Durván megkavarta az új személyautók forgalomba helyezéseit az állam szimpatikus támogatási rendszere, és a Magyarországon is kijárási korlátozásokat eredményező világjárvány 2020 első hat hónapjában.

A legfontosabb változás a piac sajnálatos beszakadása, mindössze 55 673 darab újonnan értékesített személyautóra került rendszám, ami  25,3 százalékos esés a tavalyi féléves számhoz képest – derül ki a Datahouse táblázatainak átböngészéséből.

Az értékesítés jelentős csökkenésével párhuzamosan látványosan átrendeződött a sorrend is. Az élmezőny közelében soha nem járt modell emelkedett most trónra, miközben egy olyan márka állt a toplista élére, amely dobogón sem szerepelt korábban.

A Dacia Lodgy jelenleg az ország legnépszerűbb új személyautója

Arról lehet vitatkozni, hogy miért nem kaphatnak egy tágas, ötüléses kombira támogatást a háromgyermekes családok, arról viszont szerintem nem, hogy az ennél szűkebb halmazt segítő kormányzati döntés így is örömteli. A tavaly nyártól igényelhető, és vissza nem térítendő 2,5 millió forint elvileg 20 ezer jármű piacra kerülését segíti, miközben – ezt egy év után már biztosan látjuk – drasztikusan átrendezi az egész piacot.

Olyannyira, hogy ennek a külső piacbefolyásoló tényezőnek köszönhetően a Dacia Lodgyból állt forgalomba a legtöbb az elmúlt fél évben, a Magyarországon forgalmazott több mint 50 márka nagyjából félezer modellt tartalmazó kínálatának bajnoka lett – na, mi? – a támogatott hétülésesek legolcsóbbja.

2019 első hat hónapjában 317 darab Lodgyt adtak át tulajdonosnak, idén fél év alatt immár 2195 darabot, ami 592,4 százalékos emelkedés. És ami tényleg megkérdőjelezhetetlenné teszi a változást: a forgalomba állt 2195 Lodgyból 2144 volt hétüléses. (A cikkben szereplő táblázatokban 2019 első félévéhez képest mutatjuk a százalékos változást.)

  Modell Darab Változás, százalék
1. Dacia Lodgy 2195 +592,4
2. Skoda Octavia 2129 -42,6
3. Suzuki Vitara 2109 -58,6
4. Toyota Corolla 1915 +89,4
5. Renault Clio 1810 +5,8
6. SX4 S-Cross 1637 -65,2
7. Fiat 500 1541 -8,3
8. Toyota Yaris 1515 +52,9
9. Ford Tourneo Custom 1263 -11,4
10. Dacia Duster 1254 -46,3

Említésre érdemes a korábbi évek bajnokának, a Suzuki Vitara, és a közelmúltban szintén betonerős SX4 S-Cross mostani gyenge szereplése. Május közepén így értékelte az év addigi részét a Vezessnek Hársfalvi János, a Suzuki értékesítési menedzsere. „Január és február alacsony darabszámai a 2019-es rekordévünk teljes raktárseprésének következménye: lehetőségeink szerint minden akkori modellt értékesítettünk, és 2020-ban már csak hibrid Vitarát és S-Cross-t értékesítünk – ezek készletfeltöltése viszont csak február második  felére volt teljes. Az első négy hónapból tehát a márciusi hónapunk tekinthető teljes értékű értékesítésnek, ekkor, adott havi szinten vissza is vettük a piacvezető szerepet. Ezután jött április vírushelyzete, amelyet a különösen rövid átfutási időnk miatt mi azonnal megtapasztaltunk a regisztrációs számokban.”

Kiemelkedik még a Toyota Corolla pozitív szereplése, majdnem megduplázta a számát egy megroggyant piacon – és ez át is vezet minket a márkák sorrendjéhez.

Óriási a kavarodás a legnépszerűbb személyautók féléves toplistáin 1

Sosem volt ilyen: a Toyota a legnépszerűbb márka

Már tavaly sejteni lehetett, hogy a 2020-tól életbe lépő, szigorú – és sokak által kritizált – uniós emissziós szabályozásoknak a Toyota határozott nyertese lehet a kínálatának a gerincét adó hibridek miatt. A bekövetkezett első helyezésükre viszont valószínűleg kevesen tettek nagyobb összeget az év elején. 

