Minden autógyártó tudja, hogy vevői egy része nagyon boldog lenne szívómotoros autókkal, főleg akik keveset autóznak és sokáig megtartják a kocsit. De mivel Európában torkukon a kés a flottafogyasztási határértékekkel és aránytalan pénzbüntetésekkel, olyan motorokat kínálnak, amelyek fogyasztása minél alacsonyabb a WLTP-ciklus szerint. Ezek nagyrészt a turbófeltöltős, részterhelésen tényleg takarékos és szívó elődeiknél legtöbbször valós forgalomban is kevesebbet fogyasztó turbómotorok.
De egyes márkák olyan jól állnak a CO2-átlaguk leszorításával a teljes hibrid és az elektromos autóknak köszönhetően, hogy megtartottak egy-egy atmoszférikus motorváltozatot. Cikkünkben a turbómentes autókra koncentrálunk, a magyarországi autópiacnak ezt az egyre szűkülő, de még létező szeletét tekintjük át.
Kisautók: itt van a legtöbb
Messze a kiskategóriában a leggazdagabb a felhozatal szívómotoros autókból. Ebben a szegmensben nemcsak ázsiai gyártók kínálnak turbómentes motorokat, hanem az európai márkák is.
Sajnos a Renault Clio csak alapmodellként vihető el a 65 lóerős szívómotorral, 4 399 000 forinttól. Ehhez rögtön adjatok hozzá 200 ezer forintot a manuális légkondicionálóért, ami a metálfényen és a pótkeréken kívül sajnos az egyetlen rendelhető extra ehhez a verzióhoz. Kár érte.
Európai kisautóként szerencsésebb az Opel Corsa, ahol a szívó benzines a 75 lóerőre beállított 1,2 literes háromhengeres ötféle felszereltségi szinten szerepel az árlistában, kedvezménnyel 4 449 000 és 5 379 000 Ft közötti áron. 174 km/órás végsebessége és 13,2 másodperces 100-ra gyorsulása egyformán ígéretes.
Műszaki alapjait az ugyanezzel a motorral ötféle kivitelben, 4 690 000 Ft-tól vihető 208 adja. A Peugeot-hoz hasonlóan az F Corsa sem nehéz, a 980 kilóról induló modell a legkisebb motorral is mozgásképes.
Erről a 4 640 000 forinttól kapható Citroën C3-ban is meggyőződhettünk, amely teszten is járt nálunk. A Polo és az Ibiza nem konfigurálható a 80 lóerőre felhúzott 1,0 literes háromhengeressel, az új Fabiához viszont rendelhető ez a motorváltozat 4 952 280 forinttól.
Szívó benzines kisautót keresve nagyon ritka autókra is rábukkanhattok, például a Mitsubishi Space Starra. A nevet egy kompakt egyterű tette ismertté, de ahogy az Eclipse sem sportkupé már, úgy a Space Star is kisautóvá lett.
Nemrég modernizált, de sok szempontból kiöregedett típus, viszont 3 560 000 forintos indulóára jóval alacsonyabb, mint egy Kia Picanto 1,0 belépőára.
A facelift előtti modell összehasonlító teszten is volt nálunk, ahol utolsó lett a Swift és a Micra ellenében, de városi autónak jó lehet és az 1,2 literes, 71 lóerős Space Star a legkisebb fogyasztású nem hibrid autók egyike. A kézi váltó helyett fokozatmentes CVT automatával is importálja a vezérképviselet.
Jóval modernebb, sokkal jobb és hasonlóan madárétkű autó a Suzuki Swift 1,2. Amióta az Ignishez hasonlóan 12 voltos kisegítő hibridként érkezik Japánból, az 1242 köbcentis motorral már csak 83 lóerős 90 helyett, de ez így is egy négyhengeres oázis a háromhengeresek között.
A finoman járó szívómotor továbbra is a könnyű, vagány, jól vezethető városi autó egyik fő értéke. GL-ként a Swift 4 440 000, a vonzóbb GL+ felszereltséggel 4 910 000 forinttól elérhető. Különlegessége az összkerékhajtás, ami az Ignisre is igaz.
Aki nagy teljesítményű, sportosan vezethető kiskocsit szeretne szívómotorral, nézze meg az új Toyota Yarist, de ne az ezres belépőmodellt! Az 1,5-ös kézi váltóval 9,0 mp alatt gyorsul 100-ra, mint az első Yaris TS, a kemény rugózás, az erős motorzaj és a potens háromhengeres nagyon feldobja a merev és biztonságos Yarist.
Akinek inkább a hátul is felnőttekre szabott utastér és a kategóriához mérten tágas csomagtartó fontos, menjen próbaútra a Kia Rióval vagy a Hyundai i20-szal! A 84 lóerős Rio 1,2 DPi indulóára 4 649 000 Ft, az azonos teljesítményű Hyundai i20-é 4,8 millió Ft, de a két autó felszereltsége nincs fedésben. Karakterben közel áll hozzájuk az új Škoda Fabia.
Kis SUV
Ebben a kategóriában a Suzuki Vitara egyeduralkodó volt. A 120 lóerős benzines szívómotorral annyira keresett, hogy a használt autókat nem túl sok kilométerrel ma el lehet adni a GL+ anno 4,2 milliós akciós indulóára körül.
De Vitarából csak 48 voltos kisegítő hibrid van 129 lóerőre visszavett turbós benzinessel, másutt kell körülnézni. Az egyik lehetőség a Hyundai Bayon. Külön rokonszenves benne, hogy a 84 lóerős 1,2 MPi nincs az Entry alapkivitelhez kötve, a kedvezményes áron 5 299 000 forinttól megvehető autó még öt gazdagabb felszereltséggel fent van az árlistán.
Jó megoldás lehet az Opel Crossland, amely a modellfrissítés után is megvehető a háromhengeres 83 lóerős szívómotorral. Az Edition akciós ára 5 559 000 forintnál kezdődik és mind a hét felszereltségi szinthez választható ez az 1199 köbcentis, 118 Nm nyomatékú benzines, amely a vezető és csomag nélkül 1099 kilóról induló autóban nem is olyan elveszett. A testvérmodellnek tekinthető Citroën C3 Aircrossból már csak turbómotorosak vannak.
Hasonló teljesítményszintű, de négyhengeres motorú autóként figyelemre érdemes a Kia Stonic. Az 1,2 MPi is szívócső-befecskendezős motor, ennél nem fenyeget szelepkokszosodás, ami a szívó 1,6 GDI-ket érintheti a közvetlen benzinbefecskendezés miatt. 84 lóerővel a Stonic akciós indulóára 5,1-6,0 millió Ft.
Családi autók
Némi önkénnyel a legalább alsó középkategóriás autókat tekintjük családi használatra alkalmasnak, közülük is elsősorban a kombikat. Ilyen autóból rendkívül kevés van már az Európai Unió országaiban, hiába lenne rájuk jelentős kereslet a (piac talán negyedét-harmadát kitevő) magánvásárlók között.
Sokáig tuti tipp volt az 1,4-es Tipo, de ezt a motort törölte a FIAT törölte időközben. A Focusból sincs 1,5 PFi. Az új Dacia Loganból a magyar árlistán csak a turbófeltöltős benzin-gázos verzió szerepel, így a tágas limuzinhoz nem elérhető az SCe 65. Ez a 999 köbcentis szívó háromhengeres, amely az új Sanderóhoz még épp elérhető, de kifutó motorváltozat. A Lodgyból régóta nincs 1,6-os.
Sok hibridben szívómotor a benzines
Mivel a cikk kereteibe nehezen fértek volna bele, a benzines szívómotorral gyártott hibrid autókat nem szerepeltetjük külön, de tudjatok róla, hogy nagyon sok hibridrendszerben a villamos gép(ek) társa egy benzines szívómotor. Dél-Koreából példa rá a Kia Niro, a Hyundai Kona és a Hyundai Ioniq, amelyekben 105 lóerős, 1,6 liter benzines van. Hasonló hengerűrtartalmú négyhengerest társított a Renault is a teljes hibrid és a konnektorról tölthető akkumulátoros, zöld rendszámos E-Tech hibridjeihez a Clio-Captur-Arkana-Mégane sorban.
Szintén szívó benzines motor dolgozik a villanyhangsúlyos hibridhajtásra váltó Hondákban, egyelőre a Jazzben és a hibrid CR-V-ben, jövő márciustól a HR-V-ben, majd az év második felében a szintén hibridhajtással érkező új Civicben is. Szívó benzines motor egészíti ki a villamos gépet az e-Boxer hajtásláncú Subaru Imprezában, XV-ben és Foresterben.
