Ha eleged van abból, hogy Budapesten autósként folyamatosan szívatnak, hogy úgy érzed, a városban megtűrt, sokad rangú utolsó görény vagy, akinek változatos gazságok száradnak a lelkén, csak mert autója van, akkor hu most elmondhatod a véleményed a BKK-nak. Szerintem ne hagyd ki, hátha tényleg érdekli őket.
Néhány napja megírtuk, hogy a BKK összeállított egy kérdőívet, amelyben az érintettek véleményére kíváncsiak a járvány ideje alatt, az egyéni közlekedés segítése érdekében létesített ideiglenes biciklisávokról. Mielőtt legyintenél, hogy ez is csak egy újabb hülye kérdőív, elmondjuk, miért lenne jó mégis rászánni egy kis időt és augusztus 31. előtt végig rágni rajta magad. Mert ne legyenek kétségeid, az összes biciklis ki fogja tölteni, aztán majd lógathatod az orrod, amikor azt olvasod mindenhol, hogy a válaszadók elsöprő többsége támogatja, így állandóak lesznek ezek a kerékpársávok. Télen, nyáron.
Érdemes elolvasni a FB-on a BKK kérdőíves bejegyzése alatti kommenteket is, szinte nincs is olyan hozzászóló, aki jelen formájában értelmes dolognak tartaná a körúti kerékpársávot. Persze lehet azt is mondani, hogy a döntéshozó legtöbbször akkor is megcsinálja, amit kitalált, ha az ordas nagy baromság és többeknek rossz, mint ahányan majd örülnek neki, de hátha ezúttal másként lesz. A népharag 2011-ben pár nap alatt elsöpörte a szintén a BKK nevéhez köthető, átgondolatlan módon a Budaörsi útra felfestett buszsávot, amitől a reggeli csúcs szinte a Balatonig ért. De hogy frissebb példát mondjak, a körúti kerékpársávokat elválasztó, balesetveszélyes betontömbökről is belátták, hogy hiba volt kihelyezni őket és a fővárosi utak ötvenesítését is átgondolják még az illetékesek, így talán van remény.
Szóval, ha te sem látsz sűrű, tömött sorokban kerékpározókat a körúti biciklisávban, – mi meg is számoltuk, hogy valóban hányan tekernek rajta – akkor kattints erre a linkre és mondd el a véleményedet.
Vigyázz, csapda!
Már a kérdőív időzítése is ravasz, augusztus vége a határidő, valószínűleg azért, mert szeptember elejétől, az iskolakezdéstől még jobban eltolódik majd az autósok, kerékpárosok aránya a városban. Akinek gyereke van, az eddig boldogan tekerhetett fel-alá, de szeptembertől, ha teheti, ő is visszaül az autóba, ahogy a gyerekeket kell időre hozni-vinni, változatos helyszínekre.
A kérdőív kérdései pedig leginkább azt firtatják, mennyire jó dolog az ideiglenes kerékpársáv. Hogy szerinted mennyivel lett biztonságosabb a kerékpáros közlekedés a kérdéses területen, emellett a forgalmi rend egyértelműségére kérdeznek még rá, és hogy a plusz, saját sáv mennyire jó a kerékpárosoknak. Csupa olyan kérdés, amire pozitív választ várnak, mintha azt kérdeznék, örülsz-e, hogy süt a nap? Autós közlekedésről – ami a körúti, egyéni forgalom 92 százalékát teszik ki – egy árva szó sincs.
Az összes irányított kérdés közül talán a 20. a legalattomosabb, hiszen olyan lehetőségek közül kell kiválasztania a válaszadónak a legszimpatikusabbat, hogy
- csökkenjen a légszennyezettség és a zaj (a mesterségesen bedugított város mondjuk sokkal büdösebb, zajosabb, mint egy működő)
- legyen több zöld
- legyen több étterem és kávézó
Mintha ezek bármilyen összefüggésben lennének a kérdőív „A Nagykörúton kialakított kerékpársávok véleményezése” címével. Nyilván semmivel sem lesz több zöld attól, hogy biciklisek használják az egyik sávot és nem autósok, és a kávézók, éttermek sem szaporodnak majd el ettől gomba módra.
Mégis ez az egyetlen olyan kérdés, ahol beikszelheted, hogy „mind a két forgalmi sávban lehessen autóval közlekedni”. Illetve a 10-es kérdés még olyan, ahová bepötyögheted a véleményed az egész őrületről. Ez is jó húzás, a kérdőívek kitöltői általában átugorják azokat a részeket, amikbe írni kell, nem csak odahúzni egy ikszet a megfelelőnek tűnő rubrikába.
A BKK amúgy zseniálisan kommunikálja totális sikerként az ideiglenes kerékpársávokat, elképesztő, a városban nyitott szemmel közlekedő ember számára nehezen emészthető kerékpáros számokkal. Legügyesebb húzásuk, hogy az autós lapok képviselőit is elhívták egy bringás próbamenetre, akiknek nem túl meglepő módon tetszett, hogy üres sávokban tekerhettek. A teszt második része viszont elmaradt, ahol a bringások számának bő tízszeresét kitevő autósok mellé ültek volna be, hogy megkérdezzék, mennyire jó dolog fele akkora áteresztőképességű úton közlekedni, mint eddig.
Ha rajtad múlna, te hozhatnál döntéseket a fővárosi közlekedéssel kapcsolatban, akkor milyen újításokkal tennéd biztonságosabbá a kerékpáros közlekedést, élhetőbbé a budapesti utakat? Kötelező KRESZ oktatás és vizsga nélkül ne közlekedhessen biciklis közúton? Szereljenek rendszámot a biciklikre? Esetleg legyen kötelező biztosításuk? Ne adj’ Isten a biciklisávfestős látszattevékenységek helyett fejezzék be végre a körgyűrűt, építsenek a városhatárra hatalmas P+R parkolókat, hogy ne kelljen autóval bemenni a városba? Plázastop helyett legyen irodastop a Hungárián belül? Mert az autósok nagy többsége most sem szórakozásból autókázik a körúton – miért is tenné, pokol az amúgy is – hanem mert muszáj neki.