Bár a napokban újra rosszabbra fordult az időjárás, hamarosan véglegesen megérkezik a tavasz, majd jön a nyár, amikor egyre többen ülnek kerékpárra, sokan pedig hosszabb utakra is magukkal viszik a drótszamaraikat.
A hét elején már áttekintettük, milyen megoldások állnak rendelkezésre a biciklik személyautón való szállítására, milyen termékeket kínál a piac, ezúttal pedig a szabályozás oldaláról vizsgáljuk meg a kérdést.
Ugyan a kerékpárok személygépkocsin való szállítása nem új jelenség, évtizedek óta vannak tetőcsomagtartós megoldások, és az erre alkalmas kocsiknál – leginkább ferdehátúak, kombik, egyterűek, SUV-k – az autó vonóhorgára, hátsó ajtajára szerelhető eszközök is jó ideje elterjedtek, az utóbbiak állami szabályozása csak néhány éve merült fel.
Az ok és a szándék érthető és világos volt – a hátsó kerékpárszállítók túlnyomó többsége legalább részben eltakarja a rendszámot és/vagy a lámpákat – a 2017 tavaszán bevezetett megoldás ugyanakkor messze nem volt az.
Az év április 1-jétől ugyanis bevezették a kerékpárszállítókra szerelendő harmadik, ún. szürke rendszámokat, melyeket a kormányablakokban lehetett kiváltani, ám csak azután, hogy a használni kívánt kerékpárszállítót (az autóval együtt) a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – Közlekedési Hatóság által kijelölt műszaki vizsgaállomások egyikén bevizsgálták (1770 Ft), majd az ott kapott papírt, plusz a 2300 forintos regisztrációs díjat és a rendszám 5500 forintos díját befizettük.
A bonyolult folyamatot már augusztus elejére egyszerűsítették: a szürke rendszám az okmányirodákban műszaki szemle nélkül vált igényelhetővé és átvehetővé, sőt, tisztázódott, hogy nem is kötelező a harmadik rendszám, a kerékpárszállítót ritkán, alkalmilag használók az autó hátsó rendszámát is átszerelhetik az eszközre.
Egy olvasónk hasznos tippet osztott meg velünk, hogy mások az ő kárából tanulva felkészültebbek legyenek: az okmányirodában ugyan műszaki szemle nélkül bejegyzik a szürke rendszámos kerékpárszállítót, ám ezután az autó következő műszaki vizsgájára azt is el kell vinni, érdemes ezt fejben tartani.
A kötelező műszaki szemle eltörléséve ugyanakkor kiesett az előzetes kontroll, az autósra van bízva, milyen szállítót és hogyan szerel a gépkocsijára, ezért megkértük az ORFK-t, tisztázzák, a rendőrség mit és hogyan tekint szabályosnak.
„A gépkocsi hátsó részére a kerékpárszállító eszköz felszerelése általánosságban a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (azaz az KRESZ – a szerk.) 47. § (7) bekezdésében foglaltak megtartásával szerelhető fel” – kezdte a választ az ORFK.
A KRESZ hivatkozott pontja a teherszállítást taglalja, a kerékpárszállítók szempontjából fontos lehet, hogy az a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a gépkocsi hátsó részén elhelyezett világító és fényjelző berendezések és a rendszámtábla pedig látható legyen.
Ha a kerékpár szállítása kapcsán a világító és fényjelző berendezések és a rendszámtábla láthatóságára vonatkozó előírás nem tartható meg, akkor olyan kerékpártartó szükséges, melyen a rendszámtábla az előírásnak megfelelően elhelyezhető és megvilágítható, illetve a fényjelző berendezések meg vannak ismételve rajta, szögezték le.
Vagy a hátsó rendszámtáblát kell a kerékpártartóra áthelyezni előírásszerű helyzetben és megvilágítva azt, avagy a vonatkozó – 326/2011. (XII. 28.) – kormányrendelet szerinti különleges – szürke – rendszámtáblát kell igényelni és felhelyezni, folytatta az ORFK.
A szürke rendszámmal nem rendelkező, az eredeti átszerelésével bajlódni nem kívánó autósoknak az interneten itt-ott, autós tartozékokat, csomagtartókat forgalmazó cégeknél fehér rendszámmásolatokat is kínálnak, ám az ORFK válasza alapján ezeket érdemes nagy ívben elkerülnünk.
„A megkeresésben említett „rendszámmásolat” használata jogsértő, annak használata akár bűncselekményt is megvalósíthat!” – írták.
Hogy tiszta legyen: a szabálytalan rendszám használata a Btk. 347. paragrafusa szerinti egyedi azonosítójellel való visszaélésnek minősülhet, ez a bűntett három évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető.
Arra is kíváncsiak voltunk, mi a helyzet, ha valakit szabálytalannak minősülő kerékpárszállítóval állítanak meg a rendőrök. Szóbeli figyelmeztetésre, pénzbírságra számítsunk? Folytathatjuk az utunkat?
A rendőrség közlése szerint a szabálytalan rakományelhelyezés mellett történő közlekedés a szabálysértési törvény (2012. II.) szerint a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül, így az elkövetővel szemben, első esetben, más, komolyabb szabálysértés híján szóbeli figyelmeztetés, 5000–50 000 Ft közötti helyszíni bírság alkalmazható.
Fontos ugyanakkor, hogy a szabálytalanul kerékpárt szállító járművel csak a szabálytalanság megszüntetését követően megengedett a továbbhaladás, ami komoly fejtörést okozhat, ezért is jobb, ha alaposan, körültekintően felkészülünk, mielőtt hátsó bicikliszállítóval indulunk útnak.