Klasszikus példa a szívó benzines motorú megoldásokra a Toyota és a Lexus soros-párhuzamos hajtásrendszere, ahol 1,5-1,8-2,0-2,5 literes négyhengeres illetve öblösebb V6-os motorok társulnak két illetve három villanymotorhoz. A Ford Mondeo Hybriddel, a Suzuki Swace kombival és az Across aszfaltterepjáróval a Toyota szívó benzines hibridtechnikája más márkáknál is elérhető.
Biztatóbb a helyzet a Toyotánál. Bár a 132 lóerős, a házon belüli turbós benzinessel bőven versenyképes 1,6-os gyártása megszűnt, a Corolla is megkapta a Yarisból az 1490 köbcentis gépet. 125 lóerő büszke szám ekkora szívómotortól. Az M15A-FKS motorkódú háromhengeres ötféle felszereltségi szinttel, a hatfokozatú kézi helyett fokozatmentes automatikus váltóval is társítható. Sajnos a kombiba és az ötajtósba nem kerülhet bele ez a motor, csak a limuzinba. Még nem vezettük az ezerötös Corollát, de jön a tesztautó a Vezesshez, hogy még idén megosszuk a tapasztalatainkat Veletek.
Amíg létezett, nagyon vitték itthon a Kia Ceedet szívó benzinessel, de ez az opció a múlté. Ha saját magamnak keresnék hosszú távra családi autót, a Hyundai i30-ra összpontosítanék, mert itt nemcsak az Life szinte, akciósan 5 399 000 forintos ötajtósból, de a kombiból is gyártásban van az 1,5 DPi, Life és Comfort felszereltséggel, 5 679 000 forintos nyitóárral.
Mivel ez a motor négyhengeres, a sorhármas Corollánál kulturáltabb működést ígér. A Vezess tavaly ősszel tesztelte az i30 1,5 DPi-t, alábbi cikkünkből közúton mért fogyasztása, számos kvalitása és néhány hibája is kiderül.
Minél feljebb keresgélünk, annál reménytelenebb feltöltés nélküli motorral találni bármilyen autót, mert a nagyobb és nehezebb autók nagyon nagy többsége jó ideje csak turbós, ritkábban kompreszoros motorral érhető el. A kevés kivétel egyike a Subaru Outback 2,5i. A japán márka Japánban gyártott típusának hatodik generációja 169 lóerős motorral vár vevőkre, a terepkombit nemrég teszteltük.
Ha kombi helyett aszfaltterepjáró a cél, a Mazdánál érdemes körülnézni. Itt a CX-5 is elérhető a 2, és a 2,5 literes szívó négyhengeressel, de mivel se nem élénk, se nem takarékos velük, ez a motorkonstrukció jobb benyomást kelt a könnyebb modellekben.
Felső kategória
Ebben a méret- és árkategóriában az európai márkák egy-két modellgenerációval ezelőtt turbófeltöltésű motorokra váltottak, mert ezek nyomatékával szuverénebb és takarékosabb autókat gyárthatnak.
Egyre több tengerentúli modell is átáll feltöltött motorra, például az ős amerikai autónak tekinthető Ford Explorer mihozzánk csak konnektoros hibridként jut el a 3,0 literes turbós benzinessel, de így is létezik még nagy szívómotoros autó a felső ársávban.
Mivel egy ideje független kereskedők mellett a hivatalos európai importőrrel leszerződött márkakereskedő is értékesít Dodge- és RAM-modelleket, kitágult a kínálat V8-as szívómotorokból. 5,7-es motorral jön a Challenger és a Durango, később a Charger is piacra léphet hazánkban. A pickupok között az 1500-as RAM-ben 401 lóerős az 5654 köbcentis nyolchengeres.
A magyar piacon a sportautók között akad még szívómotoros. A 9000-ig forgatható Porsche 911 GT3 hathengeres boxere, a Cayman változatlanul atmoszférikus motor teheti csontig hatoló örömmé a 812-es Ferrarik vezetését, ahol 123 lóerős literteljesítményt hoztak ki a V12-es motorból, turbó nélkül. Ez alig marad el a 127,6 LE/liter fajlagos teljesítményű GT3-étól, amely 3996 köbcentivel ad le 510 lóerőt.
Maradt egy autó, amely nélkül nem állna meg a cikk, ez a Ford Mustang GT az 5,0 literes, Ti-VCT változó szelepvezérlésű nyolchengeressel. A Coyote V8 (prérikutya) az a nyolchengeres, amit a Mustang elterjedtsége miatt a legtöbbször hallhatunk itthon. Mivel itt nem fojtja a hangot turbófeltöltő, ebben a motorban azoknak is igaz öröme telik, akik csak kívülről hallhatják.