Holnaptól már márciust írunk, jön a tavasz, az enyhébb, majd meleg idő, lassan itt az ideje, hogy az autókról lekerüljenek a téli abroncsok, és felkerüljenek rájuk a nyáriak. Alábbi cikkünkben az ADAC német autóklub 2021-es nyárigumitesztjének áttekintésével szeretnénk segíteni azoknak, akik az idei szezonra vennének új nyári szettet.
Idei nyárigumi-tesztjéhez az ADAC (és az ÖAMTC osztrák közlekedési klub) az Európa pillanatnyilag legnépszerűbbjének számító, az Audi A3-tól az Opel Astrán és a Peugeot 308-ason keresztül a VW Golfig a legtöbb kompakt modellen használható 205/55 R16-ost (V jelzésű, azaz 240 km/óráig minősített), valamint a középkategóriában – pl. Alfa Romeo Giulia, 3-as, 4-es BMW-k, Honda Accord, Mercedes B- és C-osztály, Peugeot 508, VW Passat – egyre elterjedtebb, Y jelölésű, azaz egészen 300 km/óráig minősített 225/50 R17-est választotta a teszt alanyául.
205/55 R16
Az ADAC 15 különböző modellt tesztelt, melyek közül egy sem kapott „nagyon jó” minősítést, hármat „jó”-ra értékeltek, 11 „megfelelő” minősítést ért el, egy pedig „elégséges” osztályzattal végzett, „elégtelen” nem volt.
A három „jó”, ajánlott közül is a Continental PremiumContact 6 abroncsa vitte el a pálmát, a kiegyensúlyozott teljesítmény mellett kiemelték, a nedves úton messze a legjobb volt, ám a nagyobb gördülési ellenállásának köszönhetően a fogyasztás terén azért voltak nála jobbak is. A Conti-csoport másik márkája a Semperit Speed-Life 3-asa kuzinnal ellentétben a nedves úton már nem remekelt annyira, a fogyasztás terén viszont pont jobb volt nála. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Bridgestone Turanza T005-ét helyezték, előnyeiként a vizes körülmények közti jó szereplését, a szárazon produkált kiváló, azaz rövid fékútját, valamint az alacsony gördülési ellenállását említették.
A „jó” minősítésről épp lemaradó Goodyear EfficientGrip Performance 2 szintén jól teljesített nedves úton, de szárazon már nem szerepelt olyan jól, ugyanakkor nagy erénye a jó kopásállóság.
A koreai Kumho Ecsta HS51 elismerést vívott ki az igen erős vizes teljesítményével, szinte csak teljesen elárasztott úton úszott fel (aquaplaning), kiváló gördülési ellenállásával pedig a fogyasztás tekintetében a BF Goodrich Advantage-dzsel holtversenyben a legjobb lett, száraz aszfalton viszont nem volt valami precízen irányítható.
A török Petlas Imperium PT515 a száraz úton sem tapadt jól, a vizes aszfalton sem volt jól kezelhető, az Apollo Alnac 4G-nél a nedves körülmények között voltak elégedetlenek a teljesítménnyel a tesztelők, ahogy Hankook Ventus Prime 3 K125-ösre is ez volt a panasz, ám kiemelték, hogy a száradó útfelületen remekelt.
A Fulda EcoControl HP 2 ugyancsak a vizes teljesítménye miatt nem került előrébb, pedig a kopás és a fogyasztás tekintetében jól sikerült abroncs, ahogy a már említett BF Goodrich Advantage is.
Pont a gazdaságosság szempontjából találták csalódást keltőnek az amúgy szárazon és vizes úton is egész jó Maxxis Premitra 5-öst, a Nokian Wetproofot és a Pirelli Cinturato P7 C2-est, a magas kopás miatt a viszonylag keveset vezetők számára jelenthetnek jó választást.
Beszédes, hogy a Nokian 24 800 kilométer után kopik el, míg a Goodyear Efficient Grip Performance 2 több mint kétszer ennyit, 55 300 kilométert bír azonos körülmények és használat mellett. (A kopásállóságot egy 15 ezer km-s, valós, vezető- és gumicserés konvojteszt, valamint annak 5000 km-es tesztpados szimulációja során mért adatokból extrapolálják. Az elkopás az 1,6 mm-es profilmélység elérését jelenti.)
A teszt egyetlen újrafutózottt résztvevője, a King Meiler Sport 1 ugyan gazdaságos és ökotudatos irányt képvisel, de a teljesítmény, a vezetésbiztonság tekintetében egyértelműen a leggyengébb, ezért az „elégséges” minősítés.
Pár méteren is életek múlhatnak
Az Auto Bild még nem publikálta teljes 2021-es nyárigumi-tesztjét, de érdekes és hasznos adalék lehet az online már lehozott, az 205/55 R 16 Y-os abroncsok fékteljesítményét illető táblázata, melyben a száraz és vizes aszfalton – 100 és 80 km/óráról történő lassításnál – mért féktávok összesítése alapján rendezték sorba a gumikat – értelemszerűen az alacsonyabb szám jelenti a magasabb helyezést.
1. Hankook Ventus Prime 3 |
Száraz út: 34,1 m Vizes út: 29,6 m Összesen: 63,7 m |
2. Pirelli Cinturato P7 |
Száraz út: 34,5 m Vizes út: 29,7 m Összesen: 64,2 m |
3. Kumho Ecsta HS51 |
Száraz út: 34,8 m Vizes út: 30,4 m Összesen: 65,2 m |
4. Continental PremiumContact 6 |
Száraz út: 36,5 m Vizes út: 29,6 m Összesen: 66,1 m |
5. Michelin Primacy 4 |
Száraz út: 35,8 m Vizes út: 30,4 m Összesen: 66,2 m |
6. Nokian Wetproof |
Száraz út: 35,1 m Vizes út: 31,7 m Összesen: 66,8 m |
7. Bridgestone Turanza T005 |
Száraz út: 35,4 m Vizes út: 31,6 m Összesen: 67,0 m |
8. Falken Ziex ZE 310 |
Száraz út: 35,8 m Vizes út: 31,4 m Összesen: 67,2 m |
9. Maxxis Premitra 5 HP5 |
Száraz út: 35,0 m Vizes út: 32,2 m Összesen: 67,2 m |
10. Firestone Roadhawk |
Száraz út: 35,7 m Vizes út: 31,6 m Összesen: 67,3 m |
11. Dunlop Sport BluResponse |
Száraz út: 35,4 m Vizes út: 32,2 m Összesen: 67,6 m |
12. Semperit Speed-Life 3 |
Száraz út: 37,7 m Vizes út: 30,0 m Összesen: 67,7 m |
13. Goodyear EfficientGrip Performance 2 |
Száraz út: 36,1 m Vizes út: 31,7 m Összesen: 67,8 m |
14. Glue Dynaxer HP4 |
Száraz út: 36,2 m Vizes út: 31,6 m Összesen: 67,8 m |
15. Nexen N’blue HD Plus |
Száraz út: 35,8 m Vizes út: 32,1 m Összesen: 67,9 m |
16. Debica Presto HP 2 |
Száraz út: 36,3 m Vizes út: 31,9 m Összesen: 68,2 m |
17. Toyo Proxes Comfort |
Száraz út: 35,2 m Vizes út: 33,2 m Összesen: 68,4 m |
18. BF Goodrich Advantage |
Száraz út: 36,7 m Vizes út: 31,9 m Összesen: 68,6 m |
19. Uniroyal RainSport 5 |
Száraz út: 37,4 m Vizes út: 32,0 m Összesen: 69,4 m |
20. Fulda EcoControl HP2 |
Száraz út: 36,0 m Vizes út: 33,8 m Összesen: 69,8 m |
225/50 R17
Az ADAC által ebben a méretben tesztelt 17 gumi között szintén nem akadt „nagyon jó” minősítésű, „jó”-nak négyet értékeltek, további 12 „megfelelő” lett, míg egy szégyenszemre „elégtelent” kapott.
Az eredmények alapján az ADAC négy abroncsot tart különösen ajánlottnak, elsőként a Falken Azenis FK510-eséet, amely nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott mind a száraz, mind a nedves úton, bár a fogyasztás tekintetében azért volt nála jobb.
A másik méretkategóriában győztes Continental PremiumContact 6 itt is kiválóan szerepelt, száraz úton „bőven volt benne tartalék”, a vizes aszfalton pedig precíz irányítást biztosított.
A Kumho Ecsta PS71 példásan bírja az aquaplaninget, de minden tekintetben jó a vizes úton, a szárazon nyújtott teljesítményével viszont épp csak befért az élmezőnybe, a három másik „jó” minősítésű gumihoz képest pontatlanabbul lehet vele vezetni, de a rövid féktávjai „megmentették” a lejjebb sorolástól.
Az első négyes utolsó tagjára, a Bridgestone Turanza T005-ösre pont az ellenkezője volt igaz: száraz körülmények közt volt kiemelkedő a kezelhetősége és a lassítási teljesítménye, hátránya viszont a kicsit erőteljesebb kopás.
Az ADAC-nál külön kiemelték, hogy a német piacon ár-érték arányban egyértelműen a Kumho a legjobb választás a kvartettből.
A Michelin Primacy 4 a tesztelt abroncsok közül a legdrágább volt, ám éppen a tartósság, kopásállóság terén volt nagyon erős, így akár az is gazdaságos választás lehet. Szárazon kiváló fékteljesítményt nyújtott, vizes úton viszont hajlamos volt felúszni.
A Dunlop Sport Maxx RT2 és a Nexen N Fera Sport is hasonló problémákkal küszködött nedves körülmények között, de száraz úton nagyon is jól kezelhető abroncsoknak bizonyultak.
Az alkatrész-kereskedő TECAR által bérgyártásban készíttetett, saját hálózatában, valamint bizonyos autókereskedőknél terített gumijai a német piacon gazdaságos választásnak számítanak, de hazánkban már ritka és nem is olcsó Esa + Tecar pedig a Spirit Pro nem rossz abroncs, az értékelésben az előző kettő közé került a jobb nedves, de rosszabb száraz utas szereplésével.
Az immár egy évtizede a Forma-1 kizárólagos szállítójaként szereplő Pirelli presztízséhez méltatlan eredményt ért el a Cinturato P7. A frissített modell ugyan az élmezőnybe való száraz aszfaltos teljesítményt nyújtott, de az irányítás és a lassítás tekintetében is gyenge vizes szereplés alaposan lehúzta a végső értékelésben.
A mezőny második felébe a nagy brandek másod-/budget márkáinak képviselői kerültek. A Barum, a Semperit és a Viking a Continentalhoz, Sava a Goodyearhez, a Laufenn a Hankookhoz, míg a Kleber a Michelinhez tartozik. A szárazon pontokat veszítő Semperit kivételével mindannyiukra a gyengébb vizes aszfaltos, de összességében kielégítő teljesítmény volt jellemző.
A többiektől nem is egy, hanem két fokkal lemaradó Firestone Roadhawk száraz úton még tűrhetően viselkedett, de a nedves tesztpályán már komoly gépészkedésre volt szükség a vele szerelt autóval, néha pedig teljesen eltűnt a tapadás. A vizes körülmények közötti teljesítmény súlyozása miatt ez bukást ért, az ADAC elégtelent adott az amúgy a japán Bridgestone alá tartozó amerikai márka termékének. A gumi az ÖAMTC-nél szintén egycsillagos, „nem ajánlott” minősítést kapott.
Nézd meg videón, hogyan zajlott az abroncsteszt:
Mikor cseréljek gumit?
A köztudatba a 7 Celsius-fokos átlag-hőmérsékleti érték épült be, mint az abroncsere időpontja, de a langyos tavasz beköszöntéig mindenképp át kell állni. A melegedő aszfalton a keményebb keverékű nyári gumiabroncsok jobban tapadnak a téli és a négy évszakos gumiknál, hamarabb megáll velük az autó, több a tartalék a kanyarban, és a motor erejét is jobban talajra viszik, bár utóbbi a 70-100 lóerős átlagautóknál nem különösebben lényeges.
Hangsúlyosan nem ajánljuk, de: aki fent hagyná a kopott téli gumit, hogy nyáron „kivégezze”, számítson rá, hogy autója tompán lassul, kenődve fordul majd a nyári forróságban morzsolódó gumiabroncsokkal. Csakis az spóroljon így, aki végig tudatában lesz annak, hogy lerontotta autóját, a követési távolságban, kanyarsebességben hagyjon nagy tartalékot, és bízzék abban, hogy szerencséje lesz, és egyszer sem kell majd nagyot fékezni a nyári csúcsban! Persze inkább nyáron is a téli gumin próbálkozzon, aki ennyire merész, mint fordítva, a hideg szezonban kockáztasson a nyári tükörradiállal.
Olcsót vagy drágábbat?
Szörényi András kollégánk pár évvel ezelőtti anyagában így érvelt a gumikon való spórolás ellen:
„Hadd adjak egy tanácsot, amit temérdek új és használt autó vezetéséből, illetve a saját autóinkra vett olcsó és neves gumikból leszűrtem. A legkiválóbb abroncsok nem kerülnek annyival többe a közepeseknél, amennyivel többet nyújtanak, ahogy a nevesincs gumik sem olcsóbbak annyival az átlagosaknál, hogy megérje a havi 500 forintnyi árkülönbségért éveken át rosszabb gumival járni. Amikor a kocsi csúszik át a szembejövő sávba vagy nem lassul eléggé, az ezerszeresét is kifizetnénk a megspórolt pénznek, hogy szeretteink ne a vörös féklámpát és a Schmitz-Cargobull feliratot lássák életükben utoljára – de akkor már késő lesz.”