Aktuális szakértői összeállításunkban a jogi kérdésre választ kereső és használt autóra vadászó olvasóink kerülnek porondra! Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
Biztonságosan akart haladni, mégis szabálytalan volt
Olvasónk kérdez
Tisztelt Cím!
100 000 Ft-os bírságot kaptam, mivel az M3 autópályán a bal pályaoldal 88+074 méterszerelvénynél megszegtem a közúti közlekedési szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) Vonatkozó 37. paragrafus (5) bekezdésben foglalt előírást.
Az autóm a pálya ezen szakaszán meghibásodott, és csak 40 km/h sebességgel tudtam haladni a zuhogó esőben. Így kitettem a vészvillogót, lehúzódtam a leállósávba. A legközelebbi pihenő 800 m-re volt, így ezzel a lassú sebességgel elmentem addig. Nem álltam meg az esőben a leállósávban, mivel az esős idő miatt balesetveszélyesebbnek gondoltam. Illetve azt is, ha bent maradok a pályán 40 km/h sebességgel közlekedve.
A kérdésem az lenne, hogy ebben az esetben is jogos a rám kiszabott 100 000 Ft-os bírság?
Segítségüket előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves Levélíró!
Az adott helyzetben hozott döntése érthető. A leállósáv valóban gyakori balesetek forrása. A KRESZ azonban egyértelműen meghatározza, hogy mely járművek haladhatnak a leállósávban folyamatosan. Ezek:
1. a jármű a forgalmat ellenőrzi;
2. a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
3. a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
4. a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működteti;
5. forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek;
6. közúti jelzés azt megengedi.
A fenti szabályok tehát sajnos jelenleg nem teszik lehetővé azt, hogy a csökkentett sebesség mellett továbbhaladásra képes jármű a leállósávban közlekedjen. A leírása alapján az Ön járműve nem vált ugyan továbbhaladásra képtelenné, csak lassan tudott továbbhajtani. Ebben az esetben tulajdonképpen le kellett volna állni a leállósávban és megvárni az autómentőt a szalagkorláton kívül, mivel a jármű már nem tudott sík úton 60 km/órás sebességgel haladni, ami feltétele az autópályán való közlekedésnek.
Esetleg még elfogadható lett volna az is, ha vészvillogóval a külső sávban marad és így közelíti meg a lehajtót.
Attól tartunk, hogy ebben az esetben sajnos be kell fizetni a bírságot.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Öreg Smartot automata váltóval?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Tibor!
A feleségemnek szeretnék egy automata váltós Smartot venni. A váltóról sok rosszat hallottam, nem vált finoman, hamar tönkremegy. Azt is olvastam, hogy a 2005 utáni évjáratok, már jobbak. Szeretném megkérdezni, mi az ön véleménye ezzel kapcsolatban. Érdemes-e belevágni, vagy inkább másik kisautóban gondolkozzak? Csak az automaták jöhetnek szóba. Az autót csak városi közlekedésre használnánk, napi szinten.
Köszönöm válaszát.
Szakértőnk válaszol
Kedves Ferenc!
15 éves automata autót vásárolni mindig hatalmas kockázat, szinte mindegy, milyen típusból. Olcsó automata váltó javítás nincs, a költségek hamar félmillió forint fölé ugorhatnak. Amennyiben a 800 000 forintos autó váltójavítása mondjuk 600 000 forint, az egyenlő a gazdasági totálkárral. Egy 3-4 milliós kocsinál – ha szájhúzva is, de – kifizeti az ember fia/lánya ezt az összeget.
Az automata váltó állapotát alapvetően határozza meg, hogy hogy bántak vele és hogy milyen gyakran (egyáltalán) cseréltek benne olajat. Sajnos ezek az adatok ennyi idősen általában kideríthetetlenek és egy vizsgálat során meg tudom mondani, hogy most jó-e a váltó, de hogy jó lesz-e egy hónap múlva, azt sem én, sem a szakszerviz, még maga az autóvizsgálók védőszentje sem tudja megmondani.
Ezért azt javaslom, hogy ha ebben az árkategóriában gondolkodnak és kerülnék a kockázatot, ne automata váltós autót keressenek.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Jó ötlet egy vérbő V8-as Porsche SUV?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Érdekelne a véleménye a Porsche Cayenne 4.8 V8-as motorjáról (a 385 lovas). Mikre kell odafigyelni? Van-e típushibája? Hétvégi autónak szeretnék valami nagyobb köbcentis (4000 feletti) V8-ast. A rá szánt keret 3-4 millió lenne. Ezek a Porschék tetszenek, meg eddig biztató dolgokat olvastam róla. Amennyiben eltántorítana ettől a típustól, valami tanácsot kérhetnék, hogy milyen autóban érdemes gondolkozni? Nem feltétel, hogy SUV legyen. Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Barnabás
Szakértőnk válaszol
Kedves Barnabás!
Abban az esetben vásároljon 10-12 év körüli Porsche Cayenne-t, ha van a kasszában félretéve évi kb. 1 millió forint az üzemben tartására és szervizelésére, valamint elég lőszer a tankolására. Ha ezek megvannak, érdemes belevágni, mert ennél olcsóbb Porschét aligha találni. Ennek a legfőbb oka főként a fent említett fenntartási költség, másrészt a rokonság a Volkswagen Touareggel. Sokan tartják a típust felcicomázott Touaregnek, de aki már vezette, tudhatja, hogy ennél többről szól a Cayenne.
A kopó alkatrészek emészthető összegbe kerülnek a típus nimbuszához képest, azonban minden más akár horror áron vásárolható meg, persze ez alkatrészfüggő. A légrugó rendszere hajlamos a meghibásodásra, és ha kosz kerül a rendszerbe, hamar millió felett lesz a javítási költség. Elektromos anomália előfordulhat, amolyan volkswagenesen: központi zár, audioegység hibák stb…
Maga a motor általában világvége álló, de nagyon oda kell figyelni a gyakori olajcserére és a gyári olajminőségre. A kormánymű hajlamos a kopogásra, de felújítható.
Amennyiben megbékél ezekkel a Cayenne-tartással járó nyűgökkel és a pénzlocsolással, akár szerethető autó is lehet.
Sajnos a presztízzsel kiadások és gondok is járnak, ami igaz a konkurens modellekre is. SUV fronton akár Mercedest, BMW-t, Audit, vagy Volvót vásárol, számítani kell a horror kiadásokra és a rendszeres szervizlátogatásra.
A költésből a presztízs elengedésével lehet faragni. Ebben az esetben megteszi egy Toyota RAV4, vagy egy Fiatalabb Kia Sorrento, de ugye az már nem ugyanaz a varázslat…
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu