Autó helyett kerékpár
Mióta a Vezess létezik, azaz 2001 óta, minden ősszel ellátogattunk az aktuális nemzetközi autókiállításra. Páratlan években Frankfurtba, páros években Párizsba. Ezt azonban elsöpörte a Covid vírus és a lezárások. 2021-ben újra volt miért Németországba utaznunk, igaz, már nem ugyanoda. A szeptember elején, Münchenben megrendezett kiállítást szemérmesen nem is hívják már Autószalonnak, mint az elődjét, a frankfurtit, inkább átkeresztelték a sokkal inkább elfogadható Mobilitási Kiállításra. Ennek megfelelően nem is csak autókról, hanem nagyjából minden másról is szólt, aminek kereke van. Olyannyira, hogy még biciklit is többfélét lehetett megnézni, kipróbálni a szeptember 5-10. között megrendezett, 400 ezer látogatót érdeklő kiállításon, mint autót.
És elnézve a standokat, mintha a fejlesztés is nagyobb fordulatszámon pörögne a bringaiparban, mint az autógyáraknál. Ha pedig már úgyis meg kell barátkozni azzal a gondolattal, hogy a városok belsejébe előbb-utóbb már csak két keréken lehet, vagy érdemes begurulni, akkor nézzük meg, milyen izgalmasabb példányokkal vághatunk neki a biciklis, robogós, rolleres kalandoknak. Két nagyon különböző, de egyaránt világelső megoldást bemutató elektromos kerékpárt is kipróbáltunk.
ABS-t a bringákra
Az első stand, ahol leesett az állunk, egy svájci céghez tartozott, ahol jó néhány, elég erős formatervű bicikli feszített az állványokon. De nemcsak nekünk, amatőröknek tetszett a bringa letisztult dizájnja, hanem a szakértők is díjra érdemesnek ítélték a világ első, ABS-szel felszerelt gyors – 45 km/órás maximális sebességű – elektromos bringáját.
A blokkolásgátló, vagy más néven ABS már jó ideje megtalálható az autók biztonsági eszközei között, és Európában 2004-től már kötelező alkatrész, minden újonnan értékesített autóban. 2021-re pedig már a kerékpárokba is leszivárgott ez az újítás, amiből a Stromer standján mindössze annyi vehető észre, hogy a bringa első kerekénél, a féktárcsa mellett egy másik tárcsa is látható, ami a kerék forgási sebességének meghatározásában segít az elektronikának.
Persze ehhez praktikus a hidraulikus tárcsafék is, amelyben a féknyomást nem közvetlenül a fékkaron lehet szabályozni, hanem a váz belsejébe rejtett, mindössze 380 grammos vezérlés is beleszól a fékezésbe, ha ennek szükségét érzi. Ugyan idén a Bosch is nekifeküdt a bringás ABS gyártásnak, mégis a müncheni kiállításon a svájci cég bringája volt az egyetlen, amit ott volt és ki is lehetett próbálni.
De mire jó?
Ahogy a nevéből is sejthető, a rendszer az első kerék blokkolását hivatott megelőzni. Aki perecelt már ordenáré nagyot nedves falevélen, murván, macskakövön, akármin fékezve, az tudja, mekkora királyság, ha hasonló helyzetben elmarad az aszfalton hempergés, jajveszékelés.
Természetesen lehet erre azt mondani, hogy nem kell az első féket használni és akkor nincs baj, de sajnos az első fék használatát nem könnyű mellőzni, mert a lassításnál ez végzi a munka oroszlánrészét, így ha gyorsan kell megállni, akkor sajnos muszáj bevetni. ABS-szel viszont nincs gond, kerülhet a kerék alatt bármilyen szörnyűség, lehet vadul kapaszkodni a fékkarba, az első kerék nem fordul majd galád módon a bringa alá.
Milyen élőben? Mivel a Müncheni Autó Mobilitási Kiállítás több helyszínen zajlott, így a belvárosi részen kipróbálhattuk a szuperbiztonságos villanybiciklit. A bő 10 ezer eurós – 3,6 millió forintos – biciklit egy sima jogsiért cserébe elvihettük, csupán a bukósisakot húzták még a fejünkbe, ami a határozottan az első kerekes fékezésre kihegyezett tesztkörnél a szokásosnál is indokoltabb viseletnek tűnt. De mielőtt fékezni kezdhetnénk, fel is kell gyorsulni. Ebben a 850 wattos, a hátsó kerékbe épített agymotor segít a kocabringásnak, 48 Nm nyomatékkal.
A rásegítés mértéke 1-3 között állítható és van sportos mód is, amikor 0 és 45 km/órás sebesség között a városi forgalomban egy másodpercig sem leszünk kikerülendő akadályok a Stromer ST5 nyergében. Az ABS vezérlés mellett az akkucsomag is a vázban található, a 983 Wh-s 48 voltos tömb egy töltéssel 180 km biciklizést szolgál ki és bő öt óra szükséges a teljesen lemerült telepek feltöltéséhez. Szintén a vázba építették a bringa funkcióiról, sebességéről tájékoztató színes kijelzőt is, ami nem a legszerencsésebb hely, nehezen látható, nemcsak 40 fölötti tempónál, hanem lassabb tekerésnél is.
