A csodaszép Bakony dombjain áthaladva köti össze Veszprémet és Győrt az a 82-es út, amely a táj szépségei ellenére a legkevésbé sem ajánlható kirándulásra. Ugyanis rendkívül balesetveszélyes, az egyik szakasza konkrétan az ország összes baleseti gócpontját rangsoroló lista legelső helyezettje.
Gigantikus kutató-elemző munkát végzett a Magyar Közút Zrt. (MK) a közelmúltban, a 2017 eleje és a 2019 vége közötti baleseti statisztikák alapján feltárta és sorba rakta Magyarország 30 ezer kilométernyi közúthálózatának leginkább problémás szakaszait. A szervezet összesen 168 darab ún. baleseti góchelyet rakott sorba – a lista élmezőnyét a Vezess közli elsőként.
„Rendszeres forgalombiztonsági vizsgálatok alapján társaságunk a kezelésünkben lévő közúthálózaton azonosítja a magas baleseti kockázatú rövid útszakaszokat, azaz baleseti góchelyeket. Feltárjuk a kialakult helyzet okát és meghatározzuk, hogy milyen beavatkozással csökkenthető az adott helyszín baleseti kockázata.”
Az MK magyarázata szerint az ún. baleseti góchelyek olyan útszakaszok, ahol a balesetek száma szerint „valamilyen probléma van a közút geometriai kialakításával, az érvényben levő forgalomszabályozással (közúti jelzésekkel), vagy az út környezetével”.
Mellékúttól az M7-ig sokszínű a lista
Az alábbi táblázatok jobboldali hasábjában az adott úton történt halálos, súlyos és könnyű balesetek száma, valamint a „súlyozott balesetszám” összesített adata szerepel.
Utóbbi némi magyarázatra szorul. Minden egyes személysérüléses baleset rendelkezik egy ún. súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél ez a szám alacsonyabb, míg a halálosnál magasabb. Ezt az adatot a végén összeadták a balesetek együttes számával – így alakította ki a Magyar Közút Zrt. a sorrendet.
A feketelistát a 82-es út egyik szakasza vezeti, majd egy különösen sok súlyos balesetet eredményező, külterületi út következik Komárom megyéből, a harmadik pedig meglepő módon az M7-es egyik része. Nézzük meg a 20 legrizikósabb szakaszt!
Megye | Útszám | Szelvény | Összesített balesetszám | |
1. | Veszprém | 82 | 25-26 | 54 |
2. | Komárom-E. | 1119 | 17 | 48 |
3. | Fejér | M7 | 62-63 | 42 |
4. | Komárom-E. | 117 | 5-6 | 36 |
5. | Baranya | 6 | 203-204 | 36 |
6. | Heves | 25 | 21-22 | 36 |
7. | Fejér | 7201 | 3 | 32 |
8. | Győr-M.-S. | 83 | 63 | 32 |
9. | Pest | 51 | 21-22 | 30 |
10. | Veszprém | 70 | 2 | 30 |
Az útkezelő értékelése szerint a 168 helyből külterületen jellemzően csomópont és éles kanyarok okozzák a legtöbb bajt, míg településeken belül a különféle útkereszteződések.
Megye | Útszám | Szelvény | Összesített balesetszám | |
11. | Hajdú-Bihar | 33 | 108 | 30 |
12. | Jász-N.-Sz. | 4206 | 2 | 30 |
13. | Hajdú-Bihar | 33 | 108 | 28 |
14. | Győr-M.-S. | 83 | 62-63 | 28 |
15. | Győr-M.-S. | 1 | 125 | 28 |
16. | Heves | 21 | 2 | 28 |
17. | Baranya | 57 | 40 | 28 |
18. | Heves | 25 | 4-5 | 28 |
19. | Somogy | 7 | 114 | 28 |
20. | Hajdú-Bihar | 4 | 209 | 26 |
Mi történik ezekkel a baleseti gócpontokkal?
A Magyar Közút felmérése háromévnyi problémákat tárt fel, majd elemezte őket, ami után 2020-ban természetesen megkezdték a helyek biztonságosabbá tételét.
„A legveszélyesebb góchelyeken már megtörténtek a beavatkozások, illetve a nagyobb volumenű átépítésekhez szükséges tervezési munkákat is előkészítettük” – nyilatkozták a Vezessnek.
Konkrétan 11 helyszínen kezdték el a csomópontok jelzőlámpás forgalomirányításának kiépítését, vagy a meglévő forgalomszabályozás fejlesztését. 16 helyszínen végeztek kisebb beavatkozásokat (burkolatprizmák telepítése, burkolat érdesítése, sebességmérők telepítése, figyelmeztető villogók alkalmazása stb.). Valamint 25 helyszínen megerősítették a jelzésrendszert, például figyelemfelhívó táblázással, valamint burkolati jelek felfestésével.
Éppen ez volt elmúlt évtizedek legvéresebb időszaka
Sajnos erre nincs szelídebb kifejezés, ugyanis a Magyar Közút által vizsgált három esztendőből a középsőben, 2018-ban történt Magyarországon a legtöbb személysérüléses közlekedési baleset: 16 951, ami rekord. A következő 2019-es év pedig a második legrosszabb adatot hozta (16 627), amióta az ORFK statisztikusai elkészítik évről évre az adatokat. Ebbe a rendkívül kedvezőtlen helyzetbe robbant be tavaly a járvány, amely különösen a tavaszi korlátozások idején látványos forgalomcsökkenéssel járt az utakon, ami éves szinten is határozottan mérsékelte a balesetszámot (13 745).
Nemcsak a balesetek szerint lehet rangsorolni az utakat, de az útminőségük szerint is. Sokan érzik úgy, hogy feléjük rengeteg a kátyú az utakon. Biztosan így is van, de egyese helyeken így is több volt az idei, mint máshol. A legproblémásabb utak ezen a télen a Pécs melletti 56308-as, a sajóecsegi (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) 2618-as, az abonyi (Bács-Kiskun megye) 46315-ös, valamint a Tarcalt Nyíregyházával összekötő 38-as voltak, ezeken használták fel a legtöbb aszfaltot. Ha kíváncsi vagy, hol dolgoztak a legtöbbet, hogy helyrehozzák az utakat, a Vezess alábbi cikkben megtalálod a választ: