Klasszikus orvoscsaládból származik Dani, a szülei előbb tudták, hogy gyermekük követi majd a hagyományt, mint ő maga, aki kamaszként még – oly sok fiútársához hasonlóan – autóversenyzői felnőttkorról álmodott. A gumiszagú pályák helyett természetesen jött az egyetem, ma már imádja a hivatását. De vezetni is szeret, a barátai és a belgyógyász menyasszonya is tudják jól, olykor viszi a lendület a harmincas férfit, főleg kanyargós utakon. A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti története is egy ilyen szabályszegéssel kezdődik.

Ön is a vonalon autózik?

Anna rengetegszer rászólt már a vőlegényére vezetés közben, lassabban, helló, nem kell ennyire gyorsan menni! Dani egyszer nyugisan vezet, máskor lendületesen, leginkább azt szereti, amikor üres előtte az út, és nem zavarja senki. A felelőtlen előzgetés, a városban gyorsulgatás nem az ő világa, mindig is más autósoktól távol igyekezett élvezni az út és az Audija párosát.

A baleset napján minden összeállt: kis késésben voltak kora reggel, és a szomszédos városig vezető út is szabadon engedte az orvos lendületes haladását. Dani kiválóan ismerte a kanyargós út minden négyzetméterét, pontosan tudta, hogy az íveket hol tudja, vagy éppen hol „kell” levágni mondjuk egy útszéli kátyú miatt.

Éppen az egyik kedvenc kanyarját vágta le nagy tempóval, amikor szemből fehér kisbusz érkezett építkezésre igyekvő kőművesekkel. Sajnos a Transit sofőrje sem tartotta be precízen az egyik legalapvetőbb KRESZ-szabályt, a jobbra tartási kötelezettséget, így a két jármű frontálisan összeütközött.

Gyorshajtó autós ütközött frontálisan busszal. Ki a felelős? 1

Illusztráció (GettyImages)

Mentős kollégái érkeztek a sérült orvosért

Nem sokon múlt, olyan 20-30 centis felületen kapta telibe egymást a két jármű. A nagyobb, nehezebb és lassabb Ford keresztbe fordult az úttesten, az utasai szerencsére kivétel nélkül mindannyian be voltak kötve, csak kisebb, nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedtek. Aznap többen kihagyták az építkezést.

Dani nem volt ennyire szerencsés, bár a saját kórházából helyszínre érkezett, és az ellátása közben vele olykor viccelődve kommunikáló kollégái megjegyezték, sokkal-sokkal rosszabbul is járhatott volna. Így is eltört a válla, beütötte a fejét a B oszlopba, míg Anna kisebb zúzódásokkal megúszta.

Bőven a megengedett sebesség felett autózott az orvos

Személyi sérüléses baleseteknél kötelezően kiérkezik helyszínelni a rendőrség, fotóznak, méregetnek, hogy az adataikból rekonstruálható legyen a pontos eseménysor. Természetesen az összes résztvevőt kihallgatták az elkövetkező hetekben, teljesen objektívnek nevezhető külső szemtanúja ugyanakkor nem volt a balesetnek.

Az elkészült szakértői jelentések legfontosabb két megállapítása egyaránt az orvos szabályszegését mondta ki. Egyrészt azt, hogy a 70 km/órás maximális sebességet engedő úton 86-90-es tempóval haladt az Audi. Ráadásul nem teljesen a saját sávjában, a személyautó abroncsai a sávokat elválasztó záróvonalon gurultak, talán picit át is lógtak, így a karosszéria pár centit mindenképpen átért a szemből jövők sávjába.

Ahol szintén a sávja külső ívén haladt a Ford kisbusz, a szakértők vizsgálatai szerint egyértelműen érintve a felezővonalat. Így ütközhetett össze a két jármű bal oldala.

A kijárási korlátozások ellenére minden korábbinál több a gyorshajtó

Szomorú rekordot hozott 2020 első fele, 312 236 darab gyorshajtást rögzítettek a rendőrség traffipaxai – derül ki a Vezess által az ORFK-tól kikért adatokból. Ez 7,5 százalékos növekedés 2019 első félévéhez képest, akkor 290 203 sebességtúllépés után küldtek sárga csekket a járművek üzembentartóinak az egyenruhások.

Gyorshajtó autós ütközött frontálisan busszal. Ki a felelős? 2

Mindez abban a hat hónapban történt, amikor az egész országra érvényes kijárási korlátozások miatt bő két hónapig sokkal kevesebb jármű közlekedett.  A Magyar Közút forgalomszámlálásai szerint egy-egy átlagos áprilisi napon a hazai sztrádákon akár 50-80 százalékkal kevesebb jármű haladt, mint egy esztendővel korábban. Ilyen környezetben nőtt soha nem látott szintre a gyorshajtások száma.

Mindkét sofőr hibázott. Vajon mindkettőt elítélték?

Habár a Ford sofőrje 58-62 km/órás sebességgel kanyarodott, azaz bőven a megengedett maximum alatt, mivel megszegte jobbra tartási kötelezettségét, a bíróság bűnösnek mondta ki a baleset bekövetkeztéért. A felelőssége természetesen kisebb a másik autósénál, ezért 100 ezer forint pénzbírság megfizetésére kötelezte őt az ítélet. A jogosítványát megtarthatta.

Nem így az elsőfokú vádlott, akinek jelzésértékűen hat hónapra bevonták a vezetői engedélyét, viszont ezen felül pénzbírsággal megúszta. Minden bizonnyal ebben benne volt, hogy ő maga lett a baleset egyetlen nyolc napon túl gyógyuló sérültje.

Így annak ellenére, hogy ő súlyosabb mértékben megszegte a jobbra tartási kötelezettségét, valamint még gyorshajtás is volt a rovásán, 200 ezer forintnyi pénzbírság lett a jogsi elvétele mellett a büntetése.