Alaposan átalakította a szerkesztőségi életet is a koronavírus. A csúcsidőben akár heti két-három autó-bemutató rövid idő alatt nullára redukálódott, helyettük csak a hagyományos, egy hetes menetpróbák után elkészülő autótesztek maradtak a naptárunkban. Ettől függetlenül továbbra is jönnek a mostanra beérő új, vagy éppen felfrissített modellek, csak éppen kipróbálni nem tudjuk őket, így egyelőre marad a kissé idétlenül hangzó virtuális autó-bemutató, de reméljük, már nem sokáig. Megmutatjuk, hogy is zajlik egy ilyen.
A teljes leállás mellett átvészelt első hullám lecsengése után úgy festett, lassan visszaáll a rend, nyár végén, augusztusban már egy brüsszeli, igazi, autóvezetős, sajtótájékoztatós Yaris bemutató is volt, igaz, az akkor itthon még furcsának tűnő folytonos maszkviseléssel – a repülőúton végig és a reptéren, illetve a szabadtéren is folyton viselni kellett – illetve egymástól méterekre telepített asztalokkal, lazán ültetett prezivel, és emellett a tesztautókat is folyton fertőtlenítették. Ebédidőben a szokásos büféasztal helyett kiporciózott, lefóliázott fogások sorakoztak az asztalon, de ezektől eltekintve teljes értékű autóbemutató volt, sok vezetéssel, fotózással, gyári szakértőkkel, minden egyébbel.
Az öröm nem tartott sokáig, mert ahogy feltűnt a horizonton a második hullám, a már betervezett külföldi utakat elkezdték gyorsan lemondani, de még a hazai bemutatók is eltűntek a naptárból. Volt, amiről szóltak, hogy elmarad, volt, amiről nem. Persze az élet nem állt le teljesen, a korábban megkezdett és végigvitt modellfrissítések, vagy éppen új modellek bevezetése így sem maradhat el, de valami mást kellett kitalálni a már jól bevált menetpróbák helyett: az online autóbemutatót. Ami ugyan elég furán hangzik, de nézzük, vajon mire megyünk vele?
Rögtön három is jutott a múlt hétre, a Hyundai kezdte a sort, aztán a Toyota és a Kia is virtuális bemutatót tartott, más más platformon, más más elképzeléssel, kivitelezéssel. A Hyundai az élő Youtube közvetítésre szavazott, a Toyota a Teams, míg a Kia a Zoom felülete mellett döntött.
A Hyundainál a negyedik generációs Tucson volt a főszereplő, ennek bemutatóját már láthatóan eleve netes felületre szánták, míg a korábban érkező i20-asnak még betervezett – de persze elmaradt – igazi menetpróbája is lett volna. A bemutató gerincét egy profi, gyári, angol nyelvű videó adta, amit az egyszerűség kedvéért magyar felirattal is elláttak. Előtte az egyik új, hazai Hyundai szalonból jelentkezett be a Hyundai Holding Hungary ügyvezetője, illetve a marketing és kommunikációs vezetője, akiknek műszaki szakértők is besegítettek.
A Tucson újdonságainak bemutatása előtt szó volt a márka hazai helyzetéről, hogy a Hyundai az átlagos hazai 20 százalék körüli visszaesést 10 százalékkal megúszta, és megemlítették a két új márkakereskedést is, az egyik az Auto Palace Buda – innen közvetítették a bemutatót is – a másik pedig Szegeden nyílt, amit eddig nem fedett le a márka hálózata.
Maga a show kisebb technikai botlásokkal ugyan, de teljesen élvezhetően zajlott, a központi videós anyagon látszott, hogy profik készítették, komoly költségvetéssel – a két nappal későbbi Kia Sorento filmje jóval lakosságibb hangulatúra sikerült – az előadás közben pedig élő csetfalon lehetett kérdésekkel, észrevételekkel bombázni a gyáriakat.
Mivel a legtöbb információt Svékus Gergő kollégánk már korábban megírta a Tucson-ról ebben a cikkben, amit most már árakkal is ki tudunk egészíteni, illetve azzal az információval, hogy a Csehországban készülő Tucson-ra 3-4 hónapot kell várni és 2021-ben 1500 darab autó eladásával számolnak itthon.
Ugyanezen a napon a Toyota is megtartotta a maga bemutatóját, náluk a Hilux volt az újdonság, illetve pontosabban a faceliftes 2,8 literes motorral érkező, 204 lóerős változata. Itt is a márka, modell hazai helyzetével, eladásokkal kezdődött a Microsoft Teams felületén tartott bemutató, amit előre leforgatott kisfilmekkel tettek könnyebben befogadhatóvá. A szakértők vicces, időjárásjelentő stílusban ácsorogtak a táblázatok mellett, amitől az egész prezentáció profi ízt kapott. A felmerülő kérdéseket írásban, és szóban is fel lehetett tenni. A megújult Hilux-ról szóló anyag itt olvasható.
Néhány nappal a Hyundai és a Toyota után a Kia jelentkezett webes autóbemutatóval, náluk ez Zoom-os felületen zajlott, és nem a kereskedésből jelentkeztek, hanem egy csendesebb tárgyalóból. Itt az új Kia Sorento adta az apropót, amelyről itt olvashattok részletesebben.
A Zoom felülete tartogatott pár meglepetést, néhány néző nem kapcsolta ki sem a kameráját, sem a mikrofonját, ami okozott pár vidám másodpercet. Ettől eltekintve a bemutató itt is ugyanarra az ívre épült fel: márka hazai helyzete, modell bemutató, videó, kérdések, válaszok. Ami érdekes, hogy amíg a legtöbb autógyártó épp az utastér fizikai kapcsolóinak száműzésén mesterkedik, addig a Kia deklaráltan ragaszkodik a gombokhoz, kapcsolókhoz. Jegyezzük ezt meg, én nagyon drukkolok nekik, a Kia-k használhatósága, ergonómiája eddig is rendben volt, valószínűleg ez így is marad.
Kihangsúlyozták még az alapváltozattól teljesen digitális műszerfalat, a műszerfal órájában megjelenített holtteret, a két első utas közé fúvódó centrál légzsákot, a jelenleg ajándékba adott hétszemélyes csomagot, és a dízelmotorhoz fejlesztett nyolcfokozatú, duplakuplungos automatikus váltót is, amely 300 ezer kilométeres élettartamú.
Bár nem lett a kedvencünk az online autóbemutató, még úgy sem, hogy így nem kell hajnali 3-kor kelni, hogy biztosan meglegyen a hajnali frankfurti járat, mert a vezetést, kézzel fogható élményeket nem lehet pótolni, de talán egy új lámpadizájnra szervezett sajtóutat ki lehetne váltani hasonló technikával. Ennek ellenére mi inkább kérjük vissza a régi életünket, akár reptéren aszalódással, korán keléssel, járatról lemaradással együtt.