Százszorosnál is nagyobb a különbség a legtöbb és a legkevesebb autóst megbírságoló budapesti kerületek között, a kerékbilincselés még ennél is nagyobb eltérést mutat – derült ki a Vezess minap közzétett toplistájából.

De mi a helyzet az ország többi, nagyobb részén? Összeállításunkban most tizenkét olyan város gyakorlatát és statisztikáit mutatjuk be 2019-ből, amelyek hazánk különféle részein fekszenek, méretükben és vagyonukban is nagyon különböznek egymástól Miskolctól Siófokig, Békéscsabától Kecskeméten át Szombathelyig. Így lesz információnk a legkülönfélébb vidéki központok autósokat bírságoló gyakorlatáról.

Mennyi autóst büntetnek meg egy évben, és mennyit szednek be ebből?

Fontos hangsúlyozni, hogy az önkormányzatok rendészeinek bírságolási gyakorlatát számos különböző adottság is befolyásolhatja. Alapból meghatározza a települések fizetős parkolóinak a száma, ezeknek az elhelyezkedése, de akár a nagyobb tömegeket vonzó (és alkalmanként közlekedési problémát is okozó) piacok elhelyezkedése is befolyásolja egy-egy városban. Nagyon nem mindegy, hogy a központban vannak-e, avagy a település szélén, ahol büntetlenül lóghatnak a fák ágairól is az autók.

Vagyis az alábbi táblázat nem az önkormányzatok rosszfejűsége szerinti sorrendet mutatja. A budapesti kerületeknél ugyanakkor azt láttuk, hogy egy-egy helyi vezető szigorúsága, vagy akár a pénzigényes kampányidőszak is orientálhatja a közteresek gyakorlatát – de ez a fővárosban sem általános.

Azt is fontos elmondanunk, hogy az országos jogszabályok, valamint a helyi rendeletek többféle különböző szankciót tesznek lehetővé, ebből következően többfélét alkalmaznak az önkormányzatok  a közlekedési szabályok negligálóival szemben (a táblázatban mindenütt egy összesített bírságszám szerepel). Leegyszerűsítve a lényeg, hogy a KRESZ-szabályok megsértése miatt helyszíni bírságot szabnak ki a rendészek (jellemzően mindenütt ez a gyakoribb), a megszegése miatt közigazgatási bírságot. Előbbi az ország közös kasszáját hizlalja, csak az utóbbiból származik bevétele a helyi önkormányzatoknak. Amely városoknál nincs összeg, ott csak a központi költségvetést gyarapították a települések egyenruhásai.

  Város Bírságszám (2019) Közigazgatási bírságbevétel (millió forint, 2019)
1. Kecskemét 7806 21
2. Nyíregyháza 3511 kb. 18 millió
3. Miskolc 2267 10,25
4. Székesfehérvár 1899 17,2
5. Veszprém 891 8,11
6. Tatabánya 638 4,9
7. Salgótarján 423
8. Szombathely 387 1,4
9. Békéscsaba 362 kb. 1,5
10. Siófok 192
11. Hajdúszoboszló 164
12. Hódmezővásárhely 106 0,45

A lista elején talán magasnak tűnő összegek vannak, de a nagyobb települések éves költségvetésében nem ezek a forintok a legvastagabbak, sőt. Kecskemét városának például 25,7 milliárd forint volt tavaly a bevétele, ehhez képest nem tétel a 21 millió forint. Bács-Kiskun székhelyének rendészei ráadásul tényleg nem a hivatal saját zsebére büntettek: a 7806 bírságból 7049 után ment a pénz az ország közös pénztárcájába.

Körkérdésünkre, hogy helyben mik a büntetéseket leginkább kiváltó szabálytalanságok, szinte minden önkormányzat ugyanazt sorolta: a megállási és várakozási szabályok, valamint a Behajtani tilos tábla figyelmen kívül hagyása, a mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyen, és a zöld területen parkolás.

Lista az autósokat bírságoló vidéki városokról 1

Egymás hegyén-hátán parkoló autók Miskolcon

Vajon a lakosságszámhoz képest mi a sorrend?

Ez még érdekesebb lista lesz, amelyet egyszerűen úgy kapunk meg, hogy a városok lakosainak a számát (legutolsó elérhető adat, KSH) elosztjuk a fenti bírságszámmal. Így kiderül, hogy ezen a tizenkét településen mennyi állampolgárra jut egy-egy autós bírság.

  Terület Ennyi lakosra jut egy bírság/2019
1. Kecskemét 14
2. Nyíregyháza 33
3. Székesfehérvár 51
4. Veszprém 67
5. Miskolc 68
6. Salgótarján 79
7. Tatabánya 103
8. Siófok 134
9. Hajdúszoboszló 145
10. Békéscsaba 168
11. Szombathely 202
12. Hódmezővásárhely 408

Meglepően hatalmasak a különbségek, az talán már kevésbé, hogy az országos átlag feletti számban külföldieket fogadó határszéli városok közül többen előrébb kerültek ezen a listán Nyíregyházától Salgótarjánon át Szombathelyig. Arról sajnos nincs statisztikánk, hogy a megbüntetett járművezetőknek mennyi százaléka külföldi.

Lista az autósokat bírságoló vidéki városokról 2

Parkolóőr bírságolja harmadszor ugyanazt a kisbuszt, Budapesten

Vessük össze a vidéki bírságszámot a fővárosi lista élmezőnyével!

Végül már csak az marad hátra, hogy a parkolás szempontjából – első gondolatra talán – legzűrösebb budapesti kerületek egy lakosra vetített „bírságbajnokainak” számait oda rakjuk a vidéki listát vezető városok mellé.

Itt külön hangsúlyozzuk, nagyon eltérő helyi adottságokkal rendelkező önkormányzatok kerülnek egyazon táblázatba, de azért mégis érdekes lehet az összevetés.

  Terület Ennyi lakosra jut egy bírság/2019
1. II. kerület, Bp. 12
2. Kecskemét 14
3. VI. kerület, Bp. 15
4. XIX. kerület, Bp. 26
5. XII. kerület, Bp. 28
6. Nyíregyháza 33
7. XI. kerület, Bp. 36
8. Székesfehérvár 51
9. XIII. kerület, Bp. 64
10. Veszprém 67

Egyetlen dolgot azért még hiányolhat az autósként és olvasóként is rutinos polgár: sehol nincs szó a vidéki rendészek kerékbilincselési gyakorlatáról, holott Budapest egyes részein nagy kedvvel alkalmazzák ezt a nem csak drága (11 500 forint), hanem a szabályszegőket leginkább bosszantó büntetést. A fővárosban találtunk olyan helyet is, ahol egyetlen utcában ezer (!) darab bilincs ugrott fel csak tavaly az ott parkoló személyautókra.

Pofonegyszerű az oka annak, hogy egyetlen szót sem írtunk róla, a Vezess körkérdésére kivétel nélkül az összes vidéki város önkormányzata ugyanazt válaszolta: „mi nem bilincselünk le autókat”.