A hét elején áttekintettük, hogyan alakult a 2021-es év első hat hónapja az újautó-piac tekintetében, mely modellek pörögtek a legjobban, mely márkák könyvelhettek el sikert, melyek bánkódhattak az eladási eredmények miatt.
Ugyan az elektromobilitás világszerte, így hazánkban is továbbra is gyerekcipőben jár, viszont a térhódítása lassú, de folyamatos, a középtávú jövőt ez jelenti, így külön cikkben azt is átnézzük, idén eddig hogyan alakult a valódi hibridek és elektromos autók eladása Magyarországon, mi is tetszik a hazai vásárlóknak.
Körképünkben az mild, vagy magyarosan segédhibrideket nem tárgyaljuk, a motor (újra)indításakor, gyorsításoknál, esetleg a hajtás tengelyenként vagy kerekenként való átterhelésére képes, de az autót önerőből mozgatni nem képes rendszerek egyre elterjedtebbek, ám az „áttörési” határ alatt vannak, és a gyártók részben a flottaemissziós értékek megtartása kedvéért forgalmazzák őket.
Alább az autót pusztán az elektromotorral/-motorokkal is mozgatni képes ún. „teljes”, „full” vagy öntöltő, valamint az elektromos hálózatból is tölthető akkumulátorokkal szerelt plug-in/konnektoros hibrideket, és persze a belső égésű motorokat nélkülöző elektromos autókat vesszük sorra.
A teljes kép kedvéért kezdjük azzal, hogy a 2021-es év első hat hónapjában hazánkban összesen 64 796 személyautót helyeztek forgalomba – ezekből 46 786 maradt tartósabban az utakon –, míg a DATAHOUSE adatai alapján a fent tárgyalt három villanymotoros kategóriában a személygépkocsikból és a könnyű haszonjárművekből együtt 10 630 darab fogyott.
A Toyota a hibridkirály
A legnépesebb csoportot 7285 darabbal az öntöltő hibridek adták. A belső égésű motor üzemanyagát tekintve a benzinesek voltak hatalmas fölényben, azokból 6493, míg a gázolajat fogyasztókból mindössze 792 darab ment el.
Ezt a hajtási kategóriát uralja az úttörő Prius kapcsán több évtizedes tapasztalattal és előnnyel rendelkező Toyota uralja, a top 15-ből – a luxusalmárka Lexusszal együtt – 8 típus tartozik hozzájuk, az élen a Corollával (listaáron jelenleg 7,6-9,5 millió Ft). A Hyundaijal, a Hondával és a Kiával együtt teljes a távol-keleti túlsúly, jelentősebb – száz feletti – számú öntöltő hibridet rajtuk kívül csak a BMW, a Volvo és a Ford értékesített az első félévben.
A full hibridek forgalomba helyezései a 2021-es év első hat hónapjában (Forrás: DATAHOUSE)
Helyezés | Modell | Forgalomba helyezés (db) |
1. | Toyota Corolla | 1179 |
2. | Toyota RAV4 | 1000 |
3. | Hyundai Tucson | 712 |
4. | Toyota CH-R | 691 |
5. | Toyota Yaris | 617 |
6. | Lexus NX300H | 196 |
7. | Honda CR-V | 189 |
8. | Toyota Camry | 182 |
9. | BMW X5 | 154 |
10. | Volvo XC40 | 147 |
11. | Toyota Highlander | 132 |
12. | Ford Mondeo | 123 |
13. | Audi A6 | 111 |
14. | Kia Niro | 111 |
15. | Audi A4 | 99 |
Érdemes megjegyezni, hogy az első 15-ön kívül, de még 50 és 100 közötti eladott példánynál már komolyabban vannak jelen az európai márkák, a BMW az X3-ból, az X4-ből és az Ötösből is jó néhány hibridet adott el, ahogy ott sorakozik az Audi Q5, Q3, A3, A4, A6 is, de a Volvo is képviselteti magát még két további típussal (V60, XC60).
Ahogy a táblázatból és az említett típusokból is látható, az öntöltő hibridek között a kompakt szabadidők a legnépszerűbbek, a közel 7300 eladott példányból több mint 3000-et adott ez a szegmens, jó 1300 darabbal az alsó-középkategóriás kompaktok kategóriája a távoli második.
Konnektoros céges kedvencek
Az öntöltő hibridekkel szemben a plug-in hibridek nagyobb akkumulátorral, nagyobb nullemissziós hatótávval rendelkeznek, ugyanakkor a kínált megtakarításhoz képest jelentős a feláruk, ami az eladási számokban is meglátszik: ilyen típusú autóból 2063-at regisztráltak a hazai piacon az első hat hónapban. Az pedig igazán sajnálatos, ahogy a tulajdonosok használják ezeket az autókat: számos kutatás foglalkozott a problémával, hogy sokan egyáltalán nem használják ezeket a járműveket tisztán elektromos módban, nem töltik konnektorról az akkumulátorukat.
A konnektoros hibridek forgalomba helyezései a 2021-es év első hat hónapjában (Forrás: DATAHOUSE)
Helyezés | Modell | Forgalomba helyezés (db) |
1. | Mercedes GLC | 192 |
2. | Mercedes GLE | 171 |
3. | Volvo XC60 | 130 |
4. | Škoda Superb | 110 |
5. | Volvo XC40 | 98 |
6. | Mercedes A-osztály | 83 |
7. | Volvo XC90 | 81 |
8. | Hyundai Tucson | 79 |
9. | Ford Kuga | 77 |
10. | BMW X5 | 77 |
11. | Škoda Octavia | 61 |
12. | BMW Ötös | 55 |
13. | Mercedes E-osztály | 49 |
14. | BMW Hármas | 49 |
15. | Mercedes CLA | 46 |
Ebben a halmazban elsősorban a prémiummárkák modelljei fogytak, de jól mutatja a kisebb vonzerőt, hogy az itt kategóriaelső Mercedes GLC (listaáron pillanatnyilag 19,5-20,3 millió Ft) 192-es forgalomba helyezési száma az öntöltő hibridek között csak a 7. helyre lett volna elég.
A volumenmárkák közül a Škoda „bálnája”, a Superb, valamint kisebb mértékben az Octavia tudott labdába rúgni ebben a versenyben. A plug-in-piacon is a szabadidőjárművek viszik a prímet, a kompakt és a nagyobb SUV-k együttesen az eladások 58%-át adták.
Villanyautó? Akkor Kia!
A teljesen elektromos autók között egy modell dominál, a Kia e-Niróból (listaáron pillanatnyilag 11,9-14,5 millió Ft) majdnem annyi fogyott, mint az őt követő négy típusból együttesen. A dél-koreai márka 2020 végén is toronymagasan első volt a villanyautók között, és ekkora előny birtokában minden bizonnyal idén is ismétel majd.
Az elektromos autók forgalomba helyezései a 2021-es év első hat hónapjában (Forrás: DATAHOUSE)
Helyezés | Modell | Forgalomba helyezés (db) |
1. | Kia eNiro | 268 |
2. | Škoda Enyaq iV | 78 |
3. | Nissan Leaf | 76 |
4. | Volkswagen ID.3 | 68 |
5. | Fiat 500e | 66 |
6. | MINI Mini | 57 |
7. | Škoda Citigo | 53 |
8. | Renault Zoé | 51 |
9. | BMW i3 | 50 |
10. | Peugeot e-2008 | 43 |
11. | Volkswagen e-Up! | 43 |
12. | Hyundai Kona EV | 42 |
13. | Volkswagen ID.4 | 38 |
14. | Mercedes EQA | 34 |
15. | Nissan E-NV200 | 30 |
„Az év elején még a tavalyi állami támogatás során megkötött szerződések leszállítása zajlott, és az első félévben 23%-os piaci részesedést ért el a Kia az elektromos autók piacán. Az idei állami támogatás első körében mindkét területen (magánszemélyek, illetve taxi) jól szerepeltünk, bár valamelyest mérséklődött a tavalyi elsöprő sikerünk, hiszen a tavalyihoz képest idén majdnem kétszer annyi elektromos alternatíva közül választhatnak már az ügyfelek. Ennek ellenére várjuk a további eredményeket (céges vásárlás, illetve esetleges további kedvezménykörök), és mindenképpen arra számítunk, hogy idén is a legkedveltebb elektromos autó lesz a piacon a Kia Niro” – kommentálta az elsőséget a Vezessnek a Kia PR-vezetője, Rusótzky Viktória.
Hátrébb azért igen éles a verseny, a Škoda új elektromos szabadidő-autója, az Enyaq iV és a Nissan jó ideje pályán lévő villanykompaktja, a Leaf hajszálnyi különbséggel került a dobogó második és harmadik fokára. A tavalyi év népszerű villanyos modelljei közül visszaesett a sorrendben a Renault Zoé, és a Volkswagen e-Up, szép lendületet vett viszont az új ID.3, a Fiat 500e, MINI elektromos kisautója és a Peugeot e-2008 is. Itt persze meg kell jegyezni, hogy egyes modellekből akár több is elkelt volna, ha nem fogyott volna el a gyártóvállalat által hazánk piacára szánt kontingens.
Az első hat hónapban eladott 3 példányával ugyan messze a lista végén kullog, de igen érdekes lesz látni, hogyan teljesít majd az év második felében a Dacia első teljesen elektromos modellje, a Spring, amely az árát tekintve egyértelműen a piac egyik legjobb ajánlata lehet.
A villanyautók között – nem kis részben az eNirónak köszönhetően – is a szabadidő-autók, még pontosabban a kompakt SUV-k a legnépszerűbbek, bő egyharmadát adták a közel 1300 eladott járműnek, rajtuk kívül, nyilván a technológia jellegéből és korlátaiból adódóan a kisebb járgányok mentek még jól, azaz a városi minik és kisautók, a kis SUV-k, valamint az alsó-középkategóriás kompaktok 8-13% körüli arányokkal.
Ezeket a típusokat imádták a magánvásárlók
A teljes piacon az első félévben a 70-30 arányban oszlottak meg a céges (jogi személy általi) és a magánvásárlások, érdekes lehet, hogy a tárgyalt körben más-e a helyzet. (Természetesen a legtöbb esetben az egyautós cégek, egyéni vállalkozók, ügyvédek, orvosok stb. is céges vevőként jelennek meg a statisztikában.) A válasz röviden igen, de nézzük meg a számokat külön is!
Az átlaghoz a teljes hibridek estek a legközelebb a tárgyalt időszakban, náluk a céges vásárlások 77%-ot tettek ki – a magánvásárlók pedig értelemszerűen 23-at –, a plug-in hibrideknél már 89%-ban jogi személyek vásárolták a járműveket, míg az elektromos autóknál a vásárlók tizedét sem adták a magánszemélyek (91%-9%). A százalékokból sejthető, hogy szinte minden modellt többségében céges vásárlók vittek, így inkább azokat soroljuk, amelyek az átlagnál sokkal jobb arányban teljesítettek a magánvásárlók körében.
Az öntöltő hibridek közül a nagyobb – 100-nál magasabb – példányszámban vásárolt típusok közül a Honda CR-V 54, Jazz 53, a Kia Niro 52%-os magánvásárlói aránnyal büszkélkedhetett, de 40 százalék felett teljesített a Toyota CH-R, a Yaris és a RAV4, valamint a Lexus SUV-ja, az NX300H is.
A plug-ineknél már nem igazán lehet így típusokat kiemelni, elvétve találni egyáltalán 90% alatti céges vásárlói arányt, a Ford Kuga 29 és a Kia Sorento 26%-os magánvásárlói aránya a két fő kivétel (77 és 38 darabnál). A „legjobb” a Jeep Renegade plug-in változata produkálta, 60%-os magánvásárlói aránnyal, de ez mindössze 3 autót jelentett az összesen eladott 5-ből.
A Kia Niro, pontosabban e-Niro nagyon tud valamit, mert amellett, hogy messze-messze a legnépszerűbb villanyautó hazánkban, a magánvásárlói arányt tekintve is övé az elsőség: 52-48%-as céges-magán megoszlással. Az értelmezhető mennyiségben eladott típusok közül egyedül a Peugeot 2008 tudott hasonló értéket hozni 47%-nyi magánvásárlóval, 30, 29 és 26%-kal már csak távoli harmadik, negyedik és ötödik a Volkswagen e-Up! és ID.3, valamint a Škoda Citigo.
A hazai villanyautó-piacra a második félévben komoly hatással lesznek az előbb a taxisoknak, majd a magánvásárlóknak, végül a héten a cégeknek meghirdetett újabb állami támogatási pályázatok, jelentős részük akkor realizálódik majd vásárlásként. A meghirdetett támogatási csomagok összegéből adódón persze azért behatárolt a növekedési potenciál, a forgalmazók várakozásai szerint összesen 3000, legjobb esetben maximum 4000 villanyautó kerülhet forgalomba a 2021-es évben. Ezt jelentősen befolyásolja majd a kérdés, hogy kíván-e az állam a közös vagyonunkból újabb privát autóvásárlást finanszírozni – pletyka szinten hallani ugyanis egy újabb csomagról.