Amikor én a Használtautón töltöm az időt, valahogy C219-es CLS-ek, Lancia Thesisek, 940/S90-es Volvók, E32-es BMW-k és Renault Vel Satisok között reppennek el az órák. De a Vezessnél vannak nálam felelősebb és józanabb pajtások, akik képesek ráakadni erre az autóra itt.

Ha bekattintod az elektromos hajtást, de semmi mással nem szűkíted a találatokat, akkor a cikk írásakor 1531 autót listáz a kereső. Ebből az autótömegből a maga 2,9 millió forintos alapárával tudomásunk szerint a ZhiDou D1 a legolcsóbb új elektromos autó. A kínai ZhiDou (e: zidu) elektromos autóinak megismerésére és kipróbálására Révkomáromban, a határváros szlovákiai oldalán van lehetőség.

Lotus, Polestar, Volvo, ZhiDou

Háttérként annyit, hogy a gyártó a Geely konszernhez tartozik, mint a London-taxik utódát jegyző LEVC, a Lotus vagy a Volvo és a Polestar. A ZhiDou európai központja Olaszországban van, a német és az osztrák piacon is régebb óta elérhetők a cég kisautói.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 1

Szlovákiában három éve van jelen a márka, ahol több más cég is értékesíti ezeket a kínai villanyautókat. A magyar vevőknek a révkomáromi márkakereskedéshez adekvát fordulni. Révkomárom (Komarno) kétnyelvű város, ahol anyanyelvünk kényelmesen használható.

Fontos tudni, hogy a ZhiDou járművei nem személyautók, hanem négykerekű motorkerékpárok vagy kvadok az európai szabályozásban. Mivel az L7e kategóriájú járművekre nem érvényesek a villanyautós vásárlási támogatások, a modellek M1-be, a normál személyautók kategóriájába sorolva is megvásárolhatók, hogy emiatt ne maradjanak ki az esetleg újra meghirdetett villanyautó-támogatásból.

Ezeknek az autóknak a COC-dokumentumaiban (Certification Of Conformity) is személyautó szerepel, de ezt a megrendeléskor kell megadni a kínai gyártónak, utólagos átsorolásra nincs lehetőség – mondja erről Magyarics Richárd, a révkomáromi márkakereskedés irodájában.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 89

A kék a D1, a bordó a D2S. A ZhiDou járművei nem személyautók, hanem négykerekű motorkerékpárok vagy kvadok. De M1 kategóriájú személyautóként is megrendelhetők, mert csak azokra jár autóvásárlási támogatás, ha épp jár

D1, D2, D2S

Vidám színekben pompázik az udvaron a raktérkészlet, van a kisautók között D1 alapverzió, D2 és fejlettebb D2S is. Végül nem az engedményekkel 3 milliós indulóárú D1-gyel, hanem  a kvázi csúcsmodellnek tekinthető D2S-sel ismerkedtem meg közelebbről, amelynek kinti ára 18 600 euró (6,9  millió Ft) körül mozog, de bevezetőáron vannak belőle 9500 eurós autók is, ami 3,5 millió Ft. A kétüléses kisautó hossza 2806, szélessége 1540, magassága 1555 mm. A tengelytávolság 1765 mm.

Papíron a 257 kilométeres gyári hatótáv jól hangzik egy olyan apró városi autótól, amilyen a D2, de mivel a ZhiDou ezt 45-50 km/órás sebességre adja meg, kevéssé releváns. „Vásárokra és bemutatókra is járunk az autóval, én a D2-essel országúton, nyugodt tempóban mentem már 180 km-t két töltés között” – tapasztalta Magyarics Richárd falvak között autózva. Akinek nagyobb hatótávra van szüksége, a D2S-t megrendelheti 18 helyett 27 kilowattórás akkumulátorral is, amivel jóval messzebbre juthat.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 90

Ismerős darabok: bicskakulcs az Audi, jeladó a VW kulcsainak mintájára

18-27 kWh-s lítiumakku, nincs gyorstöltés

Type2-es szabványú a töltőcsatlakozó, a gyári töltő kanóca négypólusú csatlakozóban végződik, amihez van adapter. Váltóáramú gyorstöltésre vagy egyenáramú villámtöltésre nincs lehetőség, Körülbelül 3 kW lehet a maximális töltési teljesítmény 230 voltról. A D2-ben a 144 voltos lítium-polimer akkumulátor 120 amperórás, kapacitása 18 kilowattóra, így 7-8 óra alatt tölt fel sima konnektorról.

Szénkefementes, állandó mágnesű és természetesen egyenáramú villanymotor van az orrban. Sebességváltó nincs, az egyfokozatú lassító áttételen át az első kerekek hajtottak. Hátul merev tengelyes a futómű, hasonló, mint a régi Ignisben. A kerekeket elöl és hátul is tárcsafékek lassítják.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 91

85 km/óra a D2S végsebessége, nem a 45 lóerős csúcsteljesítményű motoron vagy az áttételezésen múlik, valószínűleg elektronika korlátozza

Ismerős részletek

Érdekes slusszkulcs, az egyik típusé a korábbi Audik bicskakulcsát másolja, a másik jeladó a B7-es Passatéra hasonlít a megszólalásig. A tükörállítás kapcsolói Toyotákból ismerősek. Belül a D2S jóval igényesebb a cikk apropóját adó, műanyag ajtóhéjú, egyszerűbb kivitelű D1-nél. Ennek megfelelően ára is jóval magasabb.

