Erik babérkoszorús barlangász, FB oldalán pedig gyakran látni, ahogy irgalmatlan magas toronydaruk gémjén mászkál, vagy éppen a végükre kiállva fordul el alatta a világ. Igaz, ő nem szórakozásból mászkál 60-80 méter magas darukra, hanem mert ez a munkája. Összerakja, szétszedi, javítja, karbantartja őket, persze nem egyedül, hanem a TDH Toronydaru Kft. szerelőcsapatának tagjaként. Mivel mindig érdekelt, milyen egy daru kezelőfülkéje, mekkora szívás felcaplatni rá, hova mennek pisilni, a főnökénél kikönyörögtem, hogy én is felmehessek körbenézni.
A piros vasdarab a kapcsolat a 230 és 210 centi széles elemek között
A piros vasdarab a kapcsolat a 230 és 210 centi széles elemek között
Fotó megosztása:
Szép lassan körbenőtte az épület a darut. Szétszerelés után a lyukakat befoltozzák, a beton alapot elbontják
Szép lassan körbenőtte az épület a darut. Szétszerelés után a lyukakat befoltozzák, a beton alapot elbontják
Fotó megosztása:
A legalsó szintre került a főkapcsoló
A legalsó szintre került a főkapcsoló
Fotó megosztása:
Összesen négy ponton vannak egymáshoz rögzítve az óriási Lego darabjai, amiket egyesével biztosítanak is. Itt semmi nem lazulhat meg
Összesen négy ponton vannak egymáshoz rögzítve az óriási Lego darabjai, amiket egyesével biztosítanak is. Itt semmi nem lazulhat meg
Fotó megosztása:
Komótosan haladunk egyre magasabbra. Aki jó kondiban van, vagy sietős a dolga az tíz perc alatt is feljuthat a daru tetejére
Komótosan haladunk egyre magasabbra. Aki jó kondiban van, vagy sietős a dolga az tíz perc alatt is feljuthat a daru tetejére
Fotó megosztása:
Nyílik a horizont, egymás után maradnak alattunk a háztetők
Nyílik a horizont, egymás után maradnak alattunk a háztetők
Fotó megosztása:
Közben a daru még dolgozik, bizsergető érzés, ahogy néha megremeg, csavarodik a vasszerkezet
Közben a daru még dolgozik, bizsergető érzés, ahogy néha megremeg, csavarodik a vasszerkezet
Fotó megosztása:
A fordítóegység egyik motorja. Óriási nyomatékot kell kifejtenie, hogy elfordítsa a gémet
A fordítóegység egyik motorja. Óriási nyomatékot kell kifejtenie, hogy elfordítsa a gémet
Fotó megosztása:
Bár véletlenül lehetetlen leesni, azért lépten-nyomon figyelmeztető táblák jelzik, hogy ez veszélyes üzem
Bár véletlenül lehetetlen leesni, azért lépten-nyomon figyelmeztető táblák jelzik, hogy ez veszélyes üzem
Fotó megosztása:
Aki nem szokta, annak rémes lehet, hogy a padló lényegében átlátszó
Aki nem szokta, annak rémes lehet, hogy a padló lényegében átlátszó
Fotó megosztása:
Ő a darukezelő. Nem ugrik le ötpercenként kávézni a kollégákkal
Ő a darukezelő. Nem ugrik le ötpercenként kávézni a kollégákkal
Fotó megosztása:
Ha már feljutott, sok helyre nem kell gyalogolnia a darukezelőnek
Ha már feljutott, sok helyre nem kell gyalogolnia a darukezelőnek
Fotó megosztása:
Madárfészek a nagyobbik darumotor szomszédságában. Elég egy hétvége és elkészül a fészek, amiről aztán hétfőn kiderül, hogy nem alkalmas költésre
Madárfészek a nagyobbik darumotor szomszédságában. Elég egy hétvége és elkészül a fészek, amiről aztán hétfőn kiderül, hogy nem alkalmas költésre
Fotó megosztása:
Urbánus madárfészek, kábelkötegelőből, drótokból, madzagból
Urbánus madárfészek, kábelkötegelőből, drótokból, madzagból
Fotó megosztása:
Ez a kisebbik motor, ami a horgot előre-hátra mozgatja
Ez a kisebbik motor, ami a horgot előre-hátra mozgatja
Fotó megosztása:
Kilátás a beton ellensúlyok mellől. Alapból minden daru farnehéz
Kilátás a beton ellensúlyok mellől. Alapból minden daru farnehéz
Fotó megosztása:
Ilyen magasan rettenetesen zajos a város
Ilyen magasan rettenetesen zajos a város
Fotó megosztása:
Teljes körpanoráma
Teljes körpanoráma
Fotó megosztása:
Bár alacsonyabbnak látszik, a Bazilika azért magasabb a darunál is
Bár alacsonyabbnak látszik, a Bazilika azért magasabb a darunál is
Fotó megosztása:
Elektromos kapcsolószekrény
Elektromos kapcsolószekrény
Fotó megosztása:
Ez a pofonegyszerű szerkezet gátolja meg, hogy túlterheljék a darut
Ez a pofonegyszerű szerkezet gátolja meg, hogy túlterheljék a darut
Fotó megosztása:
Ha túl nehezet emelnének, meghajlik a gém, a fémrészek közelebb kerülnek egymáshoz, a kapcsoló pedig először jelez, majd letiltja az emelést
Ha túl nehezet emelnének, meghajlik a gém, a fémrészek közelebb kerülnek egymáshoz, a kapcsoló pedig először jelez, majd letiltja az emelést
Fotó megosztása:
A daru még mindig dolgozik, van idő nézelődni
A daru még mindig dolgozik, van idő nézelődni
Fotó megosztása:
A 61 méteres templomtorony messze alattunk
A 61 méteres templomtorony messze alattunk
Fotó megosztása:
A Gellért-hegy is sokkal csinosabban fest innen
A Gellért-hegy is sokkal csinosabban fest innen
Fotó megosztása:
Kezdődik a munka. Itt nem eshet le semmi
Kezdődik a munka. Itt nem eshet le semmi
Fotó megosztása:
Birodalmi Tie vadász is lehetne, de ez csak egy daru kezelőfülkéje
Birodalmi Tie vadász is lehetne, de ez csak egy daru kezelőfülkéje
Fotó megosztása:
Ezt a kart kell használni emeléshez, eresztéshez
Ezt a kart kell használni emeléshez, eresztéshez
Fotó megosztása:
Ez a kar mozgatja a gémet jobbra-balra, illetve a macskát ki és be
Ez a kar mozgatja a gémet jobbra-balra, illetve a macskát ki és be
Fotó megosztása:
Aránylag egyszerű fülke, légkondi nincs, de télen lehet fűteni
Aránylag egyszerű fülke, légkondi nincs, de télen lehet fűteni
Fotó megosztása:
Impozáns vasdarab a horog
Impozáns vasdarab a horog
Fotó megosztása:
150 km/órás szélben sem lesz baja a darunak, de 50 km/órás szél fölött már nem igazán lehet dolgozni. A szél bepörgetheti a zsalukat, amik extrém esetben le is akadhatnak a horogról
150 km/órás szélben sem lesz baja a darunak, de 50 km/órás szél fölött már nem igazán lehet dolgozni. A szél bepörgetheti a zsalukat, amik extrém esetben le is akadhatnak a horogról
Fotó megosztása:
A sodronyok kifűzése, horog rögzítése történik éppen
A sodronyok kifűzése, horog rögzítése történik éppen
Fotó megosztása:
Erik nem szívbajos, ott serénykedik a gém legvégén
Erik nem szívbajos, ott serénykedik a gém legvégén
Fotó megosztása:
Szerencsénk van, csodás az idő, szellő sem rebben
Szerencsénk van, csodás az idő, szellő sem rebben
Fotó megosztása:
Nem kell aggódni, Eriken testheveder van, nem tud lepottyanni
Nem kell aggódni, Eriken testheveder van, nem tud lepottyanni
Fotó megosztása:
Mindennél van magasabb. Az időközben letalpalt 300 tonnás daru a toronydaru fölé nyúlik és elkezdik kiemelni a beton ellensúlyokat
Mindennél van magasabb. Az időközben letalpalt 300 tonnás daru a toronydaru fölé nyúlik és elkezdik kiemelni a beton ellensúlyokat
Fotó megosztása:
Egymás után tűnnek el a súlyos betontömbök
Egymás után tűnnek el a súlyos betontömbök
Fotó megosztása:
Házilag készített szerszámokkal szedik ki az acél csapokat
Házilag készített szerszámokkal szedik ki az acél csapokat
Fotó megosztása:
Óriási fémépítő az egész daru
Óriási fémépítő az egész daru
Fotó megosztása:
Lassan le kell mennem, mert elfogynak körülöttem az alkatrészek
Lassan le kell mennem, mert elfogynak körülöttem az alkatrészek
Fotó megosztása:
A gém után az ellengém következik, majd darabonként a teljes tornyot lebontják
A gém után az ellengém következik, majd darabonként a teljes tornyot lebontják
Fotó megosztása:
Szomorú látvány a tehetetlen daru, de holnaptól, valahol máshol ismét összeépítik
Szomorú látvány a tehetetlen daru, de holnaptól, valahol máshol ismét összeépítik
Fotó megosztása:
Nem vagyok különösebben tériszonyos, de 60-70 méter magasról lenézve ugyanúgy összefacsarodik a gyomrom, mint szerintem az átlag népesség nagy részének. Különösen, ha valami olyasmire kell felmászni, ami még közben csavarodik, hajlik, mozog is. Egy toronydaru meg pont ilyen. Mielőtt nekiindulunk, átvesszük az unalmas munkavédelmi részleteket: kukásmellény, Y-pántos sisak, acélbetétes bakancs mind megvannak, még átfutjuk mit szabad és mit nem, alaposan magamra kötöm a kamerát és már indulhatunk is felfelé. Illetve először mégis inkább a másik irányba, lefelé. Hiszen egy daru tetejét sokkal többen láthatják, mint az alját és ott is van mit felderíteni. Négy szintnyit ereszkedünk a föld alá, hogy megnézzük, honnan nő ki a toronydaru.
Szép lassan körbenőtte az épület a darut. Szétszerelés után a lyukakat befoltozzák, a beton alapot elbontják
Legalul masszív, vasszerkezettel rendesen megerősített betonkocka adja az alapot. Ebbe még a beton betöltése előtt, precíz szintezést követően belekerülnek a daru rögzítésére szolgáló acélgerendák, majd a vasszerkezetet kiöntik betonnal, végül az elkészült alaphoz 16 darab csavar rögzíti a daru legalsó részét.
A legalsó szintre került a főkapcsoló
Vicces látvány, ahogy az építkezés közben fölé növő szintek vasbeton szerkezetének fémrúdjai be-belógnak a daru szerkezeti elemei mellé. A daru bontásánál ezeket majd levágják, hogy ki lehessen emelni a darabjait, majd befoltozzák a lyukat, és ide is padló kerül, az alapot pedig vagy otthagyják, vagy elbontják. Itt valószínűleg elbontják, hiszen legalább két parkolóhelynyi teret foglal a legalsó szinten, ami a belvárosban aranyat ér.
Közben megörülök annak, hogy várakozásaimmal ellentétben nem egy egybefüggő, végtelen lajtorján kell felkaptatni a 60-70 méter magasan lévő fülkébe, hanem komfortos, nagyjából hatméteres szakaszokra bontva lehet megtenni a távot, annyi pihenővel, bámészkodással, amennyi csak jólesik.
Komótosan haladunk egyre magasabbra. Aki jó kondiban van, vagy sietős a dolga az tíz perc alatt is feljuthat a daru tetejére
Eleinte 230 centi széles törzstagokon mászunk felfelé, ha az ember nem a rácsos, átlátszó padlót nézi, akkor nem is vészes a térélmény, de nemsokára szűkület jön, áttérünk a 20 centivel rövidebb oldalhosszúságú tagokra. Méretben nem nagy a váltás, csak itt már ingatagabb a korlát és a szerkezetnek is pont most kell megremegnie, valami emelés miatt, meg is ugrik a pulzusom. Gábor – ő a fent dolgozó háromfős szétszerelő csapat elektromos szakija – még rátesz egy lapáttal, amikor arról mesél, hogy a fordulás közben vészfékkel megállított torony mennyire látványosan csavarodik. Nem örülök a történetnek, most egyáltalán nem vágyom csavarodó acélszerkezetekre.
Nyílik a horizont, egymás után maradnak alattunk a háztetők
Gyorsan megyünk is feljebb, egyre többet látni a környék házainak tetejéből, előtűnik a Duna is, és a láthatáron a többi, munkában lévő toronydaru is. Budapesten van belőlük szép számmal, aki fentről áll neki összeszámolni, úgy harminc-negyvenet szinte bármikor összeszedhet.
Már bőven a Szervita téri templom 61 méter magas tornya fölött mászunk, amikor minden figyelmeztető jel nélkül eltűnünk egy masszívabb vasdarabban. Ez a fordítóegység, ami két villanymotorból, kis fogaskerékből és hatalmas fogaskoszorúból áll, ez forgatja körbe a gémet. Hülye érzés átbújni rajta, miközben ott zakatolnak centikre a motorok és közben megfontoltan fordul a gém is.
Aki nem szokta, annak rémes lehet, hogy a padló lényegében átlátszó
A fordítóegység egyik motorja. Óriási nyomatékra van szükség, hogy elfordítsa a gémet
A fordítón túl még van néhány szint, és innen jön az igazi para, az egész hóbelevanc forog, kileng és közben átlátszó rácsfelületen lehet ide-oda mászkálni. Mindezt kb. 70 méter magasan, de leesni nem igazán lehet, mindenhol van korlát, azon túl meg nem megyünk. Szép lassan tér vissza a vér az ujjaimba, már nem markolom kétségbeesve a korlátot, hiszen a körpanorámás kilátás nagyot üt.
Ő a darukezelő. Nem ugrik le ötpercenként kávézni a kollégákkal, és a klotyóra menést is kétszer meggondolja. Cserébe szenzációs a panoráma a munkahelyéről
A daru még mindig dolgozik, van idő nézelődni
Mindent meg lehet szokni, azt is, hogy szinte lebegek a város fölött. Egyre messzebb merészkedek a forgás középpontjától és már szinte várom, hogy forogjon a gém. Körben mindent látni, észak felé a távolban a Megyeri híd pilonjait, még messzebb a Naszály sebeit, kicsit közelebb a Bazilikát, az óriáskereket, más irányokban pedig a Vár látszik, az épülő MOL torony, a Kelenföldi Erőmű kéménye stb. Órákat el lehet itt bambulni, csak a lentről jövő ricsaj zavaró. Ide nemcsak egyetlen utca zaja hallatszik fel, hanem ezeré, közben fúrnak, vésnek, flexelnek, néha még harangoznak is.
Teljes körpanoráma
Bár alacsonyabbnak látszik, a Bazilika azért magasabb a darunál is
Sok időnk nincs, a darukezelő még befejezi az utolsó utáni emelést, leállítja a gépet, a fiúk pedig elkezdik bontani a bő egy éve itt dolgozó darut. A szétszerelés pofonegyszerű: a teher végálláskapcsoló elállításával kezdenek, aztán jön a horog rögzítése, majdnem az összes ellensúly leemelése az ellengémről, macska-és teherkötél kifűzése a gémről, gém leeresztése, utolsó súlyok leemelése az ellengémről, táp-és irányító vezetékek kikötése, első gém egység leemelése (a macska-kocsit és terhet mozgató motorokkal és hajtóművekkel), a fordító egység leemelése, törzsek leemelése legfeljebb 12 méteres hosszúságban, ha van átváltó/szűkítő azt külön, vagy maximum 6 méter hosszú törzzsel. Egyszerű, igaz?
Miközben kifűzik a kábeleket, komótosan a toronydaru fölé emelkedik a téren idáig a letalpalással foglalatoskodó óriási autódaru gémje, majd a horga az egyenként 3,5 tonnás ellensúlyok fölé fordul. Ezekkel kezdődik a szétszerelés, majd folytatódik a fent említett sorrendben, mindegyiket elemet fix, kijelölt pontokon kell megkötni és akkor minden megy, mint a karikacsapás.
Kezdődik a munka. Itt nem eshet le semmi
Szerencsénk van, csodás az idő, szellő sem rebben
Nagyjából két nap alatt tüntetik el a darut, hogy az alkatrészei 14 kamionon visszakerüljenek a cég telephelyére. Vagy rögtön egy újabb építkezésre.