Nemrégiben (újra) megnéztük, manapság egy átlagmagyarnak mennyit kellene spórolnia egy új autóra – ijesztő számok jöttek ki. Akkor megelőlegeztük, hogy áttekintjük, másutt mi a helyzet ezen a téren, az alábbiakban európai uniós országokban vetjük össze az árakat az átlagkeresettel.
Körképünkhöz egy „átlagautót”, az egész kontinensen közkedvelt Opel Astra K-t választottuk, a kifutó Astra adott országban elérhető legolcsóbb kivitelének – ötajtós, 1,2 literes, turbós benzines, 111 lóerős (82 kW) motorral, hatfokozatú kézi váltóval, de a felszereltségekben piaconként lehetnek kis eltérések – listaárait vettük figyelembe.
Az árakhoz az Eurostat legutóbbi, 2020-as éves nettó átlagkereseteit – hónapokra átszámítva – illesztettük. Számításainknál a saját nemzeti valutát használó országoknál az árakat előbb euróra váltottuk, a forintosítást pedig a Nemzeti Bank október 26-án érvényes euróárfolyamával végeztük el.
Ahogy legutóbb, most is úgy számoltunk, hogy a kinézett autóra a képzeletbeli angol, belga, osztrák, szlovák stb. emberünk havi fizetésének 15%-át tudja félretenni, így mutatjuk, meddig is kéne spórolnia, mielőtt bemegy a szalonba, hogy lízing, hitel, egyebek nélkül azonnal elvigye az Astrát.
Egy Astra, két ár
Mivel a korábbi összeállításunkban nem szerepelt, a viszonyítás kedvéért kezdjük az Astra K hazai árával. Most külön feltételek, finanszírozási csomagok, kereskedői kedvezmények nélkül listaáron 7 210 000 Ft-ért (19 734 euró) kapható a legolcsóbb változat. A sportszerűség kedvéért hozzátesszük, hogy pillanatnyilag létezik „kedvezményes listaár” is, valójában már 5 799 000 forinttól (15 872 euró) vihető az Astra a kereskedésből, de lejjebb csak a teljes listaárakkal számolunk, így itthonról is a magasabbat vesszük figyelembe.
Valami bűzlik Dániában
Először nézzük is a nemzetközi árakat, mert bár gyakorlatilag ugyanarról az autóról van szó, nem teljesen áll az a közhiedelem, hogy a gépjárművek nagyjából ugyanannyiba kerülnek szerte a kontinensen. A magyarországi ár valahol középtájon helyezkedik el, míg a két véglet között már hatalmas különbséget látunk. A legalacsonyabb – csehországi – ár a legmagasabb – dániai – 60%-a.
Ország | Listaár a helyi pénznemben | Listaár forintban |
Dánia | 199 990 korona | 9 817 223 |
Hollandia | 26 250 euró | 9 590 700 |
Írország | 24 945 euró | 9 113 905 |
Egyesült Királyság | 20 785 font | 9 026 219 |
Belgium | 24 050 euró | 8 786 908 |
Svájc | 25 410 frank | 8 690 088 |
Luxemburg | 23 335 euró | 8 525 676 |
Németország | 22 465 euró | 8 207 812 |
Finnország | 22 140 euró | 8 089 070 |
Görögország | 22 050 euró | 8 056 188 |
Románia | 104 375 lej | 7 703 660 |
Ausztria | 21 000 euró | 7 672 560 |
Szlovénia | 20 700 euró | 7 562 952 |
Magyarország | 7 210 000 forint | 7 210 000 |
Franciaország | 19 400 euró | 7 087 984 |
Bulgária | 36 990 leva | 6 912 611 |
Szlovákia | 18 290 euró | 6 682 434 |
Lengyelország | 81 500 zloty | 6 466 872 |
Olaszország | 17 365 euró | 6 344 476 |
Észtország | 17 365 euró | 6 344 476 |
Lettország | 17 365 euró | 6 344 476 |
Csehország | 419 990 korona | 5 969 982 |
Ők tényleg össze tudják spórolni
Egy dolog az ár, egy másik, hogy mennyiből kell kigazdálkodni – itt jönnek az igazán nagy eltérések. A hazánkon kívül vizsgált 20 európai országból 17-ben kevesebb ideig kell spórolni, mint itthon, ráadásul úgy, hogy túlnyomó többségükben drágább is a képzelt állampolgárunk által vágyott alap-Astra.
Svájcban 8,7 millió forintnak megfelelő összegért kínálják az autót, de mivel havonta 1,23 millió Ft-nyi frankot visz haza az átlagember, 15% félretételével alig 47 hónap, szűk négy év alatt kigazdálkodhatja az Astrát. Ez messze a legrövidebb idő a listánkon, és talán a legreálisabb forgatókönyv arra, hogy a fiktív spórolónk a modellciklus alatt összegyűjtse a pénzt, majd megvegye az autót.
A nyugat-európai országok többségében – az egyszerűség kedvéért most Finnországot és Ausztriát is közéjük soroljuk – alapvetően 58 és 76 hónap között szór a spórolási idő. A sort épp a sógorok nyitják, havi 866 ezer forintnak megfelelő átlagkereset mellett a 7,7 milliós autó szűk öt év alatt lesz meg.
A tehetősebb országok közül Írországban és Dániában tartana a legtovább a várakozás – no nem azért, mert rosszul keresnek (az Eurostat számai alapján 799 és 804 ezer Ft-nak megfelelő a havi nettó), hanem mert igen drága az Astra. A 9,1 és 9,8 milliós árat hat és fél, majdnem hét évig tartana összeszedni. (Hollandiában is könnyfakasztó 9,6 millió a legolcsóbb Astra, de havi 984 ezres fixszel az ember könnyebben vikszel.)
Ország | A spórolás hossza években | Havi nettó átlagbér forintban |
Svájc | 3,9 | 1 234 886 |
Luxemburg | 4,9 | 973 380 |
Ausztria | 4,9 | 866 086 |
Németország | 5,1 | 891 874 |
Franciaország | 5,2 | 750 510 |
Hollandia | 5,4 | 984 341 |
Olaszország | 5,5 | 638 680 |
Egyesült Királyság | 5,6 | 900 856 |
Finnország | 5,8 | 770 148 |
Belgium | 6,2 | 784 245 |
Írország | 6,3 | 799 469 |
Dánia | 6,8 | 804 249 |
Még őket is irigyelhetjük
Nézzük most a hozzánk földrajzilag, gazdaságilag vagy történelmi örökségük alapján közelebb álló országokat – és irigykedjünk, ugyanis sokuk rendesen előttünk jár abban, mennyit is kell dolgozni egy új autóért. A lengyelországi, csehországi és észtországi Astra-spórolás hossza a dániaihoz mérhető, hét évig gyűjtögethet egy ottani.
Görögországban pont 8 évig kell félretenni a havi 15%-ot, hogy összejöjjön az Opel ára, majd jönnek a szlovénok (108 hónap), aztán mi.
Az Eurostat 2020-ra 433 ezer Ft-os nettó havi átlagkeresetet számolt Magyarországra – bárcsak! –, az összehasonlíthatóság kedvéért ezt elfogadva 111 hónap, vagyis kilenc és egynegyed év lenne, míg összejönne a 7,2 milliós Astra ára.
Nem érnek össze a számok
Ahogy említettük, cikkünkhöz a kedvezmények nélküli havi nettó átlagkereseteket az Eurostat 2020-as adatsorából vettük. A magyarországi 433 ezres összeget az összehasonlíthatóság kedvéért megtartottuk, ám a Központi Statisztikai Hivatal 2021. első félévére a sokkal reálisabb 284 784 forintot adja ugyanerre. A 7,2 milliós Astrára ebből havi 15%-ot (42 718 Ft) félretéve már 169 hónap, bő 14 év jön ki. Kijózanító.
…és ahol nálunk is keservesebb
Négy ország kullog mögöttünk a sorban. Közülük Lettországban, Szlovákiában és Bulgáriában is a hazainál olcsóbb, 7 millió Ft alatti áron kínálják az alap-Astrát (Romániában viszont félmillióval drágább), ám az átlagkereset is alacsonyabb. 10 és bő 11 év közötti spórolásra kellene készülnie annak, aki ma kezdene gyűjteni az autójára.
Ország | A spórolás hossza években | Havi nettó átlagbér forintban |
Lengyelország | 6,9 | 518 537 |
Észtország | 7,0 | 473 598 |
Csehország | 7,1 | 499 082 |
Görögország | 8,0 | 557 083 |
Szlovénia | 9,1 | 463 490 |
Magyarország | 9,2 | 433 104 |
Lettország | 10,0 | 352 938 |
Románia | 10,4 | 413 374 |
Szlovákia | 10,6 | 349 893 |
Bulgária | 11,2 | 344 291 |
Nincs remény
Ahogy láthatjuk, a nemzetközi összehasonlítás csak aláhúzza, amit eddig is tudtunk: új autó vásárlása mifelénk lassan luxus, a helyzet javulására pedig nem számíthatunk. Az egyre szigorúbb környezetvédelmi normák által kikényszerített modern, összetett technológiák miatt eleve egyre drágább gépkocsik árát tovább emelték a koronavírus-járvány miatti korlátozások, a nyersanyag- és alkatrészhiányok megroggyantották az autóipart, a visszafogott termelés, a szűkebb kínálat pedig még feljebb srófolja az árakat.
A használt autó sem olyan jó alternatíva már, hiszen az újat megfizetni nem tudók miatt egyre növekszik a kereslet, ami ezek árait is csak felhajtja.