Két évtizeden keresztül az Európában forgalmazott autók károsanyag-kibocsátását/fogyasztását az 1997-től változatlan NEDC (New European Driving Cycle – új európai menetciklus) nevű szabvány alapján adták meg a gyártók, nem egyszer arcpirítóan alacsony, a valósággal köszönőviszonyban sem lévő értékeket hirdetve.

2015 őszén a Volkswagen Csoportnál robbant ki az aztán jó néhány más gyártót is érintő dízelbotrány, amikor világossá vált, hogy az ügyeskedve, trükkösen optimalizált mérések mennyire félrevezetőek, így 2017 szeptemberétől új szabvány lépett életbe, a WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure – Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása). 2018 szeptemberétől a szalonokban értékesített összes új gépjármű homologizálását a WLTP szerint kellett elvégezni, 2019 januárjától pedig már csak az új szabvány szerinti értéket lehet megadni.

A WLTP a korábbiaknál tényleg valósabb, de továbbra is „laborízű” eredményeket ad, a valós közúti használati fogyasztási értékek kisebb-nagyobb mértékben általában felülmúlják a gyári adatot. Összeállításunkban az ún. kombinált, azaz az országúti és városi használatot is figyelembe vevő fogyasztási adatokat adjuk meg a gyártóknál elérhető számokkal.

Mennyivel szigorúbb a WLTP?

Az alábbi főbb mutatókban hozott újat, az NEDC-nél valósabb megközelítést a WLTP mérési ciklusa.

  NEDC WLTP
A ciklus időtartama 20 perc 30 perc
Távolság 11 km 23 km
Átlagsebesség 34 km/h 47 km/h
Csúcsebesség 120km/h 131 km/h
Leállások 24 13

Néhány éve, a WLTP „mézeshetei” alatt már áttekintettük, mekkora is volt a különbség a régi és az új szabvány – valamint a felhasználók által a való életben gyűjtött – adatai között, alábbi válogatásunkban pedig azt nézzük meg, mit is mutatnak a számok a hazánkban jelenleg legnépszerűbb modellek esetében.

Mivel az üzemanyag egyre csak drágul, itt az idő egy újabb körképnek: az alábbiakban a 2021-es magyarországi újautó-piac első kilenc hónapjában legnagyobb darabszámban forgalomba helyezett modelljeit vesszük sorba, a gyártó-forgalmazó által megadott WLTP-értékeket vetjük össze az Európában etalonnak számító, a felhasználók napi tapasztalatait, méréseit gyűjtő Spritmonitor.de-n látható számokkal.

Suzuki Swift

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 2

Az egykori „Mi Autónk” gyártója 2020 folyamán cserélte le hajtásláncait minden elérhető modelljében, ún. lágy/kisegítő hibridre álltak át. A 12 voltos mild hibrid hajtással, 1,2 literes benzinmotorral, ötfokozatú kézi vagy CVT váltóval, első- vagy összkerékhajtással a WLTP szerint 100 km-en 4,7 és 5,4 liter között fogyaszt kombinált ciklusban.

A Spritmonitor felhasználói ehhez közeli értékekről számoltak be, 3,80 literes minimum és 6,3 literes maximum között szórtak a számaik, az átlag így 5 literre jött ki.

Jeep Renegade

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 3

Az utakon valahogy keveset látunk belőlük, de a forgalomba helyezési számok alapján rendesen pörög itthon a márka kis SUV-ja. A modellt 1 és 1,3 literes turbós benzines motorral, az utóbbi erőforrással párosított plug-in hibridként, valamint 1,6-os dízelmotorral is forgalmazzák. A tisztán benzinesből van kézi és automata váltós is – 120, 150, 180 LE-es változatok elérhetők –, de fogyasztásuk minimálisan tér el, a gyártó által megadott WLTP-érték 6,4-7 liter.

A Spritmonitoron 20 autó alapján a 6,17 és 10,11 liter közötti értékeket adtak meg 100 km-re a felhasználók, az átlag 8,17, ami azért jelentősen meghaladja a szabvány szerinti számokat.

Ford Tourneo Custom

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 4

A kék ovál személyszállítós furgonja/minibusza több tucatnyi különböző konfigurációban érhető el, mindet sorra venni lehetetlen, de legyen szó bármelyik teljesítményszintről, kézi vagy automata váltóról, tisztán a belső égésű erőforrásról vagy mild hibrid rendszerről, a 2 literes EcoBlue motorral a fogyasztása viszonylag szűk intervallumban mozog, a WLTP-minimum 7,4, a maximum 8,7 liter 100 km-re.

A felhasználói adatok átlaga a Spritmonitoron 8,51 liter, a minimum 7,3, a maximum 9,55, igaz, csak 9 darabos mintából dolgozhattunk.

Toyota Corolla

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 5

A japán gyártó az idei modellévben 1,5 literes, 125 lóerős benzinmotorral – kézi és automata váltóval is –, valamint 1,8 literes, 122 lóerős, bolygóműves, de automatának tetsző hibridként kínálja a Corollát. A tisztán belső égésű motoros változatok WLTP-átlaga 5,9 liter 100 km-re, míg a hibrid 4,9 litert ígér.

A csak benzines változat a Spritmonitor kitöltőinél 6,98 literes átlagot hoz, míg a hibrid tulajdonosok nagyon takarékosan vezetnek, értékük alulmúlja a gyári ígéretet a 4,68 literes 100 km-s átlagával.

Škoda Octavia

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 6

A VW-csoporthoz tartozó cseh gyártó alsó-középkategóriás autója jelenleg kétféle motorral kapható, a turbós benzines, 1,5 literes TSI-vel, melyhez kizárólag hatfokozatú kézi váltó elérhető, valamint a 2,0 literes turbódízel TDI-vel, melyhez a kézi mellett hétfokozatú DSG is kérhető. Az 1.5 TSI kombinált WLTP-értéke 5 liter, a dízel kézi váltóval 3,8, automatával 4,4-5 litert eszik 100 km-en.

A turbós benzines a Spritmonitoron – 10 darabos minta alapján – 6,17 litert eszik a valóságban 100 km-en, míg a manuális dízelre 5,24, a DSG-re 6,04 litert láthatunk. Mindegyik jelentősen felülmúlja a hivatalos ígéretet – a sportszerűség kedvéért tegyük hozzá, hogy a kézi váltós dízelre mindössze három adat szerepelt, de ebből is látszik, hogy azt tulajdonképpen senki sem választja.

Kia Ceed

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 8

A koreai kompakt számos hajtáslánc-variációban kapható, az 1 literes benzines turbós erőforrás (T-GDI GPF) 100, 120 és 140 lóerős változatban is elérhető – az első kettő hatfokozatú kézivel, a harmadik hétfokozatú duplakuplungos automatával is –, ezzel a kombinált WLTP-s fogyasztása 5,6-6,5 liter 100 km-en.

A 115 lóerős a részecskeszűrős CRDi dízelmotor hatfokozatú kézi váltóval, hetes duplakuplungos automatával is kapható, előbbi a gyári adat szerint 4,6-4,9, utóbbi 4,7-5,1 litert eszik. Akad hibrid is: az 1,6 literes dízeles 48 voltos változat kézi váltóval 4,5-4,9 litert fogyaszt százon, míg automatával 4,7-5,1 liter a WLTP-érték.

A Spritmonitoron a tiszta benzines átlagértéke 6,47 liter, ami még épp befér a gyári tartományba, a dízelé 5,89, ami viszont felülmúlja az ígéretet, de közel sem annyira a dízel hibridé, amelynél 6,15 liter a valódi fogyasztás 100 km-en.

Fiat 500

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 9

Az Ötszázast háromféle motorral (0,9 literes, 85 lóerős TwinAir, 1,2 literes, 69 lóerős, valamint 1,3 literes, 95 lóerős Multijet) kínálják a kereskedések. A WLTP-norma szerint kombinált használat mellett a 69 lóerős 1,2-es eszi a legtöbbet 100 km-en 4,9 literrel, míg a legalacsonyabb fogyasztást a 1.3 Multijet produkálja 3,4 literrel.

A 85 és a 95 lóerős változatra nem találtunk adatot a gyűjtőoldalon, az 1,2-es-nél 22 darabra 5,77 literes átlag jött ki, szűk egy literrel meghaladva a gyári mérést.

Dacia Duster

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 10

A román márka népszerű crossoverének minden új kivitelében ugyanaz az a háromhengeres, 1 literes TCE turbós benzines található, a belépőszinttől a csúcsig igen kicsi a szórás, 100 km-re 6,1-6,3 liter a kombinált WLTP-érték – a Spritmonitoron az átlag 6,45 liter, igaz, a minimum csak 5,8, a maximum pedig 7,06, azaz hajtósan sem lehet túlságosan felülmúlni a gyártó által megadottakat. A kifutó dízel-Dusternél (Blue dCi 115) 4,8-5,6 liter a WLTP-s fogyasztás a felszereltségtől és attól függően, első- vagy összkerékhajtású-e az autó, a német weboldalon AdBlue-val 5,6, nélküle 5,8 literes átlagot hoztak össze a tagok.

Suzuki SX4 S-Cross

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 11

A Suzuki alsó-középkategóriás crossoverében a váltás óta 1,4 literes benzinmotor dolgozik 48 volt voltos hibridrendszerrel kiegészítve, a modell kiviteltől függően – első- vagy összkerékhajtás, kézi vagy automata váltó – 5,4-6,5 litert „eszik” 100 km-en a kombinált WLTP-érték szerint.

És hogy milyen a valós éhsége? A hazai piac ezüstérmese a Spritmonitoron 5,67 és 5,8 literes átlagok között szerepel kiviteltől függően, azaz szépen hozza a gyári számokat.

Suzuki Vitara

A te autód hozza a gyárilag ígért fogyasztást? 13

A magyar piacon arató Vitara az 1,4 literes Boosterjet benzinmotorral, 12 voltos mild hibrid rendszerrel a hatfokozatú kézi váltós, elsőkerék-hajtású variánstól az összkerekes, automatás kombinációig többféle változatban elérhető, a WLTP szerint az alap GL kombinált fogyasztása 5,4 liternél indul, a minden jóval ellátott GLX 6,5 liternél áll meg.

A Spritmonitoron a Vitara minimuma 4,28, a maximuma 8,5 literre jött ki százon, a 35 darabos minta átlaga 6,3 liter.

A te autód hozza a gyári (WLTP-) számokat?
Igen, pont annyit fogyaszt, mint ígérték
25% (205)
Alul is múlja néhány százalékkal
14% (116)
Több mint 10%-kal kevesebbet eszik
8% (66)
Pár százalékkal többet fogyaszt a WLTP-nél
21% (172)
Több mint 10%-kal haladja meg az ígértet
32% (259)

Vezetitek a fogyasztási adatokat? Ha igen, az autótok mennyiben hozza a gyári értékeket, főleg, ha új, már WLTP-s számokkal hirdetett modellről van szó? Ha most terveztek autóvásárlást, mennyire veszitek figyelembe a WLTP-értékeket? Kommentre fel!