Látványosan beszakadt az újautó-piac tavasszal, a kijárási korlátozások idején számos márkánál feleződött a forgalomba állítás, emiatt az első féléves értékesítések is meglehetősen alacsony értékeket mutatnak, mínusz 25 százalékot az egy évvel korábbihoz képest.

Meglepő módon a sportkocsik, az izomtól duzzadó SUV-k és a luxusszedánok – azaz a legdrágább személyautók – hazai értékesítése ehhez képest szárnyalt, mintha a vagyonos vásárlókat a világjárvány és a jogszabályi korlátok sem állították volna meg. Rendeltek, szerződtek, fizettek, majd tömegesen hordták haza a Mustangtól a Porschén át a Maybachig, amire gusztusuk támadt.

Mielőtt fejest ugranánk az elitkategória statisztikáiba, összehasonlításképpen álljon itt két erős adat a Magyarországon legnagyobb számban futó népautós márkák első féléves szerepléséről:

  • az új Suzukik értékesítése 2020 első hat hónapjában 59,4 százalékkal esett vissza 2019 azonos időszakához képest. Itt is, ahogy a cikk nagy részében a Datahouse adatait idézzük.
  • az új Opelek értékesítése pedig 58,8 százalékot zuhant, hasonló a vértócsa mérete.

Nézzük meg ezek után számos, ötször-tízszer ennyibe kerülő modell és márka első féléves hazai szereplését.

Vágtat a tipikus cégautónak számító Mustang

Most azt hiszi a kedves olvasó, hogy ironizálok a cégautós felvetéssel, de ez a szövegközi cím nem a vicc, hanem a valóság a mai Magyarországon. Az év első felében forgalomba állt Ford Mustangok 63 százaléka ugyanis cégnévre került. De mennyi is?

Összesen 158 darab amerikai sportkocsit adott el az importőr, ami jelentős növekmény a békeidős 2019-es első félévhez képest (118), akkor pedig már elgondolkodtató, ha két klasszikushoz hasonlítjuk ezt a számot. Nem kell messzire menni: Fiestából 89 darab állt forgalomba ugyanezen hat hónap alatt ugyanabban az országban, Mondeóból 235. Ha jól menne az üzlet, vélhetően mi is szívesebben ülnénk Mustangba, csodás autó!

Szárnyal a sportkocsik és a luxusautók magyarországi értékesítése 1

A 2020 első felében forgalomba állt 55 673 személyautónak a 44 százalékát vette nevére „természetes személy”. A drága autóknál jóval alacsonyabb az arány, egyes modellek szinte csak cégnéven futnak

Duplázott a Porsche, így sincs annyi autó, amennyi kéne

Még a Mustangnál (ami ugye csak egy modell) is magasabban szárnyalnak a Porsche mint komplett márka eladásai. Fényes 98 százalékkal több autójuk állt forgalomba január elejétől június végéig idén (121 darab), mint tavaly (61 darab).

„A hazai forgalomba helyezések növekedése a tavalyihoz képest a jobb kvótaelosztásnak is köszönhető, az idei darabszám egyenletesebben tud eloszlani. Természetesen a növekedésben szerepet játszik a nagyszerű termékpaletta, melyet az új, tisztán elektromos modellünk, a Taycan egészített ki, február végén mutattunk be itthon, valamint a hibrid és a 911-es modellek iránti érdeklődés is igen nagy. Olyannyira, hogy nem is tudunk mindenkit rövid időn belül autóval kiszolgálni” – magyarázza a féléves, színjeles bizonyítványt Árvay Péter, az importőr marketingvezetője.

Ha legújabb slágertermékük, a Taycan (alapára kb. 38 millió forint) előbb piacra kerül, akár háromszorozhattak is volna a válság kellős közepén. A JATO e heti híre szerint 2020 őszére oda jutott a Porsche, hogy a vadiúj villanyautója lepipálja a brand összes ikonikus modelljét, megőrülnek érte a vevők. Nem csoda, jól néz ki, piszok gyors és helyi szinten emissziómentesen működik.

Szárnyal a sportkocsik és a luxusautók magyarországi értékesítése 2

A márka augusztusi értékesítései az Európai Unióban (JATO). Idővel Magyarországon is hegytetőre tolja a Taycan a Porsche számait

Német prémium szabadidő-autók 500 lóerő környékén

Aki végigkóstolt néhány drágább éttermet balatoni nyaralása idején, rendre Mercedes-Benz G-osztályokat kerülgetett a parkolóikban. Köztük meglehetősen magas arányban AMG-változatokat (alapára 58,6 millióról indul, plusz az extrák), ami nem véletlen. Az év első felében forgalomba állt 55 G-osztályból 28 volt a csúcsváltozat. Nem állították meg a kijárási korlátozások a modell rajongóit, 2019 első felében szinte pont ugyanennyit vásároltak, 56 darabot.

Szárnyal a sportkocsik és a luxusautók magyarországi értékesítése 3

A mangalica és a G-osztály minden jobb étterem tartozéka az északi parton

Szolgálati közlemény: összeállításunkban természetesen csak a magyar rendszámmal utcára került járművek szerepelnek, márpedig a csúcskategóriás G-től a Ferrarikon át a Maybachokig tucatnyi modellre lehet jellemző, hogy adóelkerülési – és hasonlóan szimpatikus, egyéb – okok miatt német, szlovák, cseh stb. rendszám kerül a Budapesten és más magyar városokban forgalomba állított autókra.

Hasonló mennyiségben fogyott a GLE AMG-változatából (44 darab, mellette sima GLE-ből 287), de a BMW is nagyot kaszált az immár komoly profittal értékesített, böhöm SUV-jain. Náluk az X5 a kedvenc, a 190 értékesített példányból 60 darab farán csillogott a 600 lóerőt jelentő M betű, darabonként 38 420 000 forint az indulóáruk. Ez is növekedett, tavaly 56-ig pörgött a számláló.

Van persze feljebb is, méretben, súlyban egyaránt. Az 5,15 méter hosszú, 1,8 méter magas és éppen 2 méter széles X7-ből 67 állt forgalomba. Köztük hat M-változat. Az X7 M50i alapára 36 769 000 forint.

Szárnyal a sportkocsik és a luxusautók magyarországi értékesítése 4

Ovi mellett parkoló X7

Egyéb AMG Mercedesek és egyéb M-es BMW-k

Kissé igazságtalanok voltunk a Ford termékének cégautózásával, ugyanis egy még erősebb/gyorsabb/drágább/luxasabb/überebb jármű az, amelynek szinte minden egyes példányát cégnévre íratják a használóik. A 32 és 59 millió forint közötti alapárról induló AMG GT-k magyar rendszámmal forgalomba állt 41 példányából 40 tulajdonosa papíron „jogi személy”.

Szárnyal a sportkocsik és a luxusautók magyarországi értékesítése 5

Minden szögből jól mutat

Mellette is jól pörögtek az AMG-k, már az A-osztályból 12 csúcsváltozat került utcára, a CLA-ból 22, a C-osztályból 11, az E-osztályból 7 darab, és az önmagában csodálatos luxuskupénak számító 24 CLS-ből 7 darab. Utóbbiak alapára mindössze 23 millió forintról indul, de jellemzően 30-60 százalékkal az alapárak felett van a végső számla összege.

A BMW-nél minden bizonnyal azért nincsenek ennyire impozáns számok, mert a favorit M3 (és kupésabb testvére, az M4) idén kifutott, az utódokat pedig éppen ezen a héten mutatták be. Azért elkelt 16 darab M3 és 3 M4 a régiből, amin felül 19 M2 és 10 darab M5 is az év első felében. A szomszédomé nincs közöttük, pedig 2020-as, csak hát az német rendszámos.

Luxuslimuzinok

Ha már a nálunk külföldi azonosítóval használt csúcsautóknál tartunk, naponta kétszer látok német rendszámmal egy Maybachot egy elhíresült vállalkozó belvárosi villájának (hivatalosan iroda és cégközpont) garázsfeljáróján. Ezt a problémát az ígéret óta sem tudta megoldani az állam.

Maybachból 8 vadonatúj példányra került magyar rendszám az év első felében, az alapját adó – és az év első felében erősen kifutó – sima Mercedes-Benz S-osztályból 25 darabra. A nála akkor még frissebb 7-es BMW-ből 18 példány került utcára, az Audi A8-ból 10. Forgalomba állt egy 63 millió forinttól induló Bentley Flying Spur is (plusz 5 másik Bentley, nem szedánok).

Szárnyal a sportkocsik és a luxusautók magyarországi értékesítése 7

Nyolcvanmillió forint az ingatlan nélkül

Olasz sportkocsis márkáktól nem csak sportkocsik

Annak idején még legális vitát lehetett folytatni róla, hogy mekkora szentségtörés Porsche-logóval négyülésest piacra dobni, aztán a Cayenne után jött a Panamera, majd a Macan, jelenleg pedig ugye ott tartunk, hogy egy négyajtós villanyautó a vásárlók számára a legnépszerűbb Porsche.

A jóval kisebb Lamborghini mindössze egyetlen nem kétüléses modellt kínál, na persze, hogy az Urusból fogy messze a legtöbb. Habár nálunk nincs is hivatalosan márkakereskedésük, 3 darab Lambóra magyar rendszám került idén, mindhárom az  új SUV. Tavaly még egyetlen modellje sem állt forgalomba nálunk a VW leggyorsabb márkájának.

Maseratiból 5 darab került új gazdához, ebből 3 szabadidő-autó, azaz Levante, ezen felül egy-egy Ghibli és Gran Cabrio.

Jelen állás szerint 2022-től áll be a pénzügyi okokból SUV-t is kínálók sorába a Ferrari, náluk akkor nyílik a tágasabb páncélszekrény ajtaja. Persze ma sem megy rosszul, az év első felében 3 darab 488-ast értékesítettek és 6 darab 812 Superfastot.

A teljesen elgyengült forintunk mellett utóbbi most 112 millió forintról indul.