Akinek tavaly őszi cikkünkből csak annyi maradt meg az autóból, hogy mak-i-nek ejtendő nevét könnyű makinak mondani, annak valami újat mondhatunk a Ford elektromos crossoveréről, mert nemrég végigkövettük bemutatóját.

A kormánykerék mögül (From behind the wheel) mottójú premieren műszaki oldalról is megismerhettük az autót, persze nem élőben, teremben, hanem internetes konferencián. Először Ron Heiser, a Mustang Mach-E főmérnöke és Darren Palmer, az akkumulátoros villanyautók globális fejlesztési igazgatója prezentált, majd állta a kérdéseket kollégáikkal együtt. Mindkét úr Mustang-tulajdonos, mármint igazi Mustangjuk, V8-as és hátul hajtó autójuk van.

Elektromos hajtású crossoverként a Ford újdonsága 4713 mm hosszú, 1881 mm széles, 1625 mm magas, a Ford Mustang Mach-E tengelytávja 2984 mm. Mindössze 145 mm a hasmagassága, amivel nem jutsz messzire rossz úton, viszont a súlypont mélyebbre vihető vele és a vezethetőség jobb így.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 1

Nemes közegben, új alapokra

Koncepciójában olyan, mint egy Mercedes R-osztály vagy régi Chrysler Pacifica, tehát egy enyhén magasított építésű, de nem terepjárószerű autó. És persze elektromos hajtású, így a legközelebbi vetélytársa a hét üléssel is kapható, 4,75 méteres Tesla Model Y, de ellenfele az összes középkategóriás villany-SUV.

Konkurens az Audi E-tron, a BMW iX3, a Jaguar I-Pace, a Mercedes EQC, tehát csupa prémiumtermék. A Fordnak jó, hogy újdonsága nemes közegben forog, mert a Focus III RS volt az utolsó Ford, amit a nagy német trió autóival vethettünk össze.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 35

Hátsó és összkerékhajtással is kétféle akkuméret van, a 4×4-esben és a farmotorosban is két-kétféle motorteljesítménnyel. A 20 kilowattórával nagyobb akkukapacitást a hátsó ülés alatti lítiumion-akkumodulok adják

Mindig jót tesz az elektromos autóknak, ha nem belső égésű motoros testvéreikkel közös technikán kell osztozniuk, mert gyártójuk áldoz az új fejlesztésű, önálló villanyautós padlólemezre. A Ford ezt is megspendírozta a Mustang Mach-E-nek, amelyről nem győzték hangsúlyozni, hogy a megnyújtott motorházfedél, a kiszélesített hátsó sárvédő és farán a 3-3 lámpacsík nem fügefalevél.

Miért kell Mustangnak hívni?

Ismét az volt a bemutató fő üzenete, hogy ez a kocsi megérdemli a Mustang nevet. Ennek sulykolása bennem tovább erősítette kétségeimet, hogy egy mennydörgő V8-cal, kupéként vagy kabrióként és (nyugaton) elérhető árral szabadságélményt adó legenda öröksége ráfeszíthető-e egy magasabb, nehezebb, bálnaformájú crossoverre, amiben se cross-plane, se flat-plane nyolchengeres nincs. Ha más nevet kap a Kugánál hosszabb, az Edge-nél rövidebb villany SUV, senki nem rugózik azon, mi köze ennek az 1964 óta hódító Mustanghoz.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 36

Igyekeztek a valódi Mustang pár jellegzetességét átörökíteni a formatervezők, de egy többnyire V8-as, hátul hajtó kupé vagy kabrió örökségét keserves próbálkozássorozat ráfeszíteni egy egészen más felépítésű crossoverre

Nézzük inkább az elektromos hajtást! 68 kWh a normál hatótávú verzió akkumulátorkapacitása, az emelt hatótávolságúé 88. Ez mindkét esetben a nettó, kiautózható árammennyiséget jelöli, szemben mondjuk az Audi E-tron 55 quattro bruttó 95 vagy a Mercedes EQC bruttó 80 kilowattórájával. Az összehasonlíthatóság végett a Mustang Mach-E bruttó értéke 75,7 illetve 98,7 kilowattóra.

400-610 km hatótáv, 1 ill. 5 év ingyen áram

Mindkét esetben 8 év vagy 160 000 km a garancia a nagyfeszültségű alkatrészekre és a hajtóakkumulátorra. A kisebbik akkucsomaggal az összkerekes 400, a hátul hajtó 10 százalékkal messzebb, 440 kilométerre juthat el. A nagyakkus hatótávja a Ford adatai szerint 610 kilométer is lehet a hátsókerék-hajtású és 540 km a 4×4-es modellben.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 37

Ez a két véglet: WLTP-szerint 400 km a kisebbik akkus, kétmotoros, 351 lóerős 4×4-es Mach-E hatótávja, 610 km a nagyobbik akkusé egy motorral és 269 lóerővel. A kipörgésgátlás valóban kiiktatható, tettek róla a fejlesztők

Otthoni töltéshez a gyártó is kínál fali töltőt. A váltóáramú töltési teljesítmény 7,4 vagy 11 kW lehet. Tehát egy fázison 32 amperrel is működik vagy lehet 16 amperes és három fázisú, úgyszintén 230 voltról.

Elvileg a FordPass használatával az ügyfél egyetlen telefonos  alkalmazással hozzáfér egy több mint 155 000 tagú, elsősorban nyugat-európai pontokból álló töltőhálózathoz és a gyár ígérete szerint ezzel az egy programmal illetve regisztrációval fizetni tud az áramért mind a 21 országban.

Optimista gyári videó a Mach-E európai áthangolásról a lommeli fejlesztőközpontban

Egyenáramú villámtöltőhöz érve a kisebbik akkustól 115, a nagyobbikkal 150 kW töltési csúcsteljesítményre számíthatunk és talán a Ford-tulajok is élveznek majd valamilyen kedvezményt az Ionity villámtöltő-hálózatában, amelynek ez a márka is társalapítója és résztulajdonosa. Mindenesetre az Ionity-töltők használata az első évben ingyenes lesz és az első öt évben ingyenes a tankolás a FordPass-alkalmazással lefedett töltőhálózatban is.

Egy motor: RWD. Két motor: AWD

Itt is lesz egymotoros, hátsókerék-hajtású és kétmotoros, 4×4-es modell. A hátul hajtó Mustang Makik agilisabb lehetnek a cserébe mellbevágóbbat rajtoló összkerekeseknél. Lommelben a Ford belgiumi fejlesztőközpontjában sokat dolgoztak az autó európai áthangolásán az amerikai verziókhoz képest. Másmilyen a kormányzása, eltérnek a rugói, a kanyarstabilizátorai és az adaptív lengéscsillapítás hangolása is új.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 38

1969 kg a 68 kWh-s, hátul hajtó, tehát egymotoros Mustang Mach-E súlya és 2182-ig megy fel két motorral, négy hajtott kerékkel. Ez mázsákkal könnyebb a Jaguar I-Pace 2,2 vagy az Audi E-tron 2,5-2,6 tonnájánál, pedig a hatótávja velük összevethető illetve jobb is

198 és 258 kW (269-351 lóerő) között mozog a Mach-E teljesítménye. A hátul hajtó (RWD) és kisebbik akkus modell 269 lóerős, a nagyobbik akkuval az RWD 294 lóerős és egységesen 430 Nm a forgatónyomaték.

Az összkerekes kétmotorosnál a kisebbik akkucsomaghoz 269 lóerős motorteljesítmény tartozik, a növelt hatótávúé 351 lóerő, a nyomatékmaximum itt is egyforma, 580 Nm. A végsebességük egységesen 180 km/óra. Futóművük elöl MacPherson rugóstagos, hátul független, többlengőkaros konstrukció, értékes megoldás a négydugattyús fix első féknyereg 17 illetve 18″ átmérőjű első féktárcsákkal.

830 Nm és 3,7 mp 100-ig a GT-ben

358 kW, 487 lóerő az ősszel érkező, kétmotoros GT csúcsteljesítménye. Ezzel 3,7 másodperc a gyorsulás százra és csak 200-nál avatkozik be a leszabályozás. A MagneRide mágneses adaptív lengéscsillapítással érkező, összkerekes GT 20 hüvelykes kereken jön és szintén fixnyerges, négydugattyús Brembo-fékrendszere elöl 19 hüvelykes féktárcsákkal lassít. A hatótáv 490 km, minden esetben WLTP szerint mérve.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 39

Tesla-stílusú a kapcsolóktól gyakorlatilag megfosztott utastér, 15,6 hüvelyk a kijelző képátlója. A gyűrű az alján a hangerő-szabályozó

Darren Palmer úrral termékfejlesztési vezetőként többször is volt alkalmunk élőben találkozni és beszélgetni autószalonokon illetve nemzetközi menetpróbákon a koronavírus előtti békeidőkben, amikor ez még létezett műfajként.

Kitűnő asztaltársaságát most nélkülözni kellett, de azt elmesélte a webes konferencián, hogy a kiegyensúlyozott a súlyelosztáshoz nagyon kellett a műanyagból készített ötödik ajtó. Ron Heiser, a Mustang Mach-E főmérnöke nem említett konkrét adatot, de a súlyeloszlásról azt mondta, hogy minden motorváltozatban 50:50 körül mozog.

Azt is hozzátette, hogy az elektromos SUV vezethetősége olyan, mint a valódi Mustangé. Persze mi mást mondhatna, de az inkább orrnehéz, hátul hajtó kupé nagyon más felépítésű autó, mint a két tengely közé terhelt akkukkal kiegyensúlyozottabb, de mégiscsak magasabb építésű és nehezebb crossover.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 40

Akkucsomagtól, a motorok és ebből fakadóan a hajtott kerekek számától függően 6,2-3,7 mp közötti a gyorsulás 0-100 km/óra között

Zabolátlan üzemmóddal jön a Mach-E

Üzemmódból három lesz: aktív, suttogó és zabolátlan, eredetiben active, whisper és untamed, amit Amerikában unbridled-nek hívnak. Suttogóra kapcsolva természetesen visszavonul az a műhang, ami vadulós üzemmódban aláfesti a gyorsítást. Adott a lehetőség az egypedálos vezetésre, amikor a menetpedál felengedését követően az autó nemcsak lassul áram-visszatermelés közben, hanem meg is áll.

Tetszeni fog: NASCAR, drift és egyéb Mustangok az elöl három, hátul négy villanymotoros, 1400 lóerős Mach-E ellen

Amíg egy vevő vár az Amerikában gyártott autóra, regisztrációt követően a Remote Vehicle Setup révén felviheti kedvenc helyeit a weben át a kocsi navigációsrendszerébe, legyenek azok mindennapos úti céljai vagy a használható töltőpontok.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 41

Villanyautós padlólemezre épül, az orrában is maradt hely. Az orrcsomagtér (frunk, azaz front-trunk) 100 literes, hátul 402-1420 literes a tér

Ugyanígy előkészíthető az autó a kedvenc rádióállomások beállításával, így amikor a gazdi először találkozik az autóval a márkakereskedésben, az átadáskor már egy valamelyest személyre szabott Mustang Mach-E várja, ami sokat jelenthet. Természetesen az autó szoftverei mobilinterneten át frissíthetők, amiben a Tesla annyira megelőzte a többi autógyártót.

Melyik autó kéne a legjobban?
Audi E-tron
14% (91)
BMW iX3
4% (27)
Ford Mustang Mach-E
42% (266)
Jaguar I-Pace
12% (79)
Mercedes EQC
12% (73)
Tesla Model Y
16% (101)

Tesla-stílus: álló táblagép

Belül a legfeltűnőbb a 15,6” képátlójú, álló formátumú érintőképernyő, amit az okostelefonoktól megszokott kézmozdulatokkal használhatunk. A funkciók jó része mozgatható csempékkel hívható elő, nem kell menük mélyén kotorászni a különböző funkciókért. A felhőalapon működő hangvezérlés annyit okosodásával elvileg elég bemondani, hogy Hello, Ford, szeretnék egy kávét (15 nyelven ért, egyelőre nem tudjuk, hogy a magyar köztük van-e), és az autó kávézókat javasol a közelben. A sajtóanyag másik példája a „Keresd meg nekem a legjobb thai éttermet!” kérés és állítólag a szoftver megtalálja.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 42

Nincs belőle hétüléses, szemben a csak pár centivel hosszabb Tesla Model Y-nal, amely a legközelebbi konkurens a BMW iX3 mellett

Az ajtók okostelefonnal is nyithatók vagy a régi amerikai autók kilincsén látott számkódos nyitást is használhatjuk. A numerikus billentyűzet nem a kilincsen van, hanem az ajtókeret érintőfelületén. Bluetooth-kapcsolattal a Mustang Mach-E akár 40 méteres távolságból képes azonosítani a felé sétáló vezetőt, a közelbe érve nyitja az ajtókat, akinek elég megnyomnia a gombot az első ajtókereten.

Élőben meglátjuk, hogyan működik az új HMI (Human-Machine Interface, azaz ember-gép kapcsolódási felület), mindenesetre a felhőalapú navigáció értékelhető közlekedési információkat és torlódás-elkerülést ígér. A képernyő alján ott figyel a kézi hangerő-szabályozó gomb, ami ígéretes.

Egy Ford a Teslák, az Audik, BMW-k, Mercedesek ellen 43

Nettó 68/88 kilowattóra az akkumulátorkapacitás, ez bruttó 75,7 illetve 98,7 kWh. Váltóáramról 7,4-11 kW a max. töltési teljesítmény, egyenéramról a villámtöltés sebessége elérheti a 115 illetve 150 kilowattot

Már nem kell túl sokat aludnunk a Ford Mustang Mach-e magyarországi forgalmazásáig, mert tavasz elején befuthatnak az első autók, az év vége felé pedig a növelt teljesítményű GT-modellek is megjelenhetnek a magyarországi márkakereskedésekben.