E heti szakértői összeállításunkban a használt autóké a főszerep, de jogi tanácsadóink is megválaszoltak egy érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!

Olvasónk kérdez:

Kedves Tibor!

Szeretett, de sajnos már kiérdemesült Opel Astra F autóm lecserélésre vár. Elsősorban a Škoda Octavia 2015 évjárattól kiadott változatai érdekelnének. Mivel gyakran használom az autót viszonylag rövidebb távokon, elsősorban a benzines változatok jöhetnek szóba. Ezekről – ahogy egy korábbi cikkében fogalmazott meg hasonló gondolatokat – olvastam, hallottam hideget-meleget is.

Szeretném véleményét kérni, hogy a benzines motorok közül melyiket ajánlaná elsősorban, illetve mire lehet számítani tartósság, megbízhatóság téren? Nem vagyok sportos vezető, tehát a motorteljesítmény nem nyomatékosító tényező.

Vannak-e esetleg ezeknek a sorozatú autóknak jellegzetes hibái, amire célszerű lenne figyelni? Válaszát előre is köszönöm!

Gábor

1. Škoda Octavia, 1134. Toronymagasan vezet az Octavia harmadik generációja, több talált (céges) gazdára belőle, mint a ranglista második és harmadik helyezettjéből. Jól megy belőle mind a kombi, mind az ötajtós

Szakértőnk válaszol

Kedves Gábor!

A Skoda Octavia 1,4 TSI motorja 2013-tól szíjas vezérlést kapott, ami a vezérműlánc-problémát kiküszöbölte. Ezzel a motor jóval megbízhatóbb lett. A szívószelep-kokszosodás és az üzemanyag-szivattyú benzinszivárgása azonban még ezután is problémákat okozhat. Ezzel együtt azt gondolom, hogy a Skoda Octavia 1,4 TSI 2014-től jó választás lehet az ön számára.

Üdvözlettel,

Varga Tibor – autovizsgalat.hu

Hiteles szakértői segítség kell autóvásárláshoz? Varga Tibor, az autovizsgalat.hu alapítója segít, kérdezhetsz tőle, erre a linkre kattintva!

Olvasónk kérdez:

Tisztelt Varga Tibor Úr!

Idős ember vagyok, vidéken élek. Szeretnénk tavasszal vásárolni egy kényelmesebb autót. A jelenlegi Astra kombit megtartom, az még bírja a szőlőhegyet, a feleségem Suzuki Swiftjét eladnánk, és olyan autóra vágyom, amibe nem leülni, hanem beülni kell. Nem vagyok szakértő, ezért fordulok Önhöz. 4 járatos típust néztem ki, Dacia Daster, Suzuki Vitara, SX4 Cross, és Kia Sportage. Mi a véleménye, milyen árban nézhetek olyat, ami engem még kiszolgál. Kicsi a fenntartási és üzemelési költség. Sajnos újra nem telik, így marad a használt, de keveset futott, néhány éves kocsi. Válaszát köszönettel veszem.

Tisztelettel,

Károly

2, Dacia Duster Cool 1,6 16V 84 kW/114 LE 4x4 3 810 000A Dacia újkori történetének legkerekebb darabja, a világ számos szegletében igazi sikerautó a Duster. Magánszemélyek és cégek, őzre vadászók és harcsázó horgászók egyaránt használják, a hazai újautó-piacon is talán a legjobb ár/érték arányú összkerekes autó. Érezhetően nagyobb, erősebb és olcsóbb például a Jimnynél. Alapból fornthajtásos, de ha kell, többtárcsás kuplung zárja a hátsó hajtást – automatikusan, vagy a vezető is megteheti, ha szükségét látja. A hasmagassága nincs az égben, de közepes erősségű terepen simán elmegy.

Szakértőnk válaszol

Kedves Károly!

Az, hogy egy adott autó meddig marad üzemképes és jó állapotú, mindössze két tényezőtől függ: A megvásárolt alany jelenlegi állapota, illetve a későbbi szervizelés, javítások minősége, gyakorisága.

Az ön által felsorolt autók bármelyike alkalmas lehet a célnak, de talán a Dustert tenném az utolsó helyre. 2-3 millió forinttól már lehet találni városi terepjárót jó állapotban magas üléspozícióval. Én esetleg még betenném a keresési listába a Toyota RAV 4-et. Az alacsony futásteljesítménynek nagyrészt nincs köze a kocsi állapotához. Egyrészt rengeteg autónak tekerik vissza az óráját, másrészt egy kevés, valós kilométeres autót általában városban használtak, nyúzták hideg motorral, minden gödröt megtalálva, rengetegszer megállva és elindulva…

Bármelyik típust választja, javaslom, vásárlás előtt nézesse át szakemberrel, így valóban jó állapotú autót vásárolhat.

