Sokan vágynak vadonatúj személyautóra, de a számok alapján elkeserítően kevés átlagember képes kifizetni az árcédulákon szereplő összegeket. A tízmilliós Magyarországon mindössze 24,5 ezer magánszemély vásárolt magának nullkilométeres kocsit az év első felében. Drága az autó? Vagy a fizetésünk kevés? Máshol könnyebb?
Ezekre a kérdésekre kerestük a választ uniós statisztikák alapján.
Hányadik helyen áll a magyarországi autóár az Európai Unióban?
Ahogy egy liter tej ára is eltérő a kontinens különböző országainak élelmiszerboltjaiban, úgy pontosan ugyanarra a személyautóra is más és más összegeket írnak ki az EU különféle országainak autószalonjaiban. Hiába gördült ki mondjuk pontosan ugyanarról a gyártósorról az adott jármű, és hiába ugyanaz a legutolsó csavarig, amint látni fogjuk, meghökkentően eltérő árakon kínálják őket a kereskedők Európa-szerte.
Hosszú évtizedek óta Opel Astrából fut a legtöbb az útjainkon (261 ezer), ezért az alábbi táblázatokban ebből az Európa egészén népszerű modellből hasonlítottuk össze az alap 1.2 Turbo Start/Stop 81 kW (110 LE) változat uniós listaárait. Az EU 27 tagállamából Málta, Ciprus és Portugália összegei hiányoznak, utóbbiban nem forgalmazzák ezt a változatot.
Megmutatjuk viszont az összes szomszédunk, valamint a leggazdagabb nyugati, és a legszegényebb délkeleti államok hivatalos listaárait. A 24 országban érvényes összegeket három darab nyolcas csoportba rendeztük az árak növekvő sorrendjében. (Az összegek átszámolásánál a cikk megjelenése előtti napon érvényes MNB-árfolyamokat használtuk, euró esetén 356 forintot.)
Az Európai Unió országai, ahol a legolcsóbb az új Opel Astra alapváltozata:
Ország | Alapár forintban | Alapár saját devizában | |
1. | Csehország | 4 996 000 | 379 990 Kč |
2. | Szlovákia | 5 330 000 | 14 990 € |
3. | Görögország | 6 170 000 | 17.330 € |
4. | Lengyelország | 6 210 000 | 77 900 Zł |
5-7. | Észtország | 6 400 000 | 17.990 € |
5-7. | Lettország | 6 400 000 | 17.990 € |
5-7. | Litvánia | 6 400 000 | 17.990 € |
8. | Svédország | 6 488 000 | 189 900 Kr |
Az első és legfontosabb megállapítás, hogy a magyarországi Astra-alapár nincs a legolcsóbbak között. Különösen fájdalmas ez a tény annak tükrében, hogy már első blikkre feltűnik egypár tőlünk gazdagabb ország az első blokkban, ahol ezek szerint kevesebbe kerül ez a modell. Sőt, cikkünk későbbi részében az is kiderül, ennek a nyolcas csoportnak minden egyes államában magasabb a nettó havi átlagbér a magyarországinál – és mégis olcsóbb az autó.
Érdekes és váratlan a csehek első helye, amit a szlovák szomszédok második pozíciója követ, de a lengyeleknél is egész jó ára van az Opelnek. Leginkább meglepőnek a gazdag Svédország tűnik az EU szegényebb országaival egy csoportban.
Itt a középmezőny:
Ide pozicionál minket a jelenleg hatályos 6,76 milliós magyar alapár, számos régióbeli ország közé. Az viszont már elgondolkodtató, hogy a tőlünk messze többet kereső átlag németnek szinte ugyanannyit kell kifizetni 2020-ban egy Opelért. Nem is beszélve az egész unióban legjobban kereső luxemburgiakról.
Ország | Alapár forintban | Alapár saját devizában | |
9. | Bulgária | 6 658 000 | 36 505 лв |
10. | MAGYARORSZÁG | 6 760 000 | 6 760 000 Ft |
11. | Horvátország | 6 786 000 | 143.942 Kn |
12. | Szlovénia | 6 920 000 | 19.450 € |
13. | Románia | 7 050 000 | 19.810 €* |
14. | Németország | 7 120 000 | 20.022 € |
15. | Spanyolország | 7 170 000 | 20.150 € |
16. | Luxemburg | 7 194 000 | 20.210 € |
(*Romániából eurós árunk van, természetesen lej a fizetőeszközük.)
Ahová nekünk nem érdemes menni új autó vásárlásáért – a legdrágább országok:
Tulajdonképpen a finnek ára sincs még olyan messze a miénktől, ám ennek a csoportnak a közepétől már kezd nagyon vastagon fogni a helyi ceruza. Ráadásul az olaszok közel sem tartoznak a kontinens legprímábban keresői közé, a dániai ár pedig annyira kiugróan magas, hogy arra külön rákérdeztünk. Igen, ennyi, ott ez a valóság.
Ország | Alapár forintban | Alapár saját devizában | |
17. | Finnország | 7 258 000 | 20.390 € |
18. | Belgium | 7 440 000 | 20 900 € |
19. | Ausztria | 7 614 000 | 21.389 € |
20. | Franciaország | 7 814 000 | 21 950 € |
21. | Hollandia | 8 330 000 | 23.399 € |
22. | Olaszország | 8 560 000 | 24 050 € |
23. | Írország | 8 649 000 | 24 295 € |
24. | Dánia | 9 820 000 | 204 990 DKK |
Most érdemes kicsit hátradőlni, és megemészteni ezt a táblázatokból általunk kiemelt három Astra-árat: 4,99 millió forintnyi összegért kínálják a legolcsóbban pontosan ugyanazt az Opelt, ami nálunk 6,76 millió forint, ám az unióban ezt a személyautót 9,82 millió forintnyi helyi pénzért is kínálják.
Csaknem százszázalékos különbség a két széle között.
Ami bizony – és most tessék kapaszkodni – jóval kisebb, mint ugyanennek a 24 európai uniós országnak a polgárai által a saját hazájukban megkeresett havi nettó átlagbér.
Egy dolog, hogy mennyibe kerül az új autó, ennél sokkal mértékadóbb szám, hogy az adott ország lakóinak mennyi hónapnyi fizetéséből jön ugyanaz az Astra.
Vajon hol, mennyit kell dolgozni egy új Opelért?
Megnéztük az Eurostat (az unió statisztikai hivatala) által közölt havi nettó átlagbéreket, majd átszámoltuk őket forintra, és elosztottuk ennek az 1.2-es Astrának a szintén forintos árával. Így kijött, hogy az adott államban mennyi hónap alatt jön össze az átlagfizetésből ez a kompakt. (Kis kerekítéseket végeztünk a hónapoknál.)
Az Európai Unió országai, amelyekben a legkevesebbet kell dolgozni egy új Astráért:
Ország | Mennyi havi átlagbér egy új Opel Astra ára? | Havi nettó átlagbér (Ft) | Opel Astra alapára (Ft) | |
1. | Luxemburg | 5,5 | 1 263 313 | 7 194 000 |
2. | Svédország | 6,5 | 974 781 | 6 488 000 |
3. | Hollandia | 7,5 | 1 109 411 | 8 330 000 |
4. | Németország | 7,5 | 939 552 | 7 120 000 |
5. | Finnország | 7,5 | 939 756 | 7 258 000 |
6. | Ausztria | 8 | 959 203 | 7 614 000 |
7. | Írország | 8 | 1 073 099 | 8 649 000 |
8. | Belgium | 8,5 | 892 726 | 7 440 000 |
Egészen megdöbbentően távoli az a világ tőlünk, ahol az embereknek 6-8 havi átlagkeresetéből kijön egy nullkilométeres, vadonatúj kompakt méretű személyautó. Fontos leszögezni, a legkevésbé sem a helyi gazdagokról beszélünk, hanem az átlagemberekről.