Fülig érő mosollyal vetettük bele magunkat a müncheni utcák forgalmába, ahol elmebeteg tempót lehet tolni egy hasonló bringával. Amúgy furcsa módon errefelé sokkal inkább a járdára vezetik fel a biciklisávokat, még a körútinál fele, harmad olyan széles járdákon is száguldozhatnak a bringások a gyalogosok között. Gyalogosként rémes érzés. Mi maradtunk az úttesten, kerestük a murvás, kavicsos utakat, ahol próbálgathattuk a blokkolásgátlót. Ami pont ugyanúgy működött, mint az autókban, ha bajt érez, akkor a fékkar elkezd lüktetni és a rendszer próbálja csúszáshatáron tartani a kereket, hogy lassuljon is a bicikli, de közben irányítható is, de leginkább állva maradjon.
Hogy mennyire hamar rá lehet kapni erre, azt az a nem hivatalos statisztika igazolja, hogy akik próbáltak már ABS-es biciklit, azoknak a 95 százaléka biztonságosabbnak érzi vele a tekerést, és nagyjából ugyanennyien vennének is ABS-es elektromos bringát. A városi ámokfutás után visszakaptuk a jogsijainkat és mentünk a dolgunkra, vissza az autók közé. Sajnos jobb volt, míg nem tudtuk, mennyire klassz dolog egy ilyen bringa, ami még a hiányzó teleszkóp nélkül is elég komfortos valami. És főleg biztonságos.
Camping canga villanyhajtással
De ha már az első blokkolásgátlós bringa megvolt, akkor a világ első, összehajtható, szintén elektromos biciklijét is kipróbáltuk, ami fékezésnél képes tölteni is a saját akkumulátorát. Ha valami zseniálisan illeszkedik a városi közlekedés szövetébe, akkor az az összecsukható villanybringa. Reggeli ingázásnál a kocsi csomagtartójában utazhat a P+R parkolóig, ahol vagy már ezen lehet folytatni az utat, vagy összecsukva, vonatra, metróra is feltehető – Magyarországon jelenleg a 16 colos kerékméretig, és ha belefér a 100 x 100 x 20 centis elképzelt téglatestbe, akkor ingyen lehet szállítani a BKV járművein – és csak az utolsó kilométereken tekerni, majd az irodában elegánsan betenni az asztal alá.
De mivel van benne villanymotor, így érdemesebb inkább ezt hajtani hosszabban, mint a buszon heringezni a többi utassal egy légtérben. Hatótávja egy töltéssel 30-50 kilométer, a hátsó kerékbe épített agymotor 250 wattos és 40 Nm-es nyomaték leadására képes, és itt található az akkumulátor is.
A Vello Bike kinézetre kísértetiesen hasonlít az összecsukható bringák brit etalonjára, a Bromptonra, bár talán egy hangyányival kevésbé kívánatos. Az összecsukás, kinyitás folyamata is nagyon hasonlóan működik mindkét típusnál, azonban az agymotor és az opciós, különleges működésű Schlumpf váltó – ez egy rafinált, bolygóműves váltó, amit az első lánckerékbe építenek be, és sarokkal, a hajtókar tengelyének megpöccintésével lehet váltani a normál, fix fokozat mellett gyorsító, vagy éppen lassító fokozatok között – már csak erre a bringára jellemző.
Ebből a videóból kiderül, hogy működik a Schlumpf váltó:
Sok kapcsoló, gomb, vagy díszes kijelző nem bonyolítja a biciklis dolgát, itt a bekapcsolt állapotot is mindössze egy LED jelzi az agymotoron. Ennyi. Bekapcsolni úgy kell, hogy hátrafelé teker a bringás három fordulatot és feléled a rendszer, ami amúgy a motort, illetve vele együtt a kereket le is tudja zárni. Bár ez a pillekönnyű biciklinél nem nehezíti meg különösebben a tolvajok dolgát. Az alapváltozat elektromos hajtással 13,9 kg, a legkönnyebb összecsukható változat pedig titán összetevőkkel 12,9 kg. A kiállításon akadt ennél is könnyebb, valószínűleg megfizethetetlen árú, szinte teljesen titánból épült példány is, 10,6 kilogrammos tömeggel. Igen, ennyibe belefértek egy villanybringával.
Itt is tekerés közben derült ki a tuti, normális, közlekedési célú bringázásnál is komfortos a rásegítés mértéke, de csak 25 km/órás sebességig van segítség. A legizgalmasabb mégis a motorfék üzemmód, amit valamiért más villanybringa gyártók nem nagyon tartanak fontosnak. Pedig mennyivel jobb érzés, hogy fékezés közben nem elfűtjük a mozgási energiát, hanem valamennyit vissza lehet nyerni belőle és elraktározni későbbre. A fékezés arra hasonlít, mintha kontrás lenne a bringa, csak hátrafelé kell tekerni és megjön a motorfék. Persze, ha nagy baj van, vannak hagyományos fékek is a vészmegálláshoz.
Aki szeretné, az tengernyi extrával is felcsicsázhatja a Vellóját, a bringával összecsukódó sárvédőtől a kosarakon, táskákon át a világításig mindenféle plusz gyári cuccot be lehet szerezni hozzá. A profi formatervet, a könnyű hajtogathatóságot és a kis tömeget, műszaki tartalmat persze meg kell fizetni, a pucér, elektromos hajtás nélküli változat 1590, ami nagyjából 560 ezer forintnak felel meg, a belépő villanybringa 2990 (kb. 1 millió Ft), míg a titán kivitel 4190 euróba kerül, ami már közelebb van a 1,5 millióhoz. Rossz hír, hogy a 10,6 kilogrammosból csak egy van, az sajnos nincs az árlistán.
Ha már megvan a bringa, azt lehet, hogy magaddal is vinnéd. Így csináld: