1985 augusztusában az Auto-Deutschland magazinban felbukkant egy pletyka egy új sportautóról. A hír a BMW új A csoportos versenyautójáról szólt, de arról is írtak, hogy utcai használatra engedélyezett változata is készül. A pletyka beigazolódott, az autó megszületett, ez lett a BMW történetének legsikeresebb túraautója, egy igazi legenda. A BMW M3.
Harmincöt évvel később már a hatodik generációnál jár a BMW 3-as sorozat legsportosabb variánsa, amely 2014 óta több modellé vált. Kétajtós, négyajtós kupéként, kabrióként M4, szedánként M3 néven készül, ám fő műszaki megoldásaik azonosak.
Rögtön hatféle változatban rendelhető az új kiadás, így az alap M3/M4 mellett létezik erősebb Competition kivitel is, illetve utóbbiból készül összkerékhajtású is. Nemrég Magyarországra is megérkeztek a modellek, így teszteltük is az M4 Competitiont:
Nézd meg a Vezess videóját is az M4-ről:
Egy ilyen autóból azonban sosem elég, így nemrég a BMW rendezvényén az M3-assal is tettünk egy próbát, és összegyűjtöttünk néhány érdekességet, amit mindenképpen érdemes tudni a G80 kódjelű M3 kapcsán.
Az alapmodellnek tekinthető 480 lóerős változat 13,7 másodperc alatt képes elérni a 200 km/órás tempót, az 510 lóerős Competitionnek egy ilyen mutatványhoz elég 12,5 másodperc. Az autó képességeit jól jelzi, hogy az extrafelszereltséggel elérhető semi-slick gumiabroncsokkal gyorsabb a korábbi M4 GTS-nél is.
Az alapmodellnek tekinthető 480 lóerős változat 13,7 másodperc alatt képes elérni a 200 km/órás tempót, az 510 lóerős Competitionnek egy ilyen mutatványhoz elég 12,5 másodperc. Az autó képességeit jól jelzi, hogy az extrafelszereltséggel elérhető semi-slick gumiabroncsokkal gyorsabb a korábbi M4 GTS-nél is.
Fotó megosztása:
Valamivel több mint 5 millió forintért rendelhető hozzá az M Race Track Package: a karbon-kerámia fékrendszerrel, súlycsökkentett BMW M könnyűfém keréktárcsákkal és M Carbon kagylóülésekkel. A karbon féktárcsák 13, az ülések 9,5 kilóval teszik könnyebbé az autót, amely szériakivitelben nagyobb és nehezebb, mint elődje. Persze gyorsabb is.
Valamivel több mint 5 millió forintért rendelhető hozzá az M Race Track Package: a karbon-kerámia fékrendszerrel, súlycsökkentett BMW M könnyűfém keréktárcsákkal és M Carbon kagylóülésekkel. A karbon féktárcsák 13, az ülések 9,5 kilóval teszik könnyebbé az autót, amely szériakivitelben nagyobb és nehezebb, mint elődje. Persze gyorsabb is.
Fotó megosztása:
28.739.000 forint a BMW M3 alapára 450 lóerős motorral, hatfokozatú kézi váltóval és hátsó-kerékhajtással. Nyolcfokozatú automatával és Competition csomaggal már picit 30 millió felett van. Az M3 Competition M xDrive: 31.461.000-be kerül. Az M4 esetében 450.00 forinttal drágábbak a modellek.
28.739.000 forint a BMW M3 alapára 450 lóerős motorral, hatfokozatú kézi váltóval és hátsó-kerékhajtással. Nyolcfokozatú automatával és Competition csomaggal már picit 30 millió felett van. Az M3 Competition M xDrive: 31.461.000-be kerül. Az M4 esetében 450.00 forinttal drágábbak a modellek.
Fotó megosztása:
11 fokozatban állítható az M3 (és az M4-é is) kipörgésgátlója, ezek közül tíz aktív egy pedig a kikapcsolt állapot. Az aktívak közül ötöt száraz útfelületre, a többit nedves, csúszós útra hangoltak a fejlesztők. A menetstabilizálás azonban nemcsak a fékek és motorerő szabályozásával történik, de a differenciálmű is besegít. Az M Dinamikus Mód végig kontrollált csúsztatásokat tesz lehetővé.
11 fokozatban állítható az M3 (és az M4-é is) kipörgésgátlója, ezek közül tíz aktív egy pedig a kikapcsolt állapot. Az aktívak közül ötöt száraz útfelületre, a többit nedves, csúszós útra hangoltak a fejlesztők. A menetstabilizálás azonban nemcsak a fékek és motorerő szabályozásával történik, de a differenciálmű is besegít. Az M Dinamikus Mód végig kontrollált csúsztatásokat tesz lehetővé.
Fotó megosztása:
Újdonság az M-specifikus integrált fékrendszer, amely kétféle fékpedál-beállítási lehetőséget kínál. Comfortban picit nyúlósabb, puhább, Sportban érzékenyebb. Emellett azt is megoldották, hogy a fék melegedése, kopása ellenére a pedálérzet mindig azonos.
Újdonság az M-specifikus integrált fékrendszer, amely kétféle fékpedál-beállítási lehetőséget kínál. Comfortban picit nyúlósabb, puhább, Sportban érzékenyebb. Emellett azt is megoldották, hogy a fék melegedése, kopása ellenére a pedálérzet mindig azonos.
Fotó megosztása:
A korábbiakhoz hasonlóan három állásban szabályozható a motor, a futómű és a kormányzás hangolása is. A Comfort megnevezés csalóka, a fejlesztőmérnök szerint az való igazából utcára, a Sport mód a huplis, dombos pályákra, mint a Nürburgring ideális, a Sport Plus pedig a sík versenypályákra való.
A korábbiakhoz hasonlóan három állásban szabályozható a motor, a futómű és a kormányzás hangolása is. A Comfort megnevezés csalóka, a fejlesztőmérnök szerint az való igazából utcára, a Sport mód a huplis, dombos pályákra, mint a Nürburgring ideális, a Sport Plus pedig a sík versenypályákra való.
Fotó megosztása:
Júliustól négykerék-hajtással is elérhetők az M3/M4 modellek. A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás osztóműje elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplungot alkalmaz, amely 0-100 százalék közötti arányban képes elosztani a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között. Így ha a vezető akarja, tisztán hátsókerék-hajtással is használhatja autóját.
Júliustól négykerék-hajtással is elérhetők az M3/M4 modellek. A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás osztóműje elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplungot alkalmaz, amely 0-100 százalék közötti arányban képes elosztani a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között. Így ha a vezető akarja, tisztán hátsókerék-hajtással is használhatja autóját.
Fotó megosztása:
A sebességváltó kar melletti „M Mode” gombbal a vezetést támogató rendszerek karakterisztikája és működési módja, illetve a műszerfali kijelzők és a BMW Head-Up kijelző megjelenített tartalmai állíthatók be. Van ROAD és a SPORT beállítás, az M Drive Professional opció megrendelésével pedig a TRACK beállítás is elérhetővé válik.
A sebességváltó kar melletti „M Mode” gombbal a vezetést támogató rendszerek karakterisztikája és működési módja, illetve a műszerfali kijelzők és a BMW Head-Up kijelző megjelenített tartalmai állíthatók be. Van ROAD és a SPORT beállítás, az M Drive Professional opció megrendelésével pedig a TRACK beállítás is elérhetővé válik.
Fotó megosztása:
Versenypályára kitalált funkciókkal is bőven ellátták az M3-ast, így az M Drift Analyser felveszi és elemzi a csúszásban vett kanyarmanővereket, az M Laptimer funkció versenypályás használat közben minden megtett körről részletes információkkal szolgál, a szélvédőbe épített kamera pedig nemcsak arra jó, hogy felismerje a táblákat, de egy versenypályán rögzíti a mért körödet, ami visszanézhető a telefonodra letöltött applikációban.
Versenypályára kitalált funkciókkal is bőven ellátták az M3-ast, így az M Drift Analyser felveszi és elemzi a csúszásban vett kanyarmanővereket, az M Laptimer funkció versenypályás használat közben minden megtett körről részletes információkkal szolgál, a szélvédőbe épített kamera pedig nemcsak arra jó, hogy felismerje a táblákat, de egy versenypályán rögzíti a mért körödet, ami visszanézhető a telefonodra letöltött applikációban.
Fotó megosztása:
Minden korábbinál szélesebb az M3 alap gumigarnitúrája, és a típus történetében először a szériamodellen eltérő átmérőjű felniket használnak. Elöl 18”, hátul 19” a BMW M könnyűfém keréktárcsa-garnitúra, az első tengelyen 275/40 ZR 18, a hátsó kerekeken pedig 285/35 ZR 19 méretű gumiabroncsokkal.
Minden korábbinál szélesebb az M3 alap gumigarnitúrája, és a típus történetében először a szériamodellen eltérő átmérőjű felniket használnak. Elöl 18”, hátul 19” a BMW M könnyűfém keréktárcsa-garnitúra, az első tengelyen 275/40 ZR 18, a hátsó kerekeken pedig 285/35 ZR 19 méretű gumiabroncsokkal.
Fotó megosztása:
Kétfajta üléssel választható az új BMW M3. Az M sport ülések inkább a hétköznapi felhasználáshoz jók, hiszen szélesebb helyet kínálnak és ülésszellőztetés is járhat hozzájuk. Az M Carbon kagylóülések viszont amellett, hogy könnyebbek, támogatják a versenypályás használatot., így a fejtámlák párna része könnyen kiszerelhető, hogy bukósisakban is kényelmes legyen vezetni, és a többpontos biztonsági övek használatát is lehetővé teszi.
Kétfajta üléssel választható az új BMW M3. Az M sport ülések inkább a hétköznapi felhasználáshoz jók, hiszen szélesebb helyet kínálnak és ülésszellőztetés is járhat hozzájuk. Az M Carbon kagylóülések viszont amellett, hogy könnyebbek, támogatják a versenypályás használatot., így a fejtámlák párna része könnyen kiszerelhető, hogy bukósisakban is kényelmes legyen vezetni, és a többpontos biztonsági övek használatát is lehetővé teszi.
Fotó megosztása:
Alapáron elöl 380x36 mm-es, hátul 370x27 mm-es - könnyűfém agyon támaszkodó - acél féktárcsák és hatdugattyús féknyergek lassítják az M3-ast. A féknyereg lehet kék, fekete és piros színű is. A felárért megvehető karbon féktárcsák elöl 400x38, hátul 380x28 milliméteresek. Ha utóbbi van az autón, az aranyszínű féknyeregről egyből azonosíthatóak.
Alapáron elöl 380x36 mm-es, hátul 370x27 mm-es - könnyűfém agyon támaszkodó - acél féktárcsák és hatdugattyús féknyergek lassítják az M3-ast. A féknyereg lehet kék, fekete és piros színű is. A felárért megvehető karbon féktárcsák elöl 400x38, hátul 380x28 milliméteresek. Ha utóbbi van az autón, az aranyszínű féknyeregről egyből azonosíthatóak.
Fotó megosztása:
Valamivel több mint 5 millió forintért rendelhető hozzá az M Race Track Package: a karbon-kerámia fékrendszerrel, súlycsökkentett BMW M könnyűfém keréktárcsákkal és M Carbon kagylóülésekkel. A karbon féktárcsák 13, az ülések 9,5 kilóval teszik könnyebbé az autót, amely szériakivitelben nagyobb és nehezebb, mint elődje. Persze gyorsabb is.
Kétfajta üléssel választható az új BMW M3. Az M sport ülések inkább a hétköznapi felhasználáshoz jók, hiszen szélesebb helyet kínálnak és ülésszellőztetés is járhat hozzájuk. Az M Carbon kagylóülések viszont amellett, hogy könnyebbek, támogatják a versenypályás használatot, így a fejtámlák párna része könnyen kiszerelhető, hogy bukósisakban is kényelmesen legyen vezetni, és a többpontos biztonsági övek használatát is lehetővé teszi.
28.739.000 forint a BMW M3 alapára 450 lóerős motorral, hatfokozatú kéziváltóval és hátsókerék-hajtással. Nyolcfokozatú automata váltóval és Competition csomaggal már picit 30 millió felett van. Az M3 Competition M xDrive: 31.461.000-ba kerül. Az M4 esetében 450.00 forinttal drágábbak a modellek.
Alapáron elöl 380×36 mm-es , hátul 370×27 mm-es – könnyűfém agyon támaszkodó – acél féktárcsák és hat dugattyús féknyergek lassítják az M3-ast. A féknyereg lehet, kék, fekete és piros színű is. A felárért megvehető karbon féktárcsák elöl 400×38, 380×28 milliméteresek. Ha utóbbi van az autón az aranyszínű féknyeregről egyből azonosíthatóak.
Júliustól négykerék-hajtással is elérhetők az M3/M4 modellek. A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás osztóműje elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplungot alkalmaz, amely 0-100 százalék közötti arányban képes elosztani a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között. Így, ha a vezető akarja, tisztán hátsókerék-hajtással is használhatja autóját.
Versenypályára kitalált funkciókkal is bőven ellátták az M3-ast, így az M Drift Analyser funkció felveszi és elemzi a csúszásban vett kanyarmanővereket, az M Laptimer funkció versenypályás használat közben minden megtett körről részletes információkkal szolgál, a szélvédőbe épített kamera pedig nemcsak arra jó, hogy felismerje a táblákat, de egy versenypályán rögzíti a mért körödet, amit visszanézhető a telefonodra letöltött applikáciában.
11 fokozatban állítható az M3 (és az M4-é is) kipörgésgátlója, ezek közül tíz aktív egy pedig a kikapcsolt állapot. Az aktívak közül ötöt száraz útfelületre, a többit nedves, csúszós útra hangoltak a fejlesztők. A menetstabilizálás azonban nemcsak a fékek és motorerő szabályozásával történik, de a differenciálmű is besegít. Az M Dinamikus Mód végig kontrollált csúsztatásokat tesz lehetővé.
A korábbiakhoz hasonlóan három állásban szabályozható a motor, a futómű és a kormányzás hangolása is. A Comfort megnevezés csalóka, a fejlesztőmérnök szerint az való igazából utcára, a Sport mód a huplis, dombos pályákra, mint a Nürburgring ideális, a Sport Plus pedig a sík versenypályákra való.
Újdonság M-specifikus integrált fékrendszer, amely kétféle fékpedál-beállítási lehetőséget kínál. Comfortban picit nyúlósabb, puhább, Sportban érzékenyebb. Emellett azt is megoldották, hogy a fék melegedése, kopása ellenére a pedálérzet mindig azonos.
A sebességváltó kar melletti „M Mode” gombbal a vezetést támogató rendszerek karakterisztikája és működési módja, illetve a műszerfali kijelzők és a BMW Head-Up kijelző megjelenített tartalmai állíthatók be. Van ROAD és a SPORT beállítás, az M Drive Professional opció megrendelésével pedig a TRACK beállítás is elérhetővé válik.
Minden korábbinál szélesebb az M3 alap gumigarnitúrája, és a modell történetében először a szériamodellen eltérő átmérőjű felniket használnak. Elöl 18”, hátul 19” a BMW M könnyűfém keréktárcsa-garnitúra, az első tengelyen 275/40 ZR18, a hátsó kerekeken pedig 285/35 ZR19 méretű gumiabroncsokkal.
Milyen vezetni?
Hamvas Tomi korábbi tesztjéből átfogó képet kaphattok, milyen is az M3/M4. Az én meglátásom szerint, ha hajszoljuk, az autó őrületesen gyors, elképesztően precíz, merev kasztnija, kiváló futóműve és hajtása mestermű. Avatott kezek között biztosan rengeteg trófeát gyűjt majd versenypályákon, pályanapokon. Ugyanakkor elődjéhez képest sokkal barátságosabb, kevésbé agresszív, ereje finomabban, egyenletesebben érkezik. Vezetőtámogató rendszereivel, hangolható habitusával jól használható hétköznapokon. Kiváló elektronikai segédeivel könnyebben vezethető, kényelmesebb, mint elődje volt. Elsőre sokkal inkább tűnik egy erős túraautónak, de a vadállat benne van.