Ezúttal is szerkesztőségnek küldött olvasói leveleinkből válogattunk, autóvásárlással, valamint több jogi aggodalommal kapcsolatban is érdekes kérdések merültek fel, amelyekre a Vezess szakértői válaszolnak.
Balesetveszélyes a nappali menetfény?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Jogszervíz,
Az újabb autókban indítás után egyből bekapcsolódik az elülső helyzetvilágítás és a műszerfal világítás, ami azt a téves érzést kelti sok vezetőben, hogy a hátsó világítás is ég. Pedig nem! Így autópályán rengeteg kocsit lehet látni – még ködben is! – hátsó világítás nélkül.
Tudom hogy van lehetőség az említett kocsikon is felkapcsolni a hátsó világítást, de sokan úgy gondolják hogy ha a műszerfal világítás ég, akkor a hátsó világítás is rendben van. Vajon megengedi e a KRESZ, hogy az elülső és hátulsó helyzetjelző ne egyszerre kapcsolódjon be?
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
Ez valóban egy ismert, és gyakori probléma. Sok gépjárműben az automata nappali menetfény funkció választása esetén a hátsó világítás akár teljesen hiányozhat. Természetesen a KRESZ ezt nem engedi meg, a gépjármű fényszóróinak helyes működtetéséért a jármű vezetője felel.
A forgalomban résztvevő (mozgó) járművek kivilágítását a 44.§ szabályozza. Eszerint a gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Valamelyik mérleg hazudik
Olvasónk kérdez
Tisztelt D.A.S
Röviden a történet:
Nyerges teherautóval közlekedem. Aszfaltkeverő üzemben hídmérlegen pakoljuk az árut. 40.000 kg alatt történik a rakodás. Utána OMH által hitelesített hídmérlegen történő ismételt mérést követően történik a mérlegjegy kiadása. Szintén 40.000 kg alatt.
Az autóúton az első, tengely és össztömeg mérő kapun történő áthaladáskor semmi probléma. A második kapun áthaladáskor ( kb. 70-89 km/h ) mérésekor már az össztömeg meghaladja a 40.000 kg-ot. Közben fogyott az üzemanyag , tankolás és ismételt rakodás nem történt. Következő mérőponton ismét minden rendben. De a második mérés végett 50.000 ft a bírság. Mérlegjegyet hiába küldtem , a bírság szerintük jogos, fellebbezésnek helye nincs.
Szeretném kérni a véleményüket. Ja, ez kb. tizedik alkalom.
Tisztelettel :Krisztián
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
A hatóság közigazgatási döntésével szemben mindig van helye jogorvoslatnak fellebbezésen keresztül vagy bírósági jogvédelem keretében. Ennek során felhasználható bizonyítékként a felrakón üzemelő mérleg adata, az ottani berendezésre vonatkozó műszaki (méréspontossági) információk.
Ezen túlmenően végső soron lehetőség van akár bizonyítási kísérlet elvégzésére is. Véleményünk szerint ez különösen akkor indokolt, amennyiben a bírságolásra jellemzően egy konkrét mérőállomás adatai szolgáltatnak alapot.
Ha ez rendszeresen megismétlődik, és úgy gondolja, hogy a felrakás során helyes értéket mérnek, akkor érdemes legalább egyszer igénybe vennie a jogorvoslati lehetőségeket.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Kellően tágas családi SUV hétmillióért
Olvasónk kérdez
Tisztelt Szerkesztőség!
Autóvásárlás előtt állok, nagy a dilemma, a segítségüket kérném a döntésben.
4 fős család vagyunk, magam 190 cm, a feleségem és a lányaim kb. 170- 175 cm magasak, tehát a hátsó traktusban is szükséges a hely. Csomagtartó nem kell hogy óriási legyen (mert van tetőbox), csak egy heti bevásárlás legalább elférjen benne.
SUV- ra esett a választás, abból is benzinesre, mivel városi közlekedésre használnánk, havonta egyszer egy- egy hosszabb kirándulás, évente egyszer egy nyaralás belföldön, esetleg a szomszédos országokban. Fontos a takarékos üzemeltetés, olcsó fenntarthatóság, jó alkatrészellátás, megbízhatóság. Max. 7.000.000 Ft vételár.
Amik szóba jöttek:
Ha jól tudom akkor megbízható 132 LE szívó motor, lassabb, többet fogyaszt, magasabb áron és nehézkesebb alkatrész beszerzés.
– Hyundai Tucson 1.6 GDI
– Kia Sportage 1.6 GDI
És a terjedő turbósok:
– Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T
– Ford Kuga 1.5 EcoBoost
Ami a favorit lenne:
– Suzuki SX4 S- Cross 1.4T GL+
Ennél viszont kérdés hogy megéri a Hybrid esetleg a legutolsó nem Hybridek részecskeszűrővel, esetleg a régebbi nem Hybridek részecskeszűrő nélkül?
Ez azért is szimpatikus mert elérehető automata váltós kivitelben is.
Előre is köszönöm a véleményüket, tanácsokat.
Üdvözlettel: László
Szakértőnk válaszol
Kedves László!
Ezzel a motorral a Kia és a Hyundai az erősebb, takarékosabb és autópályán kisebb fordulaton dolgozó turbós Suzukival szemben nem nyújt kézzelfogható előnyöket valamivel nagyobb csomagtartójukat, szebb utasterüket és a jobban csillapított gördülési zajt kivéve.
A Qashqai sok nő számára vonzó, szemre nagyon csinos autó és méretben is pont az, amit Önök keresnek, de hátul viszonylag szűk, a modellciklusa végén jár és nagyon közepes autó, egyedül a motorját tudná kiemelni, amely valóban kulturált és takarékos.
Így a Kuga és az SX S-Cross közül választanék. Ha S-Cross, akkor a részecskeszűrő nélküli, még 140 lóerős 1,4 turbót venném meg, de összességében a Kuga kényelmesebb és nagyobb autó, emiatt kicsit a Ford felé hajlok. Várhatóan valamivel magasabb karbantartási költségei ellenére is jobb választásnak tartom.
Üdvözlettel, Szörényi András