Még nem kánaán, de kisebbfajta csoda – nagyjából így lehetne jellemezni a Magyarországon forgalmazott villanyautók gyors és egységes áresését. A pár hete még 12 millió forint környékén magukat kellető vadonatúj személyautókat hétfőtől 8 millió forint környékén megrendelhetik az állami pályázat nyertesei. Elvileg bárki.
Nem tudjuk – csak sejtjük –, ki súgott a minisztériumnak arról, hol kellene meghúzni a támogatás határát, de ma már kijelenthetjük, jól számolt. Szinte az összes márka hirtelen árat csökkentett, hogy portékája beférjen a kedvezménnyel megvehető autók csoportjába.
Mi is történt pontosan? Május 20-án bejelentette a kormány, hogy 11 millió forintos vételárig 2,5 milliót kifizet a központi költségvetés a tisztán elektromos személyautók vételárából (500 ezret pedig a 11-15 millió közöttiek árából). Minderre három milliárd forintos keretet biztosít (plusz kétmilliárdot a taxisoknak), a támogatásra pályázni kell a vevőknek. Az állam kasszája június 15-én nyílik szélesre
Vagyis már csak néhányat kell aludni új villanyautóról álmodva a leendő vevőknek, akik kedvéért összeállítottuk a választékot.
Itt a teljes lista az állami támogatással kialakult pontos árakról. Megkönnyítendő a választás kellemes terhét, felsoroljuk a járművek legfontosabb tulajdonságait, plusz a kedvezményes árba még beleférő lényegesebb extrákat. Sok sikert a vásárláshoz, kitartást a hétfőtől kezdődő rohamhoz! Reméljük, ezúttal kevésbé lesz körülményes a polgárok pályázatainak elbírálása.
Legelőször is két táblázatba rendezve megmutatjuk a támogatással megvásárolható villanyosokat szépen, egymás közelébe rendezve őket. Az elsőben a hivatalos alapáruk szerint 10 millió forint alatti autókat.
Modell |
Ár támogatással |
Hivatalos alapár |
Škoda CITIGOe iV |
4 049 349 |
6 549 349 Ft* |
Smart EQ Fortwo |
4 750 430 |
7 250 430 Ft |
Smart EQ Forfour |
4 940 930 |
7 440 930 Ft |
Volkswagen e-UP |
5 018 400 |
7 518 400 Ft* |
Smart EQ Fortwo Cabrio |
5 855 330 |
8 355 330 Ft |
*Az idei készlet már elfogyott belőlük, ez volt a legutolsó ár. Érdemes felhívni az importőrt, ha valaki kivárná a a következő turnust a VW-konszern legkisebb villanyautóinál.
A második táblázatban a hivatalos áruk szerint 10 és 11 millió forint között kínált villanyautókat soroljuk, ezek között látjuk a forgalmazóik által a pályázati összeghatár alá betolt járművek is. Náluk feltüntettük azt is, hogy mennyibe kerültek a támogatási rendszer meghirdetése előtt, vagyis még pár héttel ezelőtt is.
Modell |
Ár támogatással |
Hivatalos alapár |
Alapár korábban |
Renault Zoé ZE50 |
7 849 000* |
10 899 000 |
nem változott |
Opel Corsa-e |
7 999 000* |
11 510 000 |
11 400 000 |
Peugeot e-208 |
7 999 000 |
10 499 000 |
11 565 000 |
Mini Cooper SE |
8 000 000 |
10 500 000 |
nem változott |
Nissan Leaf 40 kWh |
8 190 000* |
10 690 000 |
12 290 000 |
Kia e-Niro 39 kWh |
8 399 000 |
10 899 000 |
11 499 000 |
Hyundai Kona EV 39 kWh |
8 499 000 |
10 990 000 |
11 199 000 |
Hyundai Ioniq EV |
8 499 000 |
10 990 000 |
11 290 000 |
Peugeot e-2008 |
8 499 000 |
10 999 000 |
11 590 000 |
Mazda MX-30 |
8 499 900 |
10 990 900 |
nem változott |
*Egypár modellnél a 2,5 millió forintnál nagyobb különbségeket látunk, ezeknél az importőr maga is sokat faragott a korábbi árból, hogy még versenyképesebb legyen az első menettől kezdve. Talán a Leaf áránál a leginkább látványos a változás, a legmagasabbról, és szinte utolsóként akciózott az importőre, de a legnagyobbat: a támogatással 4 millió forintnál is többet zuhan az ára.
Innentől nézzük meg külön-külön az összes olyan modellt, amelynek a hivatalos alapára 11 millió forint alatt indul. Felsoroljuk a legfontosabb jellemzőiket, és egypár lényegesebb olyan extrát, amely még befér az állami támogatásos vételárba.
Škoda CITIGOe iV – 4 049 349 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 3597 mm hosszú, 1645 mm széles, 1481 mm magas. A tengelytávja 2422 mm, a csomagtartója 250 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 265 km (WLTP), akkumulátora 36,8 kWh. AC töltési idő 240 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 60 perc (10-80 százalék), gyorsulás 12,5 másodperc. Alapból elektromos klíma, sávtartó, hat légyzsák
Smart EQ Fortwo – 4 750 430 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 2695 mm hosszú, 1663 mm széles, 1555 mm magas. A tengelytávja 1873 mm, a csomagtartója 260 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 133 km (WLTP), akkumulátora 17,6 kWh. AC töltési idő 270 perc, DC töltő nincs, gyorsulás 11,6 másodperc. A gyárilag kínált összes rendelhető extra belefér a 11 milliós határ alá
Smart EQ Forfour – 4 940 930 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 3495 mm hosszú, 1665 mm széles, 1554 mm magas. A tengelytávja 2492 mm, a csomagtartója 185 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 133 km (WLTP), akkumulátora 17,6 kWh. AC töltési idő 270 perc, DC töltő nincs, gyorsulás 11,6 másodperc. A gyárilag kínált összes rendelhető extra belefér a 11 milliós határ alá
Volkswagen e-Up – 5 018 400 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 3597 mm hosszú, 1645 mm széles, 1481 mm magas. A tengelytávja 2422 mm, a csomagtartója 250 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 265 km (WLTP), akkumulátora 36,8 kWh. AC töltési idő 240 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 60 perc (10-80 százalék), gyorsulás 12,5 másodperc. Alapból elektromos klíma, sávtartó, hat légyzsák
Smart EQ Fortwo Cabrio – 5 855 330 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 2695 mm hosszú, 1663 mm széles, 1555 mm magas. A tengelytávja 1873 mm, a csomagtartója 260 liter
Fontosabb jellemzők és extrák: A hatótávja 133 km (WLTP), akkumulátora 17,6 kWh. AC töltési idő 270 perc, DC töltő nincs, gyorsulás 11,6 másodperc. A gyárilag kínált összes rendelhető extra belefér a 11 milliós határ alá
Renault Zoé ZE50 – 7 849 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 4087 mm hosszú, 1787 mm széles, 1562 mm magas. A tengelytávja 2588 mm, a csomagtartója 338 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 385 km (WLTP), akkumulátora 54,7 kWh. AC töltési idő 180 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 56 perc (10-80 százalék), gyorsulás 9,5 másodperc. A gyárilag kínált extrák közül talán a DC villámtöltést biztosító CCS csatlakozó a legfontosabb
Opel Corsa-e – 7 999 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 4060 mm hosszú, 1765 mm széles, 1435 mm magas. A tengelytávja 2510 mm, a csomagtartója 267 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 337 km (WLTP), akkumulátora 50 kWh. AC töltési idő 7 óra 30 perc (10-100 százalék), a DC villámtöltés ideje 27 perc (10-80 százalék), meglehetősen fürge jószág, 8,1 másodperc éri el a százat. Az automata klíma és a világítás-csomag alapból jár a radaros vészfékező-rendszerrel együtt
Peugeot e-208 – 7 999 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 4055 mm hosszú, 1745 mm széles, 1430 mm magas. A tengelytávja 2540 mm, a csomagtartója 265 liter
Fontosabb jellemzők: szinte megegyezik testvérével, az Opellel, vagyis a hatótávja 339 km (WLTP), akkumulátora 50 kWh. AC töltési idő 7 óra 30 perc (0-100 százalék), a DC villámtöltés ideje 27 perc (10-80 százalék), gyorsulása 8,1 másodperc. Az Active+ felszereltségnél választhat a vevő, hogy a fűthető ülések és a 200 ezer forintos extra fényezés mellett háromfázisú 11 kW fedélzeti töltőt szeretne az alapfelszereltség részeként kapható egyfázisú 7,4 kW teljesítményű helyett, avagy tolatókamerát, elektromosan behajtható, kilépőfénnyel ellátott külső tükröket és hátsó elektromos ablakemelőket kér
Mini Cooper SE – 8 000 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 3845 mm hosszú, 1727 mm széles, 1432 mm magas. A tengelytávja 2495 mm, a csomagtartója 211 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 234 km (WLTP), akkumulátora 32,6 kWh. AC töltési idő 3 óra 15 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 29 perc (10-80 százalék), 7,3 másodperces gyorsulásával a legdinamikusabb ebben a mezőnyben. A négy felszereltségi szintből hivatalosan a legalsó fér bele a 11 millióba
Nissan Leaf 40 kWh – 8 190 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 4480 mm hosszú, 1790 mm széles, 1540 mm magas. A tengelytávja 2700 mm, a csomagtartója 375 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 270 km (WLTP), akkumulátora 40 kWh. AC töltési idő 7 óra (0-100 százalék), DC töltési idő 40 perc (10-80 százalék), gyorsulása 7,9 másodperc. Talán a legjobban felszerelt az összes, 11 millió alatti elektromos autó közül, ebben az árban benne van többek között az e-Pedal, navi 8”-os kijelzőn, kétzónás klíma, ledes nappali fény, vészfékezési rendszer stb.
Kia e-Niro 39 kWh – 8 399 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 4375 mm hosszú, 1805 mm széles, 1560 mm magas. A tengelytávja 2700 mm, a csomagtartója 451 liter
Fontosabb jellemzők és extrák: A hatótávja 289 km (WLTP), akkumulátora 39 kWh. AC töltési idő 6 óra 30 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 43 perc (10-80 százalék), gyorsulása 7,8 másodperc. Ebbe az árba a kisebb, 8”-os kijelző fér bele, de tolatókamera és Apple Carplay/Andorid Auto támogatás van, a legnagyobb előnye az autónak azonban a tágas belső tere
Hyundai Ioniq EV – 8 499 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 4470 mm hosszú, 1820 mm széles, 1450 mm magas. A tengelytávja 2700 mm, a csomagtartója 357 liter
Fontosabb jellemzők és extrák: A hatótávja 311 km (WLTP), akkumulátora 40,4 kWh. AC töltési idő 6 óra 15 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 55 perc (10-80 százalék), gyorsulása 9,9 másodperc. Alapból benne van a vészfékező, ledes nappali fény, 16-os alufelnik Michelin gumikkal
Peugeot e-2008 – 8 499 000 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése
Méretek: 4300 mm hosszú, 1770 mm széles, 1530 mm magas. A tengelytávja 2605 mm, a csomagtartója 405 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 310 km (WLTP), akkumulátora 50 kWh. AC töltési idő 5 óra 10 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 30 perc (10-80 százalék), gyorsulása 8,7 másodperc. Itt is a vészfékező rendszer és a ledes nappali fény van benne alapból, de csak egy 7”-os kijelző
Mazda MX-30 – 8 499 900 forint az ára állami támogatással (az autó részletes ismertetése)
Méretek: 4395 mm hosszú, 1795 mm széles, 1570 mm magas. A tengelytávja 2655 mm, a csomagtartója 336 liter
Fontosabb jellemzők: a hatótávja 200 km (WLTP), akkumulátora 35,5 kWh. AC töltési idő 5 óra 45 perc (0-100 százalék), DC töltési idő 31 perc (10-80 százalék), gyorsulása 9 másodperc. A modell tízféle felszereltségi szintjéből hat bekerült, négy pedig bevihető az állami támogatás 11 millió forintos sávja alá, azaz igen jól felszerelt változatok rendelhetők belőle. Egyéb különlegessége a BMW i3-hoz hasonló hátsóajtó-nyitás, és az áramot termelő Wankel-motor
Egyes kereskedők ennél is olcsóbban adhatják az autókat
Ahogy a hagyományos hajtáslánccal futó modelleknél a múltban, úgy a villanyosoknál a jövőben is előfordulhat, hogy nem egységes áron kínálják őket a különféle kereskedések. Természetes módon ők egymással versenyeznek, vagyis a listaárat kiindulópontnak tekintik.
Arra senki ne számítson, hogy a támogatási ár alá bepréselt összegek között 20-30 százalékos különbségek alakulnak ki, hiszen már most is hallani a fenti felsorolásban szereplő modellel kapcsolatban kereskedői zúgolódásról. „Ezen így már nem keresünk semmit!” – így panaszkodnak a 11 milliósok csapatának egyik favoritját áruló szalonok értékesítői.
Számos márkánál azért lesz mozgástér az árakban, amire máris látunk egy érdekes példát. A Honda e központi, hivatalos alapárát egyelőre nem tudta pozicionálni az importőr, információnk szerint vár az európai parancsnokság jóváhagyására. A márka honlapján jelenleg 11,099 millió forint a többszörös dizájndíj-nyertes jópofaság, ám számos viszonteladó házon belül faragott, egyes Honda kereskedéseknél 10,6 millió környékétől megrendelhető a modell. Így természetesen erre is igénybe vehető az állami támogatás.