2020-ban hazánkban, ahogy gyakorlatilag mindenütt, jelentősen visszaesett az új autók iránti kereslet – és úgy tűnik, idén sem lehet jelentős növekedésre számítani –, így a piac legalapvetőbb szabálya szerint az áraknak nem kellett volna növekedniük, a valóság azonban mást mutat.
Hiába a csökkent érdeklődés, az új autók egyre csak drágábbak, az ok sokrétű. Benne van, hogy a kereslet visszaesése mellett a kínálat sem maradt a régi, a koronavírus-járvány miatti gyárleállások, ellátási nehézségek – a sokat emlegetett félvezetőhiány különösen hangsúlyos az elmúlt egy évben – mind hozzájárultak ahhoz, hogy kevesebb személygépkocsi kerüljön a piacra (és azok is lassabban).
Ráadásul az egyre szigorodó környezetvédelmi normák által felhajtott fejlesztési és gyártási költségek is emelik az árakat: nem pusztán a könnyfakasztóan drága villanyautókért kell sokat fizetni, a károsanyag-kibocsátási előírásoknak megfelelni képes, egyre bonyolultabb, összetettebb belső égésű motorok előállítása is nagyon sokba kerül. Végül pedig itthon a forint gyengesége is rátett ezekre egy lapáttal.
A forgalmazók árlistáit böngészve nagyon meglepődhet az, aki utoljára két-három éve tájékozódott a piacon, 20-30%-os emelkedést tapasztalhat.
Az autógyártók és -forgalmazók persze továbbra is a termékeik eladásából élnek, így mindenki igyekszik igyekszik megfogni a vásárlókat, se szeri, se száma a csomagkedvezményeknek, olcsósított extráknak, azonban vannak autók, amelyeknél tulajdonképpen csak kérni kell, máris leugrik az árról egy-két vagy akár sok százezer forint. Némelyik ilyen árengedményt hirdetik, másokat nem annyira, mindenesetre alább mutatjuk, mikor érhet kellemes csalódás, ha nem pusztán a listaárra hagyatkozunk.
Válogatásunkban a bármelyik magánszemélyek számára elérhető kedvezményeket listázzuk, a – kamarai tagsághoz kötött – orvosi, ügyvéd- és egyéb engedményeket, valamint a céges (flotta-) kedvezményekkel nem foglalkozunk. Itt jegyezzük meg, hogy a konkrét kereskedésben mindig van esély és érdemes is tovább alkudni, újabb sok tíz- vagy százezres „árelőnyért”.
Összeállításunkban ábécésorrendben sorakoznak a márkák.
Hyundai
A magyar piacon mindkét dél-koreai márka komoly előrelépést könyvelhetett el az elmúlt néhány évben, a sorban előrébb következőnél, a Hyundainál pillanatnyilag az i20-asra él 400 ezer Ft-os kedvezmény minden feltétel nélkül, az i30-ra felszereltségtől függően 5-600 ezer forintos árengedmény van, a két kisebb SUV-t, azaz a Konát és a Bayont 200-600, valamint 400-785 ezer forintos kedvezménnyel adják most, míg az elektromos Ioniq csúcsverziójára, a listán 21,9 millió Ft-os First Editionre kerek 1 millió Ft jár.
Kia
A Kia kis szabadidő-autója, a Stonic árából pillanatnyilag 200 ezer forintot enged központilag, ugyanennyivel olcsóbb a listaárhoz képest a Niro öntöltős hibrid változata, míg a konnektoros hibrid verzióját 400 ezerrel olcsóbban lehet elvinni. A Ceedre 250 ezer Ft jár, az crossoveres kuzinra, az XCeedre 350 ezer, míg a Hyundaihoz hasonlóan az új elektromos SUV, az EV6 árából kerek 1 milliót engednek.
Mazda
A Mazdánál jelenleg csak a CX-30-ra él meghirdetett kedvezmény, az alapváltozatnál nagyjából 400 ezer Ft – így 7 999 900 Ft-tól vihető –, de gyakorlatilag mindegyik modellre van nem publikus, de jelentős importőri árengedmény, vásárlóként tehát kötelező az alkudozni a kereskedésben, bőven van miből és mit faragni.
Nissan
A Nissannál jelenleg szinte minden modellre 200 ezer forintos importőri kedvezmény él, Micrát, Juke-ot, Qashqait (régit és újat egyaránt), X-Trailt ennyivel olcsóbban lehet megvenni, ha besétálunk a kereskedésbe. Ha valaki most szeretne – és a büdzsét tekintve tud is – korszerűsíteni, annak a márka villanyautójára, a Leafre 1 millió Ft fölötti kedvezmények is vannak.
A magyar személyautó-piac 2021 első háromnegyed évében
Hazánkban januártól szeptember végéig 94 541 személygépkocsit helyeztek forgalomba, ez bő 4400 darabbal, 4,9%-kal haladta meg a tavalyi év azonos időszakának számait, 2019-hez képest viszont még így is 20%-os visszaesést jelent.
Az év első kilenc hónapjában legnagyobb darabszámban forgalomba helyezett modellek (Forrás: Datahouse)
Modell | Forgalomba helyezések (db) | |
1. | Suzuki Vitara | 6942 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross | 4803 |
3. | Dacia Duster | 4009 |
4. | Fiat 500 | 3533 |
5. | Kia Ceed | 2969 |
6. | Skoda Octavia | 2871 |
7. | Toyota Corolla | 2477 |
8. | Ford Tourneo Custom | 2325 |
9. | Jeep Renegade | 2166 |
10. | Suzuki Swift | 1937 |
Peugeot
Az oroszlános francia márkánál minden elérhető modellre jár most (készpénzes kedvezmény, a 208-as 310 ezer forintjától az 508-as akár 1,2 milliójáig, igaz, a transzparenciára kényes forgalmazó sem titkolja, hogy a félvezetőhiány miatt igen hosszúra nyúlhatnak a szállítási, átadási idők, ugyanakkor készletről választva akár még jobb ajánlatot is kaphatunk a kereskedésekben.
SEAT
A Volkswagen-csoport spanyol márkájánál, a SEAT-nál nincs mindenre kiterjedő általános forgalmazói kedvezmény, de az Ibizát most 400, az Aronát 800, a Leont, az Atecát és Alhambrát 1 millió, a Tarracót 1,1 millió forintos kedvezménnyel lehet elvinni. A közelmúltban önállósodott, magasabbra pozicionált sportos testvérmárkánál, a Cupránál ugyanakkor jelenleg csak a listaárak élnek, pontosabban központilag meghirdetett kedvezmény nincs.
Suzuki
A magyar piac legnépszerűbb márkája, amely a múltban egyebek mellett ár-érték arányával tarolt. Manapság listaáron már egy Swift sem olcsó mulatság, de a „mi autónk” gyártója – ma már a Swift helyett a Vitara tűnik annak – MySuzuki nevű hűségprogramjában, amely online csak néhány kattintást kíván, modelltől függően 850 ezertől 1 150 000 forintig terjedő kedvezmény jár. Így lesz az 5,2 milliós belépő-Swiftből 4,4 milliós autó.
Volkswagen Haszonjárművek
A feljebb említett SEAT-on kívül a Porsche Hungária által forgalmazott márkák közül személyautóknál csak a különböző csomagokhoz, felszereltségekhez járó engedmények között lehet válogatni, ugyanakkor a VW Haszonjárművek kínálatában most érdemes lehet körülnézni annak, aki ilyen jellegű járgány vásárlását tervezi, ugyanis a VW Haszonjárművek a Caddy Cargóra 970 ezer és 1,3 millió, a Crafter különböző kiviteleire 970 ezer és 2 millió, a Transporter verzióira pedig 2,1-2,7 millió forint közötti kedvezményeket kínálnak.
Vettetek mostanában új autót? Lehetett alkudni, esetleg rögtön a kereskedő tett igen kedvező ajánlatot? Mennyit sikerült lefaragni a listaárból?