A D2S-sel indultunk próbaútra. Két megtermett felnőttnek vállban szűk lesz az utastér, hosszirányban viszont van elég hely. A minőségérzet személyautós, nem a törpeautók tejfölöspohárból öntött belső terét idézi, az  utastér egyáltalán nem sivár. A légkondicionáló automatikus, a műbőrrel kárpitozott utastér vajszínű árnyalatban is elérhető, nemcsak sötét színekben. A 9” képátlójú középső érintőképernyőn androidos programok futnak, a navigációt az iGo szállítja.

Vezetés: bőven elég 30 kW és 90 Nm

30 kW, 45 lóerő a motor csúcsteljesítménye, amit nemcsak másodpercekig képes túlmelegedés nélkül leadni, tehát a gyorsulás nem hanyatlik némi padlógáz után. A 90 Nm-es motor pont jó a mintegy két mázsányi emberrel kipróbált autóba.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 92

Viszonylag keskeny az utastér, városi utakra megfelelő az ülések kényelme

Maga a D2 könnyű, az akkumulátorokkal együtt összesen 704 kilót nyom. Az egyenesfutás bizonytalanságát az ügyfélautókon egy futóműállítás megoldhatja, ami a raktárkészletből a színe miatt választott és próbarendszámmal kivitt autón még nem történt meg.

Elektromos autóban az akkumulátorra adott garancia talán a legfontosabb tényező. Itt 2000 feltöltési ciklusra szól a jótállás, amit ha töltésenként csak 80-100 kilométerrel szorzunk fel, akkor is 160-200 ezer kilométerről van szó.

Ha esik a hatótáv, egy akkucella cseréje nagyjából 150 000 forintnyi euróba kerül. De van ennél gazdaságosabb megoldás. Az akkumulátor cellánként javítható, így az adott cella kalibrálásával kiegyenlíthető a cellafeszültség. Az eddigi tapasztalatok alapján minimális a szórás az egyes cellák között, nem kellett egy-egy cella feszültségét a nagyfeszültségű akkumulátor többi cellájának feszültségéhez igazítani kalibrálással.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 93

18 vagy 27 kilowattórás akkuja lehet a ZhiDou D2-nek, a hatótáv a kisebbel 120-180 km

Belépés Magyarországra?

Létezik terv a főprofilként 20 éve autóipari méréstechnikával foglalkozó cégnél a ZhiDou-modellek magyarországi értékesítésére, de ez sok tényezőtől függ. Olyan partnerek jönnének szóba, ahol a meglévő márka nem zárja ki továbbiak felvételét.

A szalonokban elhelyezhető vizualizációhoz adott minden, de pár autót kiállítani előbbrevaló, mint megszórni az épületet arculati elemekkel. Vevői szemmel a legfontosabb, hogy a hatótávolságon belül elérhető legyen a szerviz. A villanyautók hatótávnyűgje miatt a cégnek mobilszervize is van. Ha az autókkal gond adódik, a helyszínre is ki tudnak szállni diagnosztizálni a hibát.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 94

Nincs négyüléses modell, árban nagyon közel lenne a nagy gyártók villanyautóihoz. A légzsák feláras, a blokkolásgátló szintén, publikus törésteszteredményről nem tudunk. Időnként vannak raktáron 3,5 milliótól elvihető D2S modellek is

Négy üléssel javulhatnának az autó piaci esélyei, amire nyilván gondolt a révkomáromi márkakereskedő is. De négyüléses még a D3-ból sem készül Kínában. Magyarics Richárd azzal indokolja a praktikusabb modell hiányát, hogy a két üléssoros verzió jóval többe kerülne, amivel árban már túl közel volna a nagy márkák városi villanyautóihoz.

Nevesebb használt vagy új ZhiDou?

Mivel az ismert autógyártók elektromos autói nagyobb bizalmat keltenek a vásárlókban, a Smart Fortwót leszámítva hátsó üléseik miatt sokkal jobban használható, sokoldalúbb autók, a ZhiDou termékeire nehéz sors várna a használt elektromos autók ellenében. Nem beszélve a Franciaországban vadonatújan 17 000 eurótól (6,3 millió Ft) kapható Dacia Springről.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 95

Nincs ráírva, de a D1 is légkondis. A D2-ben automatikus a klímaberendezés

Aki viszont mindenképpen új autót szeretne, elég neki két ülés és számít neki, hogy egy jobb sör árából megtehet majdnem 100 kilométert, az elgondolkodhat az elektromos hajtású kínai apróságon. Egyszerű vezethetősége, fordulékonysága, viszonylagos fürgesége miatt a D1 és a D2 futárkodásra is alkalmas.

Nem olyan masszív és fejlett jármű, mint ehhez képest egy Škoda Citigo, és az Ion-C-Zero-iMIEV trió is autószerűbb, de a ZhiDou D2 korrekt működése nem keltett rossz benyomást. Árát magasnak tartom, de egyáltalán nem azt a kisipari-háztáji kezdetlegességet hordozza, amitől tartottam. Tisztességes kisautó – főleg ahhoz képest, hogy valójában motorkerékpár.

Megnéztük a legolcsóbb kínai villanyautót – ZhiDou D1 96