Nemrég újabb 460 kilométert töltöttünk a Ford Mustanggal kézi váltóval és a 450 lóerős nyolchengeressel. Az utazás a tokaji borvidékre felszínre hozott a V8-as Mustangból valami újat.

8,5 l/100 km

Ha autópályán csekély a forgalom és a 120 km/órás sebesség nem úgy jön ki, hogy gáz-fék-gáz-fékkel ugrálsz a 90-100-as külső sáv és a 140-160-nal mozgó belső között, a Ford Mustang GT beéri 8,5 literrel. Ehhez nem kell mozdonnyal tolni hátulról és az adat sem 50, hanem 100 km megtételére vonatkozik.

Ez a V8 meglep a fogyasztásával 1

Én minden napot elveszettnek éreznék, amikor a V8 nem adhatta önmagát és 9 liter alatt fogyaszt. De akinek van Mustangja, néha a GT-ben is vigyázhat a gyermekekre, élvezheti a tájat, kímélheti a környezetet vagy vezethet más okból a megengedett sebességhatárok alatt. Ha úgy mész vele, ahogy az autó képes, a fogyasztása felvihető 18-21 liter/100 km-ig, de 13,6 literből már nagyon gyors vagy városon kívül.

Nehéz vele farolni

Amikor egy autó 450 lóerős, a jó végén hajt és a Performance 1 csomaggal van benne önzáró differenciálmű, mi sem tűnik könnyebbnek, mint úgy farolni vele, hogy szem nem marad szárazon. Na, ez az, ami a Mustanggal nem egészen így megy.

Ez a V8 meglep a fogyasztásával 47

9,2 négyzetmétert foglal el az aszfaltból, csak fent kezd erőből húzni és 275/40 R19-ben a két Michelin Pilot Sport 4S nem pörög ki csak úgy gázadásra. Itt Borsi Gergő tereli az autót, aki A8-ban ötszörös magyar bajnok autóversenyző

Egyrészt 9,2 négyzetmétert foglal el az aszfaltból, mert 4789 mm hosszú és 1916 mm széles. Másrészt a V8 csak nagy fordulatszámon él. Ereje fent jön meg, maximális teljesítményét 7000-nél adja le, de úgy, hogy 5000-nél és 6000-nél érezhető rántással tesz rá még egy szívlapáttal.

Forgatónyomatékból 4600-on 529 Nm érkezik, de a sebességváltó áttételei nagyon hosszúak és 275/40 R19-ben a két Michelin Pilot Sport 4S nem pörög ki csak úgy gázadásra. Tehát becsüljetek meg vele minden szép ívet és ne nézzetek le senkit a fotelből, aki küzd az autóval. Talán sokan és nagyon biztosak benne, hogy ők lazán megcsinálnák, ha odakerülnének, de nem biztos. Ez nem olyan, mint az MX-5, a GT86 vagy a 370Z.

Ilyen a páros műrepülés aszfalton

Kilövési fordulatszám

Sokat írtunk már a Mustang ajándékáról, a Line Lock-ról, amivel a hátsó fékkör időleges kiiktatásával a hatdugattyús első Brembókkal kiékelheted az autót és gumit melegíthetsz a negyedmérföldes gyorsulásra. Vagy csak égig érő gumifüstöt csinálhatsz az üvöltő V8-cal, ami értő közegben egy Mustang-tulaj közszolgálati kötelessége.

Ez a V8 meglep a fogyasztásával 48

Percenként 3000 és 5500 közé állítható a kilövési fordulatszám attól függően, mennyire vagy szolidáris a kuplunggal

De az autó kézi váltóval is segít neked, hogy az automata váltós többség ne rajtoljon le fájdalmasan, holmi rajtprogramok metsző perfekcionizmusával. A Mustangban a kilövési fordulatszám percenként 3000 és 5500 közé állítható attól függően, mekkora kerékkipörgéssel szeretnél eljönni a karácsonyfától vagy mennyire vagy szolidáris a kuplunggal.

200-nál még szunnyad a V8

Tudjuk, hogy a kézzel-lábbal akrobatát játszó vezetőnél gyorsabban vált az automatika és sokszor még kevesebbet is fogyaszt vele a motor. De ez hidegen hagy, ha egyszer is megragadod a Mustangban a kézi váltót, nekifeszülsz a kuplungnak ballal, csípőd jobb hátul beleszorul az ülésbe és vezetni kezdesz úgy, ahogy csak manuális váltóval lehet.

Mert csak így lesz igazán intim a kapcsolat az autóval. Itt visszakapcsoláskor a motorvezérlés megejtő tökéletességgel adagolja a köztes gázt, ha nem akarod ezt inkább saját magad megoldani, kikapcsolva a menüből a rev match funkciót.

Ez a V8 meglep a fogyasztásával 49

Visszakapcsoláskor a motorvezérlés megejtő tökéletességgel adagolja a köztes gázt, de át is veheted

Egy Mustang kézi váltóját 150-nél még visszaverheted hármasba, mert nagyon hosszú az áttételezése. Hatodikban a 200 km/óra laza, nem is hangos utazótempó német autópályán. A digitális fordulatszámmérő 3230 és 3240 között vált, ha egyenletesen tartod.

Nekem ez még ma is mámorító sebesség, pedig az álomhatárt lassan 111 éve, 1909. november 8-án törte át Victor Héméry. Benz & Cie-versenyautójában a 185 mm-re bővített furattal a 21,5 literes, 200 lóerős, hengerenként két gyertyás (!), de összesen négyhengeres motor 1600-nál nem forgott többet.

Pokoli hangja így is belakta Brooklandset, az egyetlen korabeli versenypályát Európában, ahol nyaktörő 200-zal száguldani lehetett. És ami mai szemmel a legfurcsább, ez csak a belső égésű motoros járművek világrekordja lett, mert akkor még valamivel gyorsabbak voltak a gőzgéppel hajtott autók.

Ez a V8 meglep a fogyasztásával 50

Tízfokozatú az automatikus váltó, hatgangos a kézi. Hatodikban 200-nál 3230-3240 a fordulatszám percenként

Nem kérdez vissza

Sajnos vannak és lesznek is emberek, akik túlvállalják magukat, akik nem értik, mi a különbség a zárt pálya, a néptelen szakaszok és a forgalmas közutak között, de nem mindenki felelőtlen előember.

Mire valakinek lesz egy ilyen Ford Mustangja, többnyire elmúlik 20+üveg és mezőn, hóban, elhagyott körforgalomban már túl van ezen-azon Zsigulival, Sierrával, E46-tal. A Mustangban többek között az a nagyszerű, hogy felnőttként kezel. A race track üzemmód a versenypályához méltó kipufogóhanggal, a kipörgésgátlás kiiktatása, az ESP off, a rajtprogram és az egyéb örömök nincsenek nyolc felelősségvállalási nyilatkozat mögé rejtve.

Ez a V8 meglep a fogyasztásával 51

Pár billentés az alsó kapcsolósorral vagy gombnyomás a kormányról és az történhet, amit szeretnél. Itt a Line Lock van életszerű használatban

Pár billentés az alsó kapcsolósorral vagy gombnyomás és ott vagy. A Mustang felnőttként kezel és nem alakoskodik. Mert ezzel gumifüst és driftelés is lesz, nemcsak naplementés romantikázás. Ezért van európai hangolású, hátul is független futóműve, komoly fékje, közlékeny kormánya.

Ha érdekel, miért hívták Mustang helyett T5-nek Németországban (a Krupp Mustang teherautó miatt) vagy mit tudott az autó a megvilágított kesztyűtartón túl és hogyan nyomták le az alapárát hathavi tanári fizetésig, olvasd el mellékletünket a Mustangról!