A KRESZ szerint kétirányú forgalmú úton „Járművel megállni – ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.” A 2-5 bekezdések az egyirányú útra, a motorok, biciklik megállására, a lakott területen kívüli megállásra és a megállási tilalmakra vonatkoznak, de a lényeg, hogy a járműveket az úton csak a menetirány szerinti oldalon szabad leparkolni.

Ezzel a szabállyal a széles, nagy forgalmú utakon nincs is probléma. Senki ne parkoljon le vagy induljon el úgy, hogy átvág keresztben mondjuk négy sávon és egy záróvonalon – ezzel nehéz nem egyetérteni. A kis forgalmú, szűk utcákon ellenben nagyon is kényelmetlen ez a szabály. Olyannyira, hogy a közlekedők jelentős része rendszeresen meg is szegi:

Szerinted ez a KRESZ-módosítás jó volna vagy rossz? Szavazz! 1

Piliscsaba

Szerinted ez a KRESZ-módosítás jó volna vagy rossz? Szavazz! 2

Budapest

Szerinted ez a KRESZ-módosítás jó volna vagy rossz? Szavazz! 3

Debrecen (teljesen ötletszerűen screenshotolt képek a Google StreetView-ból)

Ha egy autóval meg szeretnénk állni egy szűk, a parkoló kocsik között talán csak egy autónyi szélességet hagyó kis utcában, három parkolási szcenárió fordulhat elő.

  • Az első, hogy pont találunk parkolóhelyet azon az oldalon, ahol érkezünk, és az eredeti  irányban is megyünk majd tovább. Ilyenkor semmi probléma nincs, megállunk az út jobb szélén, elintézzük, amit el kell, majd indulunk tovább.
  • A második, hogy parkolás után majd ugyanarra szeretnénk kimenni, amerről jöttünk. Ebben az esetben így is, úgy is meg kell fordulnunk egyszer, tehát mindegy, merre áll a kocsi orra: a szabályos parkolás nem okoz nehézséget, legfeljebb az a kérdés, hogy érkezéskor vagy induláskor fordulunk majd meg. (Persze ha épp nagy a forgalom, sokan jönnek mögöttünk, már ilyenkor is kényelmesebb és hatékonyabb lenne a túloldalon leparkolni és majd kiálláskor, a forgalmi szünetet kivárva elindulni!)

Egy esetben viszont a szabály betartása extra forgolódással jár: amikor arra is mennénk tovább, amerre eredetileg haladtunk, de csak a túloldalon van parkolóhely. Ilyenkor kétszer is meg kell fordulni, márpedig egy szűk utcában, főleg, ha az utca forgalmas is, ez kényelmetlen, de sok esetben még veszélyes is lehet. Ráadásul ez a felesleges forgolódás nagyon-nagyon sok ember számára mindennapi rutin: ha az utcánkban a saját házunk előtt szoktunk parkolni és rendszeresen balra kell elindulni, ha megyünk valahová. Ilyenkor a mindennapok része egy pár, szerintünk teljesen felesleges megfordulás.

Ezek a forgolódások szerintünk indokolatlanok. De nem csak szerintünk, hiszen a kis utcákban időnként konkrétan több autó áll szabálytalanul, a menetiránnyal szemben parkolva, mint szabályosan. Márpedig ha a gyakorlat ez, miért ne lehetne a szabály is ez?

Ez az írás közlekedési érdekvédelmi partnerszervezetünk, az ÉKKE cikke

A cikk eredeti formájában ugyanezzel a beágyazott szavazással az autós illetve közlekedési szakújságírók által alapított Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület weboldalán, a Traffix.hu-n jelent meg.

Erre a kérdésre a kis mini nemzeti konzultációnkon többen azt mondták azért nem támogatják ezt a változtatást, illetve a KRESZ azért tiltja a túloldali parkolást, mert onnan elinduláskor nem lehet jól belátni az utat, így az veszélyes. Nos: nem mondjuk, hogy ne lenne valóban nehezebben belátható az út a túloldalról. Ugyanakkor akinek van jogosítványa, annak a képünkön látható helyzetben szabálytalanul parkoló autók egyikével sem szabad, hogy gondot okozzon a teljesen biztonságos, körültekintő elindulás!

Szerinted ez a KRESZ-módosítás jó volna vagy rossz? Szavazz! 4

Mi a túloldalról indulásnál jóval rizikósabbnak érezzük a kétszeresen felesleges, hátramenetekkel is járó megfordulásokat. Valamint úgy gondoljuk, hogy ha a KRESZ nem tiltja, hogy egy kapubejáróból tolatva álljunk ki az utcára (pedig ilyen esetekben aztán aztán nem hogy rosszabbul, hanem gyakran egyáltalán nem is lehet belátni a forgalmat), akár azt is megengedhetné, hogy a forgalommal szemben álljanak meg az autósok.

A fentiek fényében fogalmaztunk meg egy KRESZ-módosítási javaslatot, amelyet a A javaslatunk tehát véleményünk szerint továbbra is inkább csökkenti a balesetveszélyes helyzetek számát (a felesleges forgolódások elmaradásával), nem pedig növeli. Egészen pontosan a KRESZ „megállás”-sal foglalkozó 40. paragrafusába szeretnénk beszúrni egy hatodik bekezdést, ezzel a szöveggel:

Lakott területen belül kétirányú forgalmú úton, abban az esetben, ha az úttest szélessége a hat métert nem haladja meg és az úttesten felezővonal és záróvonal nem található, járművel az út menetirány szerinti bal oldalán is meg szabad állni.

Célunk ezzel a módosítással a gyakorlatban a legtöbb helyen amúgy is működő, az útkezelők által a legtöbbször hallgatólagosan jóváhagyott, bár néha kampányszerűen végigbüntetett mindennapi parkolási gyakorlat jogszerűsítése lenne. Egy keskeny belterületi úton álláspontunk szerint nem jelent veszélyt a közlekedőkre, ha az út mindkét oldalán bármilyen irányban meg lehet állni. Ugyanakkor felesleges és esetleg veszélyt is jelentő manőverezgetést, megfordulásokat spórolhatnánk meg az autósoknak ezzel az enyhítéssel.

Kedves olvasónk, kedves közlekedőtársunk: egyetértesz az ötletünkkel? Szavazz! (És ha van további hozzáfűznivalód, várunk szeretettel a kommentblokkban!)

Created with QuizMaker