Olvasóink változatos kérdéseire a Vezess felkészült szakértői adnak változatos válaszokat.
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Autóvásárlás előtt állok és nagyon érdekel a W140-es “Bálna” S-osztályos Merci. Milyen típushibái vannak egy W140-esnek? Mire kell odafigyelni vásárláskor? Mi lehet zsebbenyúlós dolog? A benzines motorokból melyek a legajánlottabbak, a legjobbak, a legmegbízhatóbbak? Mi a legjobb felszereltségi szint? Kültér, beltér tudnivalók?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:Papp János
Szakértőnk válaszol
Kedves János!
Ilyen autót vásárolni olyan, mint aknamezőn rohangálni. Nem az a kérdés, hogy aknára lép-e, hanem hogy mikor és mennyire sérül (a pénztárcája).
Egy 90-es évekbeli S-Merciben gyakorlatilag bármi elromolhat. Ennyi idő alatt 6000 javításon, alkatrészcserén, sérülésen, tákoláson keresztül ment. Mivel ez a modell korának csúcsa volt, telepakolták extrákkal, melyeknek egy része mára nem, vagy csak korlátozva működik. A motorokat tekintve egy igazi „bálna” Merci benzines, de kétféle dízelmotorral is szerelték. Ezek közül az erősebbiket választanám (177 LE). Benzinesben minél nagyobb, annál jobb. A beltér jó minőségű anyagokból készült, de ennyi idős korára bármilyen állapotban lehet. 25-30 éves autónál valójában értelmetlen típushibákról beszélni, annyi mindenen túl van már. Egy dolog számít csak: a jelenlegi állapot.
Amennyiben ilyen autót szeretne birtokolni és jó állapotban tartani, nem a vételár lesz a legnagyobb költség, hanem a rendbetétel és az állapot szinten tartása (na meg a sok Xanax, hogy bírja idegekkel). Nem lesz megbízható, mindig problémás lesz. Ha ezekkel a tényekkel megbékél és elfogadja, imádni fogja. Ha nem, hatalmas buktával száll majd ki belőle valamikor, vagy hajtja addig, amíg gurul.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Ha te is kérdeznél Tibortól autóvásárlás kapcsán. Kattints ide és írj neki!
Jogi esetek – autóra zuhant faág okozta károk
Olvasónk kérdez
Üdvözlöm!
A munkahelyem egy iskola, mely egy címen van egy gyermekotthonnal. Az udvar a gyermekotthon tulajdona, ott parkolhatok, különös tekintettel arra, hogy a kislányom mozgássérült, és csak gépkocsival szállítható. Tegnap is dolgoztam, amikor délelőtt egy hatalmas durranást hallottunk, kiszaladtunk, azt láttuk, hogy az egyik platánfa ága letört, rázuhant az autóm elejére. Berepedt a szélvédő, összekarcolódott a motorháztető, a sárvédő, az egyik lámpa, az autó teteje, és a lökhárító.
A kollégáim szerint a fákat nemrégiben nézték át a tűzoltóság emberei, aki mindent rendben találtak. Vihar nem volt. A károm jelentős, mára várom a gyermekotthon képviselőjét. Mindenről készült fényképfelvétel, illetve a kollégáim tanusíthatják is az esetet. Mire számíthatok? Önerőből kifizetni nem tudom a javítást, annak örülhetek, hogy nem engem ütött agyon az ág, vagy valamelyik gyermeket. Ugye kell, hogy legyen felelős?? Köszönöm válaszukat!
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
A fás növényzet gondozására köteles (jogi) személy felelőssége akkor állapítható meg az ügyben, amennyiben a fa rendszeres vizsgálatára és a szükséges gondozási (metszés, ifjítás stb.) feladatokra vonatkozó kötelezettségét nem teljesítette. Ha nem volt vihar, és mégis leszakadt az ág, az arra utalhat, hogy a káresemény oka a fa betegsége. Mindenképpen érdemes a lezuhant ágat alaposan körbefotózni, akár mintát is elrakni belőle, továbbá azt a helyet is le kell fotózni (ha lehet) a fán, ahonnét leszakadt/letört az ág.
A gépjármű sérüléseit is dokumentálni szükséges fotókkal és javítási munkalappal, illetve részletes számlával. Nyújtsa be kárigényét az intézmény vezetőjénél írásban és kérje annak mielőbbi elbírálását.
Tisztelettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Neked is van közlekedéssel kapcsolatos jogi kérdésed? A D.A.S. szakértői segítenek! Kattints ide és írj nekik!
Új autót hagyományos automata váltóval, de milyet?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Jelenlegi autóm elérte azt a kort, mikor már gondolkodni kell a cseréjén. Az új autókon gyakori az automata váltó egy költséghatékony kettős kuplunggal. Ez a kuplungrendszer viszont nem szereti az én autózási körülményeimet. (telekre/garázsba beállás miatt naponta 100 méter csúsztatott üzem, rendszeres utánfutó vontatás, gyakran emelkedőn indulás)
Hagyományos kuplung is a szokásosnál hamarabb ment tönkre, már több alkalommal! Mely SUV gépkocsikat gyártják jelenleg összezárható hidrokuplungos automata váltóval??? Úgy sejtem, nekem ez lenne a megfelelő! Sajnos a költségkeretemből nem futja felsőkategóriás autóra…
Köszönettel: János
Szakértőnk válaszol
Kedves János!
Tibor megkért, hogy az új autós kérdésben inkább én adjak tanácsot. Maximálisan igaza van, hogy nem kíván duplakuplungos automatát vontatással és meredek kijáróval terhelni, mert ebből szinte egyenesen következik a drága kuplungok korai cseréje.
Harmonikus, kényelmes SUV-ként hidrodinamikus nyomatékváltós automatával a Citroën, a Peugeot és az Opel egyes modelljei jutottak eszembe, elsősorban a C5 Aircross, a 3008 és testvérmodelljük, a Grandland X. Ám ugyanez a nyolcfokozatú váltó a japán Aisintól elérhető kisebb aszfaltterepjárókhoz is, a 2008-hoz vagy a Crossland X-hez.
Nem tudom, mekkora vontatási kapacitásra van szüksége, de könnyebb utánfutót a Toyota új hibridjei is elvisznek, és ezekben megbíznék a fokozatmentes bolygóműves erőátvitelben. Vannak más megoldások is, például a PSA-Opel ikreinél a Berlingo-Rifter-Combo Life vonal ezzel a váltóval, vagy SUV-ként a Ssangyong Tivoli a hatfokozatú Aisin-automatával.
Üdvözlettel,
Szörényi András