Jobb években világszerte nagyjából 85-90 millió, pangó piacokkal is 75-80 millió új autó talál gazdára évente. Van köztük elektromos városi kiskocsi és pusztító sportlimuzin 639 lóerővel, ahogy 9 üléses kisbusz is dízelmotorral, arisztokratikus luxusszedán 12 hengerrel vagy atletikus sportautó 1+1 személynek. Azért élhet egymás mellett ennyi autófajta, mert az emberek szükségletei és vágyai sem azonosak. Pár kérdést azonban érdemes feltenni magunknak, mielőtt egy új autó kiválasztásról döntünk, arról a beruházásról, ami az ingatlan után legtöbbünknek a legnagyobb kiadás.
Mire fogom használni?
Akinek minden vágya egy V8-as Ford Mustang, azt egyrészt megértjük, másrészt kattintson egy másik cikkre! Mert ő meg fogja tudni magyarázni magának, miért ez az egyetlen, egyben legokosabb választás az ő számára. De a többiek gondolják át, mi lesz az autó alapfunkciója? Mire használjátok leggyakrabban?
Fáj a derekad és nehezen megy a ki-beszállás? Legyen crossover, SUV, egyterű vagy személyautósított furgon, aminek az ülésére csak rácsusszansz és nem lehuppansz a mélybe, ahonnan kikászálódni is nehéz lesz. Ha hepehupás úton jársz, nem feltétlenül kell 4×4-es autó, de jól jöhet egy városi terepjáró nagyobb hasmagassága vagy az áruszállítóból domesztikált családi autók nagyobb terhelésre méretezett, strapabíró futóműve.
Ha fontos a csomagtér, fontold meg a kombikat! Ha még több hely kell, válassz olyat, amiben előrehajtható az utas oldali üléstámla, ami egyterűekben, maroknyi kombiban és néhány aszfaltterepjáróban könnyíti meg az életet.
Mi a hobbid? Ha ejtőernyőzöl vagy biciklizel, borjúméretű kutyát szállítasz vagy te mozgatod a cserkészcsapatot, a Ford Tourneo Connect, a Proace City és vagy más kategóriatárs lehet a befutó, mert hatalmasak belül, rendelhetők hét üléssel és nem veszik zokon a nyüstölést. De ha csak évente egyszer-kétszer rámolod tele az autót, többnyire hátul sem ülnek felnőttek, akkor a méret helyett inkább erősebb motorra vagy jobb felszereltségre költenénk egy szépre konfigurált kisautóban.
Milyen hajtással?
Itt elég erősek a beidegződések és a preferenciák, de a kérdést ne intézzük el annyival, hogy benzines legyen, mert az biztos úgy jó. Bonyolultságukban a turbós benzines autók majdnem utolérték a modern dízeleket.
Egyformán van bennük nagynyomású üzemanyag-ellátás, kettős tömegű lendkerék és turbófeltöltés a perifériáival együtt. Ráadásul ezek is részecskeszűrősek, ami nagyrészt városi használattal a benzinesekben is hosszabb utak megtételét kényszeríti ki a vezetőtől, ha telítődött és nem tudja az eltárolt kormot hamuvá égetni. Tehát szervizszempontból, 150-250 ezer kilométeres távon egy kis hengerűrtartalmú benzines turbómotor inkább kockázatosabb a takarékosabb dízelnél. Amiben az Otto-motor jobb, az az AdBlue-karbamidadalék elmaradása és a jóval olcsóbb üzemanyagszűrő.
Mennyit megyek vele?
Hosszabb távok megtételekor a dízelmotorok ereje, kis fogyasztása, a nagy hatótávból fakadó kényelem és biztonság fontos szempont lehet. Azok is fontolják meg a dízelt, akik települések közötti napi ingázásra és havonta párszor hosszabb utakra vennének új autót!
Vegyes használatra, amikor hosszabb utak is adnak, de naponta többször kell egyben 2-5-8 kilométert megtenni az otthon, az iskola, a munkahely, a bevásárlás és a sport helyszínei között, adják magukat a hibrid járművek.
Vegyes forgalomba, sok várossal valódi hibridet
Ezekben legtöbbször benzines, ritkábban dízelmotort segít ki a villamos gép. A 12 voltos hibridek nem sokat módosítanak az autó viselkedésén. A gyorsan terjedő 48 voltos feszültségűek működése már jól kivehető a vonóerő növekedésében és lassításkor az áramtermelésre váltó villanymotor erős fékező hatásából, ami részben tehermentesíti az üzemi féket.
Nagyfeszültségű elektromos rendszerű, teljes hibridek esetében a villanymotor ereje és az akkumulátor kapacitása arra is elég, hogy az elektromos hajtásrész önállóan gyorsítsa az autót, illetve elgurítsa akár 70-100 km/órás sebességgel. Elsősorban városi forgalomra a teljes hibridek jelentenek jó alternatívát, benzines szívómotorral, amelyek elviselik a gyakori újraindítást, és a villanymotorral megtámogatva káprázatos fogyasztásra képesek.
Zöld rendszámmal: elektromos vagy konnektoros hibrid
Nyilvánvaló a zöld rendszámos autók terjedése, ami sokakban felveti, hogy vegyenek-e még autót belső égésű motorral vagy váltsanak villanyra?
Zöld rendszámtáblát és ezzel számos kedvezményt az elektromos autók, a konnektorról feltölthető akkumulátoros hibridek és a hatótávnövelő motorral ellátott elektromos autók kaphatnak. Előbbire példa Hyunai Kona, konnektoros hibridre a nemrég tesztelt Passat GTE és a vadiúj Ford Explorer, a range extenderes villanyautóra pedig a BMW i3 REX.
Zöld rendszámos autóval nincs gépjárműadó és cégautóadó. Nem kell utánuk regisztrációs adót és megvásárlásukkor vagyonszerzési illetéket fizetni, továbbá számos helyen, így Budapesten is ingyenes velük a parkolás.
Városi vagy második autó: ha van rá pénz, legyen elektromos!
Villanyautót bátran vegyenek mindazok, akik szinte csak városban mozognak és nagy távolságokra kölcsönautóval, vonattal, a család másik autójával vagy bármi mással utaznak.
Ezzel máris kivédték a ma újonnan kapható elektromos autók legfőbb baját, a még mindig csak 150-450 km közötti, a legtöbb esetben 200-300 kilométeres valós hatótávolságot. Ez a kapacitás egy városban vagy ingázásra használt autóval bőven elegendő. Az elektromos autó drága, de kis költséggel fenntartható, nagyon megbízható, halk, energikus és 100 kilométerre otthon töltve legfeljebb 1,5-2 liter benzin árából eljutó közlekedési eszköz.
Magát a töltési időt nem érdemes túlértékelni: ha hazaérkezés után az autó otthon tankolhat, akkor a töltés ideje nem igazi kiesés a benzinkút felkereséséhez képest. A villanyautó használatának elsődleges feltétele tehát, hogy a tulaj otthon, az irodában vagy mindkét helyen tölthesse a nagyfeszültségű akkumulátort és ne legyen rászorítva a nyilvános töltőinfrastruktúrára.
Mivel az akkuk teljes feltöltési ideje sima 230 voltos konnektorról egy-két nap is lehet, bölcs gondolat az elektromos hálózat fejlesztésével otthonra 6,6-11 kilowattos AC-töltőteljesítményt teremteni (tehát váltóáramon). Ennek költségeiről és menetéről ebben a cikkünkben olvashattok, tokkal-vonóval valószínűleg 350-500 ezer Ft között lesz.
Akkor én milyen autót vegyek?
Egyautós háztartásba, hosszú távok megtételéhez változatlanul jó megoldás a dízel vagy a benzines motor. Csak városi közlekedésre legtöbbször ideális egy elektromos autó, esetleg egy hibrid.
Vegyes használatra egy teljes hibrid válhat be leginkább, akár zöld rendszámmal, konnektorról tölthető akkuval. Az autógyártók annyiféle lehetőséget kínálnak árban, méretben, karosszériában, hogy érdemes tapasztalt értékesítők segítségét kikérni a választáshoz a márkakereskedésekben, mert nem biztos, hogy hosszú távon is az lesz a legjobb autó, ami első ránézésre a legjobban tetszik.
Ford Focus, Puma és Mondeo készletről!
Családi vagy inkább romantikus utazás? Kényelmes kirándulás vagy inkább izgalmas kaland? Hegy, tópart vagy inkább síkság? Bármire vágyik, nálunk megtalálja a tökéletes autót hozzá.
Válasszon akár készletről Ford Focust, Pumát vagy Mondeot és fedezzen fel új helyeket! A Ford Petrányi bepakolt az utazáshoz, készlet és jó ár, különleges ajánlat biztosítva, már csak úti célt és eszközt kell választani.