Ilyen még sosem volt: életünk más területeihez hasonlóan az autókereskedelem elmúlt hónapjaira is igaz ez a megállapítás. Németországban a zárás az autóértékesítésre is kiterjedt, csak a szervizelés futhatott, Magyarországon azonban a márkaszervizek mellett a márkakereskedések értékesítési része is működhetett, így aki nagyon-nagyon akart, vehetett új autót.
Jóllehet a vásárlók nem özönlöttek, a legtöbb márka digitalizálta a vásárlási folyamatot, hogy legfeljebb a szerződés aláírása miatt legyen szükséges a személyes találkozás. A dokumentumokat postán is vissza lehetett küldeni abban az esetben, ha valaki úgy ad pénzt egy új autóért, hogy előtte ki sem próbálja, és az autók házhoz szállítása is megoldhatóvá vált.
Csúszások: pár hónaptól bő fél évig
Ám az elmúlt időszakban keveseknek volt az autóvásárlás a legfontosabb küldetése, így az értékesítők egy része elvesztette állását és néhány autószalon be is zárt, elvileg ideiglenesen. A Vezessnél annak igyekeztünk utánajárni, hogy a forint gyengeségéből és a kisebb-nagyobb mértékben hibridesített technikából fakadó áremelések után mire számítsanak a magyar újautó-vásárlók? Mi lesz a korábban beharangozott újdonságokkal, késik-e a piaci bevezetésük, és ha igen, mennyit?
Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy a modellbevezetésekről megkérdezett importőrök rövid, jellemzően 2-3-4 hónapos csúszásokról számoltak be. Az ok a gyártás leállása. Aki gyártásból rendel új autót, számítson rá, hogy a szállítási idő tartása az újranyitás első félévében bizonytalanabb lehet, mint békeidőben, tehát több lehet benne a csúszás. (A magyarországi autógyárak restartjáról ebben a cikkünkben olvashattok.)
Őszre megjön a Ford Explorer
Vannak nagyobb, féléves nagyságrendű változások is a tervezetthez képest. Az Amerikában évtizedek óta meghatározó Explorer nem tartozott a Ford európai kínálatához, csak szürkeimportból jutott át a nagy vízen. Az új generáció azonban a konnektorról tölthető akkus hibrid révén olyan csekély szén-dioxid-kibocsátási adatokkal villoghat, hogy hivatalosan is behozzák Európába.
Valamikor idén év elején futott volna be ez a különlegesség, de az importőrtől a Vezess úgy értesült, hogy a rajt átkerült szeptemberre. Azt is látni, hogy a szintén Amerikában gyártott Ford Mustang Mach-e esetében nem lesz tartható az idei naptári év végére tervezett rajt, így a hazai értékesítése 2021 tavaszára tolódik.
Idén nyár helyett csak 2021 tavaszán számíthatunk a 48 voltos rendszerrel hibridesített Ford S-Maxra és a Galaxy-ra, akkorra valószínű a modellfrissítés utáni Mustang bevezetése is, amit korában 2020 őszére vártunk. A csúszások oka itt is az autógyárak átmeneti leállítása. A Fordnál így is lesznek új modellek a szalonokban, Transit Custom és a Tourneo Custom Active- és Trail-verzióval jelentkezik július-augusztus táján és októberben a Transit Connectből és a Tourneo Connectből is itt lesz az Active.
Négyesikrek: új Golf után új Octavia, új A3 és új Leon
Mivel a Porsche Hungaria jelentős raktérkészlettel rendelkezett, ezzel a gyárleállás időszakát nagyobb fennakadások nélkül át tudta vészelni a kereskedőhálózat. Az újraindított gyártás a Volkswagen-konszernben sem 100 százalékosra fut fel, ezért típustól függően a második félévben lehetnek nehézségek az autók átadásában.
Jelenleg a jó pár hetes csúszással induló VW Golf VIII, az új Audi A3 és a Škoda Octavia negyedik generációjának bevezetésére ügyelnek a márkakereskedések. Testvérmodelljük, a SEAT Leon is most ért el a negyedik nemzedékéhez, magyarországi debütálása júniusra várható.
Sokat olvasni arról, hogy szoftvergondok miatt későbbre csúszik az ID.3 kiszállítása. Az importőr azonban augusztus végétől, szeptember elejétől terítené itthon az elektromos autót, ami már legfeljebb csak három hónap. Így még hatással lehetne az eladott autók átlagos fogyasztására, csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást.
Zöld rendszámos hibrid Renault-k szeptembertől, villany Dacia jövőre
Szerencsés időzítéssel dolgozott a Renault. Az 52 kilowattórás akkumulátorral és külső-belső csinosítással renovált Zoé illetve a Captur második generációja már 2020 első hónapjaiban eljutott a márkakereskedésekbe, elindításuk a békeidőszak legvégére esett. A koronakórság teljesen leárnyékolta viszont az autógázas Daciák visszatérését, a benzinnel és LPG-vel is tankolható autókkal nagy csendben bővült a magyarországi kínálat, bár a Vezess LPG-körképében szerepelt.
Mivel a Clio hibridje és a konnektorról tölthető akkus hibrid Captur eredetileg is őszre volt ütemezve, addigra a gyártási szünet ellenére is megjöhetnek. A konnektoros hibridhajtású Captur, a szintén zöld rendszámra esélyes Mégane PHEV és a külső áramforrásról nem tölthető akkus hibrid Clio szeptemberi bevezetése nem szenved halasztást az importőr tervei szerint. Bizonytalan ideig még várnunk kell a Dacia olcsónak ígért villanyautójára, amely 2021-es újdonság lehet.
2020-ra a Mazdánál az MX-30 az egyetlen fajsúlyos modellújdonság. Nekik is jól jön ki a lépés, mert a Mazda Motor Hungary eredetileg is őszre kalkulált az autóval. Ez az ütemterv tartható is és a felszereltségtől függően 2,5 milliós 500 ezres adófizetői támogatásra jogosult villanyautó szeptember második felében elérhető lesz a márkakereskedésekben.
Nem lassít a BMW
Koronavírus ide, gyárleállás oda, a BMW és a MINI rengeteg újdonságot hoz be idén Magyarországra. A május a sportverziók érkezésének időszaka volt. A kínálat az X5M-mel, az X6M-mel és a kétüléses MINI John Cooper Works GP-vel gazdagodott. A 265 km/órával döngető kisautó a 306 lóerős, 450 Nm nyomatékú turbómotort elsőkerék-hajtással, szénszálas műanyag karosszéria-szélesítésekkel és két új hűtővel kombinálja.
Júniusban illetve júliusban az X1 és az X2 konnektorról tölthető akkus hibridjei jelennek meg, a hátsó kerekeket hajtó villanymotoros összkerékhajtással. Júliusban befut a ráncfelvarrás utáni MINI Countryman és a BMW 330e Touring. Július végére, augusztus elejére prognosztizálható a modellfrissítés utáni 5-ös limuzin és kombi valamint a 6 GT hazai bevezetése.
Ezzel még nincs vége, mert a publikus újdonságok között szerepel a 4-es kupé is. A 2020-as évbe még beleférhet az iX3, az elektromos terepjáró is, tehát nem unatkoznak majd a márkakereskedések munkatársai.
Villamosított és leszabályozott Volvók
2020 a Volvo kapcsán a 180 km/órás végsebesség-korlátozás miatt lesz emlékezetes. A magyar piacra most bejövő autókat már ezzel a leszabályozással adják át a szalonok munkatársai. A Volvónál is egyre több autó emisszióját mérsékli majd 48 voltos hibridrendszer. Az idei újdonságok egyike a 14 990 000 forintról induló XC40 Recharge, egy zöld rendszámos konnektoros hibrid a 2018-as Év Autójából. Az elsőkerék-hajtású kompakt SUV sorhármas benzinese 180 lóerős, elektromos motorja 82 lóerős, 10,7 kWh kapacitású akkumulátora külső áramforrásról tölthető.
2020-ban biztosan nem lép pástra hazánkban a nagyteljesítményű elektromos autókat gyártó Polestar. A Polestar Európa-szerte a Volvótól független szervezetet épít ki azokban az országokban, ahol elsőként igyekszik megvetni a lábát. Itthoni rajtjára akkor lenne esély, ha a Volvóval azonos konszernhez tartozó márka második körben bővítené a lefedett országokat. Ennél hamarabb lesz itt az elektromos XC40, a tervek szerint 2021 tavaszán.
Kisebb fogyasztás, kevesebb lóerő a Suzukinál
Idén a Suzukitól nem számítunk vadonatúj modellre, a fő újdonság a megújult Ignis. Szerény modellfrissítésről van szó, elsősorban az autó orra alakult át. Más az ötlyukú hűtőmaszk és a lökhárítók ezüstárnyalatú trapézbetétje.
Belül a kék és a szürke műszerfalbetét az újdonság, ugorjunk is rögtön a hajtásláncra! A 12 voltos hibridrendszer kicsit komolyabb lett és hatékonyabban működik a továbbfejlesztett motor. A hibridrendszer lítiumion akkumulátora továbbra is a vezetőülés alatt van, kapacitása 3-ról 10 amperórára nő. Ezzel több mozgási energiát tud árammá alakítva eltárolni, majd felhasználni az autó gyorsításakor a négyhengeres benzines tehermentesítésére.
A megújuló Ignis orrában a K12C-t leváltja a K12D benzines. Sajnos a továbbfejlesztéssel itt is úgy járt a Suzuki, mint a 140-ről 129 lóerőre gyengülő 1,4-es turbómotornál. Itt 90-ből 82 lóerő, 120-ból 107 Nm marad. A szívóoldali vezérműtengely-állítást elektronika szabályozza, nem az olajnyomás növekedésével módosít a szelepek nyitási idején (a szelepemelésen nem változtat). Az olajszivattyú változó kapacitással szállít, csökkentve a motor terhelését, amikor elég kisebb olajmennyiség és a dugattyúk olajpermetes hűtését is elektromos szerkezet vette át.
Június második felében jelenik meg az autó a haza márkakereskedésekben, de raktárkészletre ne számítsatok belőle. Ami bejön, azt át is veszik a megrendelők, pedig a CVT-automata váltóval és összkerékhajtással is elérhető Ignis nem olcsó. Listaáron 4 835 000 és 6 175 000 Ft között mozog, amiből 890 000 Ft az akció, tehát 3 945 000 és 5 285 000 Ft közötti a valódi ára.
Bár a koronavírus-járványra adható legolcsóbb megoldás, az otthonmaradás és az ország megdermesztése az autókereskedelmet is vastagon megviselte, a 2020-ra tervezett termékbevezetések legnagyobb része megvalósul, legfeljebb pár hónap csúszással. Azok az importőrök pedig, akik a nyári időszakra egyébként sem időzítettek premiert és eredetileg is őszre terveztek, szerencsés helyzetben vannak. Az eleve az év utolsó hónapjaira várt modellek akár az eredeti tervek szerint is befuthatnak.