Még tavaly év vége felé szúrta ki egyik kollégánk, hogy egy budaörsi telephelyen katonás sorba rendezve temérdek új Škoda Kodiaq rendőrautó parkol, amelyek már túl voltak a matricázáson, de fényhidat még nem szereltek fel rájuk. Mi pedig megkérdeztük a rendőrséget, mi lesz a sorsa ennek a nagy rakás autónak. A válaszban az állt, hogy a 45 darab Škodát az „Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a 2020. évi jóváhagyott költségvetése terhére (…) nyílt közbeszerzési eljárásai eredményeként megkötött keretmegállapodásai terhére” szerezték be, több más – VW T6-os Transporter, illetve Multivan – járművel együtt.
Hol használják őket?
„Az ORFK által beszerzett gépjárművek a rendőrség valamennyi területi szerve – a budapesti és megyei rendőr-főkapitányságok, Repülőtéri Rendőr Igazgatóság, Nemzetközi Oktatási Központ, továbbá a rendvédelmi technikumok – részére kerülnek kiadásra” – válaszolták kérdésünkre. A 45 darab Škoda nagy része fehér, de ezek között megbújt két ezüstszínű is, ezek a Készenléti Rendőrségnél szolgálnak majd, mi viszont egy klasszikus fehéret néztünk meg közelebbről, bár a szerkesztőségtől elég messzire, egész Szegedig kellett érte elautózni. De megérte az utazás, mert ha már ott jártunk, kipróbáltuk a szintén mostanában érkezett, határvédelmi feladatokra használt Toyota Land Cruisereket is, de erről majd később, most jöjjön inkább a Škoda 4×4-es bálnája.
Hogyan készül a rendőrautó?
Talán nem annyira meglepő, de a rendőrautók nem készen, fényhíddal gurulnak le a kvasinyi Škoda üzem futószalagjáról, hanem miután a pályázati kiírásnak megfelelő, kiválasztott autótípusok megérkeznek Magyarországra, akkor teszik őket alkalmassá rendőrségi használatra.
A közrendvédelmi feladatok elvégzésére szánt darabokat felmatricázzák, beszerelik a kommunikációs eszközöket, és felszerelik rájuk a Hella RTK-7-es fényhidat is. Ekkor kapnak extra erős plusz üléshuzatot is, amik a gyárinál sokkal ellenállóbbak a fokozott és speciális igénybevétellel szemben, az első ülések mellé az ajtókárpitra gumibottartót szerelnek, és szintén az első ülésekhez, de a lábtérbe kerülnek a járőrlámpák. Utóbbiak LED-esek, és ha a saját tartójukban vannak, akkor folyamatosan töltődnek is, hogy bármikor használhatók legyenek. A fényhíd mellett az első szélvédő tövében is található egy villogó, és hátra, a felnyitott csomagtartó mellett jól látható helyre is jutott kiegészítő kék fény.
A csomagtartóba is került néhány extra felszerelés, előírás például a speciális tároló megléte is, amiben a lövedékálló mellényeket szállítják. Ezeket tilos egymásra pakolva, vagy csak úgy lazán a csomagtartóba dobva szállítani, ezért építettek emeletes polcrendszert a csomagtartóba, ahol megfelelő körülmények között szállíthatók ezek az eszközök. Ezen felül az első lábtérben elhelyezett lámpákhoz használható színes applikátorok is itt találhatók, ezek forgalomirányításhoz szükségesek, az adott szituációtól függően kell a fehér, sárga, vagy piros műanyag kúpot a lámpára pattintani.
Bár nem az autóban, hanem a tetején található a már említett Hella fényhíd, amely az előírt kék-piros villogó fény mellett két oldalra világító keresőfényekkel is rendelkezik, és a középső részen rövidebb üzeneteket – pl. helyszínelés, baleset, torlódás – is meg lehet jeleníteni. Ezeket előre feltöltött sablonokból lehet kiválasztani menüből, a helyszínen megfogalmazott üzenetek kijelzése nem lehetséges. Ottjártunkkor még feltöltés alatt álltak a magyar szövegek, amíg ezt el nem végzik, csak az előre letöltött német nyelvű szövegeket jelzi ki az eszköz.
Ezeken felül még 12 voltos csatlakozókat szoktak beépíteni a rendőrautókba, de a Škoda Kodiaq alapból is rengeteg szivargyújtó-csatlakozóval rendelkezik, így itt erre nem volt szükség.
Állófűtés, klíma
Nem luxus, hanem racionális vágy volt, hogy az újonnan érkező járművekben legyen állófűtés. Télen, amikor csak a fűtés miatt járna az autó kétliteres, 150 lóerős dízelmotorja, akkor takarékosabb és olcsóbb is az állófűtéssel temperálni a kabint. Amellett, hogy kevesebb gázolaj fogy, a dízelmotor élettartamának is jót tesz, ha nem kell alapjáraton ketyegnie hosszú órákon keresztül.
Az autók itt amúgy is teljesen más igénybevételnek vannak kitéve, mint egy átlagos felhasználónál, a naponta több, különböző stílusban vezető sofőr mellett a szállított teher is nagyobb – legalább ketten és teljes felszereléssel közlekednek az autókkal –, illetve az olyan, élettartamot növelő üzemeltetési finomságok sem igazán alkalmazhatók, mint amit az átlagember bármikor megtehet. Hiába jelez a műszerfal, hogy a részecskeszűrő kiégetéséhez szükség volna egy tempósabb autópályás menetre, erre szolgálatban nincs lehetőség, csak a meghatározott feladatra és helyszínen használható az autó.
Az új Kodiaq flotta használhatóságával kapcsolatban egyelőre még nincs sok tapasztalat, csak az elképesztő helykínálatnak örülnek, akik használják. Állítólag az utolsó nagyobb, 2017-es beszerzésnél érkezett Octaviák hoztak akkora minőségi változást az autóparkban, mint most a Kodiaqok.
Korábban a rendőr Octaviák is remekül beváltak, ha legalább azt a szintet hozzák majd a most érkezett Škodák is, akkor nem lesz gond ezekkel az autókkal sem. Márpedig valószínűleg hozzák a 150 lóerős, 4×4-es autók, amelyekhez két garnitúra – téli és nyári – gumi is tartozik. Korábban 4×4-es Škoda Yetik teljesítettek itt szolgálatot – de vannak Vitarák is szép számmal -, amik nem ritkán durva terepen is helytálltak, amikor a mostani, kiépített határvédelmi felvonulóutaknak még híre-hamva sem volt.
Ugyan a Škoda Kodiaq flotta darabjai 4×4-es hajtásúak, és különféle terepen hasznos program is segít megmenekülni az elakadástól, ezek az autók mégsem a dágványban, felázott szántásban teljesítenek majd szolgálatot. Az igazi, mostoha terepre valami teljesen mást, sokkal profibb eszközt használ a 2008 óta határvédelmi feladatokat is ellátó rendőrség, de azt majd legközelebb mutatjuk be.
Köszönjük a Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányság szakmai segítségét.
Ha pedig további rendőrautókra vágysz, akkor van még számodra olvasnivalónk: