E heti szakértői összeállításunkban a használt autóké a főszerep, de jogi tanácsadóink is megválaszoltak egy érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
Visszajár a foglaló?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Szakértő,
Egy pénzügyi vitában kérem segítségét. Lányomék kinéztek egy autót kereskedésben. Megegyeztek az árban, autóbeszámolásban. Letettek 300 000 forint foglalót február 6-án. A tervezett átadás február 20-ára szólt, de ekkor kiderült, hogy nincs meg a külföldi papírja az autónak!
Kértek 2-4 hét türelmet, hogy megszerezzék. Körülbelül egy hónap múlva érdeklődésünkre azt mondták, megvan a papír, intézik a magyarosítást kértek újabb 2 hetet. Letelt az újabb 2 hét, közölték, hogy fékhiba miatt nem ment át a műszakin. Kértek pár napot, hogy megjavítsák. A tegnapi napon ment műszakira, ami ismét nem sikerült, mert valami külföldi papír hiányzik.
Nem tudták, mikor lesz meg, ezért ők elálltak az eladástól. Ebbe mi beleegyeztünk, amennyiben a foglaló kétszeresét utalják vissza. Az ügyvédjük írt egy levelet, hogy bár foglaló van a szerződésben, az csak a vevő lemondása esetén érvényesíthető. Szerintem visszajár a foglaló kétszerese, ha ők mondják vissza, akkor nekünk.
Várom megtisztelő válaszát.
Szakértőnk válasza
Tisztelt Levélíró!
A törvény értelmében a másik félnek fizetett pénzt, akkor lehet foglalónak tekinteni, ha annak fizetésére a kötelezettségvállalás megerősítéseként kerül sor, és ez a rendeltetés a szerződésből egyértelműen kitűnik.
Amennyiben az átadott összeg jogi értelemben foglalónak tekinthető, akkor ebben az esetben az a véleményünk, hogy az valóban kétszeresen jár vissza a foglalót nyújtó félnek, mivel az adásvételi szerződés teljesítésének meghiúsulásáért az eladó felelős.
Egyértelmű, hogy a teljesítés meghiúsulásáért felelős fél az adott foglalót elveszti, a kapott foglalót kétszeresen köteles visszatéríteni.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Eltévedtél a jogi útvesztőkben, vitatod a kiszabott bírságot? A D.A.S. JogSzerviz gyors tanácsadással segít tisztábban látni a helyzetet.
Letérdelt a Transporter motorja, cserélhető másra?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
2012-ben vásároltunk egy VW Transporter T5-ös (2008-as gyártmány), közútkezelők által használt furgont 123 ezer kilométerrel. Beletekertünk kb. 200 ezret és sajnos motorhibás lett. Nyilván utólag olvastam utána, hogy ez a 2.5 literes pdtdi (131 LE, talán AXD kódú) konstrukciós hibás, és elkoptat valami alkatrészt és egyre több olajat eszik, majd tönkremegy.
Már egy ideje áll az autó kivonva, és most elgondolkodtam rajta, hogy kellene venni bele egy motort, de nem a 2.5 literest. Kérdésem annyi lenne, hogy ha létezik olyan, akkor milyen motor lehetne jó alternatíva? Esetleg az újabb crdi motor? Vagy egy felújított 1.9 pdtdi? Egyformán olvasok mindegyikről jót és rosszat is.
Válaszát köszönöm!
Illés Attila
Szakértőnk válasza
Kedves Attila!
Nem ilyen egyszerű, ahogy gondolja. Nem elég csak motort cserélni egy másik típusúra. A sebességváltó-kuplungharang felfogatása nem fog csatlakozni a motorhoz, valamint más lesz az áttétele, ezért sebességváltót is cserélni kellene, aminek persze a kihajtása lesz különböző.
Cserélni kellene a motorvezérlőt, amit utána össze kellene hangolni a többi vezérlővel, ami szinte lehetetlen (főleg a CR esetében), a kábelköteget, a vízcsöveket, a motortartó bakokat, a kipufogót, és még temérdek más dolgot… Ezekről az átalakításokról mind dokumentációt kellene készíteniük, megterveztetni egy mérnökkel, beadni a KPM-hez, típusátalakítási kérvényt benyújtani, és csak ezek után lenne esetleg esélyük hivatalosan engedélyeztetni az átalakítást.
Ebben az országban egy nagyobb kerék felszerelése is engedélyköteles. Biztos nem kezdenék bele ebbe a kálváriába egy 2008-as Transporter esetében sem anyagi, műszaki okokból, sem idegrendszeri megfontolásból.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Hiteles szakértői segítség kell autóvásárláshoz? Varga Tibor, az autovizsgalat.hu alapítója segít, kérdezhetsz tőle, erre a linkre kattintva!
Öreg Octaviámat fiatalabbra cserélném
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga Úr!
Szeretnék Öntől a szakmai tudására alapozva egy kis útmutatást kérni. Idősebb 2005-ös Skoda Octaviámat (benzines) szeretném fiatalabbra cserélni. Mivel gyakrabban autózok rövidebb távokon (nem városi forgalomra gondolok), ezért szintén benzines Octaviában gondolkodom.
Kinéztem nemrég egy 2015-ös 1.2 TSI Octavia kombit. Az lenne a kérdésem, hogy ennél a motornál mire lehet számítani megbízhatóság, tartósság terén? Mik lehetnek azok a hibák, amikre első alkalommal mindenképp célszerű lenne figyelni nemcsak a motor, hanem úgy egészében az egész autón?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Szabolcs
Szakértőnk válasza
Kedves Szabolcs!
Amennyiben meg tudnám mondani, hogy mire figyeljen autóvásárláskor, hogy ne verjék át, home office-ból is dolgozhatnék. Egy modern autó tele van elektronikával, amiket drága, profi műszerekkel diagnosztizálunk, valamint festékréteget mérünk és sokéves tapasztalattal szűrjük ki a hibákat.
Hosszú távú tartósságra ne számítson egy 1,2 TSI motortól. Ebből a motorcsaládból talán a legrosszabb választás. Tudom, hogy vonzó, hogy 5-6 éves autót relatíve olcsón vásárolhat, de inkább vennék egy-két évvel idősebb példányt nagyobb motorral, mint az 1,2 TSI-t. Az évjárat a forgalmiban marad, arra nem kell költeni, a motorra viszont bizonyosan a jövőben.
Amennyiben mégis a típusnál maradnának, első körben javaslom, szagolják meg a motorolajat. Amennyiben benzinszaga van, vagy magasabb az olajszint a maximumnál, azonnal engedjék el az adott autót. Ezen kívül számtalan hibája lehet egy kicsi motornak nagy karosszériában. Gyakorlatilag végig erőlködi a pályafutását.
Tehát, amennyiben benzines Octaviában gondolkodnak, javaslom, minimum az 1,4 TSI motort válasszák.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu