Elég sok pénzed van, de nem hoz lázba semmi a mai autókínálatból? Kiráz a hideg a villanyautótól, és nem bírod a check engine lámpa látványát sem? Olyan autót keresel, amivel az egymillió kilométer is simán hozható? Akkor van itt neked valami. Illetve rögtön kettő is.
Szinte egyforma ez a két Toyota Land Cruiser, de jobban megnézve ezernyi különbség van köztük
Szinte egyforma ez a két Toyota Land Cruiser, de jobban megnézve ezernyi különbség van köztük
Fotó megosztása:
Egy soros, hathengeres benzinmotornál már csak kettő jobb
Egy soros, hathengeres benzinmotornál már csak kettő jobb
Fotó megosztása:
25 évvel ezelőtt sem volt olcsó és most sem az
25 évvel ezelőtt sem volt olcsó és most sem az
Fotó megosztása:
10 centivel lett magasabb a gyárinál az extra futóműszettől
10 centivel lett magasabb a gyárinál az extra futóműszettől
Fotó megosztása:
4820 milliméter hosszú a 80-as Land Cruiser
4820 milliméter hosszú a 80-as Land Cruiser
Fotó megosztása:
A kétfelé nyíló ajtó ritkaság ennél a szériánál
A kétfelé nyíló ajtó ritkaság ennél a szériánál
Fotó megosztása:
Jóval civilizáltabbnak tűnik a fullextrás változat
Jóval civilizáltabbnak tűnik a fullextrás változat
Fotó megosztása:
Gyári alufelnik, és kevésbé durva gumik feszítenek az autón
Gyári alufelnik, és kevésbé durva gumik feszítenek az autón
Fotó megosztása:
Nyitható a leghátsó ablak is
Nyitható a leghátsó ablak is
Fotó megosztása:
Ez az ajtó s kétfelé nyílik, csak nem oldalra, hanem fel és le
Ez az ajtó s kétfelé nyílik, csak nem oldalra, hanem fel és le
Fotó megosztása:
Három üléssoros családi csillagromboló
Három üléssoros családi csillagromboló
Fotó megosztása:
Nem fürge, de megvan a hangulata, amikor meglódul a 2,3 tonnás monstrum
Nem fürge, de megvan a hangulata, amikor meglódul a 2,3 tonnás monstrum
Fotó megosztása:
Európába csak állandó összkerekes változatok érkeztek
Európába csak állandó összkerekes változatok érkeztek
Fotó megosztása:
Óriási tükör
Óriási tükör
Fotó megosztása:
12 szelepes változatban is gyártották
12 szelepes változatban is gyártották
Fotó megosztása:
Pótkerék a padló alatt
Pótkerék a padló alatt
Fotó megosztása:
10 centis Old Man Emu emelés
10 centis Old Man Emu emelés
Fotó megosztása:
Ennyi vas kevés autó alatt van
Ennyi vas kevés autó alatt van
Fotó megosztása:
Ennyi vas kevés autó alatt van
Ennyi vas kevés autó alatt van
Fotó megosztása:
Plüss kárpit
Plüss kárpit
Fotó megosztása:
Kevésbé kéne a bőr, mint ez a plüss kárpit
Kevésbé kéne a bőr, mint ez a plüss kárpit
Fotó megosztása:
Méretes gombok, kapcsolók
Méretes gombok, kapcsolók
Fotó megosztása:
Bőven marad hely a harmadik üléssor mögött is
Bőven marad hely a harmadik üléssor mögött is
Fotó megosztása:
Elmagyarázzák a gyerekzárat
Elmagyarázzák a gyerekzárat
Fotó megosztása:
Nem túl okos a váltó, így ezekkel a gombokkal bele lehet szólni a munkájába
Nem túl okos a váltó, így ezekkel a gombokkal bele lehet szólni a munkájába
Fotó megosztása:
Okos rádió
Okos rádió
Fotó megosztása:
Rég elfeledett extra a motoros antenna
Rég elfeledett extra a motoros antenna
Fotó megosztása:
Négyfokozatú, hagyományos automata
Négyfokozatú, hagyományos automata
Fotó megosztása:
Ülésfűtés, bumfordi kapcsolókkal
Ülésfűtés, bumfordi kapcsolókkal
Fotó megosztása:
Tempomat
Tempomat
Fotó megosztása:
Röhejesen keveset futott autók
Röhejesen keveset futott autók
Fotó megosztása:
Elektromos napfénytető
Elektromos napfénytető
Fotó megosztása:
Már van légzsák is a puccosabb kivitelben
Már van légzsák is a puccosabb kivitelben
Fotó megosztása:
Különbség a kárpitok között
Különbség a kárpitok között
Fotó megosztása:
Különbség a kárpitok között
Különbség a kárpitok között
Fotó megosztása:
Bő 800 literes a csomagtartó alapesetben is
Bő 800 literes a csomagtartó alapesetben is
Fotó megosztása:
Mindenféle hely van benne. Fej, láb, váll, akármi
Mindenféle hely van benne. Fej, láb, váll, akármi
Fotó megosztása:
A világ összes cucca befér hátra
A világ összes cucca befér hátra
Fotó megosztása:
Kényelmes, világos utastér
Kényelmes, világos utastér
Fotó megosztása:
Ablakemelők
Ablakemelők
Fotó megosztása:
Vezetési tanácsok sasszeműeknek, 1-es betűmérettel
Vezetési tanácsok sasszeműeknek, 1-es betűmérettel
Fotó megosztása:
Szerény gombsor a piros autóban
Szerény gombsor a piros autóban
Fotó megosztása:
Kevés kilométerrel, hölgy tulajtól kezdetű hirdetésben is szerepelhetne
Kevés kilométerrel, hölgy tulajtól kezdetű hirdetésben is szerepelhetne
Fotó megosztása:
Egy egyszerűbb magnó
Egy egyszerűbb magnó
Fotó megosztása:
Diff lock
Diff lock
Fotó megosztása:
Négyfokozatú, örök életű váltó
Négyfokozatú, örök életű váltó
Fotó megosztása:
Klíma sincs
Klíma sincs
Fotó megosztása:
Hamutartó, egy letűnt korból
Hamutartó, egy letűnt korból
Fotó megosztása:
Fontos infók
Fontos infók
Fotó megosztása:
Gázteleszkóp tartja a motorháztetőt
Gázteleszkóp tartja a motorháztetőt
Fotó megosztása:
Kapaszkodó a hátsó utasoknak is jut
Kapaszkodó a hátsó utasoknak is jut
Fotó megosztása:
Itt nincs motoros ülésmozgatás
Itt nincs motoros ülésmozgatás
Fotó megosztása:
Fejedelmi kényelem a második sorban
Fejedelmi kényelem a második sorban
Fotó megosztása:
Ez pedig a harmadik üléssor
Ez pedig a harmadik üléssor
Fotó megosztása:
Vészkulcs, ami egy borítékban is lefér
Vészkulcs, ami egy borítékban is lefér
Fotó megosztása:
Soros, hathengeres benzinmotor
Soros, hathengeres benzinmotor
Fotó megosztása:
Ha biztonságos autómárkát kell mondanod, akkor valószínűleg a Volvo ugrik be, ha élvezetesen vezethetőt, akkor egy BMW emblémája dereng fel, ha pedig a luxus a fontos, akkor jó eséllyel azt mondod: Rolls Royce. De mi a helyzet, ha szinte örök életű, elpusztíthatatlan autókat gyártó márkára kérdeznek rá?
Ugye, hogy akkor a Toyota jut eszedbe? A Toyoták között pedig a Land Cruiser az, amelyik szinte bármit képes túlélni. Most két, azonos korú, de nagyon különböző felszereltségű darabot mutatunk meg, amik kinézetre és műszakilag is szinte új állapotúak, és kilométer is alig került beléjük az életük során.
Miért különlegesek, ritkák?
Új korukban ezeket a Land Cruisereket jellemzően munkaautónak vették, ami együtt jár azzal, hogy dolgoztak velük, ömlött beléjük a kilométer és a ridegtartás az akkoriban nem túl acélos korrózió védelemmel ellátott japán gyártású, folyton terepen futó autók kasztniját is rendesen megviselte.
Ennyi vas kevés autó alatt van
Magyarul hiába készültek szinte örök életű motorral, hajtáslánccal, sokkal nehezebb volt így átvészelniük az elmúlt évtizedeket, mint például egy langyos garázsban dédelgetett, csak száraz, napos időben megjáratott sportkocsinak.
Mivel azonban Land Cruiserből szerencsére sokkal többet gyártottak, így mégis akad néhány, amelyik ilyen állapotban maradt meg. Hibátlan, törésmentes kasztnival, elgázosítás nélkül.
Soros, hathengeres benzinmotor
Utóbbi is ritka jelenség, hiszen egy használt, nagy benzinmotoros autó sokadik, egyre kevésbé tehetős gazdája azért már elgondolkodik azon, hogyan lehetne gazdaságosabbá tenni egy 4.5 literes benzines motor etetését, ami úgy 17-22 litert jelent 100 kilométerenként. Ezek az autók szerencsére ezt is megúszták, ma is benzint kell tankolni a 95 literes tankjukba.
Toyota Land Cruiser 80
1990-ben mutatkozott be a Land Cruiser 80-as sorozata, amely a korábbi, 60-as szériát váltotta le. Az amerikai és európai piacra gyártott autók állandó összkerékhajtásúak voltak, alapfelszerelésként érkező központi differenciálzárral, illetve opciós, tengelyenkénti differenciálzárral, az afrikai, ázsiai, illetve japán piacos példányoknál pedig továbbra is megmaradt a kapcsolható összkerék-hajtás. Motorkínálatában kizárólag hathengeres motorok szerepeltek, de dízel, és benzines közül is lehetett választani.
A soros hathengeres benzinmotorok 4.0 és 4.5 literes változatban készültek, egyes piacokon karburátorral, máshol injektorral, a dízelek 4.2-esek voltak, és kezdetben 12, később 24 szelepes hengerfejjel gyártották őket. Már az alapváltozathoz is lehetett feláras automatikus váltót rendelni, ami mindössze négyfokozatú volt, és egyszerű működése mellett ez is igen strapabíró darabnak bizonyult. Bár a modell gyártásával Japánban már 1997-ben felhagytak, a 80-as szériát még egészen 2008-ig gyártották Venezuelában.
Gyári alufelnik, és kevésbé durva gumik feszítenek az autón
Mindkét FZJ80-as, 25 évvel ezelőtt, a kilencvenes évek közepén hagyta el a gyárat, de az azonos motor és váltó ellenére láthatóan teljesen más felszereltségi szinttel. Míg a piros az akkori szintek közül szinte a legfapadosabb volt – ennél csak az Európába el se jutó, műborkárpitos, kézzel tekerős ablakos kivitel volt puritánabb – addig az ezüst színű változat a bőrkárpittal, elektromos tetővel, motoros és fűthető ülésekkel, okos klímával, három üléssorral, alufelnivel már a felső polcról kellette magát.
A piros zsír új Old Man Emu futóművet és egy laza 10 centis emelést kapott:
A felszereltség mellett még egy részletben különbözik egymástól a két autó: a hátsó ajtajuk kialakítása más. Ízlés kérdése, kinek melyik a praktikusabb, de a szerényebb felszereltségűnél jobbra-balra nyílnak a csomagtartó ajtószárnyai, míg a fullos változaté részben fel, részben lefelé. Érdekes, hogy ez a gyakoribb, az Európába érkező Land Cruiserek szinte mind ilyennel rendelkeztek.
Bő 800 literes a csomagtartó alapesetben is
Mire jó?
Amellett, hogyha vonzódsz a klasszikus, tisztán szénhidrogén származékkal üzemelő autókhoz, amelyekben a lehető legkevesebb elektronika és a lehető legtöbb acél van, egy húszas éveinek derekán járó Land Cruiser befektetésnek sem rossz. Igaz, fura kiadni annyi pénzt egy régire, mint amennyiért már már egy újat is megkapsz, de míg annak az ára a vásárlástól jó ideig folyamatosan csökkenni fog, addig a 25 évesé évről évre többet ér majd. Egyre kevesebb van belőlük, és akinek áll otthon egy a garázsban, az valószínűleg csak akkor adja el, ha nagyon muszáj.
Elsőre nem annyira szembetűnő, de rengeteg apró különbség van a két autó belseje között:
Mi romlik el benne?
A tapasztalat az, hogy semmi. Ha a tulaj nem trógerkedi el az olajcseréket, nem adja kontár szerelő kezébe az autóját, és nem gondolja, hogy érdemes gyári helyett 20-30 százalékkal olcsóbb utángyártott alkatrészekkel kísérletezgetni, akkor az egymillió kilométer nem viseli meg különösebben ezeket az autókat. Az öreg Land Crusier-ekben utazó Sandlander-nél 1,8 millió kilométeres autóval is találkoztak már, ami köszöni, jól van.
Ez pedig a harmadik üléssor
Szóval, ha nem visel meg a nagy fogyasztás, és az se zaklat fel, hogy bő 20 éves autóban ülsz, mert csak az számít, hogy soha ne álljon meg alattad, akkor valami hasonlót ajánlanék. Úgy újabb 25 évre.
Te melyiket vinnéd haza?
A pirosat, fapadosan
56% (1005)
Az ezüstöt, sok extrával
38% (691)
Inkább egy cuki elektromos autót szeretnék
6% (102)