Ezúttal is szakértőinknek küldött olvasói leveleinkből válogattunk, a használtautó-vásárlással, valamint egy jogi aggodalommal kapcsolatban is érdekes kérdések merültek fel.
Sportos autót egy dolgozó 19 éves srácnak
Olvasónk kérdez
Üdv,
19 éves srác vagyok. Nagyon sokat dolgozok iskola mellett azért, hogy megvehessem az első autómat. Nem szeretném, hogy a rengeteg időmet, amit erre áldozok, kidobja a kukába. Ezért gondoltam, írok:
Nem tudom, hogy pontosan mit kellene vennem. Nem szeretnék száguldozni vele, de azért mégis csak valami sportosabb dologban gondolkodok. Fontos még, hogy megbízható legyen és benzines! Inkább „fürge” mint gyors…
Nem tudom pontosan, mi lenne a jó választás. Nagyon tetszenek a Hondák, abból is a Civic. Illetve a Volkswagen Golf, csak az utóbbi mostanában tömegautó lett, illetve szét vannak rohadva. Nagyon kíváncsi vagyok, mit javasolnak.
Előre is köszönöm szépen :)
Szakértőnk válaszol
Kedves Dávid!
Sajnos nem írtál arról, mennyi pénzből kellene autót találni? Ha félmillió Ft alatti autókban gondolkodsz és így is legyen örömöd a vezetésben, akkor a hetedik generációs Honda Civicből a 2003-as ráncfelvarrás előttiek jönnek szóba.
Itt az 1,4-es sem rossz 90 lóerejével, de a 110 lóerős még jobb, az már egész sportos. Mindkettő vezérműszíjas szívó benzines, a vezérléskészlet cseréjéről nem szabad megfeledkezni, mert ezek nem láncos Honda-motorok. A fő gond a rozsdásodás: ha nincs széthullva a kasztni, nem korrodált az alváz és ép a bölcső (a motor alatti futómű-segédkeret:), akkor a többivel várhatóan nem lesz drága bajod. Alternatíva lehet egy külföldről behozott Civic Coupé is, a legtöbb belőlük 1,7-es és 125 lóerős.
Én mégis inkább első generációs Ford Focust vennék. Ez is rozsdaveszélyes, de a Focusnak jobb a futóműve, kisebb a fordulóköre és kicsit olcsóbbak az alkatrészei. Ezeket a koros autókat sokan már nem bontják, de a Focushoz még mindig könnyebben találsz használt alkatrészt, mint a Civichez. Van szép belőle félmillióból, csak sokat kell majd megnézned, mire rátalálsz.
Itt az 1,6-os, 100 lóerős Ford motor a jó. Az 1,8 és a 2,0 Mazda-eredetű négyhengeres, amit magas olajfogyasztás sújthat és ezt sokba kerül megszüntetni az autó értékéhez képest.
Biztonsági szempontból jó lenne egy Smart Forfour, ami vagány és messze átlagon felüli biztonsági felszereltségű kisautó, a Mitsubishi Colt testvére. Ez azonban inkább 800 ezer forint körül érhető el és ott is még csak az 1,1-es háromhengeressel. De hátha megtetszik.
Tiszteletre méltó, hogy 19 évesen az iskola mellett dolgozol. Sok kitartást a munkához és a spóroláshoz! Azt kívánjuk, hogy a kocsival meglegyen az örömöd a lemondásban, amivel összespórolod az autót!
Üdvözlettel, Szörényi András
Nagy családi autót 2,5 millióért
Olvasónk kérdez
Kedves Hölgyem/Uram!
Autóvásárlás előtt állok, 2,5 M forintig keresném a jelenlegi ufo Civic utódját. Mindenképp benzines lenne a cél, vagy MK4-es Mondeo 2010-ig 2.0-s motorral, vagy Toyota Avensis 2009-től, bár ez utóbbit inkább 1.6-os motorral találok ebben az árkategóriában.
Segítséget szeretnék kérni, hogy az említett két típus közül melyik a megbízhatóbb, illetve hogy a 145 és 132 LE elegendő-e az autó mozgatásához, illetve a fogyasztás mennyire lehet magas?
Mindkét motornál olvastam, hogy olajfogyasztás előfordulhat, inkább a Mondeo esetében, de ezzel együtt az ár-érték arány mégis arra billentené a mérleg nyelvét, hisz ebben az árkategóriában már kombik is elérhetőek. Nézegettem még a Mazda 6-os 2006-tól gyártott verzióját is, de nem tudom, érdemes e számításba venni a rozsda veszélyétől tartva.
Válaszát és segítségét előre is köszönöm.
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Szabó Úr!
A kettő közül a Mondeót választanám, mert az Avensis hiába 132 lóerős, az ezerhatos motor ekkora testtel nem ugyanaz, mint a 2,0. A Mondeo kicsit tágasabb belül, de ami a döntő, hogy azonos áron jobb állapotú és jobb felszereltségű autót talál, mint a nagyon sokak által keresett, emiatt magas áron adott Avensisből.
A Mazda6-ban az a jó, hogy a ráncfelvarrás utáni kétliteresnek már hatfokozatú a váltója, viszont mivel a Mondeóban is Mazda-motor van, az olajevés közös hibalehetőségük és korrózióvédelemben az Mk4-es Mondeo sokkal jobb.
A Mazda akkor vonzó, ha talál egy spanyol/olasz eredetű vagy más okból nem rozsdás autót, de szerintem a kortárs Mazdák elszomorító rozsdásodási hajlama közismert, így sokan kizárják a választásból és ez visszafoghatja a keresletet a nem korrodált autók iránt is, rontva a várható értéktartást.
A Mondeo mellett szólnak a kedvezőbb alkatrészárak, a Toyotánál viszont nagyon jó ár/érték arányú 4+ szervizcsomagokat kínálnak a márkaszervizek, ami elgondolkodtatna. Minimális különbséggel, de mégis inkább a 2,0 Mondeót tartom jobb ár/érték arányú használt autónak az 1,6-os Avensisnél.
Üdvözlettel, Szörényi András
Olvasónk kérdez
Tisztelt Szakértő!
Ma délelőtt hibát követtem el vezetés közben. Főútról kanyarodtam jobb irányba egy mellékutcába, de mivel ismeretlen környéken jártam, nem tudtam, mikor várható a lehajtó, hirtelen index és kanyarodás. Nem vettem észre a mögöttem lévő biciklist, aki nem tudott már hirtelen megállni.
Nem jött neki az autónak, de felborult. Odamentem hozzá, azt mondta, nincs semmi baja, nem kell orvost hívni. Majd elment. De azóta is csak ezen gondolkodom. Tudom, hogy az én hibám volt, és mi van, ha mégis baja esett. Lehet ebből bármi problémám?
Köszönöm válaszát
Szakértőnk válaszol
Kedves Levélíró!
Egy ilyen balesetnél nagyon fontos meggyőződni arról, hogy a másik személy megsérült és/vagy segítségre szorul-e, tehát jól tette, hogy megállt és tájékozódott.
Ha a kerékpáros személyt nem érte az ijedtségen kívül személyi sérülés vagy annak mértéke nagyon csekély, akkor véleményünk szerint sérelemdíj és kártérítési igény nem kerülhet szóba az ügyben. De ha ilyen követeléssel élne a kerékpáros, a követelést az Ön kötelező gépjármű felelősség-biztosítása terhére is lehet rendezni.
Emellett még szabálysértési eljárás indulhat, ha a kerékpáros feljelentést tesz. Ehhez legalább az autó rendszámát meg kellett jegyeznie. A szabálysértési eljárás azonban csak konkrét személlyel szemben folytatható le, Ön pedig – ha a hatóság megkeresi- nem köteles elismerni, hogy Ön vezette akkor a gépjárművet.
Mindent egybevetve véleményünk szerint az eset miatt nem érdemes aggódnia.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu