Vidám eseményre invitált bennünket a Volkswagen, a nyár örömére megmutatta az új Caddy és a T6.1 kempingjármű-verzióját, a Caddy Californiát és a 6.1 Californiát. Érdekes, hogy a lényegesen kisebb Caddy több utast vihet, mint a T6.1-esből születő szabadidős jármű. Előbbi öt-, utóbbi négyszemélyes, de a nagyobbikban mind a négy utasnak van fekvőhelye, kettejüknek az alsó szinten, kettejüknek a tetősátor alatt. Az új Caddy tányérrugókkal megtámasztott, 107×198 centis fekvőfelülete két embernek már szűk, de az intim kapcsolat ezt áthidalhatja.

Sátor az autóhoz

Belső ágyának méretkorlátai ellenére a Caddy Californiával családdal is meg lehet állni éjszakára ott, ahol elfáradtok vagy a legszebb a táj. Rendelhető lesz ugyanis 4-6 személynek fekhelyet biztosító sátor. A felfújható vázú sátor ripsz-ropsz felállítható, esővédett, közös légtérbe fogja az utasteret és a sátor belsejét. Természetesen a sátor leválasztható az autóról, megáll magában, így nem kell eltenni, ha mennétek valahová. Ezt az extrát később kezdi szállítani a Volkswagen, utólag is megvehető, majd hozzácsatolható az autóhoz.

Nyaralás, másképp: aludjunk autóban! 1

Minden motor négyhengeres az új Caddyben, ezt ma már érdemes kiemelni. Az egyetlen benzines az 1,5 TSI 114 lóerővel. A 2,0 TDI dízelből három teljesítménylépőt hoz a konfigurátor, 75, 102 és 122 lóerővel, de az értékesebb kivitelek, amilyen a California, nem rendelhetők a leggyengébb dízellel.

Két tengelytáv, kétféle tolóajtó

Listaáron a rövid tengelytávú Caddy California 11 300 370 Ft-tól kapható, a nyújtott tengelytávú California Maxi nyitóára 12 116 980 forint, mindkét esetben az 1,5 literes turbós benzinessel. További extrák nélkül sötétszürke lökhárítós, halogénfényszórós, műanyag kormánykerekű, 215/55 R17-es kerékméretű, de acélfelnis, dísztárcsás autókat képzeljetek el ezért a pénzért.

Nyaralás, másképp: aludjunk autóban! 60

Listaáron a rövid tengelytávú Caddy California 11 300 370 Ft-tól kapható, a nyújtott tengelytávú California Maxi 1,5 TSI nyitóára 12 116 980 Ft. A két kempingszék és az asztal is elfér az autóban

Alapfelszereltséggel nagyon nem látszik a szegényes külsejű Californián, milyen sokba kerül, de amióta a Vezess működik, és ez 20 évet jelent, a Volkswagen haszonjárművei mindig a konkurensek átlaga felett mozogtak árban.

Nem látok a vevők fejébe, de valamiért évtizedek óta elfogadják ezt a felárat, talán bíznak a mögöttes technikai tartalom értéktöbbletében és honorálják azt a mérnöki munkát, ami könnyebbé teszi a mindennapokat egy átgondolt, jó ergonómiájú autóban. Ahol a vállalkozás tulajdonosa az általa droidnak tekintett alkalmazottakat ülteti rá a haszonjárművekre, ott ez nem érvényesül, de ahol a cégvezető maga is használja a kocsit, ott a költségeken túl az ár/érték arány nagyobb szerephez juthat.

Mit is jelent?

Csőlátású autóbuziként nekem a caddy mindig egy furgont vagy pickupot jelentett, de az elvileg maláj eredetű szónak több jelentése is van az angolban. Az egyik a doboz, láda, tehát a tárolóeszköz vonal, a másik a kiskocsi, bevásárlókocsi vagy ez ezekből levezethető golfkocsi.

Nyaralás, másképp: aludjunk autóban! 61

1978-tól 2007-ig készült a Golf I alapú pickup. Utána jött a SEAT Inca testvérmodellje, aztán a 17 évet kihúzó, 2k kódjelű modell a Touran rokonaként. 2020-as újdonság a mai Caddy

Mi maradjunk inkább a könnyű haszonjármű előéleténél! A Golf I-re épülő pickup, az első Caddy (Typ 14 vagy 14D) eredetileg az észak-amerikai piacokra készült és 1978-tól 2007-ig futott. 1995-től a 9KV jelű második generáció a nyitott platóról zárt raktérre váltott, gyakorlatilag egy SEAT Inca volt Volkswagenre maszkírozva.

Két modellfrissítéssel 17 évet kihúzott a 2K modellkódú generáció 2003-tól 2020-ig, amely a Touran (1T) közeli rokona. Ebből készült először a 40 centivel megnyújtott Maxi, ami a tavaly bevezetett újból is van. Továbbra is rendelhető 5+2 üléses kivitel, nagycsaládosoknak 2,5 milliós szubvencióval az adófizetőktől.

Horgászni is jó vele

A horgászásra is befogható Californiában a főbb vezetőtámogató rendszereken, a gyalogos- és kerékpáros-felismerő vészfékrendszeren vagy a sávtartási segédleten kívül a kempingcuccok alapáron járnak, ideértve a konyhamodult az egyrózsás gázfőzővel. A körülbelül 1,85 kg-os gázpalackot külön kell beszerezni. Fényforrás a csomagtérajtóban is van, a négy utastéri LED-lámpa is barátságos színhőmérsékletű, meleg fehér fényt ad.

Nyaralás, másképp: aludjunk autóban! 62

198×107 cm a fekvőhely mérete, az utastér átrendezéséhez előre kell tolni a két első ülést. A rövid és a hosszított Caddyből is kapható kempingautó, az összes ablak elfedhető alváshoz, ideértve az extraként rendelhető, 1,4 négyzetméteres fix napfénytetőt

Széria az ágy tartozékain kívül az első ablakokra erősíthető szellőzőrács szúnyoghálóval, két árnyékoló a hátsó oldalablakokra, függöny a többi ablakra valamint az ágy alatt rögzülő két kempingszék az összecsukható asztallal. A műszerfal közepén alapfelszereltséggel 6,5” képátlójú érintőképernyő működik, a feláras 10” képátlójú rendszerből és a 273 050 forintos digitális műszeregységből áll össze az Innovision Cockpit.

Westfalia-kempingbuszból California 6.1

Árban jóval feljebb mozog a California 6.1. Beach kivitelben ez a modell listaáron 19 894 930 Ft-tól megy felfelé, de ezért a pénzért 110 lóerős motor küszködik benne. Alig hittem el a konfigurátornak, de a 110 lóerős 2,0 TDI-hez ötfokozatú kézi váltó tartozik, akkor is, ha a leggazdagabb alapfelszereltségű, elektrohidraulikus tetősátor-mozgatású Ocean a kiválasztott. Tehát 25,2 millióért abban sincs hatodik.

Nyaralás, másképp: aludjunk autóban! 63

Négyzetméteráron drágák a kempingautók, ahogy a lakóautók is. De egyedülálló élmény, hogy ott versz tanyát a zuhanyzós, négyágyas 6.1 Californiával, ahol tetszik (és ahol nem tilos)

Nem csodálom, hogy a vevők inkább a csúcsmodellt választják 204 lóerővel, duplakuplungos automatikus váltóval, összkerékhajtással. Ez a sok jó Ocean felszereltséggel 29 804 740 forinttól kapható, amiből lejön a kedvezmény. A Mercedes kempingbuszainak is hasonló a négyzetméterára, ebben a kategóriában az igényes berendezés nagyon megdobja az árakat, cserébe szinte minden jó minőségű, amit megfogsz, kinyitsz, betekersz az ágytól a zárakon át a napellenzőig.

Itthon a harmadik, Crafter-alapú kempingjárművet nem forgalmazza a Porsche Hungaria, pedig a nagyobb jármű alig kerülne többe a 6.1-esnél. Azért nincs piaca, mert a B-kategóriás jogosítvány 3,5 tonnás súlyhatárába csak kétszemélyes terhelhetőségével fér bele és itthon nincs annyi vagyonos, Európát kettesben beutazó nyugdíjas, hogy érdemes legyen vele foglalkozni.

2022: elektromos ID.Buzz, T7 és új Amarok

Kovács András, a Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója a minapi rendezvényen felvázolta az autós szaksajtónak a közeljövőbeli újdonságok tervezett bevezetését. Előreláthatólag jövő januárban érkezik a Multivant leváltó T7, a márka első hibridhajtású típusa.

Valamikor 2022-ben tér vissza az Amarok. Az először kizárólag Argentínában, majd Hannoverben gyártott pickup gyártása tavaly szűnt meg. Ez a platós kisteherautó lesz termékszinten a Ford és a Volkswagen közötti együttműködés első kézzelfogható eredménye. Én arra számítok, hogy inkább az új Rangerből készül az új Amarok, mint fordítva. A két konszern közötti kooperáció részeként a Ford is bemutat egy elektromos személyautót a MEB-re építve.

Nyaralás, másképp: aludjunk autóban! 66

1950 óta létezik a VW Transporter, még abban az évben megjelent belőle a Westfaliától egy kempingbusz. Ezek a kései leszármazottak, a bal szélen látható T3-tól a T6-ig felfelé

2022 közepére tervezi az importőr az elektromos ID.Buzz bevezetését. Ez az újdonság méretben a Caddy Maxival vethető össze, a személyszállító verziója hatüléses lesz. A teherautó lesz az ID.Buzz Cargo, ami egyben megmagyarázza, miért nincs a Caddyből vagy a T6.1-ből akkumulátoros villanyteherautó, amilyen az e-Crafter.