Üdvözlettel,

Varga Tibor – autovizsgalat.hu

Hiteles szakértői segítség kell autóvásárláshoz? A kérdéseket ezen a linken várjuk.

Olvasónk kérdez:

Kedves Tibor!

Autóvásárlás előtt állók. 1,7 millió a határ és plusz 300 ezer Ft van félretéve a vásárlás utáni szervizre. Napi 30 km-t autózok munkahely és lakás között. Mindenképpen benzinesben gondolkodok. Kiszemeltek: Honda Civic 7.generációs. Toyota Corolla 9. generációs. Toyota Auris 1.generációs. Ford Mondeo 3. generációs

23 éves vagyok, és a legfontosabb szempont, hogy A-ból B-be megbízhatóan eljussak. Mire érdemes figyelni ezeknél a típusoknál? Esetleg tudna ajánlani más típust?

Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm!

Dávid

Meg lehet-e büntetni, ha valaki lassabban hajt? 5

Szakértőnk válaszol

Kedves Dávid!

A japán autók két mumusa tizenévesen a rozsdásodás és a magas olajfogyasztás. Amennyiben talál egy Hondát, Toyotát, Mazdát tizenévesen, ami nincs szétrohadva, nem törte harmonikára a bolgár kamion és olajat is cseréltek benne, ezáltal nem fogyasztja jelentősen az olajat, nyert ügye van. A Nissanok kevésbé rohadnak, viszont dögunalmasak (kivéve a Skyline :)), nem 23 évesnek való vidék…

Ford Mondeo Mk.3-ból ennyi pénzért űrhajót is találhat. 1,7 millióért akár egész jó Mk.4 is a hálóján akadhat. A Ford benzines motoroknál is jellemző a magas olajfogyasztás. Amennyiben nem volt törve, rohadni csak a padlólemez hátsó, csomagtartó alatti része szokott jelentősen és a hátsó lengőkarok.

Ha csak a helyváltoztatás biztonsága a fontos és nem cél némi élet az autóban, akkor Kia-Hyundai-vonalon is lehet nézelődni, vagy esetleg Ford Focus II, Opel Astra H is szóba jöhet.

Üdvözlettel,
Varga Tibor – autovizsgalat.hu

Kérdezz Varga Tibortól használt autókról erre a linkre kattintva!

Olvasónk kérdez:

Kedves Szakértő Úr!

Én szabálykövető sofőrként, sokkal többször találkozok a kelleténél lassabban haladó autókkal, mint fordítva. Ez véleményem szerint ugyanolyan vagy még veszélyesebb, mivel az országúti konvojok kialakulása sokszor vezet elkapkodott előzéshez, illetve sokszor a lassúság oka a vezető vagy a gépjármű alkalmatlansága…

Szakértőnk válaszol:

Tisztelt Levélíró!

Önnek bizonyára igaza van abban, hogy az indokolatlanul lassan közlekedő jármű is balesetveszélyes helyzetet okozhat a közúton. Sok oka – azon kívül, amit Ön is említett – lehet azonban annak, hogy egy jármű lassabban halad a megengedett és az átlagos tempónál. Amennyiben ez nem ütközik a KRESZ előírásaiba (pl. kötelező minimális sebesség), ez jogszerű magatartás. Semmilyen közvetlen jogi felelősség nem terheli az ilyen jármű vezetőjét azért, hogy türelmetlenségből más autósok milyen szabálytalan vagy veszélyes manővert hajtanak végre.

A legtöbb szabályszegésért 10-50 000,- Ft közötti szabálysértési vagy közigazgatási bírságot állapít meg jogszabály, ennél nagyobb összeget a kirívó jogsértéseknél kell megfizetnie a szabálytalankodónak (vagy az üzembentartónak). Az is igaz, hogy a hazai jövedelmi és kereseti viszonyok mellett a bírságok valószínűleg megterhelőbbnek számítanak a legtöbb autós számára, mint más EU-tagállamokban.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz – www.das.hu

Eltévedtél a jogi útvesztőkben, vitatod a kiszabott bírságot? A D.A.S. JogSzerviz gyors tanácsadással segít tisztábban látni a helyzetet.