Abba most senki ne gondoljon bele, hogy mennyit kell nekik dolgozni egy 3-4 éves, azaz többnyire még kitűnő állapotú és vonzó használt kocsiért, mert hirtelen nagyon rossz kedvünk lesz.
Jöjjön a középmezőny, az országok, ahol nagyjából egy évnyi fizetés az új autó:
Az első nyolcas csoportban látott vagyonos országok után itt már a csődből mások által megmentett görögöket látjuk, és az egykori keleti blokkból – úgy tűnik, csak egykori – sorstársainkat. A csehek, az észtek, és a déli szomszéd szlovének is egész jól állnak, ha a fizetésüket hasonlítjuk az autóáraikhoz.
Ország | Mennyi havi átlagbér egy új Opel Astra? | Havi nettó átlagbér (Ft) | Opel Astra alapára (Ft) | |
9. | Dánia | 9 | 1 097 797 | 9 820 000 |
10. | Franciaország | 10 | 788 044 | 7 814 000 |
11. | Spanyolország | 11 | 642 170 | 7 170 000 |
12. | Görögország | 13 | 468 792 | 6 170 000 |
13. | Olaszország | 13 | 641 319 | 8 560 000 |
14. | Csehország | 14 | 354 332 | 4 996 000 |
15. | Észtország | 15 | 426 407 | 6 400 000 |
16. | Szlovénia | 17 | 399 000 | 6 920 000 |
Országok, ahol a legtöbbet kell dolgozni egy új autóért:
Sajnos mi itt vagyunk, itt is a sor vége felé. Összeállításunk első felében láttuk, hogy nem elsősorban az autó ára miatt, hanem a szerényke magyar nettó bér az oka. Pedig ez a 267 ezer forint frissebb adat, mint mondjuk a szomszédos országok fizetései, amiket használtunk, és mégis. Tőlünk kevesebbet csak a románok és a bolgárok keresnek az EU-ban.
Ország | Mennyi havi átlagbér egy új Opel Astra? | Havi nettó átlagbér (Ft) | Opel Astra alapára (Ft) | |
17. | Szlovákia | 18 | 297 000 | 5 330 000 |
18. | Lengyelország | 20 | 307 198 | 6 210 000 |
19. | Lettország | 23 | 275 018 | 6 400 000 |
20. | Litvánia | 23,5 | 272 755 | 6 400 000 |
21. | Horvátország | 24 | 284 102 | 6 786 000 |
22. | MAGYARORSZÁG | 25 | 267 000 | 6 760 000 |
23. | Románia | 31 | 225 484 | 7 050 000 |
24. | Bulgária | 37 | 178 898 | 6 658 000 |
Természetesen ezek a táblázatok csak tájékoztató jellegűek, mi is tisztában vagyunk vele, hogy aki 267 ezret visz haza havonta nálunk, az nem gyűjt új autóra.
Vagy ha végtelenül optimista, és mégis belevág, mondjuk a tizedét rakhatja félre ennek a bérnek. Ami azt jelenti, hogy 250 hónap, vagyis bő 20 év alatt össze is jönne egy átlagos kompakt autó ára. Már ha közben nem emelkednének az autóárak, de sajnos már idén kilőttek.
Mennyi forintba kerül ma átlagosan egy új személyautó Magyarországon?
Az év első felében 55 673 darab frissen értékesített, vadonatúj személyautó állt forgalomba Magyarországon. De vajon mennyi az átlagára ennek a bő ötvenezer kocsinak? Ha beöntjük egy óriási Excelbe mindnek az árcéduláját, mekkora összeget ad ki átlagnak?
A Vezess kérésére a világ egyik legnagyobb járműipari statisztikákat készítő cége, a JATO rendkívül részletes számsort állított össze. Összesen 16 kategóriára (!) bontva kiszámolták, hogy az adott osztályban 2020 első hat hónapjában értékesített személyautóknak mennyi volt az átlagára a kisautóktól a kompaktokon és a különféle SUV-kon át a luxuslimuzinokig és sportkocsikig.
Nézze át a magyar átlagárakat itt!