A gyűjtői (veterán) autók piacán hatalmas összegek mozognak minden egyes évben – a járvány ellenére –, így volt ez tavaly is. 2020 egészen érdekes fordulatot hozott, ugyanis az általában mindent vivő Ferrari csak statisztált a Bugattinak, ami a nyilvános autós árveréseket illeti: a maranellói gyártó egyetlen modellje fért be a tavalyi aukciós top10-be, miközben a patinás francia márka öt antik darabbal tarolt.
Íme a tavalyi év 10 legdrágábban elárverezett autója!
10. 1968 Ford Mustang GT – 3 740 000 dollár
Ütött-kopott, sokadik gazdás Ford, mégis pár hónapig minden idők legdrágábban eladott Mustangja volt. Hogy miért? Mert ez az az autó, amelyet a jó értelemben vett macsóság szobra, Steve McQueen hajtott a Bullitt című filmben.
Az autót a forgatás után a Warner Bros egyik alkalmazottja vette meg, majd egy New Jersey-i rendőrnek adta tovább, aki 1974-ig hajtotta azt, akkor 6000 dollárért cserélt gazdát a Mustang. Az akkori vásárló felesége is jó pár évig „szaladgálós” kocsinak használta a filmes négykerekűt, hiába szerette volna megvenni maga az autóbolond McQueen is. Végül 104 ezer km után adta meg magát a sebességváltó az autóban. Később úgy döntöttek, felújítják a járgányt, de 2018-ra csak járóképessé tették, a fényezés kopott, a bőrülések repedezettek maradtak.
Úgy tűnik, ez csak jót tett neki, ugyanis tavaly januárban – mai árfolyamon – 1,154 milliárd forintnak megfelelő összegért vitték el egy floridai Mecum-aukción.
9. 1965 Shelby GTR350R – 3 850 000 dollár
A Bullitt-Mustang nem sokáig maradt a típus rekordtartója, ugyanis júliusban, szintén a Mecum által szervezett, indianapolisi aukción egy 1965-ös darab megelőzte. A 3,85 millió dollárt (1,188 milliárd Ft) elérő Shelby GTR350R sikere persze érhető, ez volt ugyanis az első versenygyőztes, egyben legtöbb futamot nyerő Mustang.
8. 1955 Aston Martin DB3S/102 – 4 004 630 dollár
A Gooding londoni árverésén ért el bő 4 millió dolláros (1,235 milliárd Ft) árat az a 65 éves Aston Martin, amelyet az ausztrál Kangaroo Stable-csapat számára építettek annak idején.
A 102-es sorszámú autó számos futamon indult, 1957-ben új ausztrál sebességrekordot is beállított, de 1960-ban összetörték Bathurstben. Az 1970-es években építették újjá, azóta is veteránfutamok rendszeres szereplője. Értékét ritkasága is indokolja: az Aston Martin ugyanis összesen 20 darab DB3-as versenyautót épített rendelésre, ezek egyike volt ez a példány.
7. 1971 Lamborghini Miura P400 SV Speciale – 4 257 000 dollár
1966-tól 1972-ig összesen 764 példány készült a Marcello Gandini által tervezett Lamborghini Miurából. A 385 lóerős, 290 km/órás végsebességre képes, V12-es keresztmotoros szupersportkocsi késői, 150 darabos szériájának tagja a Gooding londoni árverésén kis híján megduplázta a típus addigi árrekordját, az aranymetál darabért valaki 1,315 milliárd forintnak megfelelő összeget fizetett.
6. 2001 Ferrari 550 GT1 Prodrive – 4 290 000 dollár
A 2020-as lista legfiatalabb tagja, egyben egyetlen Ferrarija az a 2001-es versenyautó, amelynek nem is a 49 indulásból elért 29 dobogós helyezése, 14 futamgyőzelme, 2004-es FIA GT-bajnoki címe, hanem ritkasága adta az igazi értékét: az 550 GT1-ből ugyanis mindössze 12 darabot építettek a Prodrive-nál.
Az RM Sotheby’s tavaly augusztusi aukcióján 1,325 milliárd Ft-nak megfelelő összeget adtak a ma is versenykész Ferrariért, amivel ez lett minden idők legdrágább kizárólag online árverésen eladott autója.
Én is licitálhatok?
Az ember azt gondolná, hogy az ilyen árveréseken csak valami elitklub tagjai vehetnek részt, de ez nem így van.
Persze nem árt a hozzáértés, az igen vastag pénztárca pedig elengedhetetlen, ha valamit el is szeretnénk vinni, de a Bonhamsnél például az aukción való részvételhez, pontosabban a regisztrációhoz mindössze egy fényképes személyazonosságot igazoló okmányra (útlevél, vezetői engedély), a lakhely igazolására a címre szóló bankszámlakivonat vagy rezsiszámla, valamint a bankkártyaadatok szükségesek.
Ha megvan a regisztráció, a helyszínen személyesen, megbízotton keresztül, telefonon vagy online is lehet licitálni. Ha mi ajánlottuk a legtöbbet az összeghez hozzácsapnak egy 12,5%-os jutalékot, valamint a 20%-os forgalmi adót – 3000 fontig akár készpénzben is lehet fizetni a helyszínen. A kalapácsütés után rögtön a mi felelősségünk a megnyert tétel (autó), a szállítás, a biztosítás már ránk tartozik, de természetesen az aukciósház állandó partnerei örömmel segítenek ezekben.
5. 1932 Bugatti Type 55 Super Sport – 5 070 000 dollár
Az 1932-es Le Mans-i 24 órás versenyre épített, azon Louis Chiron és Guy Bouriat-Quintart gróf által vezetett, majd a versenykarrier befejeztével Giuseppe Figoni párizsi műhelyében átépített Bugatti a típus fennmaradt 29 példányának egyike, az ilyen szintű ritkaságot pedig meg kell fizetni: 2020 februárjában 1,565 millió forintnak megfelelő összegnél csattant a kalapács a Bonhams párizsi aukcióján.
4. 1928 Bugatti Type 35C Grand Prix – 5 233 550 dollár
A lista legidősebb darabja ez az 1928-as verseny-Bugatti, amely első ízben az 1928-as Targa Florión állt rajthoz, majd számos európai grand prix-n indult. A gyári versenyautó 1932-ben került magánkézbe, a tavalyi aukcióig mindössze négy tulajdonosa volt.
A kora és múltja mellett eredeti, ütött-kopott állapota teszi igazán különlegessé ezt a darabot, melyért a Gooding londoni árverésén 1,615 milliárd forintnak megfelelő összeget adtak, ezzel a típus új rekordere is lett.
3. 1932 Bugatti Type 55 Super Sport – 7 100 000 dollár
Több mint kétmillió dollárt vert fentebb említett testvérére az a Type 55-ös Bugatti, melyet új korában az akkor 22 éves Victor Rotschild hajtott. A gyári roadsterkasztni összesen 14 példányra került, melyből 11 maradt fenn, ezek egyike ez a darab. 1985-ben ez volt Nagy-Britannia addigi legdrágábban eladott autója 400 ezer fontos árával. A később az USA-ban felújított Type 55-ös Pebble Beach-i első díjjal is büszkélkedhet. Forintban 2,192 milliárdot ért új gazdájának 2020 márciusában.
2. 1937 Bugatti Type 57S Atalante – 10 447 150 dollár
Annak idején mindössze 17 darab készült a Type 57-es továbbfejlesztett, lenyűgözően elegáns Atalante-kasztnis változatából a Bugattinál, a tavaly kalapács alá került példány első tulajdonosa a kor ünnepelt angol autóversenyzője, Earl Howe volt. A négysebességes manuális váltóval és 3,25 literes, nyolchengeres motorral szerelt a modell 220 lóerős csúcsteljesítményre képes.
A végig követhetően dokumentált életű autóért 3,225 milliárd Ft-nak megfelelő összegért fizettek a Gooding szeptemberi aukcióján.
1. 1934 Bugatti Type 59 Sports – 12 681 550 dollár
Ugyancsak a Goodingnál kelt el a 2020-as év rekordere. Ez a Bugatti különösen illusztris múlttal rendelkezik: a gyári csapat gépeként rögtön megnyerte a Belga Nagydíjat, Monacóban pedig 3. lett, de számos más grand prix-n is indult, olyanokkal a volánnál, mint Robert Benoist, Louis Chiron René Dreyfus, Piero Taruffi, Achille Varzi és Jean-Pierre Wimille.
Ha ez nem lenne elég, 1937-ben III. Lipót belga király vásárolta meg az autót, amely tavaly ősszel eredeti állapotában került kalapács alá: a licit 3,912 milliárd forintnak megfelelő összegnél állt meg.
Nem volt erős év
Bár így is hihetetlen összegekről van szó, 2020 nem volt a legerősebb év az autós árverések tekintetében, 2019-ben például egy 1994-es McLaren F1 és egy 1939-es Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta is 19 millió dollár felett ment el, de még a tavalyelőtti top10 utolsó helyezettje egy 2002-es Forma-1-es Ferrari is 6,64 milliót hozott, ami tavaly már a 4. helyre lett volna elég.
Ha minden idők legdrágábban elárverezett autóit nézzük, a 2020-as felhozatal teteje is kevés, a Bugatti Type 59 Sports, 12,7 millió dolláros árával a top 20-ba sem fér be (a 20. egy 2015-ben 14,3 millió dollárért eladott Aston Martin DB4GT Zagato).
Top 10 – minden idők legmagasabb áron elárverezett autói
Típus | Ár (millió dollár) | Eladás éve |
1. 1962 Ferrari 250 GTO | 48,4 | 2018 |
2. 1962 Ferrari 250 GTO | 38,1 | 2014 |
3. 1957 Ferrari 335 Sport Scaglietti | 35,7 | 2016 |
4. 1954 Mercedes-Benz W196 | 29,6 | 2013 |
5. 1956 Ferrari 290 MM | 28,1 | 2015 |
6. 1967 Ferrari 275 GTB/4 NART Spider | 27,5 | 2013 |
7. 1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale by Scaglietti | 26,4 | 2014 |
8. 1956 Aston Martin DBR1 | 22,6 | 2017 |
9. Ferrari 290 MM | 22,0 | 2018 |
10. Duesenberg SSJ | 22,0 | 2018 |