Egyértelműen a kínálaton van a hangsúly, hiszen a Corolla 89,4 százalékos növekedése mellett ott látjuk a Yaris 52,9 százalékos eredményét is. A Lodgyval egy csapatban e három modell volt képes markánsan pozitív eredményre a top 10-ben úgy, hogy a két japán kocsi nem érintett az említett nagycsaládos támogatási rendszerben. 

  Márka Darab Változás, százalék
1. Toyota 5854 +17,5
2. Volkswagen 5016 +2,5
3. Dacia 4942 +2,6
4. Suzuki 4750 -59,4
5. Skoda 4704 -27,5
6. Ford 4214 -40,2
7. Renault 2913 -19,3
8. Kia 2767 -19,4
9. Opel 2476 -58,8
10. Fiat 2416 -4

Magyarországon jelenleg Opelből (497 ezer) és Suzukiból (432 ezer) fut a legtöbb (a Ford a 4-ik 315 ezerrel), az újautó-piac dobogóján ők hárman szerepeltek a legtöbbször az elmúlt 10-20 esztendőben. Ez a félév viszont rendkívül gyengén sikerült nekik, a 60 és 40 százalékos féléves mínuszok egészen drámaian mutatnak.

A Dacia mellett a Volkswagen plusz 2,4 százalékos eredményét is egy államilag támogatott modell eredményezte.

Óriási a kavarodás a legnépszerűbb személyautók féléves toplistáin 2

Ha már hétülésesek, nézzük meg a köztük kialakult sorrendet!

Miközben a Lodgy 592 százalékos emelkedése, és a Touran 497 százalékos plusza szinten tartotta a két márkát, a nagycsaládosok szintén nagy kedvencének bizonyult Combo 626 százalékos eredménye is kevés volt az Opelnél. Egészen sokkoló arányok.

Az alábbi táblázathoz annyi megjegyzést fűzött hivatalosan a Datahouse, hogy ezek a forgalomba állt hétüléseseket tartalmazzák, ami nem darabra pontosan ugyanaz, mint az állami támogatással vásárolt hétülésesek száma. Külön kérdésünkre viszont megerősítették, „kilencvenvalahány százalékban” ugyanaz a két szám.

  Hétüléses modell Darab
1. Dacia Lodgy 2144
2. Opel Combo Tour 707
3. Volkswagen Touran 567
4. Škoda  Kodiaq 479
5. Citroën Berlingo Multispace 319
6. Peugeot Rifter 310
7. Citroën Grand C4  Spacetourer 304
8. Peugeot 5008 254
9. Fiat Doblo 217
10. Kia Sorento 149

Érdekességként írjuk ide, hogy az elmúlt fél évben forgalomba állt 1-1 darab BMW X5 M, X7 M és Mercedes-AMG GLE is.

Óriási a kavarodás a legnépszerűbb személyautók féléves toplistáin 3

A prémiummárkák dobogója már nem egyenlő a nagy német trióval

A radikális változások közül mindenképpen ki kell emelnünk, hogy a prémiummárkák sorrendjében a Volvo letolta a dobogóról az Audit. A VW presztízsmárkája évek óta gyengélkedik nálunk, mégis meglepő, hogy a globálisan az Audi értékesítésének durván egyharmadát hozó Volvo nálunk az ingolstadtiak előtt áll fél év után.

A svéd-kínai márka mellett a szinte csak hibrideket értékesítő Lexus is növelni tudta modelljeinek a forgalomba helyezéseit a szenvedő piacon.

  Márka Darabszám Változás, százalék
1. Mercedes 2015 -6,7
2. BMW 1568 -19,9
3. Volvo 1074 +10,1
4. Audi 974 -35,1
5. Lexus 389 +3,7

Rajtuk kívül szinte értékelhetetlen számokat mutatnak az egyéb prémium-márkák. Csak a rend kedvéért: az Alfa Romeo neve mellett 79 személyautó szerepel, Land Rover 70, Tesla 59, Jaguar és Infiniti 40-40, DS 19.

Óriási a kavarodás a legnépszerűbb személyautók féléves toplistáin 4