Gondolnád, hogy 100 villanyautóval leautózott kilométer üzemanyagköltsége több is lehet, mint egy 17,6 litert zabáló Ferrari 599 GTO-é? Pedig így van. Elmondjuk, mire figyelj, hogy ne fizess sokat a töltésnél.

Egy ideje véget ért már a villanyautós Kánaán, közel sem minden töltőpont ingyenes, az árak is nagyon eltérőek, így az sem mindegy, mennyit fogyaszt az elektromos autód. De vajon hogy lehet spórolni, mekkora különbség van a fogyasztásban, ha autópályán gyorsan, vagy alsóbb rendű utakon poroszkálva igyekszik valaki a célja felé? Kipróbáltuk.

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 1

Az autó adott, a nemrég már tesztben is bemutatott DS 3 Crossback E-Tense. Aránylag nagy, 50 kWh-s akkumulátorcsomaggal, 136 lóerős villanymotorral – bár itt azért szebben cseng a 100 kW-os teljesítmény – és papíron 300 kilométer feletti hatótávval. Utóbbit kezeljük fenntartásokkal, nekem pukkadásig töltött akksival soha sem mutatott a fedélzeti számítógép megtehető 270 km-nél többet. 

Hogyan mértünk?

Mindhárom mérés ugyanott kezdődött, és az oda-vissza leautózott út után a stopper is ugyanott állt meg, illetve a fogyasztást is ott jegyeztük fel, egyéb műszer híján ezt a fedélzeti számítógép adataira támaszkodva. Hogy lehetőség szerint ugyanazok a körülmények legyenek, száraz, meleg napon – kikapcsolt klímával, álló ventilátorral toltuk le a távokat. Igaz, ez elég életszerűtlen, melegben mindenki inkább klímát kapcsol, de így lett a legkisebb a hibalehetőség. Ugyanezért voltak háromujjnyira leengedve az első ablakok, és nappal is felkapcsolt fényszóróval ment a DS 3 lakott területen belül is. Végig Normál módban volt a vezetési mód kapcsolója, mindenhol az adott útszakaszon megengedett legnagyobb sebességgel közlekedtünk, és a gyorsításokat is a tempomatra bíztuk.

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 43

Autópályás sebességnél gyorsan csökken a hatótáv

Az útvonal kiválasztása nehezebb volt, olyan induló- forduló- és végpontot kellett keresni, ami autópályán és elkerülő úton is könnyen megközelíthető és elég messze van ahhoz, hogy érezhető különbséget láthassunk – ha egyáltalán lesz – a kétféle stílusban leautózott távok alatti fogyasztásban. Így esett a választás Hatvanra, ami az M3-as autópályán és a 3-as úton is megközelíthető. Nézzük az eredményeket:

Autópálya, 130 km/óra

Jellemzően nem ez az elektromos autók kedvenc terepe, itt általában jóval többet fogyasztanak, mint városi körülmények között. Autópályán minimális a visszatáplálás, és a sebesség négyzetével arányosan nő a légellenállás, és nem véletlen az sem, hogy egy átlagos képességű villanyautó nem is sokkal tudja átlépni a 130 km/órás autópályás sebességet. A DS 3 E-Tense is legfeljebb 150 km/óráig hajszolható, aztán nincs tovább. 

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 44

A két nagyobb beszakadás a terelést jelöli

130-cal a Budapest-Hatvan-Budapest kört 45 perc alatt lehet megtenni, 115 km/órás átlagsebességgel. Sajnos volt egy rövidebb sávelhúzásos terelés, amihez sebességkorlátozás is járt, ezért a csekélyebb átlagsebesség. A megtett út hossza 87,63 km lett, az átlagfogyasztás pedig 22,3 kWh

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 45

Autópálya, 90 km/óra

Sztrádán 90-nel menni elég nagy hülyeség, de mivel a kamionok is legfeljebb ekkora sebességgel haladhatnak, megkockáztattunk egy ilyen lassú menetet. Így is voltak kínos pillanatok a 90-re belőtt tempomat miatt, de áldozat nélkül nincs siker. Ez a menet már érezhetően több időt vett igénybe, 1 óra 2 perc lett a köridő, ami 84,5 km/órás átlagsebességet jelent a 87,67 kilométeres, a GPS szerint az előzőnél 40 méterrel hosszabb távon. (Ez lényegében ugyanannyi.) Mindezt 13,4 kWh-s átlaggal.

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 46

90-es sebesség mellett nem annyira látványos a sávelhúzásnál lassulás

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 47

Országút, 40-90 km/óra

A szabad szemmel is jól látható fogyasztási különbség után bizakodva kezdődött a harmadik menet, az autópályát elkerülő komótos világjárás, többek között Fóton, Gödöllőn, Aszódón keresztül Hatvanig. 1 óra 43 percig tartott az út, 58,8 km/órás átlagsebességgel, 101 kilométeren át. Ez azért már sok a jóból, majdnem egy órával több, mint a sietős autópályás út. Az átlagfogyasztás persze kevesebb lett, 12,6 kWh, de ha beleszámoljuk, hogy itt már 13 kilométerrel többet kell autózni, semmivé foszlik az előny. Pláne, ha még a bő 40 perces plusz utazási időt is konvertáljuk valahogy forintra, élményre, akármire. 

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 48

Lakott területen gyakran kell lassítani, gyorsítani

Ha a kilowattórák magukban nem mondanak semmit, váltsuk át valami kézzelfoghatóbbra, mondjuk benzinre vagy forintra! Itt derül ki az is, hogy a vezetési stílus, sebesség mellett az sem mindegy, hol töltik meg az autót. Aki ráér, és szerencsés helyen lakik vagy dolgozik, mert van még a közelében ingyenes töltési lehetőség, az át is ugorhatja ezt a részt, neki édesmindegy, mennyit fogyaszt az autója, egészen addig, amíg nem kavar be a hatótáv problémája. 

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 49

A domborzat is más a 3-as úton Hatvan felé menet

Az ingyenes töltőpontok után akkor tartható a legalacsonyabban a villanyautó-töltés, ha azt otthon oldja meg a tulajdonos. Ilyenkor erősen kerekítve 40 forintért lehet 1 kWh áramot az akksiba tölteni. Ez az autópályás Budapest-Hatvan-Budapest út után 892 forint üzemanyagköltséget – lehetne áramdíj is, de az olyan idegenül hangzik – jelent 100 kilométeren – ennyiért 2,6 liter benzint kapni – ha ugyanezt a nagyjából 80-100 forintos áron kínált nyilvános, utcai töltőn tankolja valaki, rögtön a duplájára nő a kiadás, 1784- 2230 forintra, vagy 5,2-6,46 liter benzinre. Ez ugyan egy benzines járgánytól még egész jó eredmény lenne, de egy irgalmatlan felárral megvásárolt villanyautónál már nem tűnik akkora biznisznek ennyiért autózni.

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 50

Az ingyenes töltő pár kilométerre van a lakástól, így amíg tölt az autó, gyorsan haza lehet tekerni

A MOL-nál 2000 forint alkalmanként a töltés, ami bármennyi lehet, így aki üres DS 3 E-Tense-akksival gurul oda, az elméletben otthoni, 40 forintos tarifával juthat 1 kWh energiához. (Kisebb akksis autóknál értelemszerűen drágább így 1 kWh, míg hatalmas akkumulátorosaknál jóval olcsóbb is lehet) Más kérdés, hogy ez elméleti adat, mert csak papíron fér ennyi a DS 3 E-Tense akkumulátorába, a valóság inkább úgy 40 kWh körül lehet. Az egyenáramú gyorstöltés ára 3000 forint alkalmanként a MOL-nál, a Shellnél 1925 forint, szintén alkalmanként.

Jelenleg az Ionity nagy teljesítményű töltőin a legdrágább az áram, itt januártól 280 forintot kérnek egyetlen kWh-ért. Ez a fenti autópályás átlagfogyasztás mellett 6244 forint, ami 18 liter/100 km (!!!) benzinfogyasztással egyenértékű.

Ennyit bukhatsz villanyautóval, ha sietsz 51

Gyűlnek az adatok

De engedjük el ezeket a nyugalom megzavarására alkalmas összegeket, nézzük, mennyit spórol az, aki villanyautójával ráérősen csámborog az autópálya külső sávjában! Otthon tankolva ez csupán 536 forintra jön ki – ami 1,55 liter benzinnel egyenértékű – nyilvános töltőn pedig ennek durván a duplája, 1072-1340 forint – vagy 3,1-3,88 liter benzin/100 km. Rögtön jobb, igaz?

  Átlagfogyasztás Idő Távolság Költség (otthoni töltés)
Autópálya 130 km/h 22,3 kWh 45 perc 87,6 km 1784- 6244 ft (892 ft)
Autópálya 90 km/h 13,4 kWh 1 óra 2 perc 87,6 km 1072-3752 ft (536 ft)
Országút 40-90 km/h 12,6 kWh 1 óra 43 perc 101 km 1008 – 3528 ft (504 ft)

Az ide-oda autókázással, folytonos töltéssel elvert nap tanulsága az, hogy ha villanyautód van, és nem érzed kínosnak az autópályán beállni két, sertésekkel púposra rakott kamion közé 90-nel, akkor így juthatsz el a legolcsóbban legmesszebbre. Az autópályás sebességhez képest 40 százalékos üzemanyag-megtakarítás már jelentős, amiért néha érdemes lehet ennyivel – 25 százalékkal – lassabban autózni. Viszont ha nem cél a városnézés, akkor a pályáról letérés már nem biztos, hogy okos húzás, mert akár még többe is kerülhet úgy egy kilométer megtétele.