Zord téli reggelen araszolgatott Gabriella a budapesti csúcsforgalomban. Maximumon dolgozott a fűtés a Vitarájában, hátul három kisiskolás próbálta melegíteni egymást. Jeges szél fújt az autón kívül, kellemetlen arcát mutatta a január a suli felé vezető úton.

„Egyszer csak megálltam a pirosnál, a Szentendrei útnak az a szakasza lehet vagy nyolc sávos” – meséli a történteket a harmincas anyuka a Vezessnek. Emlékei szerint olyan második, harmadik jármű lehetett a Suzukija a legbelső sávban.

„Zöldre váltott a lámpa, természetesen elindultunk, amikor valaki szabálytalanul bevágott a sor elé. Éppen lendült volna a sok autó, ehelyett mindenki hirtelen a fékre taposott, én is. A mögöttünk haladó BMW vezetője valószínűleg éppen másfelé nézhetett, mert váratlanul belénk koccant.”

Megfejte a kitartó suzukis a sóherkedő biztosítót 1

Éppen hogy csak összeért a két autó

Elfújta a szél a BMW forgalmiját

Azonnal megállt mindkét autó, sajnos bent ragadtak a széles úttest legközepén. Egyszerűen nem tudtak kiállni a Szentendrei út szélére, akkora volt a forgalom körülöttünk, mindenki igyekezett a dolgára. Inkább kerülgették őket, mondanunk sem kell, mennyire balesetveszélyes volt ezen a helyen a motorháztetőre görnyedve tölteni a papírokat.

Szerencsére sem az ütközésben, sem az utána következő 15 percben nem sérült meg senki. A kocsiban ülő gyerekek kicsit megijedtek, de talán azon még jobban aggódtak Gabriella szerint, hogy ő az autó körül járkált a reggeli csúcs közepén, rengeteg haladó jármű suhant el mellettük.

„Úristen, még sosem volt balesetem, ezt mondta a BMW-vel hibázó hatvanas úr, aki azonnal elismerte a felelősségét. Annyira meglepődött, talán kicsit megijedt ettől az egésztől, hogy én töltöttem ki minden papírt. Még a kezéből is kifújta a szél a forgalmiját, úgy kellett gyorsan elkapnunk a földön, mielőtt keresztülment volna rajta pár autó” – idézi fel az emlékezetes reggelt a hölgy.

Kitöltötték a szükséges dokumentumokat, végül elbúcsúztak. Kicsit késtek a gyerekek aznap a suliból, ment a papír a biztosítóba, amivel egy új ügy kezdődött.

Ezzel a történettel szerkesztőségünk is új sorozatot indít, amelyben a német tulajdonú jogvédő szervezet, a D.A.S. érdekesebb magyarországi eseteit írjuk le olyan tisztességes átlagautósokról, akik konfliktusba kerültek biztosítóval, kereskedővel, szervizzel, vagy bármilyen hétpróbás gazemberrel.

Megpróbáltatásaik részletei segíthetnek a többi autósnak, önöknek, olvasóinknak.

Megfejte a kitartó suzukis a sóherkedő biztosítót 2

A Szentendrei út egyik tipikus, hétsávos szakasza – a jellemző forgalom nélkül

A biztosító szerint kőkemény 42 ezer forinttal csökkent a Suzuki értéke

Ránézésre minimális sérülések keletkeztek a januári koccanáskor kilenc hónapos Suzukin, tenyérnyi horpadás a csomagtérajtón, és tízcentis törés a lökhárítón. Ám egy ennyire fiatal személyautón már bőven hat számjegyű összeg a számlás javítás és az értékvesztés együttesen, a használtautó-piacon ugyanis innentől nyilvánvalóan már nem mondható sérülésmentesnek a jármű.

Gabriella, és a papíron tulajdonos férje nem a haver kasznishoz vitték a kocsijukat, nem variáltak a javíttatással, hanem egyenesen a biztosító szerződött partnerszervizébe álltak be a Suzukival. Korrektül rendbe is rakták az autójukat, a BMW biztosítója ezt követően példásan rendezte a 221 ezres anyagköltséget, és a 244 ezres munkadíjat, vagyis a dologi kárt. A leesett gyári felirat kicsit késett ugyan, de ez már nem okozott különösebb problémát számukra.

A házaspár megköszönte a biztosítónak a korrekt kárrendezést, ugyanakkor rákérdeztek, hogy mi a helyzet az értékcsökkenéssel? Valamint mi a helyzet az ügyet intéző férj kiesett idejével (szabadságot kellett kivennie)? És végül mi a helyzet a bérautós költségeikkel? Sokakban fel sem merülne az utóbbi, az általános szokás ilyenkor a „megszívtam, pár napot ki kell bírnom autó nélkül” mentalitás, aminek egyáltalán nem kellene így lenni. A suzukis vétlen volt, márpedig azért van – és tényleg azért van – a biztosító, hogy megtérítse a keletkezett kárt. Mivel kiskorú gyerekeik vannak, akiket autóval szállítottak a lakhelyüktől távolabbi iskolába felváltva, hat napra autót béreltek a szervizben javuló Vitara pótlására.

Kisebb huzavonát követően erre a BMW biztosítója elismert néhány nap bérleti költséget, a kiesett munkaidőt azonban egyáltalán nem kívánta megtéríteni, és értékcsökkenés címén mindössze 42 ezer forinttal lezárta volna a történetet.

„Tisztelt Ügyfelünk!

Tájékoztatjuk, hogy értékcsökkenés jogcímen 42.000 Ft utalása van folyamatban megadott bankszámla számára.

Távolléti díj fizetésére nincs lehetőségünk, kárenyhítési kötelezettsége miatt. Bérautót az átlagos javítási idő figyelembe vételével 3 munkanapra térítünk. Bérautó jogcímen 3 nap figyelembe vételével 9.000 Ft utalás alatt van.

Amennyiben rendelkezik bérautó számlával és bérleti szerződéssel, kérjük annak megküldését részünkre, hogy számla alapján tudjuk a megadott 3 napot téríteni…”

Ez azért meglehetősen kevésnek tűnik, mivel a D.A.S.-nál  regisztrált jármű a Suzuki, innentől határozottabb lett a kommunikáció a biztosítóval.

Elfogadták ugyan a bérleti díjra kínált összeget, jóllehet az kevesebb volt a tényleges kiadásaiknál, és abba is beletörődtek, hogy egy szabadnapja elveszett a férjnek. De a 42 ezer forintra taksált értékcsökkenést rendkívül méltánytalannak tartották. Saját becslésük alapján kb. 120 ezer forint lett volna a fair összeg, de már 100 ezer forinttal is kiegyeztek volna.

Megfejte a kitartó suzukis a sóherkedő biztosítót 3

Akármekkora a sérülés, a biztosító dolga, hogy annyit fizessen, amennyi a kár és a költség

A szakértő négyszer akkora összeget mond

Innentől feltette a kezét a biztosító, mire Vágány Tamás, a D.A.S. vezető jogtanácsosa készíttetett egy igazságügyi magánszakértői véleményt az értékcsökkenésre, ami szerint 160 ezer forint a tényleges szám. Ez a papír ugyan 60 ezer forintjába került az autósnak, de ennek a dokumentumnak olyan alaposnak és erősnek kellett lennie, hogy ha kell, akár a bíróságon is fel tudja mutatni az elszánt suzukis.

Innentől kezdve Gabrielláék úgy voltak vele, hogy ha egyszer 160 ezer forint az összeg, nem érik be a 40 ezerrel, 100 ezerrel, de még 159 ezerrel sem, tessék korrektül megfizetni az összeget.

A D.A.S. jogásza benyújtott egy fizetési meghagyást a biztosítóval szemben, és láss csodát, perelnie sem kellett. A hiányzó összeget is kifizették neki, és a fizetési meghagyásos eljárásban felmerült 13 ezer forintos költséget is.

Beérték volna kevesebbel is

„Mi beértük volna annak idején az általunk kalkulált értékcsökkenéssel is, elfogadtuk volna a 100 ezret is, ami ugye szerényebb összeg volt a szakértő által megállapítottnál. Akkor csak 60 ezret kellett volna ráfizetni a biztosítónak, ehelyett végül mindent egybevéve 133 ezret fizettek” – zárja a történetet a házaspár.

Nem nagy összegek ezek, de elbukni egyikünk sem szeretne ennyit. Pláne, ha már belénk jött a BMW egy fagyos reggelen, plusz ha egy hétre le kell mondanunk a sérült autónkról, és ráadásul ha már kevesebbet ér a család kedvenc Suzukija a javítás után.

Ha sztorija van, írjon nekünk az info@auto.hu címre, ha kérdezne, a Vezess szakértőit itt találja.