Olvasóink változatos kérdéseire a Vezess felkészült szakértői adnak változatos válaszokat.
Jogi esetek – Meddig tolathatok szabályosan?
Olvasónk kérdez
T. Cím!
Ha a KRESZ előírása szerint – a haladási irány szerinti jobb oldalon parkolok, de tolatással érkeztem és úgy is kívánom folytatni a hátralevő utat is. (Ebben az esetben a haladási irányom a tolatás iránya, nem a jármű eleje!)
Szabályt sértek? Ha igen melyik szabályt?
Várom a választ tisztelettel.
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
A haladási sáv és irány az osztott pályás vagy kétirányú forgalomra kijelölt úttesten az út menetirány szerinti jobb oldalán lévő sáv(ok).
Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat – anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné – rövid ideig akadályozza. A gépjárművel megállni – ha közúti jelzésből vagy a KRESZ egyéb rendelkezéséből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Neked is van közlekedéssel kapcsolatos jogi kérdésed? A D.A.S. szakértői segítenek! Kattints ide és írj nekik!
Jogi esetek – Baleset lízingelt autóval
Olvasónk kérdez
Tisztelt Jogszerviz!
2019. őszén balesetet szenvedtem a LÍZINGELT gépjárműmmel, ami alig 1 hónapos volt akkor. Nem én voltam a vétkes fél. A károkozó biztosítója korrekt volt, gyorsan lezavarták a papírozást, és 2020. január elején megkaptuk az értesítőt is, hogy kiutalták a kártérítést a meghatalmazott javító részére.
Viszont értékcsökkenés és annak kompenzálásáról nem esik szó. A kérdésem az volna, hogy lízingelt autó esetén a baleset során gépjárműben keletkezett értékcsökkenés összege a fenntartónak (nekünk) vagy a lízinget nyújtó banknak járna? Abban az esetben, ha nekünk, hogyan adjuk be az erre vonatkozó igényt?
Köszönettel!
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Károsult!
Ebben az esetben jelentős összegű értékcsökkenés megállapítására van lehetőség, ami a kár része, külön kérés nélkül is ki kellene számítania a biztosítónak és meg is kellene fizetnie. Valahogy erről a biztosítótársaságok nem akarnak tudomást venni.
A lízingszerződés miatt a gépjármű még nem az Ön tulajdona, de ez nem akadálya az eljárásnak. Először is jussanak egyezségre a biztosítóval az értékcsökkenés összegéről és első körben nyugodtan kérje a kifizetést a saját nevére. Ha ezt a biztosító nem teljesíti, kérje, hogy utaljanak a lízingcégnek. Ezzel az összeggel a lízingcég el fog számolni és ennyivel csökkenni fog a fennálló tartozásuk, de kérelem alapján arra is van lehetőség, hogy az összeget továbbutalják Önöknek.
Több százezer forintot ne hagyjanak a károkozó biztosítójának a zsebében.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Használt autó – guruló munkaeszköz kell, semmi több
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Használt kishaszongépjárművet szeretnék vásárolni 3-3,5 millió forintig. Nekem az autó csak eszköz, nem értek hozzá. Nem szeretnék vagyonokat kifizetni a fenntartására, javítására, ezért kérem az ön segítségét. Tudna ajánlani néhány típust, amivel jól járhatok. Van néhány autó, ami nekem tetszik, főként a mérete miatt. Ezekről mi a véleménye:
-Toyota Proace 2.0 D (2014)
-VW T5 2.0 cr tdi (2015)
-WV Caddy maxi 2.0 cr tdi scr (2016)
-Opel vivaro 1.6 cdti (2016)
-Renault traffic 1.6 dci 120 (2015)
-Ford transit connect 230 1.6 tdci (2015)
Rossz hírű, nagyon szervizigényes autót nem szeretnék vásárolni.
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
üdv,
Sándor
Szakértőnk válaszol
Kedves Sándor!
Rossz hírük azért van a technikáknak, mert indokolatlanul rossz hírüket keltik. Ne dőljön be a városi pletykáknak. A Toyota Proace valójában Peugeot-Citroen technikailag HDI motorral, Toyota designnal és emblémával. Ettől még jó választás lehet.
A VW T5 legendásan jó lehet, de elég sok az elektromos meghibásodás és váltóhiba. A VW Caddy ugyanazzal a motorral szintén jó lehet. A Vivarókkal 4-5 évesen még kevés a baj, kivéve, ha elmentek már a holdig és vissza. A Renault Traficban beérett a dCI rendszer. Nagyon takarékos és jól megy a méretéhez képest. A Ford Transit Connect nekem nagyon fapados, de a technika jó.
A végkövetkeztetés tehát az, hogy kisteherautót a mérete, kényelme, de legfőképpen az állapota alapján vásároljon. Beszélhetünk típusokról, de ezek használt kisteherautók. Fényév különbség van a megkímélt és az agyonhajtott között már pár évesen is. A dízelmotorok minőségében mára nagy különbségek nincsenek. 200-300 000 kilométerig jellemzően nem lesz velük gond, aztán önteni kell rá némi pénzt és újra takarékosan szeli egy darabig a kilométereket.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Ha te is kérdeznél Tibortól autóvásárlás kapcsán. Kattints ide és írj neki!