Sokak tapasztalják, hogy rengeteg az autó az utakon, a saját utcájukban, és ahogy a KSH nemrég kiadott 2020-as statisztikájából kiderül, nem tévednek: az elmúlt évben tovább bővült a hazai személygépkocsi-állomány.
Ahogy az alábbi táblázatból kiderül, 2020 végén 2,85 százalékkal több személyautó futott Magyarország útjain, mint egy évvel korábban, ami százalékosan kevésnek tűnhet, de mindjárt más, ha azt mondjuk, közel 109 ezer darabbal bővült az állomány.
A magyarországi személygépkocsi-állomány az elmúlt két évben
Év | Személygépkocsik száma az év végén |
2019 | 3 812 013 |
2020 | 3 920 799 |
Összehasonlításképp: az ezredfordulón, azaz 2000-ben 2 364 706, 2010-ben 2 984 063 személygépkocsi volt forgalomban hazánkban.
Öt éve nem volt ilyen kicsi bővülés
A 109 ezres növekedést érdemes további kontextusba helyezni: úgy lett ennyivel több autónk, hogy a forgalomba helyezések száma – az új és használt személygépkocsikat is tekintve – jelentősen visszaesett utoljára 2016-ban regisztráltak ennél kevesebbet (238 ezer darabot).
A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik (új és használt együtt) száma
Év |
Forgalomba helyezett személygépkocsik száma |
Változás az előző évhez képest |
2016 | 238 655 | – |
2017 | 271 720 | +13,9% |
2018 | 295 431 | +8,7% |
2019 | 314 498 | +6,5% |
2020 | 258 478 | -17,8% |
Új autókból 2020-ban hajszállal több mint 128 ezret helyzetek forgalomba hazánkban. Látványos volt a koronavírus-járvány berobbanása, ugyanis míg az első negyedévben 32,6 személygépkocsira adtak ki rendszámot, a második negyedévben már csak 23 ezerre, a Q3-ban Q3-ban 34,4 ezer, a Q4 -ben 37,9 ezer forgalomba helyezés történt.
Árnyalja a képet, hogy hiába regisztráltak 128 ezer új autót, ezek akár 25%-át is rövid időn belül kivonták a forgalomból – túlnyomórészt a külföldön való újraértékesítés, reexport keretében.
Átlagosan 8,9 millió forintot költött a magyar vásárló egy-egy új autóra tavaly, persze jelentős különbségek voltak a konkrét árak között, ha kíváncsi vagy, ebben a cikkben elolvashatod, kategóriánként mennyi volt az annyi, ahogy azt is melyek voltak a legkelendőbb modellek.
Olvad a buszflotta, több a motor és a teherautó
A motorkerékpárok száma az autókénál egy teljes nagyságrenddel kisebb számban bővült, de a bő egyszázalékos növekedés így is 9,5 ezer darabot jelentett, (2019 – 185,9 ezer db, 2020 – 194,6 ezer db), ráadásul a bővülés mértéke nagyjából megegyezett az egy évvel korábbival, a járvány ezen a piacon nem éreztette a hatását.
Nem úgy a buszoknál: a külföldi utazások gyakorlatilag teljes megszűnésével, a belföldi forgalom jelentős visszaesésével a hazai autóbusz-állomány drámaian, majdnem 2500 darabbal csökkent. A 21. században még sosem volt ilyen kevés autóbusz hazánk útjain.
Motorkerékpár | Autóbusz | Tehergépkocsi | Vontató | |
2019 | 185 943 | 19 454 | 528 609 | 79 379 |
2020 | 194 594 | 16 979 | 542 848 | 81 317 |
Változás az előző évhez képest |
+4,65% | -12,72% | +2,69% | +2,44% |
Az elképesztő visszaesést valószínűleg az egy vagy pár darab, öreg buszt üzemeltető, kevésbé versenyképes személyszállító vállalkozások leállása, a járművek – legalábbis ideiglenes – forgalomból való kivonatása okozta. Az érintettek számára vitathatatlanul fájdalmas, ám a buszállomány átlagos kora – 13,3 évről 13,2-re javult – és műszaki állapota szempontjából pozitív fejlemény.
A teherautó- és kamionállomány tekintetében a 2020-as év is növekedést hozott, de az előbbieknél annak mértéke az előző évinek csak nagyjából fele volt, a nyerges vonatóknál kevésbé esett vissza a bővülés.
15 éve folyamatosan öregszenek az autóink
Az új autókat illető reexportos „trükközés” miatt a 258 ezres forgalomba helyezésből valójában a látszatnál sokkal nagyobb súllyal esett latba a 130 ezer behozott használt autó – köztük sok bontószökevénnyel – így a hazai autópark tovább öregedett: a 2019-es 14,6 évről 14,7 évre nőtt a személygépkocsi átlagéletkora 2020-ra.
Ezen a téren sajnos másfél évtizede töretlen a trend: a legjobb évben, 2006 végén az érték 10,3 év volt, 2010-ben 11,3-nél, 2015-ben már 13,7-nél tartottunk, 2020-ra pedig arra is rátettünk egy teljes évet.
A használt autók behozatala a koronavírus-járvány és a forint euróval szembeni gyengülése miatt egyébként jelentősen, közel 17 százalékkal csökkent 2020-ban, márkák szerint a Volkswagen, az Opel és a Ford volt a kedvenc, mögöttük a Toyota, az Audi, a BMW, a Mercedes, a Hyundai és a Honda sorakozott a top 10-ben.
Ami az egyes márkákat illeti, a Dacia rendelkezik messze legfiatalabb flottával, ami újra csak megerősíti, hogy a verhetetlen ár-érték arányt kínáló román gyártó a magyar újautó-piac egyik legnagyobb kedvence, amire tavaly rásegített még az akár 2,5 millió forintos állami vásárlási támogatás is.
Márka | A hazai flotta átlagos kora (év) |
Dacia | 5,8 |
Kia | 8,2 |
Hyundai | 9,7 |
Škoda | 12,3 |
Toyota | 12,4 |
A legmagasabb kort a Daciával és a Škodával ellentétben jó ideje nem készülő KGST-gyártmányok hozzák, a már 10 ezer alatti darabszámban futó Trabantok, Wartburgok, Polski Fiatok, Zastavák 33-34 év körüli átlagot hoznak, a magyar személygépkocsi-állomány matuzsáleme viszont a Moszkvics: a 2020 végén még forgalomban lévő 380 példány átlagos kora 41 év volt.
Ezek a márkák uralják a magyar utakat
Zárásul nézzük meg a 2020 végi teljes magyar személyképkocsi-állomány márkák szerinti összetételét! Az alábbi táblázatban a modelljeikkel a teljes állomány 90,6 százalékát (3 553 940 db) adó top 20 márka. Meglepetés nincs, jelentős előnnyel az élen a két félig-meddig hazai volumenmárka, az Opel és a Suzuki.
Márka | Darabszám 2020 végén | |
1. Opel | 496 308 | |
2. Suzuki | 428 863 | |
3. Volkswagen | 383 508 | |
4. Ford | 323 037 | |
5. Renault | 222 607 | |
6. Toyota | 219 618 | |
7. Škoda | 214 658 | |
8. Peugeot | 146 126 | |
9. BMW | 132 621 | |
10. Mercedes | 128 490 | |
11. Fiat | 125 778 | |
12. Audi | 124 214 | |
13. Citroën | 101 668 | |
14. Honda | 85 745 | |
15. Nissan | 79 586 | |
16. Mazda | 79 413 | |
17. SEAT | 73 785 | |
18. Kia | 68 741 | |
19. Hyundai | 60 348 | |
20. Dacia | 58 826 |