Kinek mennyi közhely ugrik be a szabálytalankodó magyar autóvezetők, és az ő személyiségükhöz állítólagosan milliméterre passzoló kedvenc márkáik kapcsán? Ezek bunkón parkolnak, azok szőrmesapkában csoszognak a belső sávban, a többi meg a körforgalomban driftelő Fittipladi.
Sok mindent tapasztalunk az utakon, de autós társaink közlekedési és parkolási szokásairól – és ez a kézzel fogható igazság – nincs az általuk használt márkák szerinti statisztika. Még arról sem rögzít adatot a rendőrség, hogy melyikük mennyi balesetet okoz. Azt viszont gyűjtik a hazai biztosítók, hogy a saját kárkifizetéseiknél mi az ügyfeleik által használt autómárkák sorrendje. Magyarán: melyik autómárka mennyi balesetben érintett.
Objektíven még így sem lehet eldönteni, hogy a 3,9 milliós hazai személyautó-állományt napi szinten koptató sofőrök között mit vezetnek a biztonságosabban közlekedők, és jellemzően mivel törnek-zúznak a balhésabb autósok. Ennek ellenére érdekes átnézni a biztosítók toplistáit, főleg többet egyszerre, hogy minél nagyobb legyen a merítés. Az Aegon, a Generali, az Union és a Groupama együttes kgfb-s ügyfélállománya egymilliónál több személyautót jelent, ami hatalmas szám – a Vezess most megmutatja az ő listáikat.
A Fordok és a Toyoták több balesetben érintettek az indokoltnál, a Suzukik és a Volkswagenek kevesebben
Már csak azért is érdemes több cég listáját egyben nézni, mert a flottavásárlások miatt egy-egy brand valamelyest felülreprezentált lehet bármelyik biztosítónál. A balesetes adatokat pedig nyilván kötelező összevetni az útjainkon közlekedő személyautók összlétszámával, így már ki lehet szúrni, ha valamilyen irányba kilóg egy-két gyártó terméke.
A biztosítókat a kgfb-s ügyfélállományuk mérete szerinti sorban látják az alábbi táblázatban, balról jobbra. Az Aegon, az Union és a Groupama esetében 2020-as a statisztika, a Generalinál 2019-es. Nem egyforma hosszúak a közlekedési balesetet követő kárkifizetésben érintett autómárkák listái, ötös és tízes sorrendeket egyaránt kaptunk.
Aegon | Generali | Union | Groupama | |
1. | Opel | Toyota | Opel | Suzuki |
2. | Ford | Opel | Volkswagen | Opel |
3. | Suzuki | Ford | Ford | Renault |
4. | Volkswagen | Škoda | Toyota | Ford |
5. | Toyota | Volkswagen | Škoda | Volkswagen |
6. | Mercedes-Benz | Suzuki | Toyota | |
7. | Suzuki | Audi | Peugeot | |
8. | BMW | Renault | Škoda | |
9. | Audi | Mazda | Fiat | |
10. | Renault | Fiat | Citroën |
Nézzük meg ezek után, hogy a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, azaz 2019 év végi adatai szerint melyik tíz márka személyautójából van a legtöbb forgalomban a hazai utakon.
Márka | Darabszám | |
1. | Opel | 496 793 |
2. | Suzuki | 431 432 |
3. | Volkswagen | 371 791 |
4. | Ford | 315 108 |
5. | Renault | 222 825 |
6. | Škoda | 206 360 |
7. | Toyota | 201 601 |
8. | Peugeot | 144 263 |
9. | Fiat | 127 118 |
10. | BMW | 125 650 |
Visszatérve a biztosítós listákhoz, az országkedvenc Opel gyakorlatilag a helyén van, a használat szerint második legnépszerűbb Suzuki harmadik, hetedik, hatodik, és a legkisebb biztosítónál, az első helye viszont összességében azt sugallja, hogy kevesebb kárkifizetésben érintettek a márka, mint amennyi arányos lenne az állomány mérete szerint. Ugyanez igaz a Volkswagenekre és a Renault-kra is.
Velük szemben felülreprezentáltnak tűnik a balesetekben a Ford és Toyota. Valamint – habár csak két lista vége felé látjuk -, de az Audi is, amely darabszámát tekintve nincs a top 10-ben, az országos lista tizenkettedikje (118 ezer forgalomban lévő autóval). A BMW ugyan top 10-es a KSH-nál, de a négy biztosítóból csak egyiknél, ezért egyáltalán nem úgy tűnik, mintha több balhéban érintettek lennének a vezetőik, mint amennyi arányosnak tűnne. Egy helyen feltűnik a Mercedes is, de mindösszesen tényleg csak egyetlen listán, ebből nem vonhatunk le messzemenő következtetést a darabszáma alapján tizenegyedik (121 ezer darab) márka sofőreiről.
Ön szerint mennyi forint ma az átlagos kárérték?
Mivel Magyarországon az üzemben tartók szemmel látható mennyiségben a szomszéd utca végén, a saját garázsában bütykölő ismerőshöz hordják javíttatni a tulajdonukat, így rendre alultippelik ezt a választ. Az átlagos összeg minden biztosítónál két szám, a rendre alacsonyabb kgfb-s kifizetések, és a cascósok.
Kötelezőre az Aegonnál 382 ezer forintot fizettek ki idén egy-egy kárra átlagosan, az Unionnál 420 ezret. Cascóra mindkét cégnél valamivel kevesebbet, az Aegonnál 355 ezret, míg az Unionnál 400 ezret. Ami viszont pontosan ugyanaz, mindkét biztosítónál emelkedtek az kifizetetett összegek 2020-ban a tavalyi számokhoz képest.
A biztosítóknál nem a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok
Évről évre a gyorshajtást nevezi meg a közlekedési balesetek legfőbb kiváltó okaként az ORFK, második helyen az elsőbbségi szabályok megszegése áll az adatbázisukban, harmadik a kanyarodás közbeni hibázás.
Mindezt a személysérüléses baleseteket összegző statisztikájuk alapján mondják, a biztosítók viszont a kárkifizetéseik, vagyis a járműsérülések alapján összegzik az adatokat. Ez szélesebb kör, hiszen a kisebb koccanásos, kasznimeghúzásos és hasonló szintű esetek is benne vannak.
Az Aegonnál
- az elsőbbség meg nem adása,
- a szabálytalan irányváltoztatás (sávváltás és kanyarodás együttesen),
- valamint a követési távolság be nem tartása a sorrend.
Union:
- követési távolság be nem tartása
- parkolás közben bekövetkezett károk
- elsőbbség meg nem adása (legfőképpen a táblás kereszteződésekben, ill a jobbkéz szabály negligálása)
- hibázás balra kanyarodáskor, előzési szabályok.
Groupama: (szinte szóról szóra ugyanaz, mint az Unionnál, csak a sorrend más)
- elsőbbség meg nem adása,
- követési távolság be nem tartása,
- parkolás során okozott károk,
- kanyarodás-előzés szituációban okozott károk.
Létezik még egy különbség a személysérüléses vs. járműsérüléses kategorizáláson kívül a rendőrség és a biztosítók adatbázisa között: az ORFK statisztikája a kamionoktól a motorokon át a buszokig az összes gépjárművet tartalmazza, a biztosítóknál mi a személyautós listákat kaptuk meg. Fontos még megjegyezni, hogy a három cég listája nem reprezentatív, de amint említettük, ennek a négy cégnek milliós az ügyfélállománya.
Egyértelműen kijelenthető a listáik alapján, hogy az elsőbbségadási kötelezettség és a követési távolság megszegése mindhármuk ügyfélkörénél rengeteg baleset kiváltó oka. A gyorshajtást viszont egyikük sem említette.