Szoros verseny után teljesített jobban a használt személyautók importja a hazai újautó-piacnál 2020-ban. Összesen 130 430 darab használt autó érkezett az országba tavaly, ami 16,6 százalékos csökkenés az egy évvel korábbi számhoz képest. Nagyobbat esett a vadonatújak forgalomba helyezése, a 128 031 jármű 18,9 százalékos visszaesés 2019-hez képest.
Az első negyedév még hozta a korábbi szintet bő 37 ezer forgalomba helyezéssel (ami 4 százalékos csökkenés volt csupán), ám a Q2-ben beszakadt a használtak importja, mindössze 27 ezer személyautót trélereztek be a kereskedők nyugatról, ez már 31,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
Nem csak a járvány tavaszi első hulláma nehezítette az üzletet, a január elején még 330 forint környékéről startoló euróárfolyam április elején 360 forintra ugrott, ahová többször visszatért az év folyamán. Európa nyári fellélegzése idején a magyar nepperek is megindultak a használt autókért, a Q3-ban közel 34 ezer személyautót szállítottak át a határainkon (11 százalékos mínusz), ám az utolsó negyedévben megint beütött a krach. 31,5 ezer darab jármű közel 20 százalékkal kevesebb az egy esztendővel korábbi adatnál.
A 20 legnépszerűbb modell
Számos ponton változott a sorrend, a Volkswagen Golf végzett az első helyen tavaly (4805 forgalomba helyezés), egy esztendővel korábban még csak harmadik volt a kompaktok nem hivatalos királya. A dobogó másik két szereplője változatlan, habár a helyezésük szintén módosult: az elsőről a második pozícióba csúszott az Opel Astra (4583), a másodikról a harmadikra a Ford Focus (4141).
Modell | Darab/2020 | Változás (százalék) | |
1. | Volkswagen Golf | 4805 | -17,5 |
2. | Opel Astra | 4583 | -13 |
3. | Ford Focus | 4141 | -20,2 |
4. | Volkswagen Passat | 3914 | -20,1 |
5. | Audi A4 | 2900 | -20,6 |
6. | BMW 3 | 2530 | -26,1 |
7. | Kia Ceed | 2425 | +4,84 |
8. | Opel Meriva | 2388 | -14,3 |
9. | Hyundai i30 | 2383 | -5,85 |
10. | Opel Corsa | 2382 | -15,6 |
Legnagyobb mértékben a BMW 3-as szériájának csökkent az importja az első tízben. 2016-ban még ez a modell volt Magyarország legnépszerűbb importautója, azóta évről évre csökken iránta az érdeklődés.
Szintén több éve tartó trend a dél-koreai modellek látványosan növekvő behozatala, a top 10-ben tavaly is a Hyundai i30 és a Kia Ceed szerepelt a legjobban. Utóbbi egyedüliként növelni tudta darabszámát, ezzel első alkalommal került be a lista élmezőnyébe. Nem egyedi a használt Ceedek sikere, új személyautók piacán már le is győzte a nála nagyobb múlttal rendelkező Golf/Astra/Focus trió mindhárom tagját 2020-ban.
Áttérve a következő tízes táblázatra, immár három prémiummárkás modellt látunk, vagyis az első húszban összesen hatot, miközben az új személyautók piacán egy ilyen modell sincs az első húszban. Ebben a blokkban két Toyota szerepelt a legerősebben 2019-hez képest, az Auris-kontingens (egyértelműen a hibrid változatok miatt) még növekedett is, az Opel Zafira viszont elveszítette egy évvel korábbi importjának a harmadát.
Modell | Darab/2020 | Változás (százalék) | |
11. | Ford Fiesta | 1894 | -9,5 |
12. | Honda Civic | 1557 | -16,5 |
13. | Škoda Octavia | 1543 | -19 |
14. | Opel Zafira | 1522 | -36,2 |
15. | Audi A6 | 1505 | -27,9 |
16. | Toyota Yaris | 1395 | -8,2 |
17. | Mercedes C-osztály | 1365 | -27 |
18. | Ford Mondeo | 1345 | -22 |
19. | Toyota Auris | 1316 | +7 |
20. | Mercedes E-osztály | 1301 | -22,5 |
Egy valamin biztosan nem változtatott sem a járvány, sem a forint-euró árfolyam: a használt autót külföldről vásároló magyarok abszolút a német modelleket favorizálják. A húsz legnépszerűbb autóból tizenöt német márka terméke volt tavaly. Nézzük meg, hogyan alakult közöttük a sorrend 2020-ban!
A márkák toplistája
Stabilan őrzi vezető helyét a Volkswagen, változatlanul második az Opel, és a Ford pozícióját sem veszélyeztette senki 2020-ban. Ősidők óta ez a három márka a nepperek és megrendelőik kedvence, utánuk azonban módosult a korábbi sorrend.
A piac legszélesebb hibridkínálatával rendelkező Toyota – hasonlóan az újautó-piachoz – a használtak között is több helyet lépett előre 2020-ban. Százalékosan nézve a változásokat, Japán első számú járműgyárának termékeinél is szebb eredményt ért el a két dél-koreai testvérmárka, és még a Honda is. Tisztán látszik, hogy évről évre egyre szélesebb körből választanak a magyar vevők a korábbiaknál, amikor a mostaninál is totálisabb németuralom jellemezte az importot.
Márka | Darab/2020 | Változás (százalék) | |
1. | Volkswagen | 15 216 | -17,5 |
2. | Opel | 13 070 | -18,5 |
3. | Ford | 11 871 | -18,2 |
4. | Toyota | 8303 | -13,8 |
5. | Audi | 7812 | -21,7 |
6. | BMW | 7211 | -21,9 |
7. | Mercedes | 7035 | -23,5 |
8. | Hyundai | 6013 | -3,3 |
9. | Honda | 4850 | -11,1 |
10. | Kia | 4731 | -1,1 |
A prémiummárkáknál természetes módon továbbra is az Audi, a BMW és a Mercedes hármasa dominál, ami ezúttal nem csak az ábécé szerinti sorrend közöttük. A használtak között éppen fordítottan szerepelnek, mint az újak forgalomba helyezéseit összegző listákon, amelyeken a Mercedes előzi a második BMW-t, az Audi pedig nagyon lemaradt.