Akinek tavaly őszi cikkünkből csak annyi maradt meg az autóból, hogy mak-i-nek ejtendő nevét könnyű makinak mondani, annak valami újat mondhatunk a Ford elektromos crossoveréről, mert nemrég végigkövettük bemutatóját.
A kormánykerék mögül (From behind the wheel) mottójú premieren műszaki oldalról is megismerhettük az autót, persze nem élőben, teremben, hanem internetes konferencián. Először Ron Heiser, a Mustang Mach-E főmérnöke és Darren Palmer, az akkumulátoros villanyautók globális fejlesztési igazgatója prezentált, majd állta a kérdéseket kollégáikkal együtt. Mindkét úr Mustang-tulajdonos, mármint igazi Mustangjuk, V8-as és hátul hajtó autójuk van.
Elektromos hajtású crossoverként a Ford újdonsága 4713 mm hosszú, 1881 mm széles, 1625 mm magas, a Ford Mustang Mach-E tengelytávja 2984 mm. Mindössze 145 mm a hasmagassága, amivel nem jutsz messzire rossz úton, viszont a súlypont mélyebbre vihető vele és a vezethetőség jobb így.
Nemes közegben, új alapokra
Koncepciójában olyan, mint egy Mercedes R-osztály vagy régi Chrysler Pacifica, tehát egy enyhén magasított építésű, de nem terepjárószerű autó. És persze elektromos hajtású, így a legközelebbi vetélytársa a hét üléssel is kapható, 4,75 méteres Tesla Model Y, de ellenfele az összes középkategóriás villany-SUV.
Konkurens az Audi E-tron, a BMW iX3, a Jaguar I-Pace, a Mercedes EQC, tehát csupa prémiumtermék. A Fordnak jó, hogy újdonsága nemes közegben forog, mert a Focus III RS volt az utolsó Ford, amit a nagy német trió autóival vethettünk össze.
Mindig jót tesz az elektromos autóknak, ha nem belső égésű motoros testvéreikkel közös technikán kell osztozniuk, mert gyártójuk áldoz az új fejlesztésű, önálló villanyautós padlólemezre. A Ford ezt is megspendírozta a Mustang Mach-E-nek, amelyről nem győzték hangsúlyozni, hogy a megnyújtott motorházfedél, a kiszélesített hátsó sárvédő és farán a 3-3 lámpacsík nem fügefalevél.
Miért kell Mustangnak hívni?
Ismét az volt a bemutató fő üzenete, hogy ez a kocsi megérdemli a Mustang nevet. Ennek sulykolása bennem tovább erősítette kétségeimet, hogy egy mennydörgő V8-cal, kupéként vagy kabrióként és (nyugaton) elérhető árral szabadságélményt adó legenda öröksége ráfeszíthető-e egy magasabb, nehezebb, bálnaformájú crossoverre, amiben se cross-plane, se flat-plane nyolchengeres nincs. Ha más nevet kap a Kugánál hosszabb, az Edge-nél rövidebb villany SUV, senki nem rugózik azon, mi köze ennek az 1964 óta hódító Mustanghoz.
Nézzük inkább az elektromos hajtást! 68 kWh a normál hatótávú verzió akkumulátorkapacitása, az emelt hatótávolságúé 88. Ez mindkét esetben a nettó, kiautózható árammennyiséget jelöli, szemben mondjuk az Audi E-tron 55 quattro bruttó 95 vagy a Mercedes EQC bruttó 80 kilowattórájával. Az összehasonlíthatóság végett a Mustang Mach-E bruttó értéke 75,7 illetve 98,7 kilowattóra.
400-610 km hatótáv, 1 ill. 5 év ingyen áram
Mindkét esetben 8 év vagy 160 000 km a garancia a nagyfeszültségű alkatrészekre és a hajtóakkumulátorra. A kisebbik akkucsomaggal az összkerekes 400, a hátul hajtó 10 százalékkal messzebb, 440 kilométerre juthat el. A nagyakkus hatótávja a Ford adatai szerint 610 kilométer is lehet a hátsókerék-hajtású és 540 km a 4×4-es modellben.
Otthoni töltéshez a gyártó is kínál fali töltőt. A váltóáramú töltési teljesítmény 7,4 vagy 11 kW lehet. Tehát egy fázison 32 amperrel is működik vagy lehet 16 amperes és három fázisú, úgyszintén 230 voltról.
Elvileg a FordPass használatával az ügyfél egyetlen telefonos alkalmazással hozzáfér egy több mint 155 000 tagú, elsősorban nyugat-európai pontokból álló töltőhálózathoz és a gyár ígérete szerint ezzel az egy programmal illetve regisztrációval fizetni tud az áramért mind a 21 országban.
Optimista gyári videó a Mach-E európai áthangolásról a lommeli fejlesztőközpontban
Egyenáramú villámtöltőhöz érve a kisebbik akkustól 115, a nagyobbikkal 150 kW töltési csúcsteljesítményre számíthatunk és talán a Ford-tulajok is élveznek majd valamilyen kedvezményt az Ionity villámtöltő-hálózatában, amelynek ez a márka is társalapítója és résztulajdonosa. Mindenesetre az Ionity-töltők használata az első évben ingyenes lesz és az első öt évben ingyenes a tankolás a FordPass-alkalmazással lefedett töltőhálózatban is.
Egy motor: RWD. Két motor: AWD
Itt is lesz egymotoros, hátsókerék-hajtású és kétmotoros, 4×4-es modell. A hátul hajtó Mustang Makik agilisabb lehetnek a cserébe mellbevágóbbat rajtoló összkerekeseknél. Lommelben a Ford belgiumi fejlesztőközpontjában sokat dolgoztak az autó európai áthangolásán az amerikai verziókhoz képest. Másmilyen a kormányzása, eltérnek a rugói, a kanyarstabilizátorai és az adaptív lengéscsillapítás hangolása is új.
198 és 258 kW (269-351 lóerő) között mozog a Mach-E teljesítménye. A hátul hajtó (RWD) és kisebbik akkus modell 269 lóerős, a nagyobbik akkuval az RWD 294 lóerős és egységesen 430 Nm a forgatónyomaték.
Az összkerekes kétmotorosnál a kisebbik akkucsomaghoz 269 lóerős motorteljesítmény tartozik, a növelt hatótávúé 351 lóerő, a nyomatékmaximum itt is egyforma, 580 Nm. A végsebességük egységesen 180 km/óra. Futóművük elöl MacPherson rugóstagos, hátul független, többlengőkaros konstrukció, értékes megoldás a négydugattyús fix első féknyereg 17 illetve 18″ átmérőjű első féktárcsákkal.
830 Nm és 3,7 mp 100-ig a GT-ben
358 kW, 487 lóerő az ősszel érkező, kétmotoros GT csúcsteljesítménye. Ezzel 3,7 másodperc a gyorsulás százra és csak 200-nál avatkozik be a leszabályozás. A MagneRide mágneses adaptív lengéscsillapítással érkező, összkerekes GT 20 hüvelykes kereken jön és szintén fixnyerges, négydugattyús Brembo-fékrendszere elöl 19 hüvelykes féktárcsákkal lassít. A hatótáv 490 km, minden esetben WLTP szerint mérve.
Darren Palmer úrral termékfejlesztési vezetőként többször is volt alkalmunk élőben találkozni és beszélgetni autószalonokon illetve nemzetközi menetpróbákon a koronavírus előtti békeidőkben, amikor ez még létezett műfajként.
Kitűnő asztaltársaságát most nélkülözni kellett, de azt elmesélte a webes konferencián, hogy a kiegyensúlyozott a súlyelosztáshoz nagyon kellett a műanyagból készített ötödik ajtó. Ron Heiser, a Mustang Mach-E főmérnöke nem említett konkrét adatot, de a súlyeloszlásról azt mondta, hogy minden motorváltozatban 50:50 körül mozog.
Azt is hozzátette, hogy az elektromos SUV vezethetősége olyan, mint a valódi Mustangé. Persze mi mást mondhatna, de az inkább orrnehéz, hátul hajtó kupé nagyon más felépítésű autó, mint a két tengely közé terhelt akkukkal kiegyensúlyozottabb, de mégiscsak magasabb építésű és nehezebb crossover.
Zabolátlan üzemmóddal jön a Mach-E
Üzemmódból három lesz: aktív, suttogó és zabolátlan, eredetiben active, whisper és untamed, amit Amerikában unbridled-nek hívnak. Suttogóra kapcsolva természetesen visszavonul az a műhang, ami vadulós üzemmódban aláfesti a gyorsítást. Adott a lehetőség az egypedálos vezetésre, amikor a menetpedál felengedését követően az autó nemcsak lassul áram-visszatermelés közben, hanem meg is áll.
Tetszeni fog: NASCAR, drift és egyéb Mustangok az elöl három, hátul négy villanymotoros, 1400 lóerős Mach-E ellen
Amíg egy vevő vár az Amerikában gyártott autóra, regisztrációt követően a Remote Vehicle Setup révén felviheti kedvenc helyeit a weben át a kocsi navigációsrendszerébe, legyenek azok mindennapos úti céljai vagy a használható töltőpontok.
Ugyanígy előkészíthető az autó a kedvenc rádióállomások beállításával, így amikor a gazdi először találkozik az autóval a márkakereskedésben, az átadáskor már egy valamelyest személyre szabott Mustang Mach-E várja, ami sokat jelenthet. Természetesen az autó szoftverei mobilinterneten át frissíthetők, amiben a Tesla annyira megelőzte a többi autógyártót.
Tesla-stílus: álló táblagép
Belül a legfeltűnőbb a 15,6” képátlójú, álló formátumú érintőképernyő, amit az okostelefonoktól megszokott kézmozdulatokkal használhatunk. A funkciók jó része mozgatható csempékkel hívható elő, nem kell menük mélyén kotorászni a különböző funkciókért. A felhőalapon működő hangvezérlés annyit okosodásával elvileg elég bemondani, hogy Hello, Ford, szeretnék egy kávét (15 nyelven ért, egyelőre nem tudjuk, hogy a magyar köztük van-e), és az autó kávézókat javasol a közelben. A sajtóanyag másik példája a „Keresd meg nekem a legjobb thai éttermet!” kérés és állítólag a szoftver megtalálja.
Az ajtók okostelefonnal is nyithatók vagy a régi amerikai autók kilincsén látott számkódos nyitást is használhatjuk. A numerikus billentyűzet nem a kilincsen van, hanem az ajtókeret érintőfelületén. Bluetooth-kapcsolattal a Mustang Mach-E akár 40 méteres távolságból képes azonosítani a felé sétáló vezetőt, a közelbe érve nyitja az ajtókat, akinek elég megnyomnia a gombot az első ajtókereten.
Élőben meglátjuk, hogyan működik az új HMI (Human-Machine Interface, azaz ember-gép kapcsolódási felület), mindenesetre a felhőalapú navigáció értékelhető közlekedési információkat és torlódás-elkerülést ígér. A képernyő alján ott figyel a kézi hangerő-szabályozó gomb, ami ígéretes.
Már nem kell túl sokat aludnunk a Ford Mustang Mach-e magyarországi forgalmazásáig, mert tavasz elején befuthatnak az első autók, az év vége felé pedig a növelt teljesítményű GT-modellek is megjelenhetnek a magyarországi márkakereskedésekben.