E heti szakértői összeállításunkban a használt autóké a főszerep, de jogi tanácsadóink is megválaszoltak egy érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
Mennyit fut egy átlagos autó?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor,
Használt autót szeretnénk vásárolni, és egy információ nagyon érdekelne bennünket a hazai piaccal kapcsolatban. Átlagosan mennyi a reális éves futásteljesítménye egy alsó középkategóriás (Opel Astra, Ford Focus, Mazda 3…..) benzines és dízel kisebb lökettérfogatú (1.4-1.8) autónak? Nem a futásteljesítmény lesz a döntő és ismerem az „állapotot veszünk, nem kilométert” szállóigét, de egy irányadónak szerintem figyelembe kell venni, hogy a realitások talaján keresgéljen az ember…. Köszönöm. Gábor
Szakértőnk válaszol
Kedves Gábor!
Erre a kérdésre nem tudok válaszolni, hiszen felhasználástól függően a futásteljesítmény drasztikusan eltérhet. Jellemzően Magyarországon egy középkategóriás autóval évi 15-20 ezer kilométert mennek. Ez tőlünk nyugatra inkább 20-30 ezer kilométer.
Felhasználástól függően, ha például városban, kis távolságokat autóztak, hideg motorral, rengetegszer újraindítva, borzalmas utakon, nagy terhelésváltásokkal, minden gödröt megtalálva, összetörve háromszor, akkor lehet, hogy csak évi 8-10 000 kilométert használták, mégis műszakilag rosszabb állapotban lesz, mint a „vidéki” autó, amivel évi 20-25 000 kilométert tettek meg, de ezt hosszabb távon, meleg motorral, jobb útminőségen, kevesebbszer használt kuplunggal, fékkel, sebességváltással… az autónak ideális körülmények között.
Amennyiben a hirdetéseket nézzük, akkor a legtöbb Astrával, Focusszal csak évi 5-10 000 kilométert közlekedtek… :) Hát nem furcsa?
A fentiek alapján azt kell mondjam, hogy téved! Önnek akkor lenne igaza, ha minden autó ugyanolyan körülmények között teljesítené a futását. A rövidtávú, hideg motoros városi használat nemcsak a motort öli meg, hanem a kocsi legtöbb alkatrészét is. Persze vannak alkatrészek, amik ettől függetlenül kopnak (pl.: generátor), de a főbb alkatrészeket fokozottan terheli a városi használat.
Nekem jelenleg három autóm van, mindegyik 300 000 kilométer feletti futásteljesítménnyel, jó állapotban. Szóval nem kell a futásteljesítményt irányadónak venni. Az autó valós állapotát kell irányadónak venni!
Üdvözlettel,
Varga Tibor
Hiteles szakértői segítség kell autóvásárláshoz? Varga Tibor, az autovizsgalat.hu alapítója segít, kérdezhetsz tőle, erre a linkre kattintva!
Különc technikával készült Mercedest szabad?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
MERCEDES-BENZ A180 (1699 köbcentiméteres benzines motorral) BlueEFFICIENCY típusú gépkocsiról kérdezném a véleményét. Az autó Németországból érkezett, jelenleg 92 000 km van az órájában (10 éves).
Kérdezném, hogy milyen hibái vannak a típusnak, mire kell fokozottan figyelni vásárlás előtt?
Egyébként nagyon szép állapotú autó, de ismerőseim folyamatosan lebeszélnek a típusról (pl.: nyűgös a szerelése, rozsdásodik stb.).
Válaszát köszönöm.
Szakértőnk válaszol
Kedves Zsolt!
A Mercedes-Benz A180-at (W169) valóban szívás szerelni egy átlagos műhelynek. A legtöbb motor- és váltójavításhoz a gyári technológia szerint ki kell építeni az egész motor-váltó-segédkeret egységet, ami egyébként egy gyári célszerszámmal (tartókeret), nem is olyan vészes mutatvány. Egy átlagos műhelyben nem áll rendelkezésre ilyen keret és senki nem akar kiszedni egy motort például egy ékszíjcsere miatt, ezért megpróbálják a helyén elvégezni a feladatot, ami valóban komoly kihívás és ilyenkor a szerelők sokszor emlegetik a tervező felmenőit.
A legtöbb szerelő műhely inkább el sem vállalja, ha ilyen típusú javítást kellene elvégezni, ha pedig mégis, ki fogják Önnel fizettetni a plusz bonyodalmakat.
Nem mondanám, hogy a W169 jobban rohadna, mint a többi korabeli autó, inkább az a probléma, hogy rengeteget sóznak télen tőlünk nyugatra, és a nepperek a szétrohadt példányokat kapják meg olcsón. Ezekkel az autókkal nagyobb eséllyel futhat össze a hazai piacon. A segédkeret szétrohadása inkább az előd (W168) jellemzője volt. Mára gyakorlatilag szinte beszerezhetetlen jó állapotú segédkeret (bölcső) a típushoz.
Tehát nem ördögtől való W169-et birtokolni, csak együtt kell élni a típus speciális javítási nehézségeivel. Cserébe egy tágas, árához képest modern, kényelmes autót birtokolhat, amit városban kifejezetten jó vezetni.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Az örök kérdés: ki fizeti a számlát?
Olvasónk kérdez
Tisztelt szakértő úr!
Szeretném megkérdezni, hogy egy autómosóban, nekem okozott kár javítása után, miért nem fizeti ki a biztosító a teljes számla összegét? A biztosító azt a választ adta, hogy a ptk. kimondja a haszonszerzés tilalmát, így 15% avulást levontak a számla végösszegéből.
Egy 2013-as évjáratú autó hátsó ablaktörlőkarjáról van szó, ami jó eséllyel az autó élete végéig funkcionált volna. Az én véleményem szerint ebben az esetben a biztosító részéről történt haszonszerzés, amit egy kicsit nehezemre esik elfogadnom.
Válaszát előre is köszönettel
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
A felvetett probléma mögött álló jogintézmény, a káronszerzés tilalma a gyakorlatban rengeteg vitára ad okot. A kárrendezés során ezt az elvet a biztosítók azért alkalmazhatják, mert az sajnos szakértői és bírósági megerősítést nyert. Nincs konkrét jogszabályban előírt számítási mérték, minden káresetnél egyedileg kell vizsgálni az avulás alkalmazhatóságát.
Az Ön esetében a 8 éves autó alkatrészére vetített 15% tulajdonképpen még kedvezőnek tekinthető, valószínűleg egy karosszériaelem cseréje esetén az avulás mértéke inkább 30%-os lenne.
Megvan a véleményünk arról, ahogy a káronszerzés szabálya a gyakorlatban érvényesül, de ettől még sajnos azt tudjuk tanácsolni, hogy ezt el kell fogadnia.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Eltévedtél a jogi útvesztőkben, vitatod a kiszabott bírságot? A D.A.S. JogSzerviz gyors tanácsadással segít tisztábban látni a helyzetet.