Gondolnád, hogy 100 villanyautóval leautózott kilométer üzemanyagköltsége több is lehet, mint egy 17,6 litert zabáló Ferrari 599 GTO-é? Pedig így van. Elmondjuk, mire figyelj, hogy ne fizess sokat a töltésnél.
Egy ideje véget ért már a villanyautós Kánaán, közel sem minden töltőpont ingyenes, az árak is nagyon eltérőek, így az sem mindegy, mennyit fogyaszt az elektromos autód. De vajon hogy lehet spórolni, mekkora különbség van a fogyasztásban, ha autópályán gyorsan, vagy alsóbb rendű utakon poroszkálva igyekszik valaki a célja felé? Kipróbáltuk.
Az autó adott, a nemrég már tesztben is bemutatott DS 3 Crossback E-Tense. Aránylag nagy, 50 kWh-s akkumulátorcsomaggal, 136 lóerős villanymotorral – bár itt azért szebben cseng a 100 kW-os teljesítmény – és papíron 300 kilométer feletti hatótávval. Utóbbit kezeljük fenntartásokkal, nekem pukkadásig töltött akksival soha sem mutatott a fedélzeti számítógép megtehető 270 km-nél többet.
Hogyan mértünk?
Mindhárom mérés ugyanott kezdődött, és az oda-vissza leautózott út után a stopper is ugyanott állt meg, illetve a fogyasztást is ott jegyeztük fel, egyéb műszer híján ezt a fedélzeti számítógép adataira támaszkodva. Hogy lehetőség szerint ugyanazok a körülmények legyenek, száraz, meleg napon – kikapcsolt klímával, álló ventilátorral toltuk le a távokat. Igaz, ez elég életszerűtlen, melegben mindenki inkább klímát kapcsol, de így lett a legkisebb a hibalehetőség. Ugyanezért voltak háromujjnyira leengedve az első ablakok, és nappal is felkapcsolt fényszóróval ment a DS 3 lakott területen belül is. Végig Normál módban volt a vezetési mód kapcsolója, mindenhol az adott útszakaszon megengedett legnagyobb sebességgel közlekedtünk, és a gyorsításokat is a tempomatra bíztuk.
Az útvonal kiválasztása nehezebb volt, olyan induló- forduló- és végpontot kellett keresni, ami autópályán és elkerülő úton is könnyen megközelíthető és elég messze van ahhoz, hogy érezhető különbséget láthassunk – ha egyáltalán lesz – a kétféle stílusban leautózott távok alatti fogyasztásban. Így esett a választás Hatvanra, ami az M3-as autópályán és a 3-as úton is megközelíthető. Nézzük az eredményeket:
Autópálya, 130 km/óra
Jellemzően nem ez az elektromos autók kedvenc terepe, itt általában jóval többet fogyasztanak, mint városi körülmények között. Autópályán minimális a visszatáplálás, és a sebesség négyzetével arányosan nő a légellenállás, és nem véletlen az sem, hogy egy átlagos képességű villanyautó nem is sokkal tudja átlépni a 130 km/órás autópályás sebességet. A DS 3 E-Tense is legfeljebb 150 km/óráig hajszolható, aztán nincs tovább.
130-cal a Budapest-Hatvan-Budapest kört 45 perc alatt lehet megtenni, 115 km/órás átlagsebességgel. Sajnos volt egy rövidebb sávelhúzásos terelés, amihez sebességkorlátozás is járt, ezért a csekélyebb átlagsebesség. A megtett út hossza 87,63 km lett, az átlagfogyasztás pedig 22,3 kWh.
Autópálya, 90 km/óra
Sztrádán 90-nel menni elég nagy hülyeség, de mivel a kamionok is legfeljebb ekkora sebességgel haladhatnak, megkockáztattunk egy ilyen lassú menetet. Így is voltak kínos pillanatok a 90-re belőtt tempomat miatt, de áldozat nélkül nincs siker. Ez a menet már érezhetően több időt vett igénybe, 1 óra 2 perc lett a köridő, ami 84,5 km/órás átlagsebességet jelent a 87,67 kilométeres, a GPS szerint az előzőnél 40 méterrel hosszabb távon. (Ez lényegében ugyanannyi.) Mindezt 13,4 kWh-s átlaggal.
Országút, 40-90 km/óra
A szabad szemmel is jól látható fogyasztási különbség után bizakodva kezdődött a harmadik menet, az autópályát elkerülő komótos világjárás, többek között Fóton, Gödöllőn, Aszódón keresztül Hatvanig. 1 óra 43 percig tartott az út, 58,8 km/órás átlagsebességgel, 101 kilométeren át. Ez azért már sok a jóból, majdnem egy órával több, mint a sietős autópályás út. Az átlagfogyasztás persze kevesebb lett, 12,6 kWh, de ha beleszámoljuk, hogy itt már 13 kilométerrel többet kell autózni, semmivé foszlik az előny. Pláne, ha még a bő 40 perces plusz utazási időt is konvertáljuk valahogy forintra, élményre, akármire.
Ha a kilowattórák magukban nem mondanak semmit, váltsuk át valami kézzelfoghatóbbra, mondjuk benzinre vagy forintra! Itt derül ki az is, hogy a vezetési stílus, sebesség mellett az sem mindegy, hol töltik meg az autót. Aki ráér, és szerencsés helyen lakik vagy dolgozik, mert van még a közelében ingyenes töltési lehetőség, az át is ugorhatja ezt a részt, neki édesmindegy, mennyit fogyaszt az autója, egészen addig, amíg nem kavar be a hatótáv problémája.
Az ingyenes töltőpontok után akkor tartható a legalacsonyabban a villanyautó-töltés, ha azt otthon oldja meg a tulajdonos. Ilyenkor erősen kerekítve 40 forintért lehet 1 kWh áramot az akksiba tölteni. Ez az autópályás Budapest-Hatvan-Budapest út után 892 forint üzemanyagköltséget – lehetne áramdíj is, de az olyan idegenül hangzik – jelent 100 kilométeren – ennyiért 2,6 liter benzint kapni – ha ugyanezt a nagyjából 80-100 forintos áron kínált nyilvános, utcai töltőn tankolja valaki, rögtön a duplájára nő a kiadás, 1784- 2230 forintra, vagy 5,2-6,46 liter benzinre. Ez ugyan egy benzines járgánytól még egész jó eredmény lenne, de egy irgalmatlan felárral megvásárolt villanyautónál már nem tűnik akkora biznisznek ennyiért autózni.
A MOL-nál 2000 forint alkalmanként a töltés, ami bármennyi lehet, így aki üres DS 3 E-Tense-akksival gurul oda, az elméletben otthoni, 40 forintos tarifával juthat 1 kWh energiához. (Kisebb akksis autóknál értelemszerűen drágább így 1 kWh, míg hatalmas akkumulátorosaknál jóval olcsóbb is lehet) Más kérdés, hogy ez elméleti adat, mert csak papíron fér ennyi a DS 3 E-Tense akkumulátorába, a valóság inkább úgy 40 kWh körül lehet. Az egyenáramú gyorstöltés ára 3000 forint alkalmanként a MOL-nál, a Shellnél 1925 forint, szintén alkalmanként.
Jelenleg az Ionity nagy teljesítményű töltőin a legdrágább az áram, itt januártól 280 forintot kérnek egyetlen kWh-ért. Ez a fenti autópályás átlagfogyasztás mellett 6244 forint, ami 18 liter/100 km (!!!) benzinfogyasztással egyenértékű.
De engedjük el ezeket a nyugalom megzavarására alkalmas összegeket, nézzük, mennyit spórol az, aki villanyautójával ráérősen csámborog az autópálya külső sávjában! Otthon tankolva ez csupán 536 forintra jön ki – ami 1,55 liter benzinnel egyenértékű – nyilvános töltőn pedig ennek durván a duplája, 1072-1340 forint – vagy 3,1-3,88 liter benzin/100 km. Rögtön jobb, igaz?
Átlagfogyasztás | Idő | Távolság | Költség (otthoni töltés) | |
Autópálya 130 km/h | 22,3 kWh | 45 perc | 87,6 km | 1784- 6244 ft (892 ft) |
Autópálya 90 km/h | 13,4 kWh | 1 óra 2 perc | 87,6 km | 1072-3752 ft (536 ft) |
Országút 40-90 km/h | 12,6 kWh | 1 óra 43 perc | 101 km | 1008 – 3528 ft (504 ft) |
Az ide-oda autókázással, folytonos töltéssel elvert nap tanulsága az, hogy ha villanyautód van, és nem érzed kínosnak az autópályán beállni két, sertésekkel púposra rakott kamion közé 90-nel, akkor így juthatsz el a legolcsóbban legmesszebbre. Az autópályás sebességhez képest 40 százalékos üzemanyag-megtakarítás már jelentős, amiért néha érdemes lehet ennyivel – 25 százalékkal – lassabban autózni. Viszont ha nem cél a városnézés, akkor a pályáról letérés már nem biztos, hogy okos húzás, mert akár még többe is kerülhet úgy egy kilométer megtétele.