Az tisztán látszik, hogy se a fővárost elkerülő út nem akar megépülni, se megfelelő számú és elhelyezkedésű P+R parkoló nincs ahhoz – legutóbb 2017-ben valósult meg utoljára P+R fejlesztés -, hogy a legszófogadóbb autós is letehesse a kocsit Budapest határán és tömegközlekedéssel, kerékpárral haladjon egyre beljebb a munkahelye, iskola, vagy csak az elvégzendő dolga felé. Megnéztük, hogy néhány nagyobb úton érkezve a fővárosba milyen lehetőségek vannak arra, hogy BKV-ra, de leginkább valami kötött pályán haladó, dugóktól kevésbé sújtott közlekedési eszközre váltsunk. 

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 1

M4

Dél-keletről, az M4 felől érkezve a Ferihegyi repülőtér lenne a legkézenfekvőbb lehetőség letenni az autót. De persze nem az, ott nincs sem olcsó, ne adj’ Isten ingyenes P+R parkoló, sem olyan csatlakozás, ami miatt sokan éreznék úgy, hogy érdemes lenne otthagyni az autót. Így muszáj kicsit beljebb jönni, ahol a Kőbánya-Kispest metróvégállomás lehet az egyik legszimpatikusabb hely, ahol le lehet támasztani a kocsit és átszállni a metróra. A BKK P+R térképén 536 darab parkolóhelyet ígérnek itt, amivel a legnagyobb méretű parkolók közé tartozik ez a lehetőség.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 47

Először azt hittem, rossz a számláló. De nem, tényleg ennyi hely van itt, közel a metróhoz. Ha éppen jár.

Ez az amúgy fizetős P+R parkoló okozta az első meglepetést, egy átlagos csütörtöki délelőtt egész szellős, rengeteg hely közül lehet választani. Aztán persze az is lehet, hogy az éppen zajló metrófelújítás miatt romlott meg a hely népszerűsége. Pedig innen tényleg csak percekre van a belváros, fájdalommentesen lehetne hanyagolni az autót.

M1-M7

Az M1, M7-es autópálya Kelenföld, Őrmező környékén fut be Budapestre. A reggeli csúcsban ez sem egy pörgős szakasz, de ha a Kelenföldi pályaudvar környékéig bejut valaki, már nyert ügye van. Persze ehhez helyet is kell találni a P+R parkolóban. Hogy mennyire fontos és jól használható csomópont, remekül jelzi, hogy a több különálló parkolóban található, összesen 1451 darab hely szinte mindig foglalt az ingyenes parkolóban. Sőt, még több is, itt nem ritkák az út szélén, járdán parkoló autók sem. Innen a 4-es metróval, 19-es, 47/49-es villamossal és számtalan buszjárattal lehet nekilendülni a városban tömegközlekedésnek.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 48

Délben ez a helyzet

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 49

Kelenföldi parkoló, 110 százalékos kihasználtsággal

6-os út

A 6-os út felől, délről közelítve a Savoya park mellett található 100 P+R parkolóhelyen lehet letenni a kocsit és átszállni a fonódó villamosra. A 17-essel innen egész Óbudáig lehet villamosozni, ha valakinek végtelen ideje van erre a kalandra. Valószínűleg mások is rájöttek, hogy nem ez a világ legsikeresebb villamosvonala, mert a kutya nem hagyja errefelé a kocsiját, válogatni lehet a parkolók között. Pedig parkolásra ideális a hely, ha nem félsz a sötét garázsban, akkor a további rengeteg helyet kínáló fedett részt is választhatod, ahol sem a perzselő nap, sem az eső, hó nem bántja majd az autód.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 50

Savoya park, csütörtök délelőtt

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 51

Savoya park, fedett parkolókkal

M3, északkelet felől

Az M3-as egyenesen bevezet a Városliget határáig. Persze nem feltétlenül érdemes idáig beautózni, mert a Ligetben lévő, irgalmatlan nagy parkolóhelynek találtak már jobb funkciót, gyorsan beépítették. Az itt – Mexikói út – lévő 257 darab parkoló szintén hamar elfogy, hiszen ingyen van és innen az 1-es villamossal vagy a kis földalattival lehet tovább utazni befelé. Aki ennél hamarabb váltana metróra, annak érdemes Újpest felé venni az irányt.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 52

Újpest, ingyenes parkoló. Már korán reggel megtelik

A Városkapu megállónál aránylag nagy – 100 autó – befogadóképességű ingyenes parkoló várja az autókat, de ezek reggel pillanatok alatt betelnek. Aki lemaradt a metrótól pár lépésnyire lévő legjobb helyekről, az még megpróbálkozhat a közelben lévő spontán kialakult földes parkolóban helyet foglalni, vagy a kicsit beljebb lévő, de már fizetős Árva utcai P+R-ben is nézhet egy helyet a 120-ból. Persze ide is érdemes időben érkezni. A parkolódíj nagyon baráti, jelenleg 6-tól 22 óráig 350 forint, ami pont egy BKV jegy ára.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 53

Újpesti fizetős P+R, szintén púposra tömve

Dunakeszi

Dunakeszi, Göd irányából is sokan ingáznak be a városba, nekik egy ideig a Rákospalota-Újpest pályaudvar környéke kínált tuti átszállóhelyet. Ezt a MÁV valamiért nem nézte jó szemmel, és egy nem túl idevaló behajtani tilos táblával ellehetetlenítette a további ingyenes parkolást. Hely maradt még az állomás előtti úton, de jóval kevesebb, mint az akció előtt.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 54

MÁV terület a pályaudvar mellett. Sokan elférnének itt.

Aki kicsit kijjebb tenné le az autót, annak a Káposztásmegyeri lakótelep parkolói nyújthatnak még megoldást. Onnan már csak az úton kell átkelni és máris lehet a 14-es villamossal utazni a Lehel térig, ahonnan újabb átszállási lehetőségek nyílnak meg.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 55

Az állomás előtti parkoló így fest

Ezen a környéken lennének még lehetőségek, pláne, ha az évtizedes ígéreteknek megfelelően itt villamos helyett a meghosszabbított 3-as metróvonal futna. A jelenlegi villamos és vasúti vágányok közötti füves területen hatalmas parkolónak lenne elég hely és valószínűleg az agglomerációból ingázók nagy része szívesen szállna át a metróra, ha tehetné.

Te letennéd az autód, hogy tömegközlekedj? Ha igen, hova? 56

Esküszöm, amikor felemeltem a gépet, még nullát mutatott. Mindegy, az egy is baromi kevés

Más kérdés, mennyire elegáns dolog a direkt a város szélére kiköltözött emberek szájába parkolni azért, hogy aki a városban lakik, virágos réten érezhesse magát. Ha kicsit tovább gondoljuk és a városban erdőt, út helyett közösségi teret, a városszéli réten pedig parkolót akarunk, akkor a most divatos sávmegszüntetések mellett akár a házakat is le lehetne bontani és befüvesíteni Budapest belvárosát.

Ha neked van jobb ötleted, hol szoktál, vagy hol szeretnél úgy parkolni, hogy tömegközlekedésre válts, írd meg nekünk!

Te letennéd a kocsid a város határában, ha lenne ott kényelmes, ingyenes parkoló, villamos-, metrókapcsolattal?
Igen, szívesen
58% (242)
Soha, inkább a halál, mint a BKV
42% (177)