Megtartotta első rendezvényét az Opel átalakult magyarországi importőre. Az év eleje óta szinte változatlan háttérrel és hálózattal, de új cég, a Wallis Automotive Europe végzi a márka importőri feladatait. Az esemény a megújult Opel Grandland hazai bemutatója volt, de bemutatkozott Dalos Attila, az Opel új magyarországi igazgatója, aki számos érdekességet elárult a márka helyzetéről is.
Bár az Opel hazánkban kiemelkedően népszerű, az elmúlt évek cseppet sem alakultak jól a márka számára. A privát importőri felállás azonban gyorsíthatja a kilábolást a gyorsabb, hatékonyabb döntéshozatallal.
Dalos Attila elmondta, szűkös raktárkészletekkel indult a márka a 2021-es évnek, ami meglátszott az értékesítési számokon, ám márciustól megindult a növekedés. Sajnálatosan ez a nyár végén megállt, az autógyárak ellátási problémái miatt. Mint a szakember kifejtette, az iparágat sújtó chiphiány mellett már alapanyag-ellátási gondok és a Távol-Keleten a Covid-helyzet romlása is nehezíti a beszállítók feladatait.
Míg augusztusban a magyarországi újautó-eladások nyolc százalékos pluszt jeleztek, szeptemberre már 20 százalékos piaci csökkenést jósolt a vezető. Kevés ugyanis az eladható autó. Az Opel piaci részesedése közelíti az öt százalékot és a cég további növekedéssel számol. Mégis hogyan valósítják meg ezt, miközben – ahogy Dalos Attila fogalmazott – „Ilyen még nem volt. Nagyobb a kereslet, mint a kínálat.” Míg korábban a gyár igyekezett nagyobb célokat kitűzni az importőr elé, most ők kérnek több autót, mint amit szállítani tudnak.
A válasz a készletfelhalmozás. A kifutó Astrából komoly készletet halmoztak fel, amelyre Európa többi részén csökken az érdeklődés. Ahogy a Vezess kérdésére a szakember elmondta, a sikert arra alapozzák, hogy az Astrának itthon megvan a vásárlóközönsége, sok fut belőle az utakon és a flottákban is szeretik.
Összesen 6000 Opel átadását tervezik, amiből 4500 lesz valóban idei eladás, a többi tavalyról áthozott regisztráció. Nem az Astra lesz a legnagyobb darabszámban eladott Opel, a kisebb modellekből fogyhat több, így az európai kategóriaelső Corsa, a Mokka és a Crossland is sikeres lehet. Az utóbbi két szabadidő-autóra annál is inkább igaz ez, mert a városi SUV-k mára a hazai eladások 53 százalékát teszik ki – ilyen magas sosem volt még ez az arány.
Az Opel jól áll szabadidő-autókkal, mert elmondásuk szerint a piacon a legfiatalabb kínálattal rendelkeznek. Most tovább is fiatalodik a flottájuk, miután a nyár közepén az Opel bejelentette, hogy megújítja közepes méretű szabadidő-autóját, a Grandlandet.
Az általunk már augusztusban, Németországban kipróbált modell hétfőn Magyarországon is bemutatkozott. A részletekért érdemes elolvasni korábbi bemutatónkat, de a legfontosabbakat újra összefoglaljuk.
Az elmúlt 10 évben az Opelnél nem volt ilyen átfogó modellfrissítés, mint amit most a Grandlanden elvégeztek. Immár ez a modell is magán viseli az Opel új arcát, a Vizort, amely leginkább a széles fekete panelről ismerhető meg. Mellé kissé átrajzolt Opel logó is társul a 4,4 méteres szabadidő-autón. A kisebb hűtőmaszk új lökhárítót is jelent, de az ütköző hátul is változott.
Alapfelszereltségként adaptív LED fényszórókat kap a Grandland, felárért LED pixel fényszórót kínál, amely pontosabban vetíti körbe a szembejövőt. Meglepő, hogy oldalt is változott az autó, a korábbi modell fekete részei a karosszéria színében is elérhetők Ultimate felszereltség esetén.
Belül a pure panelnek nevezett képernyőpár jelenti a leglátványosabb újítást, ezzel ugyanis eltűnt az analóg műszeregység is. Az alapfelszereltségben 7-7 colos mindkét kijelző, a jobban felszerelt modellekben 12 colos a vezető előtti, 10 colos központi képernyő. Persze ha jobban szétnézünk, a részletek is megváltoztak, más a szellőzők formája, mások a kapcsolók az utastérben.
A fedélzeti rendszer támogatja az Apple Carplay-t és az Android Autót, ugyanakkor a beépített navigációja is élő adatokból dolgozik. További újdonság, hogy hőkamerás éjjellátó-rendszer is elérhető a Grandlandhez, amellyel akár 100 méterről is kiszúrhatók az út melletti emberek, állatok.
A Corsa és a Mokka után már a Grandland is képes kettes szintű önvezetésre, miután elérhető hozzá a sávközéptartó, amely a távolságtartó tempomattal együttműködve képes segíteni a vezetést. Emellett lehet benne 360 fokos kamera, sebességkorlátozás-felismerés, holttérfigyelő, vészfékasszisztens is stb.
Teljesítményoldalról nézve nem túl bonyolult a hagyományos motorkínálat, hiszen mindegyik 130 lóerős. A benzines 1,2-es turbós, hatfokozatú kézi vagy 8 sebességes automata sebességváltóval, a dízel 1,5-es turbós és csak automatával választható.
Jövőre érkezik a konnektorról is tölthető hibrid variáns, amely komolyabb dinamikát ígér. Ebben 1,6 literes, 180 lóerős, négyhengeres turbós benzines az alapmotor, amihez alapesetben 110 lóerős villanymotor társul az első tengelyen. A rendszerteljesítmény 224 LE. Lesz emellett 300 lovas variáns is, ott a hátsó tengelyhez is kerül villanymotor 113 lóerő teljesítménnyel. Mindkét modell nyolcfokozatú automata sebességváltót kap.
A hátsó ülések alá kerül a 13,2 kWh-s lítiumion-akkumulátora, amellyel a gyár ígérete szerint 65 kilométert tud megtenni tisztán elektromos módban. Ugyanakkor a 4×4 módra képes lemerült akksival is. A gyár 8 év, 160.000 km garanciát vállal a Grandland akkumulátorára.
Az Opel Grandland indulóára 7.999.000 forint (Opel-finanszírozással), a nélkül 8.090.000-be kerül. Ezért az összegért a 130 lóerős benzinmotorral szerelt modellt lehet hazavinni, olyan extrákkal, mint a kétzónás klíma, tolatókamera, parkolóasszisztens, holttérfigyelő stb. A teljes árlista itt böngészhető.
Nem ez lesz az utolsó hazai premier az Opeltől idén, hiszen ígéretük szerint már novemberben megmutatják a következő generációs Astrát, vagyis annak prototípusát, hiszen a sorozatgyártás csak 2022 januárjában indul. Természetesen az elektromos hajtásláncok is részét képezik majd a modellnek, amelyből jövőre érkezik a konnektorról is tölthető hibrid, majd 2023-ban a teljesen elektromos. Ugyanígy a Zafira és a Combo is elérhető lesz villanymotorral, és ez nemcsak a személyautókra lesz igaz, de az áruszállító változatokra is.
Az akkumulátorigények kielégítésére a márka anyacége, a Stellantis konszern öt saját gigafactoryt épít, ebből jelentős mennyiség kerül majd az Opel autóiba, hiszen a márka már 2028-tól csak elektromos autókat gyárt majd. Az új Movanóval (ebből is lesz elektromos) kiegészülő haszonjármű-kínálatnak nagyobb szerepet szán az új importőr idehaza, szeretnék, ha a márka a személyautókhoz hasonló sikereket érne el ebben a szegmensben is.