Beszállítókkal együtt az autóipar ma a magyar gazdaság mintegy 15 százalékát adja, és mindannyian tudjuk, hogy Esztergomban Suzukik, Győrben Audik, Kecskeméten Mercedesek készülnek – de vajon fel tudjuk-e pontosan sorolni, hogy mely modellek kerültek és kerülnek le a gyártósorról hazánkban?

És azt, hogy milyen autókat gyártottak Magyarországon a rendszerváltás, sőt, a második világháború előtt?

Alábbi összeállításunkban a fenti kérdésekre adjuk meg a választ – hangsúlyozva, hogy prototípusokat, néhány darabos „szériákat”, magánépítéseket itt nem tárgyalunk, csakis az akár kisipari, akár nagyüzemi gyártásban készült, számos példányban előállított és eladott típusokkal foglalkozunk.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 1

A posta hozta az első sikereket

Az első modernnek tekinthető személygépkocsit (automobilt) 1895-ben helyezték forgalomba hazánkban, és nem sokkal később a – kisipari, műhelyszintű – gyártás is megkezdődött. Többen is német, francia alkatrészekből dolgoztak, néha saját fejlesztéssel épültek különböző személygépjárművek a 20. század elején. Az úttörők közül a budapesti Szám Géza és Hóra Nándor, illetve a székesfehérvári Bory József neve érdemel említést ebben a körben.

A magyar autógyártás Csonka János idejében volt a csúcson

A magyar autógyártás Csonka Jánossal indult

A leginkább a porlasztó (egyik) feltalálóiként ismert Bánki Donát (a Műegyetem oktatója) és Csonka János (az egyetem gépműhelyének főnöke) a hazai autógyártás terén is úttörő volt. Konstrukciójával utóbbi nyert 1900-ban a Magyar Királyi Posta által motoros triciklire kiírt nemzetközi pályázaton, majd együtt automobilt is terveztek 1902-ben. Az első teljesen magyar gyártású automobilt is Csonka tervezte, a posta 1904-es csomagszállítóra kiírt pályázatát megnyerő automobilt a Röck Gépgyár készítette el 1905-ben, mintegy 100 darabos példányszámban.

„Magosnak” bizonyult az autógyártás

Aradon a Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, röviden MARTA 1906-tól gyártott gépjárműveket – elsősorban emeletes buszokat és teherautókat – az amerikai Westinghouse leányvállalataként, de még fontosabb a Podvinecz Dániel és Heisler Vilmos által – még az 1880-as években – alapított Budapesti Malomépítészet- és Gépgyár szerepe.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 22

Westinghouse-féle MARTA-busz 1915-ben Aradon (Fortepan/Jurányi Attila)

Az angyalföldi üzemben először német tervek alapján, német alkatrészekkel gyártottak három tucatnyit a különböző kiviteleiben 16-40 LE közötti teljesítményű Phönix automobilból.

1912-től Magyar Általános Gépgyár Rt. néven működött a cég, a MÁG márkanév alatt első, 25 lóerős autójuk 1913-ban készült el és nagyjából 50 darab fogyott belőle. Az első világháború alatt a mátyásföldi gyár alkatrészek, teherautók, aggregátorok, repülőgépmotorok gyártására állt át, de utána újraindult az autógyártás.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 23

Magomobil, 1935 (Fortepan)

A háború előttről származó tervek leporolásával a MÁG hosszú évekig csak küszködött, néhány száz – igen drága – autót gyártottak, de a ’20-as évtized közepe előrelépést jelentett. 1925-ben megindult az új Magomobil, valamint a taxizás igényeihez fejlesztett Magotax gyártása – utóbbi inkább csak platform volt, melyre a taxivállalat és számos különböző cég karosszált, ám a modell sikeresnek mondható abban az értelemben, hogy még a második világháború után, az 1940-es években is használták.

Aztán a MÁG még előállt az amerikai mintájú nagy-/túraautójával, a hathengeres motorját nevében is jelző Magosix modellel, de az 1929-es gazdasági világválság végleg megroppantotta az első komoly magyar autógyártót. A termelést 1930-ban befejező MÁG története során kb. 2000 autót gyártott.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 24

Egy Magotax Budapesten, 1941-ben – a MÁG becsődölt, de a taxik bő két évtizedig futottak, a MÁVAG-Fordok sem tudták őket leváltani (Fortepan/Lissák Tivadar)

Fordok is készültek nálunk

A jogszabályi változásoknak köszönhetően 1937-től lehetővé vált a külföldi alkatrészek behozatala, az azokból történő hazai gyártás, így pár évig Fordok is készültek nálunk.

A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (MÁVAG) kőbányai üzemében a taxis igények kielégítésére Ford V8-asokat szereltek össze, de azok túl drágának bizonyultak. A következő évben az olcsóbb, de a térkínálat tekintetében az elvárásoknak továbbra sem igazán megfelelő Ford Eifeleket is gyártani kezdtek, de ezzel a történet véget is ért. MÁVAG-Ford V8-ból szűk 240, Eifelből feleennyi készült.

Kutyaidők

A második világháború, a szovjet megszállás, valamint a sztálini jellegű kommunista fordulat nem segítette a hazai személyautó-gyártást. A szocialista tábor tagjainak gazdaságait – legelsősorban a Szovjetunió igényei szerint – összehangoló, 1949-ben alapított KGST (Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) Magyarországnak a járműiparból a busz- és teherautó-gyártó szerepét osztotta.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 25

Nekünk a buszgyártást osztották, azt pedig világszínvonalon is műveltük az Ikarusszal

Utóbbi – főleg az Ikarus révén – a szocialista blokkon is messze túlnyúló sikereket ért el, de mivel cikkünk témája a személyautó-gyártás, ezeket most nem soroljuk.

A szocializmus évtizedei alatt gyakorlatilag csak tervek, elképzelések, prototípusok születhettek, főként a nyolcvanas években. Jelentősebb legyártott mennyiségig ezek közül csak a Puli jutott.

A mopedautóval a hódmezővásárhelyi HÓDGÉP-nél eredetileg a francia piacot célozták, ugyanis a miniautóhoz ott nem kellett jogosítvány. A KGST-s márkák – Lada, Polski Fiat, Škoda – alkatrészeiből, japán dízelmotorral (5,5 LE), üvegszálas műanyag karosszériával (saját tömeg: 350 kg) Szollár Tibor tervező által 1986-ban megálmodott városi mini azonban nem lett sikeres, pár száz darabot gyártottak belőle az ezredfordulóig. A ’90-es években elektromos változat is készült.

Megjönnek a nagyágyúk

A hazai autógyártás a rendszerváltás után indult meg a mai állapotokig tartó úton, az első nagy, külföldi autógyártó Szentgotthárdon kezdte meg tevékenységét.

Opel

A legelső nálunk gyártott (F) Astra 1992. március 13-án gördült le a gyártósorról, az autót az akkori miniszterelnök, Antall József vezette le. A hazai gyártás miatt itthon igen népszerű modellt 1999-ig gyártották nálunk, Szentgotthárdon több mint 80 835 ezer darab készült belőle.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 27

Antall József néhai miniszterelnök vezet, mellette Robert Eaton, a GM akkori európai elnöke száll be az első szentgotthárdi autóba

Kevésbé ismert, de a kompakt mellett-után, 1998 és 2000 között az Opel alsó-középkategóriás típusát, a (B) Vectrát is gyártották Szentgotthárdon, abból 4400 darab került ki az itteni üzemből.

Suzuki

Nem sokkal az Opel-gyártás elindulása után a Suzuki termelése is megindult hazánkban. A japán gyártó már az 1980-as évek közepén kopogtatott a szocialista tábor legvidámabb barakkjában, a távol-keleti gyártóval végül 1990-ben sikerült megegyezni a vegyesvállalat létrehozásáról.

Bár a hivatalos gyáravatót csak 1993 májusában tartották, a zöldmezős beruházásban, Esztergomban felépült üzemben valójában 1992 októberében kezdődött meg a munka. Akkor készült el az első itthoni Swift – kezdetben csak ötajtósként, ’93-tól négyajtós szedánként is –, amely három generáción keresztül, egészen 2016 végéig volt „a mi autónk” – mára viszont kizárólag Japánból látják el vele a teljes globális piacot.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 29

Először az ötajtós, majd a négyajtós limuzin készült a zöldmezős beruházással épített esztergomi üzemben. Ez is kettes Swift, azért ne hívjátok egyesnek, mert az a kocka Swift volt, ez csak itthon az első

2000-től a Swift mellett a „városi kocka”, a Wagon R+ – és ikertestvére, az Opel Agila – gyártása is megindult Esztergomban. 2003-tól pedig egy újabb hazai közönségkedvenc, az Ignis készült a Magyar Suzukinál, 2006-ban kezdődött az SX4, 2008-ban a Splash gyártása, amelynek az Agilával szintén volt Opel-testvérmodellje.

2013-ban kezdődött a mára a hazai piacon a második legnépszerűbb autónak számító SX4 S-Cross előállítása az SX4 utódaként, majd 2015-től szintén Esztergomban készül az itthon évek óta piacelső Vitara. A 2019-es frissítés fejlesztésében már a magyar szakemberek is kivették a részüket. Az esztergomi gyár lassan 4 millió legyártott autónál jár.

Audi

A Volkswagen-csoport ingolstadti prémiummárkája 1993-ban kezdte meg tevékenységét Győrben, a RÁBA sosem használt telephelyén. Kezdetben csak motorgyártással foglalkozott az Audi Hungária – ez a munka ma is folyik, sőt, a világ legnagyobb motorgyáráról van szó! –, az autógyártás csak 1998-ban indult.

Az első győri Audi-modell a TT sportkocsi volt, előbb a kupét, majd a roadstert is itt szerelték össze. Az Audi a típus sajtóbemutatóján finoman szólva nem hangsúlyozta a német lapoknak, hogy a sportkupé a Billiglohnland (olcsó bérű) névvel illetett, kelet-európai országok egyikében készül. A TT-hez csatlakoztak a (kezdetben) műszakilag rokon 3-asok, előbb a kompakt A3 és az S3 különböző verziói 2001-től.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 32

2001-ben az első generációs A3 és az S3 lett egy időre győri autó

Győr az A3 limuzin és a kabrió gyártására készülve fejlődött teljes vertikumú autógyárrá, ahol nem összeszerelés, hanem autógyártás folyik présüzemmel és fényezéssel.

Az itteni minőség/költség arány annyira meggyőző volt az Audinak, hogy 2018-ban a Q3 SUV, majd 2019-ben Q3 Sportback gyártási jogát is a kisalföldi megyeszékhely nyerte el a VW-konszernen belüli versenyben. A Magyarországon készülő modellek világszerte több mint 90 országba jutnak el.

Mercedes-Benz

2008-ban jelentették be, hogy a német prémiumgyártó, a Mercedes-Benz hazánkban épít gyárat. A Kecskemét határában, zöldmezős beruházásban felépült, hipermodern üzem 2012-ben kezdte meg a termelést.

Tudta, hogy ezek az autók itthon készültek? 34

Kecskeméten a Mercedes keresztmotoros kompakt autói készülnek, köztük több konnektoros hibrid és az elektromos, 5+2 üléses EQB is

A gyártás a kompakt egyterű B-osztállyal nyitott, de nem sokkal később megkezdték a vele műszakilag rokon CLA és CLA kombi előállítását is. A B-k gyártása 2018-ban fejeződött be, ugyanakkor viszont megindult az ötajtós, alsó középkategóriás A-osztály készítése.

Az indulás óta gyártják Kecskeméten a B-vel műszakilag rokon, 2019-re megújult a CLA-t és annak kombi (shooting brake) változatát, idén pedig – a komoly know-how-ra építve, jelentős beruházással – a tisztán elektromos kompakt, de akár hétüléses szabadidő-autóval, az EQB-vel bővült a gyártmánypaletta.