteres fordulókörrel
De a Clióban csak jobban estek ugyanazok a kanyarok, lelkesebben fordul és azonos motorral fürgébben gyorsul, biztonságosabban előzhetünk vele. Kisebb kerekeivel csekélyebb a futómű rugózatlan tömege, amitől fizikailag jobbak a kényelmi adottságai és valamivel finomabban is jut túl az úthibákon, mint SUV-rokona.
A kisebb autót ugyanaz a motor jobban viszi, nem is kevéssel. Az egyformán 100 lóerős és 160 Nm nyomatékmaximumú sorhármas benzines a testesebb SUV-t 13,3 mp alatt juttatja el 100 km/órás sebességig, amire a kisautónak elég 11,8 mp.
Százig kapni 1,5 másodperc már az az idő, amit megérzel két autó dinamizmusa között. Nagyobb motorral csökken a különbség, a 130 lóerős verziók közt a duplakuplungos automatával csak 0,6 mp a Captur lemaradása a 100-ra 9 mp alatt gyorsuló Clio mögött.
Sok vevőnek többet érhet a valamivel jobb kilátás és a sokkal kényelmesebb ki- és beszállás a kis SUV kevésbé agilis viselkedésénél
Egy SUV nemcsak nehezebb, nehézkesebbnek is hat. Parkolni és forgolódni érezhetően könnyebb a Clióval. Fordulókörénék átmérője 10,42 méter, a nagyobb kerekeken mozgó Capturnek legalább 11 méteres kör kell a megforduláshoz.
Költségek
Azonos váltóval és motorral (TCE 100), egyformán Zen kivitelben a 4,6 milliós Cliónál listaáron 900 000 forinttal kerül többe egy 5,5 milliós Captur. A Clióval motorban és felszereltségben feljebb lépni is kisebb teher. Intense felszereltséggel, a 130 lóerős négyhengeressel és automatikus váltóval az árkülönbség 1,35 millió forintra nő a 6 049 000 forintos listaárú Clio és a 7 399 000 Ft listaárú Captur között az Intense 130 EDC FAP esetében. A FAP a részecskeszűrőt jelöli.
Itthon nincs is légkondicionáló nélküli Captur, a Clio Life-hoz feláras a klímaberendezés. Ez a Captur műszerfala, de minőségérzetben a Clio is ilyen jó
Más a belépőár is, de itt a motor és a felszereltség is nagyon eltérő. Az ötödik generációs Clio 3 799 000 forintról nyit, de ez egy fekete tükörházas 1,0 Life alapverzió, fekete kilinccsel, a 65 lóerős szívó benzinessel társítva. A második generációs Capturből itthon nincs is alapverzió, a belépőszint a Zen, a 100 lóerős turbós motorral 5 499 000 Ft listaárral, az ennél gazdagabban extrázott kivitel az Intense.
A Clióban a sportos R.S Line és az Intense támogatását segíti 200 ezer forintos kedvezmény, a Captur esetében az Intensét, amely a dízelmotorral és mindhárom benzinessel társítható. A 200 ezer forintos használtautó-beszámítási kedvezmény mindkét típusra él.
Aki a kiugróan nagy kedvezmények reményében raktári autót venne, a Clióval tesz jobb lóra. Készletről az ötödik generációs Renault Cliók újonnan most 850 ezer és 1 150 000 Ft közötti kedvezménnyel várnak vevőre a márka online autószalonjában, van köztük középső Zen felszereltségű és Intense csúcsmodell is, 100 és 130 lóerős benzinesek egyaránt. Ugyanitt a Capturből csak a kifutó típusra lehet szűrni.
Üzemeltetési költségeivel a kisautó vesz ki kevesebb pénzt a tulaj zsebéből. Takarékosabb, olcsóbb gumi kell rá és listaáron 900 000 forinttal kevesebbe kerül azonos motorral és Zen kivitelben a 4,6 milliós Clio az 5,5 milliós Capturnél
A két autó százalékos értékőrzését egyenértékűnek saccoljuk, ebben mindkét autófajta erős, de magasabb ára miatt a kis SUV nominális értékvesztése nagyobb lehet a kisautóénál. Gumizni a Cliót lesz könnyebb, ahogy tankolni is.
Mivel az új Clióval és az új Capturrel nincs még meggyőző mennyiségű tankolási napló, a kiskocsi és a kis SUV fogyasztáskülönbségét az elődökre kértem le a Spritmonitor adatbázisából. A való életben a háromhengeres turbós benzines kisautónál 9,5 százalékkal fogyaszt többet a magasságkülönbség miatt még azonos alaktényezővel is nagyobb légellenállású, nagyobb gördülési ellenállású kis SUV. A kisebb fogyasztású dízelmotorral a különbség csak hat százalék.
Közúti átlagfogyasztási különbségek az elődmodellek példáján
Clio IV 90 TCE (90 LE) 6,3 l/100 km
Captur I 90 TCE (90 LE) 6,9 l/100 km
Clio IV 1,5 dCi (90 LE) 4,8 l/100 km
Captur I 1,5 dCi (90 LE) 5,1 l/100 km
Értékelés
Ugyanezt az összehasonlítást elvégeztük Ford Fiestával és a Pumával is, amiről később írunk, de azt nehéz nem észrevenni, hogy a mai kisautók mennyire felnőttek. Kényelmi és biztonsági színvonaluk rég nem kényszeríti ki, hogy két személynek akár hosszabb utazásokhoz is nagyobb autót vegyetek. Környezetvédelmi szempontból a kevesebb alapanyagból, kisebb energiatömeggel gyártható, takarékosabban működő, kevesebb gumihulladékot termelő kisautó a nyerő.
Ebben a párosításban a kis SUV kézzelfogható előnyöket ad. A tologatható üléspados, hátsó légrostélyos Captur praktikusabb és nagyobb autó a Cliónál. Más párosokkal más eredmény jöhet ki, a kis SUV anyagilag mindenképp nagyobb áldozat a kiskocsihoz képest
Ebben az esetben viszont a Captur hosszirányban mozgatható hátsó üléspadja és a hátsó légrostély újraosztja a lapokat, mert így hátul utazni sokkal kényelmesebbé válik. És amiért a Clióval esetleg kettőt kell fordulni, az elférhet az előrehúzott ülésekkel kibővülő csomagtérben.
Aki a Captur átrendezhetőségét ki tudja használni, amire egy újonnan vett autóval bőven van esély költözéskor, nyaraláskor, biciklit szállítva stb., a Capturben talál praktikusabb társat. A Clio azoknak jobb autó, akik legfeljebb ketten utaznak rendszeresen, érzékenyebbek továbbá az autózás költségeire és örömeire.
A kisautó, a Renault Clio előnyei és hátrányai a kis SUV, a Captur ellenében | |
---|---|
|
|